حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

مقاله درباره تجزیه و تحلیل ژئوپلتیک چین برامنیت ایران

اختصاصی از حامی فایل مقاله درباره تجزیه و تحلیل ژئوپلتیک چین برامنیت ایران دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

مقاله درباره تجزیه و تحلیل ژئوپلتیک چین برامنیت ایران


مقاله درباره تجزیه و تحلیل ژئوپلتیک چین برامنیت ایران

لینک پرداخت و دانلود در "پایین مطلب"

 فرمت فایل: word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

 تعداد صفحات:31

چکیده:

با فروپاشی شوروی در سال 1991  و جا برای بحران کویت ایالات متحده مقام تک قطبی را به سرکردگیخود مطرح ساخت. چین و ایران با نظام تک قطبی به سرکردگی آمریکا مخالفت کردند. موقعیت ژئوپلتیکی ایران در منطقه خلیج فارش و آسیای مرکزی و همسویی سیاستها موجب ایجاد روابط استراتژیک بین دو کشور چین و ایران گردید. اما آمریکا در مخالفت از ایران، چین را از فروش تسلیحات هسته‌ای شیمیایی به ایران برحذر داشت و با اعمال فشار و وعده امتیازات زیاد، چین را مجبور ساخت که قرارداد مربوط به نیروگاه اتمی بوشهر را معلق و پیشنهاد واگذاری راکتور تحقیقات آب سبک به ایران را رد و نهایتاً  کاربری چین را در استراتژی ژئوپلتیکی ایران کم اثر نماید.

در فصول این پایان نامه به موقعیت و جایگاه چین در شرق آسیا و اهمیت ان از نظر ژئواستراتژیکی برای آمریکا و روسیه، جمعیت زیاد و انسانهای نسبتاً ماهر، ذخایر مالی و رشد اقتصادی خوب و تکنولوژی رو به رشد و ارتش مجهز به سلاحهای پیشرفته و هسته‌ای، نقش آفرینی چین در ؟ امنیتی اروآسیا به همراه آمریکا در روسیه، مشخص کردن علائق ژئوپلتیکی آن کشور ؟ 21 مرتبه با هداف تاکتیکی ( تأمین منافع اقتصادی ) و داشتن مازاد بیش از 40% میلیارد دلاری با آمریکا و اهداف استراتژیک ( تأمین منافع انرژی )، تحولات  ژئواستراتژیک و ژئواکونومیک قرن (21) و جایگزینی اقتصادی  محوری بجای سیاست محوری بر پایه تفکرات نظامی پرداخته شده است.

در پایان با مشخص کردن تهدیدات آمریکا و نقاط قوت و ضعف چین و شناخت عوامل مثبت و منفی تأثیر گذار بر روابط چین و ایران این فرصت رابتین می‌نماید که مسئولین با استفاده از یافته‌های این تحقیق در ارتباط با نقش چین در مسائل امنیتی ایران تصمیمات صحیحی را اتخاذ نمایند.

مقدمه:

دهه 1990 با دو رویداد بزرگ آغاز شد دو رویدادی که ژئوپلتیک جهانی را بطور کلی دگرگون کرد. از یک سو فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال (1991  ) و سرنگون شدن پیمان و رشد، نه تنها نقطه پایان جها ژئوپلتیک توازن یافته میان و قطب تلقی شد بلکه راه را برای انتقال نظام ژئوپلتیک جهانی از مرحله رقابتهای ( ایدئولوژیک سیاسی ) به رمحله رقابتهای ( اقتصادی ـ سیاسی ) هموار ساخت. از سوی دیگر حرکت نظامی بی‌سابقه امریکا و هم پیمانانشان در ماجرای بحران کویت شیوه نوینی از واکنش‌های ژئوپلتیک در برابر کنشهای استراتژیک منطقه‌ای را نمایان ساخت در حالیکه رویداد نخست مفاهیم تازه ای را در ژئوپلتیک جهانی مطرح ساخت و روابط ساختاری ( افقی ـ عمودی ) جهان قدرتهای را دگرگون کرده و زمینه را‌ آماده شکل گیری نوینی از این روابط ساخته است. رویداد دوم نیز نظام ( ژئوپلتیک خاورمیانه را یکسره دگرگون کرده، موازنه نظامی استراتژیک تازه‌ای را پیش کشیده و مفاهیم نوینی از ( امنیت منطقه‌ای ) را در روابط ساختاری قدرتهای منطقه بدست داده است. چین از جمله کشورهایی است که در نتیجه تیزهوشی کادر رهبری خود که تهدیدات اقتصادی را برای امنیت ملی خویش مخرب تراز دشمن خارجی تشخیص داد برای رفع ناامنی از کارایی نهادها و بخش‌های اقتصادی، سیاست تنش‌زدایی را در پیش گرفت. همراه با نفی مشروعیت رهبری ؟ جهان توسط ایالات متحده، خود مدعی قرار گرفتن در میان قطبهای اصلی نظام بین‌المللی محصوب می‌شود، جمعیت پرشمار برفورداری از نیرومندترین ارتش جهان که به سلاحهای پیشرفته متعارف  و هسته‌ای مجهز است، در اختیار داشتن یکی از پنج کرسی شورای دائمی امنیت با ؟ و تو ونیز جهش اقتصادی خیره کننده دهه اخیر که جایگاه چین را به عنوان کشوری توسعه یافته حداقل در ابعادی اقتصادی تثبیت کرده.


دانلود با لینک مستقیم


مقاله درباره تجزیه و تحلیل ژئوپلتیک چین برامنیت ایران
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد