حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود تحقیق طراحی فضای کتابخانه و سالن مطالعه 44 صفحه فایل word

اختصاصی از حامی فایل دانلود تحقیق طراحی فضای کتابخانه و سالن مطالعه 44 صفحه فایل word دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود تحقیق طراحی فضای کتابخانه و سالن مطالعه 44 صفحه فایل word


دانلود تحقیق طراحی فضای کتابخانه و سالن مطالعه 44 صفحه فایل word

دانلود تحقیق طراحی فضای کتابخانه و سالن مطالعه 44 صفحه فایل word

 

 

 

 

 

مقدمه:

کتابخانه به عنوان مرکز برقراری ارتباط برای گروههای جامعه عمل می کند. طراحی کتابخانه ها در فضاهای شهری گاه به صورتعناصری نمادین در بافت شهر ظاهر می شوند و به دلیل استفاده تمامی جامعه از اینگونه فضاها، بایستی درملاحضات طراحی آن دقت نظر صورت پذیرد.

کتابخانه ها علاوه بر استفاده از روشهای نسبی فراهم کردن کتاب، می توانند دارای بخشهای مروری، بخش پرسشها و پیشنهادات شهروندان، امکانات گوش داد به موسیقی اتاقهای تفریحی و جلسات و صندلیهای مطالعه برای گروهها و افراد دیگر باشند.

همچنین وجود کتابخانه های تخصص، کتابخانه برای امانت دادن آثار هنری هم می توانند باشد. علاوه بر کتاب و روزنامه، ارائه ماهنامه و هفته نامه ها، بروشورها یا وسایل اطلاع رسانی جدید (ویدئو- نرم افزار- کامپیوتر شخص9 برای استفاده در کتابخانه به امانت گرفتن وجود دارد.

به دلیل تنوع کاربرهای کتابخانه ها در یک جامعه اینگونه فضاها به دسته های قابل تقسیم می باشند.

 

انواع کتابخانه:

1- کتابخانه های آکادامیک:

این کتابخانه ها طبقه اکتساب، جمع آوری وذخیره نوشته ها را برای مقاصد آموزشی و پژوهشی بر عهده دارند و معمولاً برای ورود عموم مردم آزاد بوده و قابل استفاده می باشند. در این کتابخانه ها، اتاقهای مراجعه ای تدارک دیده می شود و ممکن است برای قرض گرفتن از قفسه های بسته، پیشخوانهای وجود داشته باشند امکان دسترسی آزاد به قفسه های باز مجلات، کتاب ها به مواد آموزشی ارائه شده، در اتاق های مطالعه وجود دارد.

2- کتابخانه های دانشگاهی:

در این نوع کتابخانه ها به دلیل تمرکز ساختمان در سایت دانشگاهی، سیستم پردازش کتاب و سایر خدمات در چند لایه صورت می گیرد. بطوریکه کتابخانه مرکزی و جداگانه و شمار زیادی از کتابخانه های دانشکده ای در زمینه های خاص رشته ای به فعالیت می پردازند

در اینگونه فضاها در جهت اهداف آموزشی و تحقیقی، آثار علمی جمع آوری و ذخیره شده است. در کتابخانه های دانشگاهی، اتاقی برای کتب مرجع فراهم می شوند. همچنین امکان دارد، در تالارهای مطالعه، پیشخوانهایی برای امانت گرفتن از قفسه های بسته و یادسترسی آزاد به قفسه های باز، مجلات کتب و منابع آموزشی که جداگانه ارائه می شوند وجود داشته باشد. بجز کتابها مجلات تقریباً همه نوع ابزار اطلاع رسانی گردآوری شده، برای استفاده در دسترس قرار می گیرند.

تعداد مکانهای مطالعه به تعداد دانشجویان هر رشته بستگی دارد. اطلاعات بر حسب موضوع و با نظم خاص مرتب می شود خدمات ارائه شده امانت گرفتن و استفاده از کتاب در داخل کتابخانه، فتوکپی مطالعه وچاپ میکروفیلمها است. همچنین انجام تحقیقات علمی وعملی با استفاده از پایگاه داده های ذخیره ای بر روی سی دی امکان پذیر می باشد.

3- کتابخانه های عمومی:

این کتابخانه ها که عموماً در مرکز شهرها ساخته می شوند، امکان انتخاب وسیع آثار علمی عمومی تر ودیگر وسایل اطلاع رسانی را برای افراد فراهم می کنند. غالباً در شهرها ی بزرگ، کتابخانه های عمومی ودانشگاهی در یک کتابخانه در هم ادغام می شوند. وجود مجموعه های منظم و جستجوی موضوعی کتب به صورت چاپی وسایر امکانات، محدود

به کتابخانه هاب عمومی بزرگتر می باشند. این کتابخانه ها، هیچگونه وظایف آکادمیک و آرشیوسازی آنها راندارند. چنین کتابخانه هایی به راحتی ر دسترس عموم بوده و توسط کوکان، نوجوانان وبزرگسالان استفاده می شوند. سطح علمی وانتخاب کتابها و ارائه خدمات در کتابخانه های عمومی مطابق با نیازهای مراجعین است. چراکه برای تمامی اقشار مردم، ارائه خدمات دارند.

4- کتابخانه های ملی:

مجموعه ای از اسناد ادبی و تاریخی یک کشور با منطقه (نسخه های امانی)رادر خود جای می دهند و استفاده از آنها برای عموم آزاد است. این در حالی است که افراد خاص و اندکی، به کتابخانه های تخصصی حاوی مجموعه نوشته ها و اطلاعات درباره موضوعات تخصص محدود دسترسی دارند.

5- کتابخانه های مدرس:

این کتابخانه ها جهت استفاده های تعلیم وتربیتی مدارس و فراهم آوردن مرکز اطلاعاتی برای کارهای کلاسی و وقت آزاد مورد استفاده شاگردان، معلمان و کابران غیر مدرسه ای نیز می باشد. تعداد کتابهای این کتابخانه ها عموماً محدود و در زمینه های آموزشی می باشد.

در این کتابخانه ها برای هر دانش آموز به طور متوسط35/0 تا55/0 متر مربع فضا نیاز است.

در کنار آن فضایی بامساحت20040 متر مربع برای معرفی نشریات دانش آموزی و تازه های کتاب می توان در نظر گرفت. اگر فضای مطالعه به طور شخصی واتاقک طراحی شود بین 5/2 الی3 متر مربع برای هر دانش آموز فضا نیاز دارد ذخیره کتاب در این کتابخانه ها حدوداً1000 جلد می باشد که هر ردیف قفسه، حدود20 تا30 جلد کتاب قرار داده می شود، قفسه  کتاب با دسترسی آزاد حدود4 متر مربع شامل فضای رفت و آمد، محل های خواندن و فهرست نویسی بایستی در نظر گرفته شود.

 


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق طراحی فضای کتابخانه و سالن مطالعه 44 صفحه فایل word
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد