حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود تحقیق کامل درباره اساس تفکر شیعه و اصلی

اختصاصی از حامی فایل دانلود تحقیق کامل درباره اساس تفکر شیعه و اصلی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 2

 

اساس تفکر شیعه و اصلی‏ترین عقاید آن

معنای لغوی و اصطلاحی شیعه

معنای لغوی: تشیّع مصدر باب تفعل از تشیع و شیعه که دارای معانی لغوی و اصطلاحی است: «تشیع فی الشی‏ء» در هوا چیزی مستهلک شد و «تشیُعه الشیب» پیری در او پخش و گسترش یافت (مجازی) «تشیع قطره اللبن فی الماء» قطره شیر در آب پخش شد «تشیع الرجل» آن مرد شیعه شد. شیعه فرقه یا گروهی است که امر یگانه‏ای داشته باشند، «شیعه الرجل» یعنی دوستان و یاران مرد.

معنای اصطلاحی: کسانی هستند که معتقدند حضرت علی (ع) مخصوصا از طرف پیامبر گرامی اسلام به خلافت منصوب گردیده است و مسأله شورا نفی می‏کنند باستناد روایات متعدد و متواتر که مستند به حضرت رسول است که ایشان در موارد متعدد صراحتا حضرت علی (ع) را به جانشینی خود برگزیده‏اند و از جمله مسأله غدیر خم است که در آن در ملاء عام و در حضور مسلمانان حضرت علی (ع) را بعنوان جانشین خود معرفی نمودند.

منشأ تشیع:

عقاید عامه(1)

برخی می‏گویند: تشیع مولود افکار ابن سبأیهودی است که در ظاهر به لباس اسلام متلبس شده و در زمان خلیفه سوم «عثمان عفان» در عراق و شامات مردم را علیه خلافت شورانده و سبب قتل خلیفه شده است.

وی یک سلسله عقاید یهودیت را با مشتی از معارف اسلامی آمیخته و در شعاع غلو در حق امیرالمؤمنین در میان جمعی رواج داد که بعدا به نام معروف شدند.

برخی دیگر می‏گویند: مذهب تشیع روی اساس سیاست انتقام گذاشته شده و در اثر داغ دلی است که ایرانیها از خلیفه دوم که ایران را فتح کرده و مجوسیت را از بین برده داشته‏اند و از سوی دیگر به پاس خویشاوندی که ائمه شیعه از راه مصاهرت با کسری داشتند مجوس مذهب تشیع را در لباس اتباع اهل بیت پیغمبر اسلام (ع) به وجود آورده و اختلاف کلمه در میان مسلمین انداختند.

عده‏ای می‏گویند: مذهب تشیع نتیجه مساعی ائمه اهل بیت و به ویژه امام پنجم و ششم شیعه امامیه بوده که به منظور اشغال مقام روحانیت عمومی مردم را به غلو در حق خودشان رهبری کرده و احادیثی علیه خلفای راشدین و صحابه گرامی و خلفای بنی امیه و بنی عباس که زمامداران اسلام بودند وضع کرده و باعث به وجود آمدن شیعه شدند.

گروهی می‏گویند: مذهب تشیع ساخته ملوک آل بویه بوده که در قرن چهارم هجری چندی حکمرانی کردند.

برخی می‏گویند: مذهب تشیع آفریده سیاست سلاطین صفویه می‏باشد که در اوایل قرن دهم هجری به هوای سلطنت به دستیاری عده‏ای از دراویش صفوی قیام کرده و سالهای متمادی به خلفای عثمانی و ازبکها جنگیدند و همین صفویه بودند که عقایدی درویشانه و غلوآمیز با ماسک تشیع به هم بافته و سرو صورت یک مذهب اسلامی را به آنان دادند.

بی شک آنانی که درباره تکوین و آغاز تشیع اینگونه آراء و نظرات ناپخته و ناسنجیده‏ای را اظهار داشته‏اند در تحقیقات خود به بررسی تاریخ و حدیث نپرداخته‏اند بلکه بیشتر به منقولات اعتماد کرده‏اند. آنان به تاریخ و حدیث توجه نکرده و مراحلی را که علی (ع) از آغاز بعثت تا آخرین لحظه حیات پیامبر اکرم (ص) با آن حضرت گذرانیده، نادیده گرفته واین را که پیامبر خدا (ص) بارها به مناسبتهای مختلف گاهی به طور اشاره و زمانی صریح و روشن انتخاب او را به زمامداری امت پس از خود گوشزد فرموده است به یاد نیاورده‏اند.


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق کامل درباره اساس تفکر شیعه و اصلی
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد