تاریخچه:
ایده اصلی بازاریابی ویروسی از مدل استفاده شده توسطHotmail در سال 1996 آمده است. پایگاه Hotmailیک نمونه بسیار عالی استفاده از این نوع بازاریابی است و بطور شگفت انگیزی نسبت به شرکتهای
مشابه در دنیا رشد کرد.
در Hotmailمقرر شد ضمن اینکه آنها پست الکترونیک رایگان خودشان را در اختیار کاربران اینترنت قرار می دهند، زیر هر نامه ارسالی از سوی کاربران Hotmail این عبارت درج شود:
Get your Free email account at Hotmail
تعداد کاربران Hotmail، در طی 18 ماه به 12 میلیون نفر رسید.
بحث ویروس:
ویروس، یک پوشش پروتئینی است که شامل مواد ژنتیک می باشد.
ویروس حمله کننده، از پوشش پروتئینی خود برای اتصال به یک سلول سالم استفاده می کند.
اولین بار که اتصال محکم و قابل اطمینانی صورت پذیرفت، ویروس مواد ژنتیک خود را وارد سلول سالم می کند و بصورت دائمی D.N.A سلول میزبان را تغییر می دهد.
یک ویروس نسبتا مؤثر، می تواند سلول میزبان را تبدیل به یک کارخانه تکثیر ویروس کند.
ویروس در بازاریابی :
از خاصیت ویروس در بحث بازاریابی ویروسی استفاده می شود. بازاریابی ویروسی با تبدیل شبکه اینترنتی مشتریان و مشترکان به ماشین عظیمی که خبرها را دهان به دهان
پخش می کند، شرکت را در معرض دید همه
قرار می دهد.
مشاهده پیام تبلیغی یک شرکت با استفاده از ترغیب مشتریان به معرفی آن شرکت به دوستان و آشنایان میتواند بطور چشمگیری افزایش یابد. در واقع شرکت از مشتریان خود
برای انجام این کار استفاده میکند و مشتری با
هر بار استفاده، بیاختیار بازاریاب و فروشنده محصول شرکت میشود.
مفهوم بازاریابی ویروسی:
بازاریابی ویروسی به تکنیک های بازاریابی اطلاق می شود که از شبکه های ارتباطی اجتماعی برای افزایش آگاهی و شناخت نام یا فعالیتی تجاری از طریق عملیاتی ویروسی (مانند نشر ویروس در کامپیوتر و انسان)
استفاده می کند.
بازاریابی ویروسی هر استراتژی که افراد را به انتقال پیام بازاریابی به دیگران تشویق میکند و ایجادکننده امکان رشد ترویجی در نمایش و نفوذ پیام است.
بازاریابی ویروسی یک استراتژی بازاریابی است که مردم را به بازگو کردن پیام بازاریابی شما به دیگران، بر می انگیزد. این امر می تواند باعث جلب توجه بسیار زیادی به خدماتی که ارائه می کنید و یا محصولاتی که
تولید می کنید باشد. جلب توجهی تصاعدی!
خصوصیات ویژه بازاریابی ویروسی:
بازاریابان می توانند با هزینه های تقریبا معادل صفر مشتری ایجاد کنند.
ارتباطات ازحالت " بازاریاب - مصرف کننده" به طرف " مصرف کننده - مصرف کننده" جا به جا می شود. در واقع، بیشترین قدرت در فروش محصولات و ایده ها از طریق بازاریاب به مشتری صورت نمی
گیرد، بلکه از طریق مشتری به مشتری انجام می شود.
دلایل محبوبیت بازاریابی ویروسی:
پوشش گسترده
استفاده از روابط موجود
مقرون به صرفه بودن
سرعت بالای دسترسی به مشتریان
افزایش و ارتقای جایگاه شرکت
تاکید بر بازارهای هدف
تلاش کمتر
سفارشی نمودن پیام ها
شامل 26 اسلاید powerpoint
دانلود پاورپوینت بازاریابی ویروسی