حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دولت الکترونیک ، بررسی عوامل موثر بر اجرای موفق آن و نقش دولت الکترونیک در آموزش و پرورش

اختصاصی از حامی فایل دولت الکترونیک ، بررسی عوامل موثر بر اجرای موفق آن و نقش دولت الکترونیک در آموزش و پرورش دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دولت الکترونیک ، بررسی عوامل موثر بر اجرای موفق آن و نقش دولت الکترونیک در آموزش و پرورش


دولت الکترونیک ، بررسی عوامل موثر بر اجرای موفق آن و نقش دولت الکترونیک در آموزش و پرورش
چکیده:
آغاز اصلاحات ساختاری در کشور در جهت کاهش کاغذ بازی و بهبود شیوه انجام امور اداری، اهمیت فناوری اطلاعات و ارتباطات و در نتیجه آن، دولت الکترونیک را، بیش‌ازپیش نمایان می کند. دولت الکترونیک یکی از پرقدرت‌ترین فناوری در عرصه جهانی است که با تاثیر گذاشتن بر روش‌زندگی، کار، آموزش افراد و ارتباطات میان فردی ،مشکلات نارضایتی  را حل کرده است. این تغییرات آموزش و پرورش را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است. دولت الکترونیک استفاده و کاربرد آسان از فناوری اطلاعات در جهت ارائه خدمات دولتی به صورت مستقیم به مشتریان در طول هفته و در طول 24 ساعت شبانه روز می‌باشد.در این پایان نامه دولت الکترونیک و بررسی عوامل موثر بر اجرای موفق آن و نقش دولت الکترونیک در آموزش و پرورش را در سه بخش مورد کنکاش قرار می دهیم.
 
 
 
کلمات کلیدی:

اینترنت

آموزش‌وپرورش

دولت‌الکترونیک

فناوری‌اطلاعات‌و‌ارتباطات

 
 

تاریخچه پیدایش دولت الکترونیک

به نظر می‌رسد که واژه دولت الکترونیک برای اولین بار در ایالت متحده ودر سال 1995 بکار گرفته شد(هکز و بایلور ، 2007 : 243). اما هنگامی که وزارت دفاع ایالت متحده در دهه1960 اینترنت را به عنوان شبکه ارتباطی برای دفاع از اهداف پژوهشی ابداع کرد، هیچ کس در آن زمان تصور نمی‌کرد که اینترنت چگونه خواهد توانست در سه قرن آینده جوامع را متحول کند. امروزه اینترنت بخشی از زندگی روزمره تقریباً400 میلیون نفر انسان در سراسر جهان می‌باشد(استفیچر ، 2002 :3). در دهه 1980 که کامپیوتر شخصی ارائه گردید، مدیران دولتی با سیستم فناوری اطلاعات شخصی مواجه شدند و بنابراین دوره جدیدی از کاربری فناوری اطلاعات در دولت بوجود آمد. از این موقع به بعد، مدیریت فناوری در دستگاه‌های دولتی نا متمرکز گردید. در طول این تمرکز زدایی، این حقیقت مشخص گردید که موضوع فناوری اطلاعات بایستی به صورت متمرکز و یگپارچه در کانون توجه فعالیت‌های دولت قرار گیرد(ییلدیز ، 2007: 467). 
 
فناوری پست‌الکترونیکی و گروه خبری  از اواسط دهه 1980به منظور توسعه شبکه گسترده جهانی ایجاد گردید. همچنین در اوایل دهه 1990 فناوری جستجوی وب نیز پا به عرصه ظهور گذاشت. در دهه 1990، اینترنت به تدریج تبدیل به کارایی هزینه و عاملی سهل الوصول برای سازمان‌ها به منظور ارتباط مستقیم با شهروندان و ارائه حجم بالای اطلاعات به مردم گردید(استفیچر  ،2008: 8).هم‌چنین اولین وب‌سایت دولتی در سال 2000 توسط دولت آمریکا و با نشانی" فرست گاو " راه‌اندازی شد تا شهروندان از طریق آن بتوانند نظرات و پیشنهادات خود را در مورد شیوه ارایه خدمات توسط دولت امریکا مطرح نمایند(گاسکوس ، 2001: 13).
 
 
 
 
فهرست مطالب
 
دولت الکترونیک و بررسی عوامل موثر بر اجرای موفق آن و نقش دولت الکترونیک در آموزش و پرورش ‌ب
چکیده ‌أ
واژگان‌کلیدی: ‌أ
 
بخش اول: ادبیات تحقیق 2
2-1-1 مقدمه 2
2-1-2 تاریخچه پیدایش دولت الکترونیک 3
2-1-3 تعاریف عملیاتی: 6

2-1-4 عناصر موثر در آمادگی الکترونیکی: 13

2 -1-5 سیر تکاملی مدل‌های دولت الکترونیک 14

جدول2-1: مختصات مدل تحول دولت الکترونیک(کیم،2007 :8). 16
2-1-6 چارچوب تجزیه و تحلیل دولت الکترونیک 16
جدول 2-2: چارچوب تجزیه وتحلیل دولت الکترئونیک(آیبید، 2007 :7). 17
2-1-7 محیطی جهت ایجاد دولت الکترونیک 19
جدول2-3: توصیف سیستم ها و برنامه های کاربردی و بیان ویژگی آنها(آیبید، 2007: 10-15). 24
2-1-8 دیدگاه های مختلف در مورد دولت الکترونیک 25
2-1-9 رویکردهای دولت الکترونیک 26

2-1-10 ضرورت و منافع راه اندازی دولت الکترونیک 28

2-1-11 پیش‌نیازهای ایجاد دولت الکترونیک 33
2-1-12 اهمیت ایجاد دولت الکترونیک 34

2-1-13 عوامل موثر در اجرای موفق دولت الکترونیک: 35

2-1-14 موانع ایجاد دولت الکترونیک و چالش های آن 37
2-1-15 تغییرات ایجادشده در دولت 40
2-1-16 اهداف دولت الکترونیک 42

2-1-17 اثرات دولت الکترونیک بر مدیریت و سازمان 43

2-1-18 گامهای لازم به منظور ایجاد یک دولت الکترونیکی موفق 46
2-1-19 عوامل ایجاد دولت الکترونیک 47

2-1-20 ویژگی‌های دولت الکترونیک 49

2-1-21 ابعاد دولت الکترونیک 50
2-1-22 آسیب‌شناسی دولت الکترونیک 52
2-1-23 ساختار دولت الکترونیک 54
2-1-24 تجارت الکترونیک 55
 
بخش دوم : پیشینه تحقیق و بررسی مدل ها 59
2-2-1مقدمه: 59
2-2-2پیشینه تحقیق: 60
2-2-2-1تحقیقات داخلی: 60
2-2-2-1-1کتاب: 60
2-2-2-1-2پایان نامه: 63
2-2-2-1-3مقاله: 70
2-2-2-2تحقیقات خارجی: 74
2-2-3بررسی مدل ها: 78

2-2-3- گام های استقرار دولت الکترونیک : 78

جدول2-2-1: کشورها ازنظر جایگاه خود در مراحل دولت الکترونیک  (سازمان‌ملل،2006). 81
نمودار2-2-1: مدل لاینه -لی(لاینه- لی،18:2001). 83
جدول2-2-2:سایر مدل های مراحل تکاملی دولت الکترونیک 88
2-2-3-2مدل های اطلاع رسانی و ارائه خدمات دولت الکترونیک 88
2-2-3-3 مدل‌های آمادگی الکترونیک و اجرای موفق دولت الکترونیک: 92
نمودار2-2-2:مدل دیویس برای موفقیت دولت‌الکترونیک(دیویس،1989) 93
نمودار2-2-3:مدل EIUبرای آمادگی الکترونیک(فتحیان،1384). 94
جدول2-2-3: خصوصیات مدل سنجش و تحلیل و میزان رشد اینترنت درسراسرجهان (مولا،2005) 96
نمودار2-2-5:عوامل موثر بر ارائه موفق خدمات دولت الکترونیک 98
2-2-3-4 مدل موانع ایجاد دولت الکترونیک: 98
نمودار2-2-6:موانع ایجاد دولت الکترونیک با تمرکز بر مشکلات تبادل پولی و مالی  (قلی پور،1388). 99
 
بخش سوم: معرفی جامعه آماری 100
2-3-1مقدمه 100
2-3-2تاریخچه آموزش و پرورش: 101

2-3-2-1تاریخ تحول اداری سازمان آموزش و پرورش ایران: 102

2-3-2-2اداره کنونی امور آموزش و پرورش: 103
2-3-3 تعریف آموزش و پرورش: 104
2-3-4 آموزش الکترونیکی: 105

2-3-5 نقش دولت الکترونیک در آموزش و پرورش 106

2-3-5-1 دولت الکترونیک در آموزش: 106

2-3-5-2 دولت الکترونیک در سازمان آموزش و پرورش: 108

2-3-5-3 دولت الکترونیک در مدارس: 108
2-3-5-4 دولت الکترونیک و دانش آموزان: 108
2-3-5-5 دولت الکترونیک و معلمان: 109

2-3-6 نفش دولت الکترونیک در آموزش و پرورش ایران 110

2-3-7 مسئولیت ها و مهارت های حرفه ای کارکنان آموزش و پرورش 111
2-3-7-1 مدیر: 111
2-3-7-2  معلمان 112
2-3-7-3 کارکنان اداری 113
2-3-8خصوصیات مراکز آموزشی در ارتباط با توسعه ی دولت الکترونیک 114
 
فهرست منابع 117
فهرست منابع فارسی 117
فهرست منابع انگلیسی 129
 

دانلود با لینک مستقیم


دولت الکترونیک ، بررسی عوامل موثر بر اجرای موفق آن و نقش دولت الکترونیک در آموزش و پرورش

مدیریت بهره وری

اختصاصی از حامی فایل مدیریت بهره وری دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

مدیریت بهره وری


مدیریت بهره وری
—بهره وری به مفهوم به حداکثر رساندن استفاده از منابع نیروی انسانی تسهیلات و غیره به طریق عینی و کاهش هزینه پولی ,گسترش بازارها, افزایش اشتغال و کوشش برای افزایش دستمزدهای واقعی و بهبوداستانداردهای زندگی آنگونه که به نفع کارکنان مدیریت و جامعه باشد. این پاورپوینت در 20 اسلاید ضمن بررسی سطوح بهره وری و عوامل آن از جمله عوامل درونی ، عوامل مربوط  به نهاده ، فرایند و ستاده می پردازد .

دانلود با لینک مستقیم


مدیریت بهره وری

دانلود مقاله چرایی تهاجم غرب به حجاب

اختصاصی از حامی فایل دانلود مقاله چرایی تهاجم غرب به حجاب دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله چرایی تهاجم غرب به حجاب


دانلود مقاله چرایی تهاجم غرب به حجاب

فرمت فایل: ورد قابل ویرایش

تعداد صفحات: 13

 

 

چرایی تهاجم غرب به حجاب

کلمه حجاب هم به معنی پوشیدن است و هم به معنی پرده و حاجب. بیشتر استعمالش به معنی پرده است، این کلمه از آن جهت مفهوم پوشش می دهد که پرده وسیله پوشش است، و شاید بتوان گفت که به حسب اصل لغت هر پوشش حجاب نیست. آن پوشش حجاب نامیده می شود که ازطریق پشت پرده واقع شدن صورت گیرد۱٫

قرآن در آیه ۳۱سوره نور می فرماید: «زنان مقنعه های خود را بر گریبان های خویش بیفکنند یعنی گردن خود را به مقنعه بپوشانند تا موی و بناگوش و گردن و سینه ایشان پوشیده بماند و ظاهر نسازند زیور و آرایش خود را مگر برای محارم…» از این آیه استنباط می شود که نه تنها بدن، بلکه پیرایه ها و زیورآلات خود را نباید ظاهر نمایند۲٫

منافع حجاب:
پوشش یا حجاب، به صورتی که زیبائی ها و زینت زن را بپوشانندو او را از چشم چرانی هرزگان و آلودگان به شهوت حیوانی، و حالات شیطانی حفظ کند دستوری قرآنی، و قانونی الهی و تکلیفی انسانی، و برنامه ای اخلاقی است.

براین اساس باید گفت: حجاب و پوشش برای انسان امری واجب و فریضه ای لازم، و بدون تردید منکر آن با آگاهی به اینکه از ضروریات اسلام، و فرمان خدا در قرآن است کافر، و از گردونه اسلام خارج است. جوانی که با این خصوصیات منکر حجاب است، نمی تواند با دختر مسلمان ازدواج کند زیرا این ازدواج باطل، و عقدی که بین آن دو خوانده می شود بی اثر، و رابطه آن دو نامحرم، و

فرزندان آنها نامشروع، و عمل آنان زنااست. دختری که با این خصوصیات منکر حجاب است نمی تواند همسر جوانی مسلمان شود زیرا همان احکام در حق او هم جاری است، حجاب حافظ وقار، شخصیت، کرامت، اصالت وعظمت زن و حافظ زیبایی و منافع او برای شوهر است.

گرمی خانواده ها، استحکام رابطه زن و شوهر، تداوم زندگی، آرامش قلوب مردان، ثبات، دلبستگی و عشق و علاقه مرد به همسر قانونی وشرعی خود، برپائی خانه و خانواده، برجائی اعتماد و اطمینان مرد به زن، همه و همه مرهون پوشش و حجاب زنان است.
قطب در کتاب بسیار مفید «آیا ما مسلمان هستیم» می گوید براساس مدارکی که دیدم، یکی از پاپ ها از تمام کشیش ها و کاردینال ها در واتیکان دعوت کرد و ازآنها خواست برای کشتن اسلام، و خاموش کردن چراغ دین، به صورتی که برای واتیکان و مسیحیت خرج زیادی نداشته باشد نظر بدهند. کمیسیون ها برای این منظور تشکیل شد، و نظریاتی از جانب صاحب نظران اظهار شد،

از میان تمام آراء و نظریات این رأی مقبول همه کشیشان و کاردینال ها و خود پاپ قرارگرفت، که برای کشتن اسلام قوی ترین اسلحه و کم خرج ترین برنامه، بیرون آوردن دختران و زنان مسلمان از حجاب و قرارگرفتن آنان دراختیار جوانان و مردان به صورت آزاد، در کوچه و بازار، وسائل عمومی، پارک ها و سینماها، ادارات، و مراکز تجاری، تئاترها و مراکز اجتماعی است؟۳ زن در ادیان و اقوام گذشته، بسیار مظلوم و کم ارزش بوده، مثلاً در جزایر آفریقا زنان را مانند حیوانات گله، گله، در معرض فروش می گذاشتند و یا برای استفاده در کار مبادله می کردند.

روزانه در خبرها و گزارش های رسانه های گروهی وضعیت اسفناک زنان را هر روز بدتر از گذشته می خوانیم و می بینیم با وضع به وجود آمده می توان گفت که روح خباثت و وحشی گری قرون وسطایی را با جنایت به اصطلاح آزادی، سفید کردند؛ و از زنان که مظهر لطافت، ظرافت و عواطف هستند به عنوان یک کالای تجاری و جنسی استفاده نامشروع می کنند که این سوءاستفاده بدترین حربه برای ازبین بردن اصالت ذاتی زن است.

اما درحال حاضر جایگاه والای زن مسلمان در مجامع بین المللی و اسلامی معین و روشن است و زن مسلمان توانسته در عرصه جهانی محبوبیت و جذابیت حجاب و عفاف را درمیان زنان و دختران کشورهای غربی و اروپایی بشناساند و هرساله شاهد تغییر و تحولات و اعتراض زنان جوامع غربی نسبت به بی حرمتی و کم ارزشی حقوق واقعی شان هستیم. همچنین گرایش آنها به سوی معنویت و جلوه های مصونیت زنان مسلمان را ناظریم و این خود نشان دهنده منزلت و مقام زن در اسلام است.

رهبر معظم انقلاب، ولی امر مسلمین دراین خصوص می فرماید:
«اسلام زنان را به شرکت در فعالیت های اجتماعی تشویق می کند و جامعه به برکت وجود زن، اصلاح می شود.» جایگاه حجاب در حفظ شأن و حرمت زن از دیدگاه معصومین نیز قابل تأمل است. همچنان که حضرت فاطمه زهرا(س) در وصیت خود به اسماء بنت عمیس چنین فرمود «من بسیار زشت می دانم که (جنازه) زنان پس از مرگ برروی تابوت سربازگذاشته و برروی آن پارچه ای می افکنند، که حجم بدن را برای بینندگان نمایش می دهد. مرا برروی تابوت آنچنانی نگذار و بدن مرا بپوشان که خدا تو را از آتش جهنم بازدارد»۴٫

همچنین منقول است که امام علی(ع) فرمود: خدمت پیامبر گرامی اسلام بودیم، آن حضرت پرسید: چه چیزی برای زنان نیکو و رواست؟ حضرت فاطمه پاسخ داد: آن چه برای زنان نیکو است، اینکه «بدون ضرورت» مردان نامحرم را نبینند و نامحرمان نیز او را ننگرند۵٫

علت و فلسفه حجاب:
حضرت علی(ع) در سال ۳۸ هجری در نامه ای مفصل به فرزندش امام حسن(ع) وقتی که از جنگ صفین بازمی گشت آورده است:«زنان را در پرده حجاب نگاهشان دار، تا نامحرمان را ننگرند، زیرا که سخت گیری در پوشش عامل سلامت و استواری آنهاست… بپرهیز از غیرت نشان دادن بیجا که

درستکار را به بیماردلی، و پاکدامن را بدگمان می رساند». و در بعضی از تعابیر که در کلمات حضرت امیر (ع) و دیگر معصومین، در مورد بانوان شده، می نمایاند که این گروه از بعضی از مزایای مادی و حقوقی محرومند و یا در مرحله پائین تری قرار دارند و یا عامل برخی شرور و فتنه ها هستند

(همانند فتنه برپا شده توسط عایشه در جنگ جمل). فلسفه و رمز این تعبیرات این است که : زن بر اثر روحیه عاطفی و احساسی بودن، زودتر از مرد فریب می خورد و تحت تاثیر قرار می گیر

د و کمتر می تواند نظرات واقع بینانه ارائه دهد و نیز بر اثر دلبری و جذابیتی که دارد، بیشتر مایه گمراهی وآلودگی دیگران را فراهم می سازد و آنان را از جاده تقوا بیرون می برد. از آنجا که ممکن است مطلب مذکور ایجاد شبهه نماید باید در این نکته تامل کرد که یکی از عوامل اختلاف خانواده ها، غیرت بیجای مردان نسبت به زنان است که گاهی مردان بخاطر شدت علاقه به همسرانشان، به هیچوجه حاضر نیستند آنان از خانه بیرون روند و همواره می خواهند در خانه محبوس باشند و حتی با فامیل خود رفت و آمد نداشته باشند؛ به لباس پوشیدن، آرایش کردن، رفت و آمد نمودن، حرکات و سکناتشان بیش از اندازه شکاک و خرده گیرند. طبعاً این جور بدگمانی و خرده گیری، حوصله زنان را تنگ می کند و بعضاً با خود فکر می کنند، حال که چنین است و آنها در عین پاکی ما را آلوده و فاسد می دانند و فرقی بین پاکدامنی ما با آلودگی ما نمی گذارند، پس چه بهتر که ما هم بی مبالات باشیم و بیش از این خود را به زحمت نیندازیم و همین امر موجب آلودگی آن ها و انحلال خانواده خواهد شد این جاست که امام علیه السلام می فرماید:«از اظهار غیرت درجایی که نباید غیرت و بدگمانی نشان داد، برحذر باش زیرا این کار، زنان درستکار و پاکدامن را به نادرستی و انحراف می کشاند». (۶)
وظیفه ای که پوشش اسلامی برای زنان مقرر کرده به این معنی نیست که از خانه بیرون نروند. زندانی کردن و حبس زن در اسلام مطرح نیست، پوشش زن در اسلام این است که زن در معاشرت خود با مردان بدن خود را بپوشاند و به جلوه گری و خودنمایی نپردازد شهید مطهری فلسفه پوشش اسلامی را در چهار چیز می داند:
۱- بعضی از آنها جنبه روانی دارند (مایه آرامش روانی است).
۲- بعضی جنبه خانه و خانوادگی دارد (موجبات استحکام پیوند خانوادگی را پدید می آورد).
۳- بعضی دیگر جنبه اجتماعی دارند (موجب استواری اجتماع می گردد).

۴- و بعضی مربوط به بالا بردن احترام و جلوگیری ازابتذال او است (حفظ ارزش و احترام زن را در پی دارد). شبهه ای که در ذهنیت بعضی افراد هست، این است که خیال می کنند حجاب برای زن محدودیت است و حصاری است که خانواده و وابستگی به شوهر برای او ایجاد نموده است و بنابراین، حجاب، نشانه ضعف و محدودیت زن است.

راه حل این شبهه و تبین حجاب در بینش قرآن کریم این است که زن باید این مسأله را کاملاً درک کند که حجاب او تنها مربوط به خود او نیست تا بگوید من از حق خودم صرف نظر کردم، حجاب زن مربوط به مرد نیست تا مرد بگوید من راضیم، حجاب زن مال خانواده نیست تا اعضای خانواده رضایت بدهند، حجاب زن حقی است الهی، لذا می بینید در جهان غرب و بخش هایی که به قانون غربی

مبتلا هستند اگر زن همسرداری آلوده شد و همسرش رضایت داد، قوانین آنها پرونده را مختومه اعلام می کند اما در اسلام این چنین نیست، حرمت زن نه اختصاص به خودزن دارد نه مال شوهر و نه ویژه برادر و فرزندانش می باشد همه اینها اگر رضایت بدهند قرآن راضی نخواهد بود، چون حرمت زن و حیثیت زن به عنوان حق الله مطرح است و خدای سبحان زن را با سرمایه عاطفه آفرید که معلم رأفت باشد و پیام عاطفه بیاورد، اگر جامعه ای این درس را ترک نمود و به دنبال غریزه و شهوت رفت به همان فسادی مبتلا می شود که غرب گرفتار آن است.

قرآن کریم وقتی درباره حجاب سخن می گوید می فرماید: حجاب عبارت است از یک نحوه احترام گذاردن وحرمت قائل شدن برای زن که نامحرمان او را از دید حیوانی ننگرند. ۷
با توجه به مطالب ذکر شده در این مقاله اینک به ذکر اهداف استکبار جهانی از تهاجم فرهنگی با نشانه گیری موضوع حجاب و راه های مقابله با آن می پردازیم، باشد که موجب بیداری اذهان غافل گردد.

اهداف استکبار از تهاجم فرهنگی به حجاب
۱- دگرگون سازی الهی امت مسلمان ایران و جدایی آنها از روح گذشت و تقوا و خلوص به منظور ایجاد زمینه نفوذ بیگانگان و اجانب و استعمارگران در کشور.
۲- اسیر کردن ملت (مورد تهاجم) به بنیانهای فرهنگی غرب.
۳- ریشه کن کردن فرهنگی ملی.
۴- فروریختن ارزشهای معنوی.

۵- هدف گیری بنیاد عظیم انقلاب اسلامی با همه امکانات و توانائیهای اقتصادی و سیاسی و تبلیغی.
۶- ترویج این باور که سازندگی و توسعه اقتصادی با ارزشهای اصیل معنوی و الهی در تضاد است.
۷- محو مظاهر و شعائر انقلاب اسلامی و اشاعه جلوه های فساد و منکرات.
۸- القای اینکه خط امام به انحراف کشیده شده است.
۹- انتقال ضدارزشهای موردنظر به منظور انهدام فرهنگ ملت.
۱۰- از بین بردن غیرت دینی مردان و زنان مسلمان از طریق اشاعه فرهنگ ابتذال غربی در رسانه های تصویری و شنیداری.
۱۱- ایجاد احساس حقارت نسبت به مسایل دینی و اسلامی.


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله چرایی تهاجم غرب به حجاب

مقاله تعیین رابطه هوش عاطفی و مهارت های ارتباطی

اختصاصی از حامی فایل مقاله تعیین رابطه هوش عاطفی و مهارت های ارتباطی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

مقاله تعیین رابطه هوش عاطفی و مهارت های ارتباطی


مقاله تعیین رابطه هوش عاطفی و مهارت های ارتباطی

مقاله تعیین رابطه هوش عاطفی و مهارت های ارتباطی

 

تعداد صفحات:289

فرمت فایل:word

 

مقدمه

دانشگاه به عنوان یک عامل اجرایی در آموزش و تربیت فرد وهدایت وی به سمت شهروندی موثر و مفید به حال جامعه ، دارای نقش موثر بوده و بدون تردید تامین کننده ی نیروی انسانی مورد نیاز جامعه درآ‌ینده خواهد بود . به همین دلیل امروزه در جوامع مختلف , دانشگاه ها از نظر کمی و کیفی رشد و گسترش یافته و تقاضا برای راهیابی روز به روز زیادتر می شود و تعداد کثیری دانشجو برای تحصیل و برخورداری از مزایای آن به این مراکز روی می آورند .

دانشگاه بعنوان یک نهاد تعلیم و تربیت از همه نهادهای اجتماعی پیچیده تر است . دانشگاه همانند سایر سازمان های رسـمی بایستی با وظایف ساخت ، اداره و جهت دادن به ترکیب پیچیده ای از منابع انسانی درگیر گردد . بر خلاف اغلب سازمانهای رسمی تولید دانشگاه انسان است و این امر موجب پیدایش مسائل ویژه  در مدیریت دانشگاه می گردد .

از جمله مسائلی که دانشـگاه به عـنوان یک سـازمان با آن روبرو اسـت مساله  تعارض[1] و عدم موافقت هاست. فعالیت های سازمانی مستلزم تعامل بین افراد وگروه های سازمان می باشد . در سازمان ها افراد مختلفی در رده های گوناگون مشغول انجام فعالیت ها و وظایف خود می باشند . لازمه انجام این فعالیت ها ارتباط دو جانبه یا چند جانبه افراد با همدیگر بوده که می توانند زمینه ساز ایجاد تعارض باشند

بنابراین یکی از عمده ترین و در عین حال غیر قابل اجتناب ترین مسائل در سازمان ها تعارض بین افراد و گروه های موجود در آنها می باشد .دانشگاه نیز از این امر مستثنا نیست . « اصولا خمیر مایه مدیریت نظام های آموزشی با تعارض عجین است » (لی فام وهووئه2، 1974، ترجمه نائلی، 1370 ).

باید به خاطر داشت، این وجود تعارض نیست که باعث اختلال و از هم پاشیدگی روابط در سازمان  می شود؛ بلکه مدیریت غیر اثر بخش تعارض ها است که سبب نتایج نامطلوب می شود . تعارض در حد معقول یک جنبه طبیعی و مطلوب در هر رابطه ای است و اگر مدیریت تعارض به شکل سازنده صورت گیرد بسیار ارزشمند خواهد بود ( کتزلز 3 و همکاران ، ترجمه کریمی ، 1378 ).

بنابراین سازمان های ورزشی بخصوص دانشکده های تربیت بدنی برای اینکه بتوانند برنامه های اصولی تربیت بدنی را در جهت تأمین سلامت جسمانی و روانی دانشجویان ارائه دهند و زمینه های مساعدی را برای رشد و پرورش استعدادهای ورزشی دانشجویان ایجاد نمایند و از حداکثر توان جسمانی و روانی و فکری کارکنان خود بهره گیرند، باید اختلافات ، کشمکش ها و تعارضات را به گونه ای موثر و سودمند اداره کنند . از کسانی که نقش مهمی در شـناسایی ، هدایت و حل تعارضـات در سـازمان ها دارند ، مدیران آن سـازمان ها می باشند . توانایی برخورد مدیران با تعارض و اداره آن در موفقیت و اثر بخشی کارکنان و سازمان های آنها اثر بسزایی دارد .

یکی از مهمترین عواملی که تعیین کننده توانایی مدیر در حل موثر تعارض است، برخورداری او از هوش عاطفی[2]  است. برخلاف آنچه که درگذشته تصـور می شد و هوش شناختی را تنها عامل موفقیت افراد می دانستند امروزه هوش عاطفی را از عوامل تعیین کننده موفقـیت افراد در کار و زندگی می دانند   (گلمن[3] ، 1995 ) .آنچه که امروزه هوش عاطفی نامیده می شود، در اصل منبع اصلی انرژی ، قدرت ، آرزو و اشتیاق انسان است و درونی ترین ارزش ها و اهداف فرد را در زندگی فعال می سازد. با توسعه عاطفی فرد می آموزد که احساسات خود و دیگران را تایید کند و برای آنها ارزش قائل شود و بطور مناسب به آنها پاسخ گوید و در می یابد که عواطف در هر لحظه از روز اطلاعات حیاتی و سودمندی در اختیار او  می گذارند . این واکنش قلبی است که نبوغ خلاق و شهود را شعله ور می سازد . فرد را با خود صادق می گرداند ، روابط اطمینان بخش برقرار می کند ، تصمیمات مهم را روشن می کند ، قطب نمای درونی برای زندگی و کار فراهم می آورد و شخص را به پیشآمدهای غیرمترقبه و راه حل های موفقیت آمیز رهنمون می سازد ( کوپر[4] ، 1980 ، به نقل از عزیزی ،1377 ) .

تحقیقات نشان می دهند که حل تعارض در سازمان ها نیاز  به ایجاد یک محیط مسالمت آمیز ، کاهش تبعیض وبرقراری عــدالت ، یادگیری مشارکتی ، پیــشگیری از خــشونت و تفــکر انتقـادی دارد ( کاترین[5] ، 1995 ) . مدیرانی می توانند چنین محیط هایی را خلق کنند که از هوش عاطفی بالایی برخوردار باشند .


1-Conflict

2- Lefaum  and  Hedvieh

1-Emotional  Intelligence

2-Goleman

3-Cooper

4-Katerine


دانلود با لینک مستقیم


مقاله تعیین رابطه هوش عاطفی و مهارت های ارتباطی