حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود تحقیق رهیافت ‏هاى تاریخى در اندیشه امام خمینى(ره)

اختصاصی از حامی فایل دانلود تحقیق رهیافت ‏هاى تاریخى در اندیشه امام خمینى(ره) دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود تحقیق رهیافت ‏هاى تاریخى در اندیشه امام خمینى(ره)


دانلود تحقیق رهیافت ‏هاى تاریخى در اندیشه امام خمینى(ره)

 

مشخصات این فایل
عنوان: رهیافت ‏هاى تاریخى در اندیشه امام خمینى(ره)
فرمت فایل : word( قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 25

این مقاله درمورد رهیافت ‏هاى تاریخى در اندیشه امام خمینى(ره) می باشد.

خلاصه آنچه در مقاله رهیافت ‏هاى تاریخى در اندیشه امام خمینى(ره) می خوانید :

حوادث خاص
قطع نظر از تحولات برجسته و حوادث چشمگیر، تاریخ اندیشى امام در شناخت‏برخى موضوعات خاص‏نیز مؤثر مى‏افتاد. براى نمونه امام درشناخت علم طب در ایران به سابقه آن در عصر ساسانیان توجه کرده ومى‏نویسند:
استادان دانشگاه جندى شاپور همان اطباى رومى و یونانى بودند که طب عالى یونان را به دانش‏آموزان‏ایرانى مى‏آموختند و طب یونانى را در کشور رواج دادند (41) .
همچنین در باب سابقه دانشگاه در ایران مى‏گویند:
ما هفتاد سال است که دانشگاه داریم، از زمان امیرکبیر تا حالا ما مدرسه داشتیم، دانشگاه داریم (42) .
روابط بعضى از علما با پاره‏اى از سلاطین نیز مورد اظهار نظر امام قرار گرفته است:
خواجه نصیر که رفت در دنبال هلاکو و امثال آنها، لکن نه براى اینکه وزارت بکند، نه براى اینکه براى‏خودش یک چیزى درست‏بکند. او رفت آنجا براى اینکه آنها را مهار بکند و آنقدرى که قدرت داشته باشدآن خدمت‏بکند به عالم اسلام (43) .
ارتباط علما با سلاطین صفوى نیز از موضوعاتى است که قضاوت تاریخى امام را بخود معطوف داشت:
مرحوم مجلسى که در دستگاه صفویه بود، صفویه را آخوند کرد نه خودش را صفویه، آنها را کشاند توى‏مدرسه و توى علم و توى دانش تا آنجایى که توانست (44) .
بکار بردن کلمات، اسامى و اصطلاحات تاریخى نیز نشان از رویکرد گسترده امام به تاریخ دارد. در نوشته‏هاو سخنان امام خمینى(ره) تعداد فراوانى از اینها یافت مى‏شود که براى نمونه مى‏توان پاره‏اى از آنها را ذکر کرد:بنى‏امیه، بنى‏عباس، ابوسفیان، معاویه، اشعث، حجاج، ابن‏زیاد، چنگیز، هلاکو، نادرشاه، آقامحمدخان، نهضت‏تنباکو، مشروطیت، شیخ فضل‏الله، قرارداد وثوق الدوله، بهبهانى، کاشانى، مدرس، قوام‏السلطنه، دکتر مصدق،متفقین، هیتلر، آتاتورک، چرچیل، استالین، لنین، رضاخان و... .

6-لزوم ثبت درست تاریخ انقلاب اسلامى
ذهن و اندیشه تاریخ‏نگر امام خمینى(ره) و نگاه نقدگونه ایشان به تاریخ‏نگارى، امام را نسبت‏به چگونگى‏ثبت و ارائه تحلیل صحیح و درست از حادثه بزرگ قرن حاضر - یعنى انقلاب اسلامى ایران که او رهبرى وهدایت آن را در دست داشت - نگران مى‏ساخت. درست‏به همان اندازه که امام از سرنوشت‏خود انقلاب ومسیر آینده آن نگران بود، به همان میزان نیز نسبت‏به کیفیت ثبت تاریخ انقلاب و ارائه آن به نسلهاى آتى دل‏مشغول بود. بر امام روشن بود که نقش مورخان در ترسیم حوادث چگونه است و در موارد بسیارى تصویر ارائه‏شده از یک شخصیت‏یا حادثه چندان با حقیقت آن سازگارى ندارد. نکته‏اى که خود بارها در ارائه تاریخ‏گذشته آن را یادآورى کرده بود:
این که مى‏گویند انوشیروان عادل، این از اساطیر است، یک مرد ظالم سفاکى بوده است. منتها شاید پیش‏سلاطین دیگر وقتى گذاشتند، بهش گفتند عادل: والا کجایش انوشیروان عادل بوده است (45) ؟
امام به نقش جریانات مختلف در تحریف تاریخ وقوف کامل داشت. بر همین اساس طى نامه‏اى که درمورخه 25/10/67 به حجت الاسلام سیدحمید روحانى ارسال داشت از نامبرده تقاضا کرد تا جهت ثبت دقیق‏تاریخ حماسه آفرین و پرحادثه انقلاب اسلامى بى‏نظیر مردم قهرمان ایران اقدام نماید. در بخشى از این نامه‏آمده است:
شما به عنوان یک مورخ باید توجه داشته باشید که عهده‏دار چه کار عظیمى شده‏اید. اکثر مورخین تاریخ‏را آن گونه که مایلند و یا بدان گونه که دستور گرفته‏اند، مى‏نویسند نه آن گونه که اتفاق افتاده است. از اول‏مى‏دانند که در کتابشان بنا است‏به چه نتیجه‏اى برسند و در آخر به همان نتیجه مى‏رسند (46) .
در همین رابطه همچنین امام طى نامه‏اى به مقام معظم رهبرى که در آن زمان مسؤولیت ریاست‏جمهورى و یاست‏شوراى عالى انقلاب فرهنگى را به عهده داشتند از ایشان مى‏خواهند تا گروهى را جهت‏نظارت دقیق بر آنچه در کتب تاریخى مدارس نوشته مى‏شود، تعیین نمایند. (47)
امام خمینى(ره) علیرغم این دقت و تلاش جهت ثبت و آموزش دقیق تاریخ گذشته و انقلاب اسلامى ازطرفى دیگر از جوانان نیز مى‏خواهند تا بکوشند تا تاریخ انقلاب اسلامى را بیاموزند. (48)

پایان سخن
امام بر خلاف بسیارى دیگر از علماى معاصر خویش که نه تنها از تاریخ معاصر غفلت مى‏ورزیده‏اند، بلکه‏نسبت‏به تحولات تاریخ اسلام نیز تامل جدى روا نداشته‏اند، بطور گسترده‏اى به تاریخ رویکرد داشت. براین‏اساس، دانش تاریخ در اندیشه امام خمینى(ره) معلوماتى منقطع از زمان حال نبود و بین دیروز و امروز درنظرآن اندیشمند فرزانه جدایى یافت نمى‏شد. او مى‏کوشید تا با مطالعه گذشته نه تنها از تعامل حوادث با خبرگردد بلکه با ژرفا بخشیدن به اندیشه خویش، پاسخ‏هاى مناسب براى چالش‏هاى موجود را نیز بیابد. تاریخ درنظر امام انبانى از قصه‏ها و افسانه‏ها نبود بلکه مصباح هدایت و کانون روشنایى، درخشش و الهام به حساب‏مى‏آمد و همچون استادى سقراط گونه مى‏ماند که مى‏طلبید تا افلاطون‏هایى در مقابلش زانوى ادب بر زمین‏زده و از محضر پر فیضش بهره بگیرند.
سخن خود را درباب تاریخ‏اندیشى امام با ذکر بیانى زیبا از ایشان به پایان مى‏بریم که باید گفت:
تاریخ معلم انسان‏ها است.

بخشی از فهرست مطالب مقاله رهیافت ‏هاى تاریخى در اندیشه امام خمینى(ره)

مخالفت‏با تاریخ
تاریخ و اندیشمندان
امام خمینى(ره(و رویکرد تاریخى
الف - فایده و عبرت‏آموزى تاریخ
ب - امام و تاریخ اسلام
ج - امام و تاریخ ایران
د - امام و تاریخ معاصر
1- نهضت تنباکو
2-نهضت مشروطیت
3-کودتاى انگلیسى رضاخان
4- جریان ملى شدن نفت
5- حوادث خاص
6-لزوم ثبت درست تاریخ انقلاب اسلامى
پایان سخن
پى‏نوشتها :

 


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق رهیافت ‏هاى تاریخى در اندیشه امام خمینى(ره)
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد