حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

پایان نامه کارشناسی ارشد شیمی بررسی تأثیر لیزر روی ویژگی های رنگی پارچه پلی استر

اختصاصی از حامی فایل پایان نامه کارشناسی ارشد شیمی بررسی تأثیر لیزر روی ویژگی های رنگی پارچه پلی استر دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

پایان نامه کارشناسی ارشد شیمی بررسی تأثیر لیزر روی ویژگی های رنگی پارچه پلی استر


پایان نامه کارشناسی ارشد شیمی بررسی تأثیر لیزر روی ویژگی های رنگی پارچه پلی استر

این محصول در قالب  پی دی اف و 121 صفحه می باشد.

 

این پایان نامه جهت ارائه در مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی شیمی طراحی و تدوین گردیده است . و شامل کلیه مباحث مورد نیاز پایان نامه ارشد این رشته می باشد.نمونه های مشابه این عنوان با قیمت های بسیار بالایی در اینترنت به فروش می رسد.گروه تخصصی ما این پایان نامه را با قیمت ناچیزی جهت استفاده دانشجویان عزیز در رابطه با منبع اطلاعاتی در اختیار شما قرار می دهند. حق مالکیت معنوی این اثر مربوط به نگارنده است. و فقط جهت استفاده ازمنابع اطلاعاتی و بالابردن سطح علمی شما در این سایت ارائه گردیده است.

 


چکیده

در این تحقیق، تاثیر تابش لیزر (CO2) روی برخی ویژگی های پارچه پلی استر رنگرزی شده، مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. این ویژگی ها شامل خصوصیات رنگرزی، مورفولوژی سطحی، کریستالینیتی، خمش و میزان جذب آب پارچه پلی استر می باشد. برای همین منظور پارچه پلی استر با رنگزاهای دیسپرس Blue 56، yellow 211 و Red60 در دو حالت لیزر قبل از رنگرزی (L) و لیزر بعد از رنگرزی (D) مورد آزمون قرار گرفته اند.

براساس نتایج به دست آمده با افزایش شدت لیزر بر میزان تغییر رنگ پارچه های پلی استر زیاد می شود که این تغییر برای پارچه زرد در حالت L و برای پارچه های قرمز و آبی در حالت D بیشتر است. همچنین با افزایش شدت لیزر، ثبات نوری و ثبات مالشی پارچه های پلی استر افزایش یافته است. اما تغییر محسوسی در ثبات شستشویی آنها ایجاد نشده است. تصاویر SEM تهیه شده از نمونه پارچه های پلی استر حاکی از تغییر ساختار سطحی پارچه در اثر تابش لیزر می باشند. از سوی دیگر نتایج به دست آمده از آزمون XRD نمونه پارچه های پلی استر نشان می دهند که با افزایش شدت لیزر، اندازه کریستالی و درصد کریستالینیتی پارچه ها تغییر می کند. تاثیر شدت لیزر بر میزان خمش و همچنین جذب آب پارچه پلی استر به گونه ای است که با افزایش شدت لیزر از میزان خمش و جذب آب پارچه پلی استر کاهش می یابد.

مقدمه

در دهه های گذشته تلاش های فراوانی در زمینه بهره گیری از تکنولوژی های پیشرفته در صنعت نساجی صورت گرفته است. یکی از این تلاش ها استفاده از تکنولوژی لیزر در زمینه های مختلف صنعت نساجی می باشد. ایجاد طرح و اشکال متنوع با استفاده از برش لیزری روی منسوج، ایجاد طرح و اشکال مختلف از طریق رنگ یابی رنگ کردن موضعی منسوج توسط لیزر، اتصال منسوجات ترموپلاست به یکدیگر با استفاده از جوش لیزری (دوخت لیزری)، تمیز کردن الیاف کشف شده از آثار باستانی توسط لیزر و بهبود ساختار سطحی الیاف به کمک لیزر به منظور ایجاد خواص ویژه در الیاف، نمونه هایی از به کارگیری تکنیک لیزر در صنعت نساجی به شمار می روند.

امروزه الیاف و منسوجات پلی استر به دلیل دارا بودن برخی خصوصیات مطلوب مانند استحکام و ثبات رنگی بالا، یکی از کاربردی ترین و پرمصرف ترین منسوجات جهان محسوب می شوند.

بالا بودن هزینه و میزان مصرف مواد و انرژی و همچنین آلودگی های زیست محیطی ناشی از فرآیندهای متداول چاپ و تکمیل کالاهای پلی استر از یک سو، و وجود ویژگی های منحصر به فرد پرتو لیزر مانند واگرایی کم و موازی بودن، شدت زیاد و هماهنگی از سوی دیگر، لزوم استفاده از تکنیک لیزر را به عنوان روشی دقیق و سریع در این زمینه بیش از پیش آشکار می سازد.

تابش لیزر بر پلی استر می تواند منجر به اصلاح ساختار سطحی آن گردد و خواص فیزیکی و شیمیایی آن را تحت تاثیر قرار دهد. در نتیجه قابل باور است که اصلاح سطحی اثر مهمی بر خصوصیات نساجی پلی استر داشته باشد.

نکته ای که در اینجا حائز اهمیت می باشد انتخاب نوع لیزر مناسب و همچنین تعیین پارامترهای لیزری موثر جهت ایجاد تغییر در ساختار سطحی منسوج پلی استر می باشد. در این تحقیق از لیزر گاز CO2 به دلیل کاربرد عمده آن در علوم و صنعت، استفاده گردید و میزان تاثیر توان خروجی لیزر (Power) و سرعت لیزر (Mark Speed و Jump Speed) به عنوان پارامترهای لیزری موثر در اصلاح ساختار سطحی پارچه پلی استر مورد بررسی قرار گرفت. به منظور کشف این حقیقت که چه خاصیتی از پلی استر رنگرزی شده تحت تاثیر تابش لیزر واقع شده است، آزمایشات و ابزارآلات مختلفی جهت سنجش و توصیف نمونه های عمل شده به کار گرفته شد. در این راستا از میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) جهت تهیه تصاویر از تغییر ساختار سطحی نمونه پارچه های لیزر شده بهره گرفته شد. همچنین تغییرات رنگی ناشی از تابش لیزر بر نمونه پارچه های پلی استر نیز با استفاده از اسپکتر و فتومتر انعکاسی مورد سنجش قرار گرفت. آزمون پراش اشعه X (XRD به منظور تعیین اندازه کریستالی و درصد کریستالینیتی نمونه های لیزر شده با استفاده از یک دیفرکتومتر انجام شد. همچنین میزان سختی خمش، میزان جذب آب و ثبات رنگی پارچه های پلی استر لیزر شده نیز از موارد دیگری بودند که در این تحقیق مورد ارزیابی قرار گرفتند.


دانلود با لینک مستقیم


پایان نامه کارشناسی ارشد شیمی بررسی تأثیر لیزر روی ویژگی های رنگی پارچه پلی استر
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد