حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود کثرت ادیان2

اختصاصی از حامی فایل دانلود کثرت ادیان2 دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

فرمت فایل:  ورد ( قابلیت ویرایش و آماده چاپ

 

 قسمتی از محتوای متن

 

تعداد صفحات : 9 صفحه

کثرت گرایی Poloralism در یک جامعه مدنی که بر اساس مشارکت آزادانه همه افراد اجتماع و را در پی آن اصل تکثر فرهنگی ،سیاسی و اجتماعی شکل گرفته است ،دین که از مبانی فرهنگ سازی و پذیرش ایجاد وفاق و همدلی میان انسانهاست ،خواه ناخواه متناسب با شرایط زمان و مکان عمل می کند .
از این رو تساهل در میان پیروان ادیان و در نهایت گفتگوی ادیان ،پیرامون ایده تساهل و تکثر دینی شکل می گیرد.
موضوع گیری در قبال کثرت ادیان در میان ادیان جهان سنتهای دینی انبوهی قرار دارند که هریک از سرچشمه خاصی سیراب می شود.
بر خی برای آموزه های خویش مرجعی آسمانی و الهی قائل هستندو بعضی دیگر به تمام و کمال بشری هستند اما داعیه مشترک همه آنها این است که قادرند انسان را به نجات و رستگاری نائل سازند و البته به این منظور جهان بینی و نگرش خود به جهان و انسان را پیشنهاد کرده ودر کنار آن گستره متنوع و وسیعی از اعمال و مناسک را نیز خواهانند.
موضع گیری آدمیان در قبال این کثرت ادیان را می توان به سه گروه عمده تقسیم بندی کرد.
الف) انحصار گرایی :از لحاظ تاریخی قدیمی ترین واکنش نسبت به کثرت موجود در میان ادیان به صورت انحصار گرایی ظاهر شده است .
انحصار گرایان وجود « کثرت سنتهای دینی » را می پذیرند و قائل هستند که هرکسی در مواجهه با واقعیت برتر (به تعبیری خداوند متعال) دارای توشه ای از تجارب دینی متنوع است اما خالص ترین و نجات بخش ترین صورت تجربه دینی را تنهادر بستر دین مورد قبول خود ممکن می دانند به عنوان مثال زمانی در آیین مسیحیت این طور مطرح می شد که: «در بیرون از کلیسا هیچ گونه نجاتی متصور نیست » خوشبختانه این طرز تفکر تا حدود زیادی از کلیساهای عمده رخت بربسته اما جای خود را به نوع دیگری از مواجهه با کثرت ادیان داده است به نام «شمولگرایی» ب) شمولگرایی : شمولگرایان در این اصل که :« سنتهای دینی متعدد و تجارب دینی متنوع وجوددارد» با انحصارگرایان همفکر هستند اما نکته ای دیگر نیز براین اصل می افزایند به این صورت که: «همه این تجارب و سنتها، حاوی حقیقت الهی هستند و بهره برداری از حقانیت را دربردارند» با این وجود در مقام موضع گیری در قبال مسئله «نجات» همان حرف انحصار گرایان را می زنندمنتها در قالبی جذاب تر .
ج) کثرت گرایی: پلورالیستها نه تنها قاعده «کثرت سنتها و تجارب دینی » را پذیرفتند بلکه بر «وجود شعاعی از حقانیت در همه ادیان» نیز صحه نهادند ولی برعکس شمولگرایان از این مقدمه نتیجه دیگری گرفتند و آن اینکه :« هیچ دلیلی وجودندارد که خالص ترین و نجات بخش ترین صورت تجربه دینی ،تنها در بستر دین مورد قبول ما ممکن شود.
» علی الظاهر مبدع این نظریه را «کانت» می شناسند اما نظریه پرداز شاخصی که هم اکنون در عرصه فلسفه دین مطرح می باشد ،«آقای جان هیک» استاد دانشگاه کمبریج است.
ما پیش از آنکه به مقدمات ظهور این تئوری بپردازیم ،خلاصه ای از مبانی آن را (با استفاده از نوشته های خود آقای هیک) ارائه می کنیم.
ایشان معتقد هستند که «پلورالیسم عبارت است از قبول این دیگاه که، تحویل و تبدیل وجود انسان از حالت خودمحوری به حالت حقیقت(خدا) محوری به طرق گوناگون در همه سنتها ی دینی بزرگ عالم صورت می گیرد ۀ« وبه عبارت دیگر : تنها یک راه و شویه رستگاری و نجات وجود ندارد بلکه راههای متعدد و متکثری در این زمینه هست.
»توجه داشته باشید که انحصار گرایان کلیسا تنها راه نجات را، در اختیار خود می خواستند و بقیه را محروم از رستگاری می دانستند.


دانلود با لینک مستقیم


دانلود کثرت ادیان2
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد