حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

مقاله بررسی و ارزیابی آموزه های اقتصادی صحیفه سجادیه

اختصاصی از حامی فایل مقاله بررسی و ارزیابی آموزه های اقتصادی صحیفه سجادیه دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

مقاله بررسی و ارزیابی آموزه های اقتصادی صحیفه سجادیه


مقاله بررسی و ارزیابی آموزه های اقتصادی صحیفه سجادیه

فرمت فایل : word (قابل ویرایش) تعداد صفحات : 25 صفحه

 

 

 

 

 

 

چکیده:

صحیفه سجادیه از ارزنده­ترین آثار اسلامی است و شامل پنجاه و چهار دعا می­باشد که مشتمل بر دقیق­ترین مسایل توحیدی، عبادی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است و بدان زبور آل محمد (ص) نیز می­گویند. این صحیفه، برجسته­ترین کتاب در خصوص دعا و نیایش است و هیچ کتابی که تمام آن به زبان ستایش و پرستش باشد، همپایه و همسنگ آن نیست.

هدف اصلی پژوهش حاضر ارایه دعاهای ارزشمند امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه در زمینه علم اقتصاد می­باشد. برای نیل به هدف مزبور ابتدا مطالب اقتصادی که در دعا­های مختلف پنجاه و چهار­گانه وجود داشت انتخاب گردید و سپس این مفاهیم در ذیل عناوین مالکیت حقیقی خدا؛ فقر و لزوم حمایت از فقرا؛ روزی رسانی خدا، نعمت­های خدا­دادی و خزانه پایان ناپذیر او؛ اقتصاد، صرفه جویی و نفی اسراف و اتلاف؛ کار و کسب روزی حلال و قناعت و نفی حرص و طمع، طبقه­بندی گردید.

 

ا. مقدمه

صحیفه سجادیه را در عرف اهل معرفت زبور آل محمد (ص) می­نامند و این کتاب مقدس که پس از قرآن کریم و نهج­البلاغه، شریف­ترین و سودمند­ترین کتاب­ها در مذهب اسلام است، در میان انبوه دعاهای رایج در مکتب تشیع، از همه تابناک­تر است. صحیفه سجادیه، ارجمند­ترین کتاب نیایش و پرستش است و هیچ اثری که تمام آن به زبان نیایش و دعا باشد، همپایه و همسنگ آن نیست. سخن بر سر ارجمند­ترین کتابی است که تمام آن به زبان نیایش است. چنین کتابی، صحیفه سجادیه است که نظیر و رقیبی برای آن وجود ندارد.

اسلام غنی­ترین دین و مسلک در باب پرستش و نیایش است؛ مکتب تشیع نیز در این حیث در میان مذاهب اسلامی غنی­ترین است. امامان شیعه که همه نور کامل و واحدند زیباترین، عارفانه­ترین و لطیف­ترین مناجات­ها و نیایش­ها را برای بشریت به میراث نهاده­اند؛ اما امام سجاد(ع) بیشترین سهم را در این عرصه دارد. علت اصلی این موضوع که بیشترین دعا­های اسلامی متعلق به امام سجاد(ع) می­باشد آن است که ایشان در دوره­ای زندگی می­کردند و در عصری امامت شیعیان را عهده­دار بودند که بیشتر راه­های بیان معارف دین به روی ایشان بسته بود و حاکمان غاصب، فاسق و ستم پیشه جو خفقان و اختناق را در جامعه ایجاد کرده بودند. از این رو امام(ع) زبان دعا را جهت بیان حقایق و معارف دین انتخاب ­کردند؛ دعا­هایی که علاوه بر حمد و ستایش حضرت باریتعالی حاوی مطالب سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بود. دعاهایی که ­سیاسی­ترین و تند­ترین عبارت­ها را در اعتراض به ظلم حاکمان ستمگر در برداشت. آنجا که می­فرمود: " پروردگارا! به بنده­ی برگزیده خویش که دین تو را پاس می­دارد قدرت و سلطنت عطا فرمای و بر دشمنان دین پیروزش دار ... و حدود حقّه­ و شرایع مقدّسه­ی خویش را به دستش زنده ساز و سنن سنیّه­ی پیامبرت را در دولتش به کار انداز و آن چه را از معروف و محمود که دشمنان تو پایمال ساختند در پناهش بر کرسی نشان و بنیان ظلم و ستم را با شمشیر وی از بیخ برکن...". لیکن حاکمان نابخرد و ناشایست زمانه­ی ایشان فهم بیان معارف دین و تبلیغ آموزه­های تشیع در قالب دعا را نداشتند و می­پنداشتند که ایشان صرفاً ناله و زاری می­کنند و با خدایش به نجوا می­پردازند و لذا مناجات­های حضرت را برای حکومت خود خطری نمی­پنداشتند که باید مانع آن شد و از این رو در این باب بر امام سجاد(ع) سخت نمی­گرفتند.

این تحقیق به دنبال آن است که کلام گوهربار امام سجاد(ع) در زمینه علم اقتصاد را ارایه نماید. صحیفه سجادیه مشتمل بر پنجاه و چهار دعا می­باشد که در لابلای این دعا­های مختلف، عبارت­هایی در خصوص دانش اقتصاد ذکر شده است. با توجه به این که مطالعه­ای در زمینه مباحث اقتصادی صحیفه سجادیه صورت نگرفته بود، فکر تدوین چنین مقاله­ای در ذهن محقق نقش بست که دعاهای حضرت را در موضوعات اقتصادی گردآوری نماید تا مورد استفاده اهل معرفت و به ویژه مسلمانانی باشد که از امام سجاد(ع) جز نامی نشنیده­اند و نیز شروع کاری باشد برای اندیشمندان و پژوهشگران رشته­های علوم سیاسی، جامعه شناسی و .... . این مقاله دعا­های صحیفه سجادیه که حاوی مفاهیم اقتصادی است را در موضوعات مالکیت حقیقی خدا؛ فقر و لزوم حمایت از فقرا؛ روزی رسانی خدا، نعمت­های خدا­دادی و خزانه پایان ناپذیر او؛ اقتصاد، صرفه جویی و نفی اسراف و اتلاف؛ کار و کسب روزی حلال و قناعت و نفی حرص و طمع، طبقه­بندی می­کند.


دانلود با لینک مستقیم


مقاله بررسی و ارزیابی آموزه های اقتصادی صحیفه سجادیه
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد