حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

تحقیق درباره اندازه گیری درصد ویتامین C

اختصاصی از حامی فایل تحقیق درباره اندازه گیری درصد ویتامین C دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 5

 

 

واحد ورامین

رشته مهندسی علوم و صنایع غذایی

اندازه گیری درصد ویتامین C

مقدمه :

اصطلاح ویتامین C به عنوان بیان کننده ای عمومی , برای همه ی ترکیبات استفاده می شود تا فعالیت بیولوژیکی اسید آسکوربیک را نمایش دهد , که شامل استر هایی از اسید آسکوربیک , اشکال ترکیبی مانند 6-deoxy-L-ascorbic و ترکیبات اکسیژن دار است . اگر چه ویتامین C در میوه ها این طور فرض شده است که مجموعه ای از محتوی اسید آسکوربیک به همراه دی هیدرو آسکوربیک اسید باشد . این دو نمونه به راحتی اکسید شده , به خصوص هنگامی که در معرض حرارت بالا , بعضی از یون های مثبت دو ظرفیتی مانند مس و آهن , اکسیژن , ph قلیایی , نور و آنزیم های کاهنده قرار گیرند . در حالی که اکسایش AA به DHAA برگشت پذیر است , DHAA می تواند هیدرولیز یا آب کافت یک طرفه ی به اسید دی کتوگولونیک را متحمل شود , که به طور بیولوژیکی به عنوان ویتامین C فعال نیست . اکسایش ویتامین C و فقدان در طول فرآیند و پختن , رابطه ی بزرگی با متخصصان تغذیه , پژوهشگران و مصرف کنندگان دارد .

مواد و وسایل لازم برای اندازه گیری درصد آسکوربیک اسید :

2,6- دی کلرو فنل ایندوفنل

متا فسفریک

اسید استیک

آب مقطر

بالن حجمی 100cc

بورت

پیپیت

استوانه مدرج

آب میوه گیری

ارلن

استوانه مدرج

آب لیمو , لیمو ترش و لیمو شیرین

Lاسید آسکوربیک

روش اندازه گیری درصد آسکوربیک اسید :

200 میلی گرم از Lاسید آسکوربیک را به حجم 100 می رسانیم . cc1 از این محلول را در بالن حجمی 100 , به حجم می رسانیم و cc10 متا فسفریک و cc10 اسید استیک می ریزیم . سپس cc5 از محلول را بر می داریم و در یک استوانه ی مدرج می ریزیم و با محلول رنگی 2,6- دی کلرو فنل ایندوفنل تیتر می کنیم . نقطه ی پایان برای این تیتراسیون صورتی رنگ است . سپس cc100 آب لیمو ترش تازه , به همراه cc2 محلول اسید استیک متا فسفریک در ارلن می ریزیم و با محلول رنگی 2,6- دی کلرو فنل ایندوفنل تیتر می کنیم . نقطه ی پایان صورتی رنگ است .

نتیجه :

لیموترش

.1mg vit C .7cc

X 6cc X=12.1

لیموشیرین

.1mg vit C .7cc

X 10cc X=14.2

آبلیمو

.1mg vit C .7cc

X 4.5cc X=6.42

X × 10مقدار mg ویتامین C برای 100 گرم محلول

بحث :

ویتامین Cیک آنتی اکسیدان بوده و در بعضی مواقع برای انجماد کردن میوه و سبزی جات , برای جلوگیری از اکسیداسیون میوه استفاده می شود . از دیگر کاربرد آن در سوسیس و کالباس بوده که از ایجاد نیتروز آمین که به دلیل وجود نگه دارنده به وجود می آید و خاصیت سرطان زایی دارد , جلولگیری می کند . Lاسید آسکوربیک فرم بیولوژیکی آسکوربیک اسید است . برای ندازه گیری ویتامین C از تیتراسیون اکسایش کاهش استفاده می شود . معرف رنگی برای این تیتراسیون , 2,6- دی کلرو فنل ایندوفنل است که آبی رنگ بوده و یک معرف اکسایش کاهشی است . این معرف در محیط احیا , بی رنگ و در محیط اکسید , صورتی رنگ است . ویتامین C وقتی اکسید شد , دی هیرو آسکوربیک اسید تولید می کند .

برای تیتراسیون 2 مرحله در پیش داریم :

1 . استاندارد کردن محلول رنگی

2. اندازه گیری میزان ویتامین C در ماده ی غذایی .

برای استاندارد کردن داریم : هر cc محلول باید با چه مقدار ویتامین C واکنش دهد . به این منظور محلولی تهیه می کنیم که میزان ویتامین C در آن را می دانیم . البته محلول ها را باید در یخچال نگه داری کنیم , زیرا به دما حساس هستند و خاصیت اکسایش کاهشی را از دست می دهد .استاندارد کردن محلول رنگی باید روزانه انجام شود .

به این دلیل اسیداستیک اضافه می کنیم که ویتامین C در اسید پایدار تر است , یعنی از اکسایش خود به خودی ویتامین C , در Ph بالا جلوگیری می شود .در مرحله ی استاندارد کردن حجم محلول رنگی مصرفی کم است زیرا مقدار ویتامین C کم است . باید محلول سطح تماس کمتری با محیط داشته باشد به همین دلیل محلول را در استوانه ی مدرج ریختیم . ویتامین C نسبت به اکسیژن حساس است .

برای اندازه گیری ویتامین C سبزی باید عصاره و میوه , آب آن را تهیه کنیم و نمونه ی غلیظ را باید رقیق کنیم .

200mg 100cc 2mg 100 cc

X 1cc X=.1X x 5cc

X=2

منابع :

Maynard a.joslyn methods in food analysis college of agricultural sciencc

Page 767 , 768

www.scincedirect.com

starters.blogfa.com


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق درباره اندازه گیری درصد ویتامین C
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد