حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله بررسی و اثبات واقع گرایی کمال الدین بهزاد در نمایش معماری مساجد

اختصاصی از حامی فایل دانلود مقاله بررسی و اثبات واقع گرایی کمال الدین بهزاد در نمایش معماری مساجد دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله بررسی و اثبات واقع گرایی کمال الدین بهزاد در نمایش معماری مساجد


دانلود مقاله بررسی و اثبات واقع گرایی کمال الدین بهزاد در نمایش معماری مساجد

 

مشخصات این فایل
عنوان: بررسی و اثبات واقع گرایی کمال الدین بهزاد در نمایش معماری مساجد
فرمت فایل : word( قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 40

این مقاله درمورد بررسی و اثبات واقع گرایی کمال الدین بهزاد در نمایش معماری مساجد می باشد و درمورد شناخت معماری دوره تیموریان است.

خلاصه آنچه در مقاله بررسی و اثبات واقع گرایی کمال الدین بهزاد در نمایش معماری مساجد می خوانید :

دیوار و سر در ورودی و تزئینات وابسته
در پایین ترین قسمت نگاره،‌دیوار تیره رنگ و سرد درسماقی نقش شده است و قبلاً اشاره شد که باغ ها عمدتاً با دیوارهایی که ارتفاع آنها متوسط و بلند است،‌ محصورند. ارتفاع این دیوارها با توجه به عواملی چون شرایط اقلیمی و جنبه‌های ایمنی هر محل متفاوت و معمولاً بین 2 تا 3 متر است. کارکرد این دیوارها جداسازی فضای خصوصی درون باغ از دسترس و دید دیگران می‌باشد. به ویژه اگر صاحب باغ پادشاهی مقتدر باشد زندگی پر از تجمل و باشکوه او برای مردم عادی جذابیت زیادی دارد و آنها را به سمت خود می کشاند. گویی بهزاد بر کارکرد خاص این دیوار و سر در ورودی را به تصویر درآورده . برخلاف نگاره قبلی که در آن دیوار ارتفاعی بیش از یک متر ندارد،‌دیوار بیرونی این کاخ بسیار بلند در نظر گرفته شده است. دیوار درست تا بالای قوس سر در ورودی ارتفاع دارد. به غیر از دیوار بخش فوقانی سر در وردی نیز در این قسمت از نگاره به نقش درآمده است. رنگ سماقی سر در با سردرهایی که به دلیل استفاده از کاشی به رنگ آبی هستند تفاوت دارد. ؟؟‌در چند جای نوشتة‌خود بر دروازه های بلند و زیبا که با کاشی های زرین و آبی آرایش شده بودند اشاره می‌کند(ص 232 – 229)
سر در با استفاده از قوس جناغی در ورودی و دیگر بخش های بناهای منقوش بزاد نیز به نقش درآمده است.
(تصویر مسجد جامع سمرقند ،‌تبدیل شدن پیرمرد و تهیدست به شیخ کامل – سوگواری پسری در تشییع جنازه پدرش – حضرت محمد و یارانش)
دیوارهای باغ از بیرون با ازاره ، کتبیه و طاقنف تزیین می شدند . در این نگاره به دلیل رنگ تیرة‌دیوار و نقش نشدن بخش پایینی آن نمی توان به تبیین ویژگیهای این دیوار از جوانب گوناگون ازاره و طاقنما پرداخت به احتمال بسیار کتیبه ای در بالای سرنیزه قوس و ورودی نگاشته شده که متأسفانه به دلیل محو بودن قابل خواندن نیست.

کف محوطة کاخ از کنار هم چیده شدن سنگ های الوان، سنگفرش شده است. بر خلاف کلاویخو که در نوشتة‌خود تنها به سنگفرش بودن حیاط کاخ های ؟؟‌اشاره می‌کند و از پرداختن به جزئیات آن اجتناب می نماید (ص 213) خوشبختانه یزدی در این مورد خاص تا حدودی به ویژگی ها و جزئیات سنگ تراشی یک از ؟؟‌ تیموری توجه داشته است . او می نویسد:
«قصری که از مجموع نظایر و اخوات که با اشارات حضرت صاحبقران در دیگر بساطین و باغات ساخته و برافراخته بودند بزرگتر بود. و چون زینت عمارت شام از رخام می‌باشد و آب روان در اماکن و مساکن آن دیار عموم دارد،‌بنایان آن طرف در سنگ تراشی و خصوص کاری و اختراع فوارات جاری به غایت ماهر می باشند. کاری که خاتم بندان در آبنوس و دندان و غیره می‌کنند ایشان در دیوار و فرش عمارات از سنگ های الوان به همان فردی و نازکی می سازند(ص 422).
با توجه به تطور و تداوم معماری دورة تیمور در زمان های بعدی این دورة صد ساله به ویژه در پایتخت دوم تیموریان یعنی شهر هرات می‌توان نوشتة یزدی را به بناهای زمان سلطان حسین نیز تعمیم داد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که سنگفرش کف حیاط این کاخ با تأثیرپذیری بهزاد از بناهای پابرجای هم عصرش به وجود آ,ده است.
کاخ و تزئینات وابسته
ساختار این کاخ بر پایة طرح 6 ضلعی ایجاد شده است. کاخ ها و کوشک های دورة تیموری که در منابع مکتوب از آنها ذکری به میان آ,ده عمدتاً دارای طرح مربع و یا صلیبی شکل هستند و تنها یک مورد براساس طرح 8 ضلعی ساخته شده است. (گلمبک 265 – 239) . با قاطعیت نمی‌توان طرح 6 ضعلی این کاخ را برآمده از تخیل بهزاد دانست. چنانچه از کاخ های متعددی که در این دوره احداث شده بودند، آثار و بقایای بیشتری بر جای می ماند و نیز مورخان این دوره در نوشته های خود در طبقه بندی شکل کاخ ها سکوت نمی کردند، شاید در مورد طرح 6 ضلعی این کاخ می شد نظر قطعی ارائه داد.

از طرفی سلاطین (سفارش دهندگان کتاب ها ) عموماً خواهان آن بوده اند که جلال و جبروت خود را در نگاره ها به نمایش بگذارند. در اینجا نیز بهزاد نمی توانسته بدون توجه به این خواسته ها و تمایل،‌سلطان حسین بایقراء را در کنار بنای نقش کند که در عالم پیرامونش وجود خارجی ندارد و اگر چنین بود اولین کسی که بر هزاد و هنرش متعرض می شد همین سلطان حسین بود. با در نظر گرفتن ارتفاع در کاخ (در مقایسه با خدمتکاری که کنار آن ایستاده ) اندکی بیش از 2 متر می نماید و نیز نقش شدن پنجره ها و پالکانه (بالکن) در قسمت بالای این کاخ،‌در دو طبقه بودن آن نباید دچار تردید شویم.
چرا که کاخ های این دوره 2 یا 3 طبقه بودند (گلمبک 243) با برکه در اوایل قرن دهم هجری از شهر هرات دیدن کرده،‌ کوشک باغ سمند را تحت عنوان خانه ای دو طبقه توصیف کرده است (همان) روی پشت بام بنا،‌ عنصری به نقش درآمده که در نگاه نخست با دیگر بناهای مناطق گرمسیر را به ذهن متبادر می‌کند.

بخشی از فهرست مطالب مقاله بررسی و اثبات واقع گرایی کمال الدین بهزاد در نمایش معماری مساجد

مقدمه:
تاریخچه مختصر دورة تیموری
موضوع نگاره و توصیف کلی آن
شخصیت های نگاره
شخصیت های اصلی
شخصیت های فرعی
ساختار بنا و تزئینات آن :
ویژگیهای معماری کوشک
سر در ورودی
حیاط
کاخ و تزئینات وابسته
موضوع نگاره و توصیف کلی آن
ویژگی های معماری کاخ
ساختار بنا
دیوار و سر در ورودی و تزئینات وابسته
کاخ و تزئینات وابسته

 

 


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله بررسی و اثبات واقع گرایی کمال الدین بهزاد در نمایش معماری مساجد
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد