حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

مقاله آثار گرافیکی در ایران

اختصاصی از حامی فایل مقاله آثار گرافیکی در ایران دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

مقاله آثار گرافیکی در ایران


مقاله آثار گرافیکی در ایران

 

 

 

 

 

 

 



فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحات:43

فهرست مطالب:
عنوان                                        صفحه
چکیده                                            1
مقدمه                                            2
گرافیک ایران                ط                        10
پوستر ارکستر                                        22
بازار گرافیک ایران                                    28
انقلاب اسلامی و گرافیک ایران                                41
منابع و ماخذ                                        42


چکیده
آثار گرافیکی در ایران (رقعی)
اتمام دوسالانه دهم پوستر و گرافیک ایران فرصت مناسبی است تا در یک قاب برآیند دوسالانه هنر کشورمان در مقابل چشمان دوستداران هنر گرافیک قرار گیرد. شاید اگر این دوسالانه در هر زمان دیگری برگزار می‌شد .
 
 موفقیت‌ها و مشکلات گرافیک ایران در مقابل چشم مخاطبان قرار نمی‌گرفت.از این رو گفتگو با بالاترین مقام اجرایی و علمی این دوسالانه هنری شاید بهترین فرصت برای بررسی نقاط تاریک و روشن گرافیک امروز ایران باشد.
مقدمـه
دکتر محمد خزایی، گرافیستی است که دکتری خود را در رشته گرافیک شاخه هنر اسلامی از دانشگاه بیرمنگهام انگلستان گرفته است. در کارنامه هنری این استاد دانشگاه داوری و دبیری بسیاری از رویدادهای هنری (که بیشتر آنها در حوزه هنر گرافیک بوده است) به چشم می‌آید. این هنرمند در کارنامه هنری خویش تالیف 5 کتاب معتبر را در حوزه هنر دارد که برخی از آنها منابع درسی دانشگاه‌های هنر است.
در این گفتگو با محمد خزایی درباره هنر گرافیک امروز ایران و مشکلات آن و البته دوسالانه دهم گرافیک ایران به گفتگو نشستیم که با هم می‌خوانیم.
می خواهم از تعریف کلمه پوستر شروع کنم. هنوز که هنوز است بسیاری از مردم و حتی اهالی هنر با تعریف دقیق کلمه پوستر آشنا نیستند. قبول دارید این اتفاق باعث شده تعریفی نامناسب از پوستر در ذهن مردم بنشیند؟
برای پاسخ به این پرسش قبل از هر چیز باید پوستر را تعریف کنیم. برای تعریف پوستر باید به ریشه آن یعنی هنر گرافیک بپردازیم. برای روشن شدن این حوزه از هنرهای تجسمی مثالی می‌زنم. تصور کنید در یک روز برفی زمستانی از پنجره اتاق به بیرون نگاه کنیم. برف شاخه درختان را پوشانده است. شاخه‌ها از سنگینی برف به پایین خم شده‌اند. رنگ‌ها همه در حیطه رنگ‌های سفید و خاکستری قرار گرفته‌اند. اگر قاب پنجره را چارچوب بوم نقاشی فرض کنیم یک تابلو زیبا را در ذهن ما به وجود می‌آورد و احساس خاصی در درون ما شکل می‌گیرد. ما اینجا یک تابلوی نقاشی را می‌بینیم.حال اگر مقداری به پایین‌تر نگاه کنیم و چشم‌ها را به سطح زمین خیره کنیم. شکل‌ها، علامت‌ها و نشانه‌های دیگری را مشاهده می‌کنیم. به طور مثال رد پای گربه‌ای که از آنجا عبور کرده است، رد پای کلاغ یا گنجشکی که بر آن برف نشسته ولی حالا دیگر وجود ندارد. با دیدن این آثار و ردپاها با چشم دل خود گربه، کلاغ و گنجشک را می‌بینیم. باید بگوییم این مفهوم خود گرافیک است. هر علامت و نشانه بیانگر موضوعی مشخص است. نشان‌ها، نقش‌ها و نوشته‌ها در آثار گرافیکی هم هر کدام پیام و بیان مشخص دارند. طراح گرافیک با استفاده از شکل‌ها، علائم و نوشته‌ها کوشش می‌کند پیام مشخصی را به مخاطب خود منتقل کند. این مساله به گونه‌ای است که مخاطب با دیدن آن در کمترین زمان ممکن پیام را دریافت کند. هنرمند گرافیست برای ایجاد جذابیت و جلب نظر باید مراتبی را در اثرخود منظور کند.
هنر گرافیک با توجه به شاخه‌های مختلف خود عملکردهای گوناگون دارد، مثلا یک نشانه (آرم) معرف و نشان یک سازمان است که با دیدن نشانه، ‌آن سازمان در ذهن شکل می‌گیرد.
گاهی دستورالعمل خاصی را به ما می‌آموزد. مثل علائم جاده‌ها، بیان یک ایده و ترویج آن نیز از دیگر عملکردهای هنرگرافیک است.
هنر پوستر بیشتر در این حوزه کاربرد دارد؛ به طور مثال پوستر نمایشگاه کتاب را در نظر بگیریم عملکرد این پوستر بیان خبر تشکیل نمایشگاه است. این پوستر چون در نسخه‌های قابل ملاحظه‌ای چاپ و منتشر می‌شود، پیام را در سطح وسیعی اطلاع‌رسانی می‌کند.
ولی من کماکان می‌خواهم به تعریفی آکادمیک از پوستر برسم که بتواند تفاوت این محصول هنری را با دیگر محصولات هنری مانند یک تابلوی نقاشی مشخص کند.
پوستر شامل طراحی یا انتخاب شکل‌هایی همراه با نوشته‌ است که روی یک طرف کاغذ و در اندازه‌های بزرگ چاپ می‌شود و سپس آن را در محل‌هایی نصب می‌کنند تا مخاطب با دیدن آن، پیام سفارش‌دهنده را دریافت کند.
حال با این تعریف می‌خواهم به ترکیبی نو برسم که چند سالی است در محافل هنری به کار گرفته می‌شود. اصولا شما با ترکیب پوستر ایرانی موافق هستید یا خیر؟
باید بگویم در این عصر که عصر ارتباطات هم نام گرفته است، پوستر یکی از ابزارهای مهم پیام‌رسانی است؛ البته امروز با 100 سال پیش که رسانه‌هایی دیگر مانند رادیو، تلویزیون و ... وجود نداشت و تنها پوستر یکه‌تاز این میدان بود، فرق می‌کند.
اگرچه با آمدن رسانه‌های جدید، عملکرد پوستر محدود شد،‌ ولی ما امروز همچنان در خیلی از زمینه‌ها نیازمند پوستر هستیم. رادیو را می‌توان گوش نکرد. تلویزیون را می‌توان نگاه نکرد، ولی پوستر در کوچه و خیابان در مقابل چشمان ما قرار دارد .
بنابر این پوستر در هر منطقه و مکان جغرافیایی می‌تواند جایگاهی داشته باشد.


دانلود با لینک مستقیم


مقاله آثار گرافیکی در ایران
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد