حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

مقاله درباره لبنان

اختصاصی از حامی فایل مقاله درباره لبنان دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 34

 

مقدمه

لبنان کشور کوچکی است در کنار دریای مدیترانه که بین سوریه و اسرائیل و دریای مدیترانه قرار گرفته است. طوایف مختلف با ادیان مختلف در این قسمت زندگی می‌کند. شیعیان لبنان اکثراً در هر منطقه‌ای به منام «جبل عامل» سکونت دارند که از نظر تاریخی مقدس‌ترین منطقه خاورمیانه به شمار می‌رود.

سرزمین جبل عامل در طول تاریخ مورد ظلم و ستم خلفا و حکام و فرمانروایان وقت قرار گرفته است. بنابراین شیعیان دائماً در حال مبارزه با آنان بوده‌اند. لبنان را می‌توان دروازه دنیا نامید، هر فکر و ایدئولوژی را از طریق لبنان به سرعت می‌توان در همه دنیا منتشر ساخت. به همین دلیل در نهایت جیب و رابرت در داخل لبنان و دشمنان خارجی این مردم مستضعف یعنی اسرائیل و امریکا متحد شدند و بر پیکر نوخاسته و ناتوان این ملت تاختند و سرزمین اسلامی آنان را هم اکنون به اشغال درآورده‌اند. متاسفانه این صفحه ننگین تاریخ دنیا نه فقط بدست آمریکا و اسرائیل و دست راستیهای لبنان ورق خورد، بلکه اکثریت حکام و ملوک نفرین شده عرب به عنوان فرمانروایان مسلمان و دوست ملت فلسطین دست خود را در تدوین این صفحه ننگین آلودند و ننگ ابدی را در تاریخ به نام خود رقم زدند.

بررسی حوادث لبنان و بخصوص وضع اسف انگیز کنونی این شیعیان بدون مطالعه تاریخ گذشته و مجاهدت عصر حاضر و قیام و جنبش آنان عملی نیست. جامعه اسلامی لبنان کنونی، از سیاری مشکلات رنج می‌برد. بخصوص جامعه تشیع لبنان، وارث نابسامانیهای مکری و عقیدتی، سیاسی و اقتصادی زیادی است که حاصل قرنها ظلم و ستمی بوده که بر آنها روا داشته شده است. بررسی حوادث اخیر لبنان بر کاری بس فهم و در عین حال مشکل است که کار هر کسی نیست و فقط از عهده کسانی بر می‌آید که علاوه بر نگرش ظاهری حوادث، به علل آنهم توجه نمایند. و بخصوص تحت تاثیر تبلیغات ظاهر فریب واقع نشوند و در دام غولهای خبری دنیا که حقایق را می‌توانند به خوبی وارونه جلوه داده، شب را روز و سیاهی را سفیدی بنمایانند، نیز نیفتند.

به علاوه تسلط کامل به همه حوادث داخلی و خارجی لبنان داشته، و یک بعدی وقایع را بنگرند، بلکه تمام ابعاد گویای این تاریخ را بررسی نموده و رسالتی را که به عهده گرفته‌اند، انجام بخشند. با توجه به توضیحات فوق و همچنین گستردگی حوادث گذشته و حال لبنان نگارنده درصدد است که در طی این پژوهش به بررسی گوشه‌ای از روند شکل‌گیری نبش حزب الله لبنان بپردازد. البته باید خاطر نشان کرد که این نوشته به دلیل عدم دسترسی کافی به منابع خالی از اشکال نیست و امید است شروعی برای یک پژوهش جامع و مستند در این زمینه باشد.

نگاهی به گذشته

داده‌های موجود در مورد تاریخچه استقرار شیعیان در لبنان به هیچ وجه قابل تاکید مطلق نیست و گفته می‌شود در قرن هفتم میلادی که بنی امیه رژیم سلطنتی خویش را در دمشق پایه‌گذاری کردند، لبنان هم به عنوان بخشی از حکومت امویان تحت الحمایه حکومت دمشق قرار گرفت، اما سالها، پیش از استقرار حکومت بنی امیه در شامات عده‌ای از مردم لبنان و جبل عامل، بوسیله مسلمان آزاده و صحابی معروف رسول الله (ص) یعنی ابوذر غفاری، با اسلام آشنا شده بودند.

آنچه مسلم می‌باشد این است که قرن سوم هجری/ نهم میلادی مناطقی از عراق، شام، ایران شمال افریقا و مصر شاهد جریانی از تشیع بوده است.

به دنبال فتح شامات به دست صلاح الدین ایوبی و فرمانروایی نخستین حکام ایوبی و بعد از ایشان سلطه مایلک که همگی دشمنی آشکاری با شیعیان داشتند. اوضاع شیعیان دگرگون شد و از منطقه شمالی لبنان بیرون رانده شدند و از این زمان به بعد در همان مناطقی که امروزه نیز همچنان در آن ساکن‌اند، تمرکز و اسکان یافته‌اند.

شیعیان در واقع از صحنه سیاسی به دور بودند و خصوصاً در قرن 19 م که لبنان یک تحول سیاسی، اجتماعی و فکری را پشت سر گذاشت. در این زمان بود که فاصله و شکاف میان شیعیان و همسایگان زیادتر شد. در این قرن مارونی‌ها با فرانسه، دروزی‌ها با بریتانیا، ارندوکس‌ها با روسیه و اهل سنت با خلافت عثمانی روابط محکمی داشتند، تنها شیعیان بودند که از حمایت بیگانگان بهره‌ای نداشتند و از هر گونه حمایت خارجی محروم بودند.

اصلاحات ارضی که توسط حکومت عثمانی در سال 1885 م آغاز شد به رشد روزافزون گروه کوچکی به نام «اشراف» یا به قول لبنانی‌ها «انرعماء» کمک کرد. اصلاحات ارضی همچنین منجر به پیدایش خرده مالکانی در مناطق شیعه نشین شد. این خرده مالکان افرادی بی‌بضاعت را به بیگاری می‌کشیدند که در نتیجه آن اکثریت شیعیان از لحاظ جغرافیایی در انرواو از لحاظ سیاسی ضعیف و از نظر حکومت اقتصادی تابع حکومت خاندانهای فئودال باقی ماندند و این امر منجر به تشدید عقب ماندگی آنان گردید و بدین ترتیب شیعیان با ضعف اجتماعی، سیاسی و اقتصادی وارد قرن بیستم شدند.

پس از فروپاشی امپراطوری عثمانی و برقراری قیمومیت فرانسه بر لبنان در سال 1943- 1920 شیعیان در ژانویه 1927. م و در خلال قیام دروزها علیه فرانسوی‌ها به یک دستاورد دینی نائل شدند. فرانسویان برای اینکه مانع از پیوستن شیعیان به قیام دروزها شوند مذهب شیعه جعفری در لبنان را به عنوان یکی از مذاهب رسمی به رسمیت شناختند و در پی آن دادگاههای شرع جعفری تاسیس نگردید. این تصمیم تاریخی فرانسه باعث آغاز دوران نوینی در تاریخ طایفه شیعه لبنان گردید. از آن تاریخ به بعد رهبران شیعه برای نخستین بار در موضوع تشکیل و تاسیس کشور مستقل لبنان منفعت سیاسی واقعی یافتند.


دانلود با لینک مستقیم


مقاله درباره لبنان
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد