حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

تحقیق درباره بررسی عوامل موثر بر سرمایه‏ گذاری کشاورزان روی ماشین‏های کشاورزی در استان خراسان رضوی

اختصاصی از حامی فایل تحقیق درباره بررسی عوامل موثر بر سرمایه‏ گذاری کشاورزان روی ماشین‏های کشاورزی در استان خراسان رضوی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تحقیق درباره بررسی عوامل موثر بر سرمایه‏ گذاری کشاورزان روی ماشین‏های کشاورزی در استان خراسان رضوی


تحقیق درباره بررسی عوامل موثر بر سرمایه‏ گذاری کشاورزان روی ماشین‏های کشاورزی در استان خراسان رضوی

فرمت فایل : word (قابل ویرایش) تعداد صفحات : 26 صفحه

 

 

 

 

 

 

 

 

چکیده

      با توجه به اهمیت ارتقاء ضریب مکانیزاسیون کشاورزی از طریق سرمایه‏گذاری در ماشین‏های کشاورزی، با استفاده از الگوی توبیت به روش دو مرحله‏ای هکمن و بهره‏گیری از داده‏های مقطع زمانی مربوط به 573 بهره ‏بردار کشاورزی استان خراسان رضوی، مطالعه‏ای برای بررسی عوامل موثر بر سرمایه‏گذاری در ماشین‏های کشاورزی صورت گرفت. نتایج نشان داد که متغیرهای تجربه بهره‏بردار، استفاده از سموم شیمیایی، نیروی کار خانوادگی، سطح زیر کشت، هزینه برداشت، سرمایه شخصی، دسترسی به اعتبارات بانکی و مالکیت زمین با تاثیر مثبت و سن بهره‏بردار، استفاده از بقولات در الگوی کشت و سطح دسترسی  به ماشین‏های اجاره‏ای با تاثیر منفی بر میزان سرمایه‏گذاری در ماشین‏های کشاورزی موثر می‏باشند. همچنین تجربه بهره‏بردار، تحصیلات بهره‏بردار، سطح زیر کشت، دسترسی به اعتبارات بانکی، سرمایه شخصی، استفاده از سموم شیمیایی و مالکیت تاثیر مثبت بر اقدام به سرمایه‏گذاری بهره‏برداران در ماشین‏های کشاورزی است. ضرایب متغیرهای مجازی سطح دسترسی به اعتبارات بانکی، استفاده از سموم شیمیایی و مالکیت زمین نشان می‏دهد میزان سرمایه‏گذاری در ماشین‏های کشاورزی در گروه با امکان دسترسی به اعتبارات بانکی، استفاده از سموم شیمیایی و دارای مالکیت شخصی بیشتر از گروه دیگر می‏باشد. متغیرهای سن بهره‏بردار و سطح دسترسی به ماشین‏های اجاره‏ای بر احتمال اقدام به سرمایه‏گذاری در ماشین‏های کشاورزی تاثیر منفی دارند. با توجه به یافته‏ها به نظر می‏رسد پیشنهادات ارتقاء سطح دسترسی به اعتبارات بانکی به ویژه اعتبارات ارزان قیمت (ویژه ماشین‏های کشاورزی) از طریق طرح شرکت‏های لیزینگ ماشین‏های کشاورزی با اعتبارات یارانه‏ای و طرح بانک مکانیزاسیون کشاورزی، توسعه سطح زیر‏کشت از طریق یکپارچه‏سازی اراضی کشاورزی، ایجاد انگیزه‏های مالکیت در کشاورزان از طریق بازنگری در طول مدت واگذاری اراضی بویژه اراضی آستان قدس رضوی و ایجاد نظام آگاهی‏دهنده به بهره‏برداران در ارتباط با مزایای سرمایه‏گذاری در ماشین‏های کشاورزی از محل درآمد مازاد کشاورزی و اعتبارات بانکی ذیل در قالب بسته‏های سیاستی مبتنی بر تحرک در بخش ماشین‏های کشاورزی، بتواند به افزایش سرمایه‏گذاری، افزایش نرخ مالکیت ماشین‏های کشاورزی و در نهایت ارتقاء ضریب مکانیزاسیون کمک نماید.

 

مقدمه

با افزایش جمعیت، بالا رفتن تقاضا برای مواد غذایی و نیز جذب نیروی کار از سوی سایر بخش‏های اقتصادی و در نتیجه مهاجرت این نیرو از بخش کشاورزی، استفاده از نیروی ماشین‏های کشاورزی برای بسیاری از فعالیت‏های کشاورزی صورتی جدی‏تر و جدید‏تر یافته است. اگرچه مکانیزاسیون به مفهوم کاهش نیروی کار در فرایند تولید محصولات کشاورزی است اما این واژه مفهومی فراتر از آن داشته و هر عنصری در این حوزه شامل ماشین‏های کشاورزی، تجهیزات، نهاده‏های مدرن، نیروی انسانی و موتوری را در بر می‏گیرد. به عبارت دیگر، مکانیزاسیون ورود فن‏آوری‏های نوین به عرصه تولید کشاورزی است به نحوی که می‏تواند به افزایش درآمد، کاهش هزینه‏ها، بهبود کیفیت مدیریت و جلوگیری از پدیده‏های نامطلوب اجتماعی منجر شود. در زمینه مکانیزاسیون در ایران نوری نائینی نشان داد که نرخ بازده سرمایه‏گذاری در خرید و استفاده از تراکتور 65 درصد و میانگین هزینه تعمیر و نگهداری هر دستگاه تراکتور در استان خراسان 24 درصد است[12]‌‌‌‌. قربانی نشان داده است که راهبرد مکانیزاسیون کشاورزی زمانی می‏تواند از کارایی و اثربخشی لازم برخوردار باشد که هم بر اساس تجربه‏های خارجی، داخلی و ابعاد نظری و هم بر مبنای درک دقیق مسایل و مشکلات مکانیزاسیون کشور باشد[8]. مطالعه رجبی نشان داد که تسهیلات بانکی بلند مدت اثر مثبت و تسهیلات بانکی کوتاه مدت اثر منفی بر سرمایه‏گذاری در بخش ماشین‏آلات کشاورزی دارند[5]. امینی و فلیجی نشان دادند که افزایش سرمایه‏گذاری در بخش کشاورزی به رشد سریع اقتصادی سرعت بخشیده و به طور غیرمستقیم به رشد و توسعه کشور و افزایش اشتغال کمک می‏نماید[3]. همچنین ترکمانی نشان داد که بهره‏وری نهایی سرمایه در افزایش تولید کشاورزی بسیار زیاد می‏باشد[4]. امجدی و چیذری معتقدند که سیاست‏های دولت در سال‏های گذشته باعث عرضه نامناسب ماشین‏های کشاورزی به بخش کشاورزی شده است. میزان تزریق ماشین‏های کشاورزی به بخش نه تنها باعث تحقق نیافتن برنامه‏های مکانیزاسیون شده بلکه جوابگوی میزان استهلاک آن نیز نبوده است. این وضعیت باعث کاهش ضریب مکانیزاسیون شده و کشاورزان را مجبور به استفاده از ماشین‏های کشاورزی مستهلک و فرسوده کرده است. نتایج مطالعه آنها نشان داد که میزان ماسین‏های کشاورزی در برنامه‏های اول، دوم و سوم توسعه با برنامه‏های مصوب از نظر تعداد و ترکیب تفاوت بسیار دارد[12]. الماسی معتقد است که هدف اساسی از مالکیت و یا اجاره ماشین‏های کشاورزی، انجام به موقع و به صرفه عملیات کشاورزی است. به همین جهت زمانی خرید و مالکیت ماشین برای کشاورز از توجیه اقتصادی برخوردار است که دارای درآمد لازم برای پوشش هزینه‏ها و در نتیجه سودآوریی باشد[1]. مطالعه سیگر و فیلدسون بر روی طرح‏های 20 کشور در ارتباط با اجاره ماشین‏های کشاورزی نشان داد که هیچ یک از طرح‏ها نتوانسته است خدمات را بدون تحمیل زیانی سنگین ارائه دهند و در نتیجه، اغلب با شکست کامل مواجه شده‏اند[18]. مطالعه هژبرکیانی نشان داد که از نهاده‏های کار ماشینی در کشور کمتر ار حد بهینه استفاده شده است بطوری که از 21 استان مورد مطالعه در 19 استان باید میزان بر میزان استفاده از ماشین‏های کشاورزی اضافه شود


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق درباره بررسی عوامل موثر بر سرمایه‏ گذاری کشاورزان روی ماشین‏های کشاورزی در استان خراسان رضوی
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد