حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود سیلو

اختصاصی از حامی فایل دانلود سیلو دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 23

 

مقدمه:

تهیه و تأمین خوراک مرغوب و پر ارزش برای فصل زمسان از مهمترین کارهای یک دامدار است. همانطوریکه در فصول مساعد سال یک قسمت از گیاهان علوفه ای را به صورت تازه و آبدار در اختیار دام قرار می دهند و یک قسمت دیگر آنرا خشک کرده و برای فصل زمستان ذخیره می کنند می توان گیاهان علوفه ای را بهمان صورت تازه و آبدار هم انبار کرد زیرا که نشخوار کنندگان، مخصوصاً «گاوهای شیری» برای فصل زمستان هم به غذای آبدار احتیاج زیادی دارند.

با سیلو کردن می توان گیاهان علوفه ای را برای مدتی طولانی و به صورت تازه نگاه داشت. سیلو کردن نباتات علوفه ای یک روش تازه نیست. بلکه از قرنها پیش متداول بوده منتهی به صورت بسیار ابتدائی.

امروزه برای پیدا کردن بهترین راه سیلو کردن گیاهان علوفه ای، بررسیهای زیادی انجام شده و روشهای مختلفی هم آزمایش شده و بر اثر همین فعالیت ها طریقه سیلو کردن نباتات علوفه ای روزبروز بهتر شده.

سیلو:

عبارت است از خندقی که در زیر زمین حفر می کنند یا بنای محصوری است که بر روی زمین ساخته می شود تا ذرت علوفه ای یا علوفه خرد شده را در آن پر و پس از سفت شدن در شرایط محیطی مطلوب بعد از 40 تا 60 روز ماده سیلو شده(سیلاژ)

تخمیر شده و بدون فاسد شدن می تواند برای چندین سال در تغذیه دام استفاده شود.

مواد سیلو شده :

مواد سیلو شده سالهای زیادی است که به عنوان خوراک دام به ویژه در نشخوار کنندگان مورد استفاده قرار گرفته است. مواد سیلو شده، توسط تخیمر کنترول شده مواد گیاهی پر رطوبت تولید می شود وقتی چنین موادی تحت شرایط بی هوازی سیلو می شوند در صورتی که مقدار موجود کربوهیدرات های قابل تخمیر کافی باشد، اسید لاکتیک کافی برای حفظ و تثبیت توده تولید می شود به طوری که تخمیر متوقف می‌گردد اگر مواد سیلو شده به هم زده نشود برای مدت نا محدودی نگهداری خواهد شد. روشهای تناوب یا نوبتی که اساساً در اروپا مورد استفاده قرار می گیرند احتیاج به افزودن اسیدهای قوی دارند که PH را کاهش داده و مانع تخمیر می شوند و یا نیازمند استفاده از فرم اکدئید تنها یا توأم با اسیدهای آلی نظیر اسید پروپیونیک هستند این ترکیبات اکثر تخمیراتی را که مفید نیستند مهار می کند.

مواد سیلو شده خوب یک فراورده خیلی خوش خوراکی است که به خوبی مود استفاده قرار می گیرد و می تواند نتایج عالی در حیوانات پر تولید مثل گاوهای شیرده تولید کند علاوه بر مزایای برداشت یا خواص غذائی، تخمیری که معمولاً اتفاق می‌افتد شدیداً نیترات محتوی را در صورت وجود، کاهش می دهد و مقدار سایر مواد سمی امثال اسید هیدروسیانیک نیز کاهش می یابد اما باید به خاطر داشت که تخمیر به انرژی نیازمند است از این رو سیلو کردن سبب ضایعاتی می شود بطوری که کل مواد مغذی در ماده سیلو شده آماده، کمتر از مواد مغذی است که به داخل سیلو ریخته می‌شود این امر نیز منعکس از داده های تجزیه ای معمول می باشد. اکثر مواد سیلو شده در ایالت متحده امریکا از گیاه کامل ذرت (Zea mays) یا از یکی از واریته های ذرت خوشه ای، در مناطقی که بارش برای رشد ذرت ناکافی است تهیه می گردد گرامینه سیلو شده گرامینه- لگرم سیلو شده و یا لگرم سیلو شده به طور وسیعی مورد استفاده قرار می گیرند چون تکنولوژی کافی برای تولید مواد سیلو شده بسیار خوبی از این محصولات، موجود است به همین خاطر مواد سیلو شده خوش خوراک و مغذی می تواند از انواع زیادی از مواد گیاهی از جمله علفهای هرز و مواد گیاهی کم رطوبت تولید گردد بعضی از مشخصات غذائی عمده محصولات سیلویی در بخشهای بعدی بحث خواهند شد.

حال که فهمیدیم مواد سیلو شده چیست بهتر است بدانیم سیلوکردن نباتات علوفه‌ای چه فوائدی دارد .

فوائد سیلو :

تهیه سیلو از نباتات علوفه ای چندین حسن دارد که عبارتند از :

1-با استفاده از نباتات سیلو شده می توان در فصل زمستان هم از علوفه تازه و آبدار در تغذیه دام ها استفاده نمود .

2-با هزینه کم می توان مواد خوش خوراک تازه برای فصل زمستان تهیه نمود که در تولید بیشتر شیر و گوشت مؤثرتر است .

3-می توانید علفهای هرزی که برای خشک کردن خوب نیستند سیلو کنید و با این عمل بذر علفهای هرز را هم از بین ببرید .

4-علوفه زیادی را می توانید در فضای کمی به صورت سیلو ذخیره کنید ، در صورتیکه علوفه خشک جای بیشتری را اشغال می کنند .

5-علوفه خشک اگر مدتی طولانی در انبار بماند مقداری از مواد مغذی خود را از دست می دهد و از ارزش آن کاسته می شود . در صورتیکه میزان خسارت در سیلو که برای مدتی طولانی نگهداری شده باشد ، بسیار کم است .

6-به هنگام خشکسالی و کمبود علوفه اگر سیلوها از قبل انباشته شده باشند می‌توان از آنها به خوبی و برای مدتی طولانی استفاده کرد .

طریقه ساختن سیلو :

ساختمان سیلو در مرغوب شدن مواد سیلو شده و نگهداری آن برای مدتی طولانی نقش مهمی بازی می کند . در مناطقی که سطح آب زیرزمینی پائین است و زمین تا عمق 4 الی 5 متری ، خشک است ، از روش خندقی (شکل شماره 1) استفاده می شود و برای حفر آن بشرح زیر عمل می کنند :


دانلود با لینک مستقیم


دانلود سیلو
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد