حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله کامل درباره مدارس هوشمند

اختصاصی از حامی فایل دانلود مقاله کامل درباره مدارس هوشمند دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 12

 

مدرسه اینترنتی چیست؟

امروزه با پیشرفت سریع تکنولوژی و گسترش فن‌آوری اطلاعات و نفوذ وسایل ارتباط از راه دور در زندگی روزمره ، پا به پای پیشرفت در بخش های مختلف ، مقوله آموزش نیز دچار تحول و دگرگونی شده است. امروزه ما قادر هستیم بجای انتقال فیزیکی مدرس و دانش آموز از یک مکان به مکان دیگر جهت تعلیم ، با استفاده از ابزارهای انتقال اطلاعات ، دانش مدرس را به دانش آموزان منتقل نماییم.

مدرسه اینترنتی که به آن مدرسه آنلاین ، مدرسه مجازی و مدرسه الکترونیکی نیز گفته می‌شود در واقع یکی از اشکال آموزش مجازی است که در آن از کامپیوتر و اینترنت و یک نرم‌افزار مدیریت آموزشی جهت امر تعلیم و تربیت استفاده می‌گردد. مدرسه اینترنتی محیطی است مجازی که در آن دانش آموزان و مدرسان با استفاده از ابزارهای پیشرفته به امر آموزش می پردازند. مدرسان بوسیله نرم افزار مدیریت آموزشی ، مطالب آموزشی خود را در سایت قرار می دهند و دانش آموزان نیز قادر هستند تا مطالب ارایه شده توسط مدرس را دریافت نموده و به امر یادگیری بپردازند ؛ همچنین مدرسان و دانش آموزان می توانند از طریق همین نرم افزار به گفتگوی آنلاین و همزمان یا گفتگوی آفلاین و غیر همزمان (تالار های گفتگو) با یکدیگر نیز بپردازند. مدرسه اینترنتی به استثناء حضور فیزیکی ، دارای همه خصوصیات یک مدرسه معمولی است و حتی نسبت به آن دارای مزایای بسیاری نیز می باشد که اهم آنها به شرح زیر است.

مزایای مدرسه اینترنتی:

چون در این نوع مدرسه ، انتقال فیزیکی مدرس و دانش آموز انجام نمی شود ، هزینه های مربوط به جابجایی فیزیکی حذف می گردد ؛ این مساله همچنین باعث کاهش ترافیک و در نتیجه آرامش لااقل بخشی از جامعه می گردد.

دانش آموزان می توانند از دروس مربوط به مدرسان دارای دانش برتر با حداقل مبلغ استفاده نمایند.

دانش آموز می تواند بجای حضور اجباری در ساعت معینی در سر کلاس درس ، در هر ساعت از شبانه روز که فرصت داشت به مطالعه و یادگیری درس بپردازد.

دانش آموز می تواند مطالب آموزشی را به دفعات مختلف خوانده و صدای مدرس را به دفعات مختلف گوش دهد و حتی فیلم های آموزشی را چندین بار مشاهده نماید و در کل ، آموزش را هر چند بار که لازم دید برای خود تکرار نماید.

مدرسان بجای تکرار مطالب آموزشی در جلسات و مکان های مختلف ، آنها را در سایت قرار می دهند و فقط به رفع اشکالات دانش آموزان می پردازند و این امر باعث ایجاد فرصت آزاد بیشتر برای مدرس گردیده و او می تواند فرصت زیادی برای مطالعه و افزایش دانش خود داشته باشد.

در این نوع مدرسه ما قادر هستیم همزمان به هزاران دانش آموز آموزش بدهیم و هزاران هزار کلاس آموزشی برگزار نماییم که بدون شک این امر در یک مدرسه فیزیکی ممکن نیست.

علاوه بر موارد بالا ، مدرسه اینترنتی دارای مزیت های دیگری نیز است که عزیزان می توانند جهت آگاهی از آنها به سایت ها و مقاله های مربوطه مراجعه نمایند.

مدرسه اینترنتی مؤسسه علمی ، فرهنگی ، آموزشی و فن‌آوری غیر انتفاعی نگین علم و دانش:

مؤسسه علمی ، فرهنگی ، آموزشی و فن‌آوری غیرانتفاعی نگین علم و دانش به یاری خداوند متعال دربهار سال 1386 با بهره گیری از نظرات سرگروههای آموزشی سازمان دانش آموزی استان آذربایجانشرقی کارهای فنی و آموزشی سایت را شروع نمود و پس از اخذ تأییدیه از سرگروههای آموزشی محترم استان جهت اخذ تأییدیه نهایی و مجوز فعالیت به دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی سازمان پژوهش وبرنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش (تهران) معرفی شد که پس از برگزاری جلسات متعدد بررسی با کارشناسان مجرب این دفتر ، پیشنهادات کارشناسان محترم این دفتر درسایت آموزشی مؤسسه منظور گردید و در بهار سال 1387 توانست تأییدیه نهایی از هیئت داوران این دفتر اخذ نماید و تأییدیه نهایی جهت شروع فعالیت از طرف سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش کشور (تهران) درتاریخ 28/2/1387 برای اولین بار درکشور به این مؤسسه اعطاء گردیده و این مؤسسه درتاریخ 05/03/1387 تحت شماره 902 در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت رسید. با جذب مدرسین مجرب و متخصص و ارائه آموزشهای فنی لازم به آن‌ها ، محتوای آموزشی کتابهای درسی در سایت آموزشی و مدرسه اینترنتی مؤسسه آماده گردیده است و اکنون این مؤسسه آمادگی دارد آموزشهای کتب درسی را با هزینه‌ای مناسب در اختیار عموم دانش آموزان محترم این سرزمین متمدّن و مهد دانشمندان پرافتخار بگذارد امید است این مؤسسه بتواند درجهت نیل فرزندان این ممملکت بزرگ اسلامی به اهداف بلند مرتبه آموزشی خود قدمهایی را برداشته باشد.

درباره مدارس هوشمند بیشتر بدانیم

اولین مدارس هوشمند در چه کشوری و توسط چه کسی ساخته شد؟

گفته می‌شود اولین مدارس هوشمند در سال 1996 در انگلستان تاسیس شد و سپس مالزی در برنامه توسعه خود در پروژه «بیست بیست» مدارس هوشمند را جزو یکی از برنامه‌های اسالی خود قرار داد.

برای ایجاد مدارس هوشمند چه مسائلی باید در نظر گرفته شود و اصولا تاسیس این نوع مدارس نیازمند چه زیرساخت‌ها و لوازمی است؟

برای ایجاد این نوع مدارس ابتدا باید یک برنامه دراز مدت را مدنظر داشت به عنوان مثال مدرسه‌ای که امروز به نام هوشمند ایجاد می‌شود ممکن است حتی بیشتر از 10 سال طول بکشد تا ابزار خود را که شامل زیرساخت ارتباطی، محتوای مناسب، آموزش معلمین، تغییر روش‌های آموزشی و فرهنگ‌سازی والدین است کامل کند. شکل این نوع مدارس هم از نظر فیزیکی یعنی چیدمان صندلی‌ها و کلاس‌ها و هم از نظر معماری و شکل ساختمان متفاوت است و باید فضا به گونه‌ای ایجاد شود که دانش‌آموز به راحتی بتواند آزمایشگاهی را نیز در کنار میز درسی خود داشته باشد. از سوی دیگر معمولا در این کلاس‌ها معلم نقش راهنما را داشته و بیشتر کار از طریق درگیر کردن دانش‌آموز با مطالب انجام می‌شود. این نحوه آمزوش باعث می‌شود که هر دانش‌آموز مطالب مورد نظر را هم از نظر تئوری و هم عملی درک نماید و بداند که اگر در آینده به مشکلی برخورد کرد از چه جایی دسترسی به اطلاعات برای رفع مشکل خواهد داشت.

اهداف در نظام آموزشی سنتی و هوشمندانه چه تفاوتی دارد؟

در نظام آموزشی سنتی افزایش اطلاعات دانش‌آموز و معلمین هدف بوده است یعنی نظام به دانش‌آموزی که وارد مدرسه می‌شد باید فقط اطلاعات می‌داد و هرگز تصور این که خود دانش‌آموز نیز مولد باشد وجود نداشت اما این اهداف به کلی در حال از بین رفتن است، هدف جدید در نظام‌های آموزشی، آموزش برای اطلاعات نیست بلکه آموزش برای کارآفرینی است به طوری که دانش‌آموز در هر مقطع زمانی که مدرسه را رها نماید بتواند وارد محیط کار شود. در کشورهای معدودی که مدارس هوشمند دارند نتایج خوبی در این زمینه به دست آورده‌اند. در کشور ما نیز که چندین مدرسه هوشمند در چند سال گذشته راه‌اندازی شده فضای فرهنگی خوبی را به وجود آورده ولی تعداد مدارس ایجاد شده در مقایسه با آنچه باید باشد بسیار اندک است.

این مدارس با چه مشکلات و چالش‌هایی روبرو هستند؟

گرانی سیستم‌های آموزشی در هر سه بخش زیرساخت، تولید محتوا و نیروی انسانی از مشکلات عمده و جدی آن می‌باشد. در زیرساخت هنوز شبکه پرسرعت اینترنت، آن گونه که در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه هست در کشور ما وجود ندارد در همین حوزه نبود نرم‌افزارهای قوی و سیستم‌های نرم‌افزاری مدیریت آموزشی به وفور به چشم می‌خورد، در بخش تولید محتوا فعالیت بسیار محدودی انجام شده که قطعات محتواهای تولید شده پاسخگوی نیازهای حال و آتی این نوع مدارس نیست. شکل بعدی نبود نیروی انسانی متخصص در این حوزه است که هنوز سیستم آموزشی برای تولید چنین نیروی انسانی در کشور ما تعریف نشده است لذا پیش‌بینی می‌شود که سرعت توسعه مدارس مجازی و هوشمند در کشور ما زیاد باشد اما جای بسی امیدواری است که قدم‌های اول برداشته شده است.

مدارس هوشمند، کلید دستیابی به فناوری‌های نوین

فناوری اطلاعات

جامعه جهانی با سرعت به سمت اطلاعاتی شدن پیش می‌رود و ما برای این که از این قافله عقب نمانیم باید به طور مستقیم در جریان تولید اطلاعات جهانی قرار داشته باشیم و این الزامی است که شرایط نوین دنیا می‌طلبد به همین دلیل فرزندان ما نیز باید بیاموزند که در جامعه اطلاعاتی چگونه می‌توانند دیتا تولید و چگونه آن را مصرف کنند. ایجاد مدارس هوشمند در همین راستا، یکی از الزامات جامعه جوان ما محسوب می‌شود. با توجه به این که تعداد محدودی از این مدارس در شهرهای مختلف و از جمله تهران تاسیس شده برای اطلاع از چند و چون چنین مدارسی و کارکردها و ظرفیت‌های آنان به سراغ دکتر علی‌اکبر جلالی استاد دانشگاه علم و صنعت و عضو انجمن ایرانی جامعه اطلاعاتی رفته‌ایم که متن این مصاحبه از نظر شما می‌گذرد.


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله کامل درباره مدارس هوشمند
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد