حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

مقاله تاثیر بازی درمانی عروسکی بر مهارت‌های ارتباطی کودکان اوتیستیک - روانشناسی - word

اختصاصی از حامی فایل مقاله تاثیر بازی درمانی عروسکی بر مهارت‌های ارتباطی کودکان اوتیستیک - روانشناسی - word دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

مقاله تاثیر بازی درمانی عروسکی بر مهارت‌های ارتباطی کودکان اوتیستیک - روانشناسی - word


مقاله تاثیر بازی درمانی عروسکی بر مهارت‌های ارتباطی کودکان اوتیستیک - روانشناسی - word

مقاله تاثیر بازی درمانی عروسکی بر مهارت‌های ارتباطی کودکان اوتیستیک برای رشته روانشناسی با فرمت word شامل 28 صفحه

 

اوتیسم[1] برجسته‌ترین نمونه­ی اختلال رشدی از اختلالات طیف اختلالات نافذ رشد[2] (PDD) است که کودکان اوتیستیک و خانواده‌های­شان را در شرایط ویژه‌ای قرارمی‌دهد. مادران کودکان اوتیستیک زندگی را به صورت چالشی بی­انتها و همیشگی ‌تجربه می‌نمایند (1).

شیوع اختلال اوتیسم به دلایل مختلفی در حال افزایشی چشمگیر است، در اوایل دهه­ی اخیر برآورد می­شد که شیوع اختلال اوتیسم، 1 در 335 نفر باشد (2)، لیکن بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری­ها[3]، این میزان در سال­های اخیر رو به افزایش بوده است و به ویژه با در نظر گرفتن طیف اختلال اوتیسم به 1 در 150 نفر افزایش یافته (3) و توجه متخصصان شاخه­های مختلف علوم و برنامه ریزان بهداشت جهانی را به خود جلب نموده تا ‌حدی که سازمان بهداشت جهانی با اختصاص روز جهانی اطلاع‌رسانی پیرامون این اختلال، اهتمامی فراگیر برای شناسایی زودهنگام و طراحی و اجرای ‌مداخلات زودآغاز در این زمینه را خواستارگردیده است (4).

فقدان ارتباط چشمی دوجانبه، محدودیت لبخند اجتماعی، علاقه و گرایش ناچیز به چهره­ی ‌انسان­ها، ناخوشایندی نسبت به برقراری تماس جسمی، نقص در ارتباط کلامی، محدودیت در دیدگاه‌گیری و درک ‌دیدگاه دیگران، ناکامی در به اشتراک گذاشتن لذت، نقص و محدودیت در بازی مشارکتی، از جمله­ی این محدودیت­ها و نقایص­اند (5). رشد و تحول مهارت‌های بازی نیز در کودکان اوتیستیک با نقایص وآسیب­هایی همراه است که کاستی وکمبود در کاوشگری در اشیاء، کاستی در تنوع بازی با اشیاء، کمبود بازی‌های ابتکاری و بدیع و نقص و تاخیر در بازی‌های نمادین از جمله آسیب­ها و کاستی­های عمده­ی این کودکان است (6).

برنامه­ها و مداخلات مختلفی برای کودکان اوتیستیک پیشنهاد و اجرا می­شوند که از نظر وسعت اهداف، تنوع حوزه‌های مداخله، نرخ مداخله در هفته و طول مدت مداخله به دو نوع برنامه­های جامع و مداخلات خاص[4] تقسیم­بندی نمود (7). برخی از مداخلات، برنامه­های جامعی را پیشنهاد نموده­اند که حوزه­های مختلف رشد مانند حسی­حرکتی، گفتاری،‌ ارتباطی، رفتاری و هیجانی را تحت پوشش قرار می‌دهد. لیکن اغلب چنین برنامه­هاییمستلزم مداخلات نظام­دار و رسمی هستند که معمولا در بستر برنامه­های آموزشی و در مدارس و درمانگاه­های آموزشی­درمانی، ارایه می­شوند (8).

شایان ذکر است که در این مداخلات از ابزار و وسایل مختلفی استفاده شده است و هر کدام به نوعی می‌کوشند زمینه­ی ایجاد انگیزه، تغییر رفتار و تسهیل ارتباط و تعامل بین فردی را فراهم آورند که وسایلی نظیر اسباب­بازی‌های رایج، کتاب و تصاویر، رایانه، تجهیزات سمعی­بصری (9)، وسایل موسیقیایی (10) و استفاده از روبات­های مناسب­سازی شده برای بازی یا ارتباط با کودکان اوتیستیک (11) و ابزارهای کاردرمانگری از جمله ابزارها و وسایل به کار گرفته شده در این مداخلات آموزشی و توان‌بخشی هستند.

هم­چنین مرور مداخلات توان‌بخشی و درمانی کودکان اوتیستیک نظیر فعالیت­های داویس[5] (12)، ماتسون[6] (8)، لویسلی[7] (13) و لو، پیترسن، لاکروکسی و روسیو[8] (14) نشان می‌دهد بازی­درمانی به عنوان یک درمان ایمن و همساز با ویژگی­های رشدی و شرایط کودکان اوتیستیک همواره سهمی از مداخلات آموزش، روان­شناختی و توان­بخشی این کودکان را به خود اختصاص داده است و به این لحاظ مبادرت به پژوهش و توسعه­ی در این زمینه نوعی سرمایه­گذاری علمی است که بازده علمی چندجانبه­ای را برای کودکان، خانواده­ها و متخصصان به همراه خواهد داشت (8،14-12).

اگر چه در کودکان عادی فرآیند درک و رشد مهارت­های ارتباط غیرکلامی در خردسالی شکل می­گیرد، اما در کودکان اوتیستیک، رشد و شکل­گیری مهارت‌های ارتباطی با کاستی و محدودیت­های بسیار همراه است و لذا نیازمند مداخله­ی درمانی و آموزشی است (16،15). در این میان آغازگری و پاسخ به توجه مشترک یکی از نقایص اصلی مهارت­های ارتباطی غیرکلامی کودکان اوتیستیک (17) و یکی از ملاک­های تشخیص این کودکان محسوب می­گردد و به ویژه یکی از اهداف و اولویت­های مداخلات درمانی آن­ها می­باشد (6). با این حال پیشرفت و اثربخشی در این مداخلات، آهسته­تر صورت می‌پذیرد و مداخلاتی اثربخش­تر هستند که جزیی­تر باشند (18).


دانلود با لینک مستقیم


مقاله تاثیر بازی درمانی عروسکی بر مهارت‌های ارتباطی کودکان اوتیستیک - روانشناسی - word
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد