حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود تحقیق در مورد آثار و بناهای تاریخی شهرستان شیروان

اختصاصی از حامی فایل دانلود تحقیق در مورد آثار و بناهای تاریخی شهرستان شیروان دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود تحقیق در مورد آثار و بناهای تاریخی شهرستان شیروان


دانلود تحقیق در مورد آثار و بناهای تاریخی شهرستان شیروان

مقبره امامزاده حمزه بن موسی الرضا(ع)
در 6 کیلومتری شمال غربی شیروان مقبره امامزاده حمزه بن موسی الرضا (ع) معروف به حمزه رضا قراردارد که ساختمان مقبره از آثار تاریخی وپر ارزش دوره غزنویان است ومربوط به قرن پنجم هجری قمری است. درکتاب بناهای تاریخی واماکن باستانی ایران مینویسد:« بقعه امامزاده حمزه رضا علیه السلام که در یک کیلومتری شمال جاده اصلی و شش کیلومتری شیروان واقع شه اس از بناهای مربوط به دوران غزنوی اواسط قرن پنجم هجری قمری بشمار میرود این بنا که از آجر ساخته شده بسیار مستحکم بوده ونمای آن شامل طاقنماهای بزرگ آجری است.
خوانده میر مؤلف حبیب السیر در ذکر اولاد امام موسی کاظم علیه السلام می نویسد: آنحضرت بیست پسر وهیجده دختر داشت که در بین اولاد ذکور نام«حمزه» نیز نوشته شده است. امامزاده حمزه رضا(ع) برادر حضرت رضا علیه السلام به اتفاق برادرانش سلطان محمد عابد (ع) وزید(ع) پس از شهادت امام رضا علیه السلام با جمعی از شیعیان علیه خلیفه عباسی قیام کردند ودر مشهد با گماشتگان مأمون مبارزه برخاستند که پس از مدتی درگیری در قسمت غربی مشهد توسط عمال خلیفه به شهادت رسیدند مقبره حمزه رضا علیه السلام به صورت چهار گوش ودارای ابعاد 16 متر در ضلع شمالی وجنوبی و20 متر در ضلع شرقی و غربی وگنبدی نسبهً بلند میباشد. این بنا دارای یک ایوان بزرگ در ضلع جنوبی (قبله) وسه ایوان دیگر در اضلاع شرقی، غربی وشمالی است که در حال حاضر از در ایوان بزرگ ضلع جنوبی به داخل حرم(88 متر) برای زیارت وانجام فرایض دینی رفت و آمد میشود. ارتفاع مقبره تا زیر گنبد 5/7 متر وبلندی آن حدود 5/8 متر است که تماماً از آجر و گچ و چوب ساخته شده و گنبد آن دولایه می باشد صندوق(ضریح) در وسط حرم به شکل مکعب مستطیل به صورت مشبک چوبی به ابعاد 32 متر وارتفاع 2 متر بر روی قبر مطهر امامزاده قرار گرفته است که در ساختن این صندوق چوبی قدیمی دقت وظرافت به کار رفته است. در ورودی صندوق(ضریح) به صورت مشبک ربز از طرف ضلع شمالی صندوق است با این که این گونه صندوقها معمولاً دارای تاریخ حک شده می باشند ولی در ضریح فوق تاریخی مشاهده نمی شود در صورتی که ضریح هم مانند بنای مقبره مربوط به دوره غزنوی باشد یکی از آثار وصنایع دستی بسیار پر ارزش خواهد بود.« امامزاده ای در زیارت شیروان مدفون است مشهور به حمزه بن موسی الرضا علیه السلام که بقعه چوبی دارد با دو سه طاق آجری این بنا در سه ضلع شرقی وغربی وشمالی دارای ایوانهای تزیینی وایوانیهایی برای استراحت زوار می باشد وبنا کلاً از آجر وگچ ساخته شده وفاقد هر گونه کتیبه یا به فاصله نیمفرسنگ سواددهی باباغات زیادی پیدا بود اسن آن ده را گفتند زیارت است چون امامزاده در آنجا مدفون است وبقعه دارد که زیارتگاه است وبه این اسم موسوم شده است باغ واشجار بسیار دارد که سواد آن دو مقابل سواد حضرت عبدالعظیم (ع) به نظر آمد. باید جای بسیار خوبی باشد.
صحن امامزاده حدود 4 هکتار وضلع جنوبی صحن بوسیله آجر وبصورت نیمه مشبک وقوس دار به تعداد 90 عدد و در اصلی ورود به صحن دیوار کشی شده است، قسمتی از داخل صحن قبرستان  است که پیکر متهر شهیدان در قسمت شمال غربی صحن قراردارد. دیگر اضلاع صحن امام زاده به مقبره های خصوصی اختصاص دارد. در داخل صحن پیکر پاک مرحوم حضرت حجه الاسلام والمسلمین حاج شیخ ابراهیم واعظی علیه الرحمه امام جماعت شیروان و روحانی مورد تأیید مراجع تقلید قراردارد که در تاریخ 25/6/1351 به رحمت ایزدی پیوسته است. امام زاده حمزه رضا (ع) دارای وقفیات زیادی است مقبره این امام زاده در 37 درجه و 27 دقیقه عرض شمالی و57 درجه و53 دقیقه طول شرقی نسبت به نصف النهار گرینویچ قراردارد وارتفاع آن از سطح دریا 1100 متر است.

 

 

شامل 14 صفحه Word


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق در مورد آثار و بناهای تاریخی شهرستان شیروان
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد