حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

انتقال موج رادیو

اختصاصی از حامی فایل انتقال موج رادیو دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 31

 

انتقال موج رادیو

مقدمه

مطالعه انتقال انرژی در بسامد رادیو از یک نقطه (انتقال دهنده) به نقطه دیگر( در یافت کننده) انتقال موج رادیو نامیده می شود. امواج رادیویی بخشی از طیف الکترومغناطیسی وسیعی هستند که ازبسامدهای خیلی پایین توسعه می یابند این بسامدها بوسیله قدرت الکتریکی تولید می شود و براحتی با بسامدهای بینهایت زیاد پرتوی منظم افزایش می یابند. بین این دو نقطه بی انتها باندهای بسامد برای استفاده های روزانه وجود دارد. بسامدهای رادیو در سیستم هایی برای تولید صداهای شنیدنی. بسامدهای رادیو- نور مادون قرمز و ماوراء بنفش و اشعه x استفاده می شود.

تمام امواج الکترومغناطیس بدون توجه به بسامد با همان سرعت منتقل می شوند. نور در موج الکترومغناطیسی و سرعت انتقال به سرعت نور اشاره دارد (C) سرعت نور در خلأ 108×3m/sec است.سرعت هر موج به فاصله متوسط آن بستگی دارد اما برای سادگی معمولاً سرعت در خلأ را در نظر می گیرند. بسامد موج با تعداد چرخشی در هر ثانیه یا هرتز(HZ)تعریف می شودکه به طول موج X ارتباط دارد و به این صورت بیان می شود. c/x=f. شکل 1- 1. 2

ردیف هایی با باندهای مختلف با طیف الکترومغناطیسی در بسامد و طول موج را نشان می دهد.

معمولاً بسامد رادیو در بخش زیری طیف الکترو مغناطیسی بسامدهای اشعه ماوراء بنفش قرار می گیرد. در حال حاضر حد بالایی بسامدهای رادیویی تقریباً GHZ100 است . در طیف بسامد رادیو باندهایی از بسامد وجود دارد که به منظور انتقال رادیویی اختصاص دارد. روش ها و بخش های زیر در باندهای طیف بسامد رادیو بکار می روند.

تقسیمات بسامد باند AM شامل بسامد متوسط (MF) KHZ300 تا 3 MHZ است. بسامدهای باند FM و بخش باند TV حاوی باند VHF است که از 30MHZ به 300MHZ توسعه می یابد. بقای تقسیمات TV شامل باند UHF از MHZ300 به GHZ3 است. تقسیمات برای خدمات کمکی انتشار رادیویی مثل دستگاه انتقال صدای گرامافون متحرک- استادیو یا اتحالات انتقال دهنده- ایستگاه تقویت ITES, MDS- intercity که با باندهای SHF, UHF-VHF-MF(بیشترین بسامد بالا) پراکنده می شوند. نمودار 1-1. 2 بعضی از تقسیمات طراحی اند. را در منطقه انتقال رادیویی نشان می دهد. برای خدمات کمکی تقسیمات از یک زمان به زمان دیگر تغییر می کنند همانطور که نیازهای مختلف مناطق برای بسامدهای رادیویی تغییر می کند و تکنولوژی برای تجهیزات اصلاح می شود.

انتقال کمیت: انرژی که در یک انتقال دهنده ساتع می شود ممکن است مسافتهای مختلفی را طی کرده باشد تا ما آن را دریافت کنیم. مسیر موج رادیو به چند عامل بستگی دارد این عوامل شامل : بسامد – نوع آنتن و ارتفاع آن- شرایط جوی زمین. امواج زمینی همان امواج رادیویی هستند که فقط از سطح زمین انتقال می یابند. گرچه تمام امواج رادیویی چند موج زمینی ترکیب کننده دارند چون زمین به طور متوسط یک محیط قابل انتقال است ولی آن شدیداً امواج رادیویی را تضعیف می کند (نازک می کند). این تضعیف با بسامد افزایش می یابد پس این نوع انتقال فقط برای بسامدهای زیر MHZ30 مفید است . جو زمین برای انجام یک فاصله کافی زمین را ترجیح می دهد چون زمین یک مخابره واسطه است. همانطور که در شکل 2-1. 2 توضیح داده شده جو شامل چند لایه مختلف است.

تروپوسفر لایه ای است که از سطح زمین تا Km16 بالای زمین ادامه دارد. این لایه روش اصلی انتقال بسامدهای بالای MHZ30 است و انتقال از طریق این لایه به شرایط آب و هوایی بستگی دارد. لایه بعدی استراتوسفر است که تا 40 Km بالای زمین ادامه دارد این لایه اثر زیادی روی انتقال امواج رادیویی ندارد. یونسفرتاKm400 بالای سطح زمین ادامه دارد. این منطقه مسئول محیطی است که هوا به اندازه کافی یونیزه شده است. بیشتر به وسیله اشعه ماوراء بنفش خورشید امواج رادیویی زیر MHZ30 را منعکس یا جذب می کنند. یونوسفر دائماً تغییر می کند و معمولاً حاوی لایه های جزئی زیر است.

1) لایه O . این لایه در ارتفاع km 50 تا km 90 وجود دارد و در طول ساعات روشن روز بوجود می آید . تراکم الکترون مستقیماً به بزرگی زاویه خورشید بستگر دارد. این لایه امواجی که بسامدهای بالا و متوسطی دارند را جذب می کند.

2) لایه E. این لایه در ارتفاع km110 وجود دارد و برای انتقال امواج با بسامد متوسط در زمان شب مهم است. یونیزاسیون این لاتیه کاملاً به زاویه بزرگی خورشید بستگی دارد. در زمانهای بی نظم خاصی مثل زمانهای ابری ممکن است یونیزاسیون زیاد اتفاق نیفتد. این مناطق به عنوان sporqrdic E معروف است و گاهی اوقات مانع از امواجی که به لایه E نفوذ کرده اند و می خواهندلایه های بالاتربروند می شوند.لایه sporqrdic E در طول تابستان و زمستان رایج است. این لایه در طول تابستان در طولانی ترین زمان تشکیل می شود از ماه می تا آگوست و در زمستان فقط در ماه دسامبر وجود داردر ماه های میانه تابستان زمانی که تراکم الکترون در بالاترین سطح آن است نشانه های TV در باند VHF در مسافت های بیش از 100 یا 1000 کیلیومتری منتقل می شود.

3) لایه 1F . این لایه در ارتفاع 175 تا 200 کیلومتری و فقط در طول روز به وجود می آید امواجی که به لایه E نفوذ می کنند به این لایه نیز نفوذ می کنند و با لایه 2F منعکس می شوند. این لایه جذب اضافی امواج را شروع می کند.

4) لایه 2 F. این لایه در بالای مرزهای جو (250 تا 400 km) و درتمام مدت وجود دارد. گرچه ارتفاع و تراکم الکترون با تغییر شب و روز- فصل ها و چرخه های لکه های خورشیدی تغییر می کند. در طول شب لایه 1F با 2F واقع در 300 کیلو متری ترکیب می شود. علاوه بر این کاهش لایه های D,E در شب باعث می شود که تراکم و صدا بیشتر از روز باشد.

انتقال فضای آزاد

برای ارزیابی و مقایسه انتقال امواج رادیویی در شرایط مختلف موسوم است که یک استاندارد مرجع بوجود آوریم. این استاندارد اتلاف امواج منتقل شده در فضای آزاد بین دو آنتن دلخواه را محاسبه می کند . ساده ترین حالت ارزیابی تابش ساتع شده از یک منبع ایزوتروپیک است: یک انتن دلخواه انرژی را با تراکم یک نواختدر تمام مسیر ها می تاباند. آنتن ایزوتروپیک به منبع نور


دانلود با لینک مستقیم


انتقال موج رادیو
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد