حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

زنبور داری

اختصاصی از حامی فایل زنبور داری دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 5

 

بنام خدا

عنوان شغل : زنبور داری

می توان گفت که زنبور داری یکی از شغلهای سنتی است ،‌ که در گذشته خانواده ها نیز از آن استفاده می کردند. یعنی هر کس چند کندوی عسل در خانه خود داشت و از آن استفاده می کرد امروزه نیز دربعضی از روستاها خانواده هایی پیدا می شوند. که در خانه خود کندوی عسل دارند که در حد استفاه خود از آن ها عسل تولید می‎کنند . عسل یک ماده غذایی بسیار کامل و مقوی است که استفاده از آن در هر روز به مقدار 1 الی 2 قاشق برای سلامتی بسیار مفید است.

تعریف شغل :

زنبور داری عبارت است از پرورش زنبور و ایجاد زنبور ستانهای مجهز و مطابق با پیشرفتهای امروزی که منجر به برداشت محصول استاندارد هم از جهت کیفیت و کمیت می شود همچنین پرداختن به شغل زنبور داری باعث بقاء و عمر زیاد این گونه از زنبورهایی می شود که تولید عسل می کنند.

شرح وظایف و مسئولیت های اصلی شغل:

نگهداری و حمل و نقل و جابجایی زنبورها در فصول مختلف سال جهت استفاده دیگر ( بهتر ) از شهد و گرده های موجود در گلها و گیاهان صحرایی همچنین شناسایی انواع گلها از جهت گرده دهی و شهد . و یکی از وظایف دیگر مبارزه با آفات و اصلاح نژاد زنبور است.

اهمیت و ضرورت شغل:

این شغل بعلت تولید عسل که یکی از بهترین و مقوی ترین مواد غذایی برای استفاده همه انسانها و همچنین تولید بسیاری از مواد دارویی و همچنین به علت در آمد خوب یا هزینه ای کم و قابل در دسترس بودن برای تمام افراد جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است. که در قرآن نیز می فرماید.

مدارک تحصیلی لازم برای احراز شغل:

کارشناسی در رشته زنبور داری که بالاترین مدرک برای احراز این شغل است همچنین ، گذراندن دوره های کوتاه آموزشی و دریافت گواهینامه ای نسبی بر این که شما می توانید این شغل را انجام دهید نیز است.

مهارت ها، تجارب و دوره های آموزشی ویژه برای احراز شغل:

برای شغل زنبور داری همانطور که در قسمت قبل نیز بیان شده است علاوه بر تحصیلات دانشگاهی کلاس های آموزش زنبور داری نیز از طریق وزارت جهاد کشاورزی برگزار می شود.

شرایط محیط کار :

شغل زنبور داری نیاز به مکان و فضای مخصوصی ندارد و همراه باتغییرات آب و هوایی باید آن ها را جابجا کنیم. همچنین وابسته به گل دهی گیاهان نیز است و با توجه به آن ما باید مکان زنبورها را تغییر بدهیم.

وسایل وابزار لازم برای انجام شغل:

وسایل و ابزار لازم برای انجام این شغل عبارتند از: 1- کلنی زنبور عسل 2- صندوق خالی 3- لباس کار ( کلاه، دستکش ،‌جوراب مخصوص ) 4- دودی 5- اهرم 6- تخته موم دوز 7- موم 8- موم دوز 9- چادر 10- دستگاه عسل گیری (اکستراکتور ) 11- غذای زنبور ( شکرت ) 12- دارو

معلولیتهای بی اثر در انجام شغل:

معلولیت های جزی ( پا شکستگی و … ) در انجام این شغل اثری ندارد

خصوصیت های جسمانی و توانایی های بدنی لازم برای انجام شغل:‌

بعلت اینکه شغل زنبور داری نیاز به دقت خاصی دارد بنابراین باید از لحاظ جسمانی در موقعیت خوبی باشیم.

خصوصیات های روانی و توانمندیهای ذهنی لازم برای انجام شغل:

از آنجا که زنبور داری سرشار از راز و رمز های نهفته است. در نتیجه زنبور دار باید از هوش و استعداد خوبی برخوردار باشد.

رغبت های مورد نیاز برای انجام شغل:

از آنجاکه زنبور ها موجودات بسیار منظمی هستند و ذهن انسان اصولاً کنجکاو به مسائل اطراف می باشد لذا میل و رغبت انسان نسبت به این حرفه وجذابیت های آن فراوان می شود .

ویژگی های شخصی ( عاطفی، روانی، اجتماعی و رفتاری ) لازم برای انجام شغل:‌

پرداختن به شغل زنبور داری رابطه تنگاتنگی با شخصیت انسانها دارد چرا که برای کار کردن با زنبور ، نترسیدن از زنبور اولین شرط می باشد و موفقیت های بعدی در گرو اصل است همچنین نظم انضباط نیز مهم است.

محلهای اشتغال و استخدام:

هر کس و در هر شرایطی با اندک سرمایه ای به شرط میل و رغبت به انجام این کار می تواند این کار را با تعداد کمی زنبور شروع کند و ادامه دهد.

جنبه های مالی و حقوقی:

در آمد این شغل با توجه به هزینه کم ایجاد آن و کوتاهی زمان بازگشت سرمایه بسیار سودمندی می باشد.

شرایط ارتقا:

در حرفه زنبور داری از همه مهمتر تجزیه کاری است که می توان باحضور در زنبورستانها آن را بدست آورد و در کنار آن آموزشهایی است که بصورت تئوری از طریق جهاد کشاورزی و همچنین مراکز دانشگاهی ارائه می شود.

نحوه استخدام و ورود به شغل:

به علت آزاد بودن این شغل هر کس می تواند با طی مرحله آموزش نسبتاً کوتاهی براحتی وارد شغل شود.


دانلود با لینک مستقیم


زنبور داری
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد