حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

تحقیق جامع و کامل درباره بررسی هنجارشکنی در رسانه‌های جمعی

اختصاصی از حامی فایل تحقیق جامع و کامل درباره بررسی هنجارشکنی در رسانه‌های جمعی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تحقیق جامع و کامل درباره بررسی هنجارشکنی در رسانه‌های جمعی


تحقیق جامع و کامل درباره بررسی هنجارشکنی در رسانه‌های جمعی

فرمت فایل : word (قابل ویرایش) تعداد صفحات : 122 صفحه

 

 

 

 

 

 

 

 

چکیده

تبدیل مدل های سنتی ارتباط به مدل های جدید آن، پیامدهایی مثبت و منفی داشته است. تقویت پیامدهای مثبت و کاستن از پیامدهای منفی این مدل ها و رسانه هایی که از آنها برای این گونه ارتباط ها استفاده می شود، از دغدغه ها اندیشمندان و صاحب نظرانی است که به سلامت فرد و جامعه اهمیت می دهند. یکی از حوزه هایی که همواره در مباحث ارتباطات، روان شناسی و جامعه شناسی به آن توجه شده، مطالعه نسبت رسانه های نوین با ارزش ها و هنجارهای جوامع است. این موضوع در جامعه اسلامی ما، جایگاه بالاتر و اهمیت بیشتری دارد؛ زیرا رسانه در این جامعه، همچون دانشگاهی عمومی است و در تبیین، ترویج و تعمیق آموزه های دینی و بالندگی فرهنگی، نقشی بسزا و مهم دارد. در این نوشتار، نویسنده با بررسی آسیب شناسانه در رسانه ملی پیش و پس از انقلاب، کوشیده است پیامد های منفی بی توجهی یا کم توجهی برنامه سازان به ارزش ها و هنجار های جامعه را بازشناسی و معرفی کند تا مسئولان را نسبت به آن حساس تر سازد.

 

 

فهرست

دیباچه

پیشگفتار

فصل اول: کلیات

  1. طرح مسئله
  2. هدف از پژوهش
  3. اهمیت بررسی هنجارشکنی در رسانه‏های جمعی
  4. روش تحقیق
  5. قلمرو زمانی، مکانی و موضوعی پژوهش
  6. کاربرد پژوهش در سازمان صدا و سیما
  7. پیشینه پژوهش

فصل دوم: مبانی نظری پژوهش

  1. مفهوم‏شناسی هنجارهای اجتماعی
  2. انواع هنجارهای اجتماعی

الف) انواع هنجارها بر حسب اهمیت آنها

ب) انواع هنجارها براساس میزان رسمیت آنها

ج) انواع هنجارها بر اساس حوزه‏های اجتماعی

د) انواع هنجارها براساس نوع پایبندی افراد جامعه

هـ) انواع هنجارها براساس دینی یا غیردینی بودن آنها

  1. مفهوم هنجارشکنی
  2. هنجارشکنی رسانه‏ای
  3. انواع هنجارشکنی
  4. شکل‏های گوناگون هنجارشکنی رسانه‏ای

الف) قطبی شدن هنجاری

ب) تضاد هنجاری

ج) ناپایداری هنجاری

د) ضعف هنجاری

هـ) بی‏هنجاری

  1. انواع و مصداق‏های هنجارشکنی رسانه‏ای

فصل سوم: تحلیل هنجارشکنی در رسانه

  1. مصداق‏های هنجارشکنی رسانه‏ای

الف) قانون‏شکنی

ب) خشونت

ج) برنامه‏های مبتذل و غیراخلاقی (Sexual)

د) تجمل‏گرایی (مصرف‏گرایی افراطی)

هـ) نقض برخی از فضیلت‏های اخلاقی و دینی

و) روزمرگی و کلیشه‏گرایی

  1. تاریخچه هنجارشکنی در رسانه

الف) هنجارشکنی در رسانه‏های غربی

یک ـ تاریخچه

دو) تجزیه و تحلیل مصداق‏ها

اول ـ قانون‏شکنی

دوم ـ خشونت

سوم ـ مسائل غیراخلاقی (سکس)

چهارم ـ تجمل‏گرایی (مصرف‏گرایی افراطی)

پنجم ـ نقض برخی فضایل اخلاقی و دینی

ب) هنجارشکنی در رسانه‏های (رادیو و تلویزیون) ایران

یک ـ تاریخچه

دو ـ تجزیه و تحلیل مصداق‏ها

اول ـ قانون‏شکنی

دوم ـ خشونت

سوم ـ مسائل غیراخلاقی (امور جنسی)

چهارم ـ تجمل‏گرایی

پنجم ـ نقض برخی فضیلت‏های اخلاقی و دینی

ششم ـ روزمرگی و کلیشه‏گرایی

فصل چهارم: جمع‏بندی و نتیجه‏گیری

کتاب‏نامه

 

 

 

دیباچه

با پیدایش و گسترش رسانه‏ها در جوامع امروز بشری، نظام فرهنگ جوامع، به ویژه ارزش‏ها و هنجارها، پیوند تنگاتنگی با رسانه‏های گروهی به ویژه انواع پرمخاطب آن، یعنی رادیو و تلویزیون برقرار کرده است.
در این پژوهش، ضمن شناسایی هنجارهای اجتماعی و انواع آنها، به تعریف و تبیین هنجارشکنی و مصداق های مختلف آن خواهیم پرداخت.
هنجارهای یک جامعه دینی، مجموعه‏ای از بایدها و نبایدهاست که شرع مقدس اسلام با تکیه بر منابع چهارگانه‏اش (کتاب، سنت، عقل و اجتماع) آنها را مشخص و به لزوم رعایت و عمل به آنها سفارش می‏کند. هنجارشکنی رسانه‏ای در جامعه دینی، شرایطی است که رسانه‏ها به ویژه رادیو و تلویزیون در پیام‏های خود به مخاطبان، زمینه‏های روی‏گردانی و سرپیچی آنها را از هنجارها و اخلاق مورد نظر اسلام فراهم آورند. در این حالت، می گوییم که این رسانه ها هنجارشکنی کرده و به تعبیری، «اخلاق رسانه ای» را زیر پا نهاده‏اند. برای تحلیل دقیق تر هنجارشکنی رسانه‏ای، مصداق های مختلف این موضوع در دو سطح رسانه‏های خارجی و رسانه داخلی و در دو مقطع زمانی پیش و پس از انقلاب اسلامی ایران به طور جداگانه بررسی شده است. مصداق های مختلف هنجارشکنی که این پژوهش به آنها پرداخته است، عبارتند از: قانون شکنی؛ خشونت: برنامه‏های مبتذل و غیراخلاقی؛ تجمل‏گرایی (مصرف‏گرایی افراطی)؛ نقض برخی فضیلت‏های اخلاقی و دینی؛ روزمرگی و کلیشه‏گرایی.
عوامل هنجارشکنی در رسانه را می‏توان چنین برشمرد: تضاد هنجاری موجود در جامعه، بی‏هنجاری اجتماعی، قطبی شدن و ناپایداری هنجاری در سطح اجتماع، آگاهی نداشتن سازندگان برنامه‏ها از بخشی از ارزش‏ها و هنجارهای اخلاقی و دینی، نبود تخصص یا تخصص اندک سازندگان از زاویه تسلط بر علوم اجتماعی، روان‏شناسی، مطالعات فرهنگی، نبود نظارت دقیق بر محتوای برنامه‏ها، تلاش برای رضایت مخاطبان به هر قیمت. مهم‏ترین راهبرد پیش رو برای کاهش هنجارشکنی رسانه‏ای، فعالیت و دخالت مستمر شورای تخصصی مرکب از استادان حوزه دین، ارتباطات، هنر، جامعه‏شناسی و مطالعات فرهنگی است. البته این امر امکان پذیر نخواهد بود، مگر با نظارت و اشراف دقیق و کامل مسئولان رسانه بر هم‏خوانی محتوای برنامه‏ها با قوانین و سیاست‏های کلی نظام و آیین‏های برنامه‏سازی سازمان صدا و سیما.
امید است تحقیق پیش رو، در جهت پیش‏برد هدف الگوسازی رسانه‏ای دینی و تحقق رسانه‏ای تهی از هر ضدهنجاری، مؤثر باشد تا جامعه‏ای روز به روز متعالی‏تر داشته باشیم.
گروه ارتباطات
اداره کل پژوهش
مرکز پژوهش‏های اسلامی صدا و سیما

پیشگفتار

عصر حاضر را چه عصر «ارتباطات» بدانیم یا «عصر جامعه شبکه‏ای»، «عصر جامعه دانایی‏محور»، «عصر نور و صدا و تصویر» یا به قول مک لوهان، «دهکده جهانی» و به تعبیر مانوئل کاستلز، «عصر اطلاعات» بر آن نام نهیم، بی‏شک بازی‏گردان اصلی آن، رسانه‏های جمعی هستند که بر همه حوزه‏های خرد و کلان جامعه اعم از اقتصاد و اجتماع و سیاست و فرهنگ تأثیری شگرف دارند و البته از آنها تأثیر هم می‏پذیرند. با توجه به همین جایگاه مؤثر رسانه‏ها در حوزه‏های مختلف و نقش آنها در شکل‏دهی به عناصر مختلف زندگی فردی و اجتماعی آدمی، در این مجال برآنیم تا به نقش رسانه‏های جمعی ـ در این تحقیق، رادیو و تلویزیون ـ ایران و تأثیر آن در شکل‏گیری ارزش‏ها و هنجارها یا رواج ضد ارزش‏ها و هنجارشکنی در برنامه‏های تولیدی بپردازیم.
در فصل اول کلیاتی درباره موضوع ارائه می‏دهیم. فصل دوم، تصویری اجمالی از مبانی نظری پژوهش (هنجار و هنجارشکنی) از منظر جامعه‏شناختی و دینی را به‏دست می‏دهد و به مسائلی همانند تعریف و انواع هنجارهای اجتماعی و هنجارشکنی‏های اجتماعی توجه می‏شود. در فصل سوم تلاش می‏شود تا به‏صورتی نسبتا مبسوط در باب هنجارشکنی و زمینه‏های آن در رسانه‏ها و برخی مصداق‏های آن در تلویزیون و رادیوی ایران و غرب سخن به میان آید.
فصل چهارم به نتیجه‏گیری و جمع‏بندی نهایی اختصاص می‏یابد که در آن، راهبردهایی برای برون‏رفت از مشکل پیشنهاد شده است.
نگارنده در تألیف و نگارش این پژوهش با مشکلات و موانع بسیاری روبه‏رو بود، به‏ویژه در مقوله برنامه‏های رادیویی که اسناد و مستندات بسیار محدودی وجود داشت و دست رسی به برنامه‏های رادیویی نیز بسیار سخت بود. درباره برنامه‏های تلویزیونی نیز مطالعه مدون و جامعی با عطف به موضوع هنجارشکنی صورت نگرفته بود و همین، سیر انجام پژوهش را با مشکل روبه‏رو می‏کرد، به‏ویژه برای مطالعه دوره پیش از انقلاب، مشکلات پژوهش دوچندان شد. بااین‏حال، تلاش شد در این پژوهش با وجود این محدودیت‏ها، زمینه و دستاویزی هرچند اندک فراهم آید تا برنامه‏سازان و مدیران ارجمند رسانه ملی با تکیه بر این‏گونه مطالعات، در راه رشد و بالندگی ایران اسلامی و تحقق آرمان‏ها و فضیلت‏های والای مورد نظر اسلام در کشور، گام‏های بیشتر و مطلوب‏تری بردارند.

 

فصل اول: کلیات

  1. طرح مسئله

استفاده از رسانه‏های جمعی ـ اعم از تلویزیون، اینترنت، رادیو و... ـ بیشترین زمان اوقات فراغت کودکان و بزرگ‏سالان را در سراسر جهان به خود اختصاص داده و آثاری شگرف در رشد و توسعه جوامع انسانی بر جای گذاشته است.
رسانه‏های جمعی به شکل روزافزونی، در عرصه‏های مختلف اجتماعی نقش‏آفرینی می‏کنند و این امر، تنها بدین خاطر نیست که آنها بر نگرش‏های ما به شیوه‏های خاصی اثر می‏گذارند، بلکه این ابزار به اندازه‏ای پیشرفت کرده‏اند که ترکیب و سرشت زندگی اجتماعی را دگرگون کرده‏اند.
چهاردیواری خانه‏های امروز، همچون گذشته چندان امن نیست؛ چراکه رسانه‏های نوین ارتباطی، قلمرو زمان و مکان را درنوردیده و شبانه‏روز حجم سرسام‏آوری از اطلاعات و برنامه‏ها را برای مخاطبان می‏فرستد. رسانه‏ها قاعده بازی‏ها در حوزه‏های مختلف جامعه معاصر را بر هم می‏زنند و پیوسته در حال بازتولید قواعد جدیدند.
در میان حوزه‏های اجتماعی، نظام فرهنگ جوامع به‏ویژه ارزش‏ها و هنجارها، پیوند تنگاتنگی با رسانه‏ها به‏ویژه انواع پرمخاطب آن، یعنی تلویزیون و رادیو برقرار کرده است. این دو رسانه به دلیل گستره وسیع مخاطبانشان می‏توانند نقش بزرگی در دگرگونی و تولید ارزش‏ها و هنجارهای مطلوب یا نامطلوب اجتماعی داشته باشند. دراین‏میان، تلویزیون به‏عنوان پرمخاطب‏ترین رسانه می‏تواند بیشترین تأثیر را در فرایند انتقال ارزش‏ها، هنجارها، عقاید، باورها و الگوهای رفتاری و احساسی موجود در فرهنگ جامعه داشته باشد. برای روشن‏تر شدن جایگاه تلویزیون در زندگی روزانه، چنین می‏گویند:
اگر روند جاری در تماشای تلویزیون ادامه یابد، به‏طور متوسط کودکی که امروز متولد می‏شود، تا هجده سالگی وقت خود را بیش از هر فعالیت دیگری (غیر از خوابیدن)، صرف تماشای تلویزیون خواهد کرد.1
کشور ما، ایران نمونه بارز این واقعیت‏هاست. سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، نقش عمده‏ای در پر کردن اوقات فراغت افراد جامعه، خبردهی و آگاهی‏بخشی به آنها دارد و به‏عنوان رسانه ملی می‏تواند با ساخت و تولید برنامه‏های پربار و منسجم، فرهنگ جامعه و به همراه آن ارزش‏ها و هنجارهای مطلوب را در جهت رسیدن به جامعه‏ای اخلاق‏مدار و هنجارمند تقویت کند.
بنابر این مطالب و نیز با اثبات جایگاه مؤثر صدا و سیما در زندگی ایرانی‏ها، این پرسش مطرح می‏شود که رسانه ملی تا چه اندازه در تقویت و بازآفرینی ارزش‏ها و هنجارهای هماهنگ با فرهنگ اسلامی ـ ایرانی مؤثر است و برای دستیابی به این هدف تا چه میزان تلاش خود را به‏کار می‏گیرد؟ به تعبیر کلی، آیا برنامه‏ها و تولیدات رادیو ـ تلویزیونی رسانه ملی در جهت تقویت هنجارهای جامعه و خلق هنجارهای مطلوب حرکت می‏کند یا در جهت خلاف این راه به پیش می‏رود؟


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق جامع و کامل درباره بررسی هنجارشکنی در رسانه‌های جمعی
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد