حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله کامل درباره بررسی چند حادثه در خطوط انتقال نیرو

اختصاصی از حامی فایل دانلود مقاله کامل درباره بررسی چند حادثه در خطوط انتقال نیرو دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 6

 

بررسی چند حادثه در خطوط انتقال نیرو

چکیده:

خطوط انتقال نیرو یکی از اساسی‌ترین تجهیزات در صنعت برق می‌باشند که بدلیل پراکندگی در سطح کشور و عبور از مناطق مختلف با شرایط اقلیمی متفاوت هرساله دچار حوادث و مشکلات عدیده‌ای می‌شوند، که ترمیم و تکمیل آنها صرفنظر از هزینه‌های گزاف تعمیراتی باعث بروز اختلالاتی در شبکه می‌گردد.

در این مقاله بطور اختصار به شرح چند حادثه در سطح کشور که باعث سقوط برج‌ها و قطع خط انتقال نیرو گردیده است اشاره می‌شود و سپس ضمن بررسی علل بروز حوادث، پیشنهاداتی نیز ارائه می‌گردد.

شرح مقاله:

بررسی حوادث روی خطوط انتقال نیرو نشانگر این واقعیت است که ریشه اصلی بروز این حوادث، عموماً ناشی از موارد زیر بوده است:

1ـ طراحی براساس اطلاعات غیردقیق

2ـ عدم آشنائی به شرایط سخت زمستان بخصوص در رابطه با سقوط بهمن

3ـ عدم آشنائی به زمین‌شناسی بخصوص حرکت لایه‌های زمین

4ـ عدم مراقبت و بازرسی کافی بدلیل نبودن جاده‌های دسترسی

موارد فوق‌الذکر بیانگر این واقعیت‌اند که بیشتر حوادث ناشی از عدم توجه و تعمق مهندسین مشاور در استفاده از اطلاعات صحیح و در نتیجه طراحی درست می‌باشد. اصولاً در طراحی و مطالعات اولیه داشتن اطلاعات کافی از منطقه و مسیر ضروری می‌باشد، این اطلاعات و داده‌ها بایستی از سازمانهای دیگر مانند: هواشناسی، زمین‌شناسی، واحدهای بهره‌برداری و مسئولین نگهداری تاسیسات و افراد محلی اخذ گردد.

متأسفانه نداشتن ارقام و اطلاعات صحیح و دستگاههای اندازه‌گیر در مناطق مختلف و مسیرهای عبو خطوط انتقال نیرو باعث می‌شود، هر ساله بخصوص در فصل زمستان این حوادث تکرار گردد و چون عموماً این اتفاقات در مناطق مرتفع که دسترسی به آنها بسادگی میسر نمی‌باشد حادث می‌گردد، لذا مدتها این خطوط بلااستفاده می‌مانند و در نتیجه باعث ایجاد ناهماهنگی در سیستم‌های انتقال و توزیع نیرو می‌شوند و به این ترتیب علاوه براینکه ممکن است در بسیاری موارد خاموشی‌هائی نیز بهمراه داشته باشند هزینه‌های زیادی نیز باید صرف تعمیرات آنها گردد.

لازمه ممانعت از تکرار این نوع حوادث آگاهی به علل بروز آنها می‌باشد، لذا ذیلاً به تشریح چند حادثه که باعث خروج طولانی خطوط انتقال نیرو گردیده‌اند پرداخته می‌شود.

 

1ـ خط انتقال نیروی 230 کیلوولت چابکسر ـ رشت

بررسی سوابق و مطالعه گزارشات واصله حاکی از آن است که این خط انتقال در طول بهره‌برداری بارها دچار حادثه شده است که اکثر این حوادث درحد فاصل شهرهای لاهیجان و آستانه (حوالی برجهای 100 الی 105) بوده است که حوادث عمده آن شامل موارد زیر می‌باشد:

1ـ پاره شدن سیم‌ها در حد فاصل دو اسپن در سال 1360

2ـ شکستگی بازوی چند برج در سال 1363

3ـ سقوط برج‌ها همراه با پاره شدن سیم‌ها در سال 1364

کلیه حوادث فوق‌الذکر در فصل زمستان حادث گردید و طبق اظهارات افراد محلی وقوع این حوادث همراه با برف و یخ فراوان و طوفان بوده است. اما اطلاعات و ارقام دقیقی از سرعت بادو میزان یخ و برف در دست نیست.

1ـ1ـ شرایط طراحی خط انتقال نیرو: خط انتقال نیروی 230 کیلوولت چابکسر ـ رشت براساس اطلاعات مندرج در جدول (1) طراحی گردیده است. این خط انتقال تکمداره می‌باشد که هادی آ‎ن MCM  556 – Dove و از نوع ACSR می‌باشد.

/

جدول (1): شرایط طرح انتقال نیروی چابکسر ـ رشت

اطلاعات مندرج در جدول (1) نشان می‌دهد ارقام فوق‌ دور از واقعیت می‌باشد و شاید مهندسین مشاور چنین تصور می‌کردند در مناطق صاف گیلان داشتن درجه حرارت پائین‌تر از 5- درجه سانتیگراد یا یخی با قطر بیش از 25 میلیمتر دور از واقعیت می‌باشد که همین تصور باعث بروز حوادث فوق‌الذکر گردید.

2ـ1ـ شرایط زمان حادثه: گزارشات واصله از افراد محلی حاکیست در هنگام بروز حوادث برف شدید با قطر بیش از 70 میلیمتر همراه با باد حدود 20 متر بر ثانیه در منطقه برروی هادی بوده و مقایسه بار ناشی از این عوامل با مفروضات طراحی اختلاف فاحشی دارد که فقط نیروی عمودی وارد بر برج از طریق سیم‌ها چنین بدست می‌آید:

/

در محاسبه فوق اضافه بار ناشی از باد بطور همزمان با یخ منظور نشده، در اینجا مشاهده می‌شود که نیروی عمودی واقعی بیش از 3 برابر نیروی طراحی است که این خود دلیل روشنی جهت سقوط برجها یا پارگی سیمها خواهد بود.

2ـ خط انتقال 230 کیلوولت بندرعباس ـ سیرجان ـ سرچشمه

از دیگر خطوطی که از اولین زمستان بهره‌برداری آسیب‌پذیر بوده و هر ساله گرفتاریهای زیادی در منطقه کوهستانی داشته خط انتقال 230 کیلوولت سیرجان ـ سرچشمه در قسمت سرچشمه می‌باشد که مشکلات زیر از این خط گزارش شده است:

1ـ زمستان 1356 بازوهای سیم محافظ برج شماره 143 شکسته شده که در تابستان همان سال تقویت شده است.

2ـ زمستان 1357، بازوهای سیم هادی و محافظ در یک قطعه از برج 132 الی 137 شکسته شده که در تابستان همان سال تقویت شده است.

3ـ زمستان 59، بازوهای سیم محافظ در برج 136 شکسته و سیم محافظ پاره شده که در تابستان همان سال تقویت شده است.

4ـ زمستان 60، بازوهای سیم محافظ در برج‌های 134 و 135 شکسته و در تابستان همانسال تقویت شده است.

5ـ زمستان 1361، بازوهای سیم محافظ در برجهای 137 و 138 شکسته و در تابستان همان سال تقویت شده است.

6ـ زمستان 1363، بازوهای سیم محافظ و سیم هادی در برج‌های 134 و 135 شکسته شده که تابستان همانسال تقویت شده است.

همانطور که ملاحظه می‌شود هر ساله در اثر بارگیری بیش از حد برف و یخ و باد که در طراحی منظور نشده خط دچار حادثه شده و به ترتیب این مشکلات کنترل گردیده و اخیراً تقریباً بدون اشکال در حال بهره‌برداری است ولی مروری برروند تکمیلی این قسمت از خط که از ارتفاعات مرتفع منطقه سرچشمه یعنی بیش از 3000 متر که از اواخر فصل پائیز تا اوائل فصل بهار پوشیده از برف همراه باباد می‌باشد نشان می‌دهد که طراح هنگام ارزیابی و مطالعه و نیز تهیه جداول بارگذاری شناخت کافی از منطقه نداشته و حتی شاید در فصل تابستان گذری پروازی در منطقه داشته بنابراین منتظر حوادثی اینچنین بودن قطعی است.

1ـ2ـ شرایط طراحی خط انتقال: خط انتقال نیروی 230 کیلوولت سیرجان ـ سرچشمه براساس اطلاعات مندرج در جدول زیر طراحی شده است.

/

هادی این خط انتقال MCM 95 – CARDINAL و از نوع ACSR می‌باشد.

2ـ2ـ شرایط زمان حادثه: گزارشات واصله در سالهای ترمیم این خط انتقال نیرو حاکیست در مواقع بحرانی و در زمستان برف و یخ شدید همراه با باد در منطقه بوده و برجها و سیم‌ها پس از تحمل حداکثر نیروها با توجه به ضریب اطمینان نهایتاً منجر به پارگی هادی و سیم محافظ و شکستن بازوها شده است.

آخرین محاسبات انجام شده در مورد ترمیم خط با توجه به شرایط زیر انجام شده است.

با احتساب قطر 5/1 اینچ یخ برروی هادی

/

/


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله کامل درباره بررسی چند حادثه در خطوط انتقال نیرو
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد