حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

جایگاه اخلاق در حوادث تکوینى وعلوم تجربی - 20 ص ورد

اختصاصی از حامی فایل جایگاه اخلاق در حوادث تکوینى وعلوم تجربی - 20 ص ورد دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

جایگاه اخلاق در حوادث تکوینى وعلوم تجربی - 20 ص ورد


جایگاه  اخلاق در حوادث تکوینى وعلوم تجربی - 20 ص ورد

جایگاه وتاثیر اخلاق در حوادث تکوینى وعلوم تجربی

 

یکى از اصول کلى که قرآن کریم بدان اشاره مى‏کند این است که انسان همان‏طورکه از حوادث اثر مى‏پذیرد، در آن اثر هم مى‏گذارد. چون انسان نسبت‏به رخدادهاى جهان تافته جدا بافته‏اى نیست که هیچ نقشى از خارج نگیرد وهیچ نقشى هم در آن نگذارد. از این رو حوادث خارج یقینا در انسان اثر مى‏گذارد. مردمى که در منطقه‏اى زندگى مى‏کنند مناسب با همان منطقه‏مى‏اندیشند و خواسته‏هاى خود را بر اساس حوادث همان منطقه، تنظیم مى‏کنند و در این سخنى نیست; اما نکته‏اى که قرآن از آن پرده برداشته این است که کارهاى انسان هم در حوادث خارج اثر دارد; یعنى اگر جامعه‏اى رو به صلاح وسعادت برود، حوادث خارج هم عوض مى‏شود و اگر جامعه‏اى رو به طلاح،طغیان و تعدى حرکت کند، حوادث جامعه هم بر همان اساس، دگرگون مى‏گردد.

از این رو قرآن کریم وعده مى‏دهد که اگر شما انسانهاى شایسته‏اى باشید،باران به موقع بر شما مى‏بارد:

«و ان لو استقاموا على الطریقة لاسقیناهم مآء غدقا» (1)

و نیز دستور نماز استسقاء مى‏دهد. وعده قرآن کریم این است که اگر جامعه‏اى روى صلاح و سعادت، حرکت کند، ما بارانهاى به موقع مى‏فرستیم و البته این وعده، اختصاصى به باران ندارد; چرا که ذکر باران در حد تمثیل است، نه تعیین و سایر نعمتها نیز چنین است; یعنى گیاهان هم به موقع و به جا مى‏رویند و معادن هم به موقع متکون مى‏شوند. اشاره به باران از این جهت کرده که آب در زندگى، اصل و عامل تعیین کننده است. لذا در آیه دیگر مى‏فرماید:

«و جعلنا من الماء کل شى‏ء حى‏» (2) ;

و اختصاصى به باران ندارد.

در آیه‏اى دیگر مى‏فرماید:

«و لو ان اهل القرى امنوا و اتقوا لفتحنا علیهم برکات من السماء» (3) :

اگر مردم سرزمینى، پرهیزکار و وارسته باشند، ما برکات فراوانى از زمین و آسمان براى آنان نازل مى‏کنیم، چنانکه در باره اهل کتاب مى‏فرماید:

«و لو انهم اقاموا التوریة و الانجیل و ما انزل الیهم من ربهم لاکلوا من فوقهم و من تحت ارجلهم منهم امة مقتصدة و کثیر منهم ساء ما یعملون‏» (4) .

البته همان طور که «روزى‏» مخصوص باران نیست; مخصوص خوراکیها و پوشاکیهاى ظاهرى هم نیست; زیرا علوم و معارف هم روزى است و اگر انسان در راه صلاح و اصلاح قدم بردارد، بسیارى از معارف، علوم و فضایل هم نصیبش خواهد شد و چون حوادث عالم در کیفیت اخلاق و اعمال انسان، مؤثر است کیفیت اخلاق و اعمال فرد یا جامعه هم در حوادث عالم مؤثر است.

 

 

زمان ظهور فضایل و رذایل اخلاقى

همان گونه که قرآن در مورد دنیا مى‏فرماید:

«و ان لو استقاموا على الطریقه لاسقیناهم ماء غدقا» (5)

همین تعبیر را به گونه‏اى عمیقتر و لطیفتر در باره قیامت هم دارد.

البته این دو مطلب کاملا از هم جداست: یک مطلب این است کسى که داراى رذائل اخلاقى شد، از برکات محروم است و آن کس که داراى فضایل اخلاقى شد از برکات متنعم است; یعنى، اگر جامعه‏اى اهل نماز استسقاء، دیانت، عدل و قسط و عمل صالح باشد، برکات را به موقع مى‏بیند و گرنه برکات از او گرفته مى‏شود.


دانلود با لینک مستقیم


جایگاه اخلاق در حوادث تکوینى وعلوم تجربی - 20 ص ورد
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد