حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

عوارض ناخواسته ی ایمن سازی با واکسن ها(Doc)

اختصاصی از حامی فایل عوارض ناخواسته ی ایمن سازی با واکسن ها(Doc) دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

عوارض ناخواسته ی ایمن سازی با واکسن ها(Doc)


عوارض ناخواسته ی ایمن سازی با واکسن ها(Doc)

تعداد صفحات : 84

فرمت : Word

موضوع : تحقیقی

شامل کلیه ی علائم و عوارض ایمن سازی با واکسن ها و علت ایجاد آنها

 

به طور مثال :

 

آبسه استریل :

این نوع آبسه به دلیل وجود آلومینیوم در بعضی از واکسنها بخصوص ثلاث ، ایجاد شده و تکان دادن ناکافی ویال قبل از استفاده تزریق سطحی واکسن و یا یخ زدگی واکسن خطر بروز این نوع آبسه را افزایش می دهد و شیوع آن کم و تقریباً یک درصد هزار تزریق است .

آبسه باکتریال :

آلودگی واکسن یا سایر وسایل تزریق می تواند منجر به آبسه باکتریال شود .

در مورد واکسن ب .ث. ژ ، آبسه محل تزریق می تواند ناشی از تکنیک نادرست  تزریق باشد . (تزریق زیر جلدی واکسن ب . ث . ژ به جای داخل جلدی) هر گاه از یک دارو به جای واکسن یا حلال اختصاصی آن ، استفاده شود . عارضه ایجاد شده با نوع داروی مورد استفاده مرتبط خواهد بود .

برای جلوگیری از خطاهای برنامه :

به طور کلی به منظور جلوگیری از خطاهای برنامه رعایت زنجیره سرما و توجه به ایمنی تزریق دارای اهمیت ویژه ای است . رعایت نکات ذیل در جلوگیری از خطای برنامه موثر است :

  • واکسن باید فقط بوسیله حلال مخصوص هر کارخانه بازسازی شود .
  • واکسنهای بازسازی شده باید در پایان هر جلسه ایمن سازی حداقل 6 ساعت پس از بازسازی دور ریخته شوند و هرگز دوباره مورد استفاده قرار نگیرند .
  • تاریخ انقضاء واکسن کنترل شود .
  • ویال واکسنی که مشمول نگهداری تا تاریخ انقضاء هستند (ثلاث ، پولیو ، توام بزرگسالان و خردسالان و هپاتیت ب) پس از باز شدن بیش از یکماه مورد استفاده قرار نگیرد .
  • هیچ گونه دارو یا ماده ای نباید در یخچال واکسن نگهداری شود .
  • کارکنان ایمن سازی باید آموزش لازم را ببینند و برای اطمینان از انجام صحیح مراحل مختلف کار نظارت کافی بعمل آید .
  • بررسی های دقیق اپیدمیولوژیکی هر عارضه باید پس از ایمن سازی انجام گردد تا پس از پی بردن به علت عارضه نسبت به تصحیح آن اقدام شود .

عوارض همزمان :

ممکن است یک عارضه همزمان با ایمن سازی اتفاق بیفتد و به اشتباه به ایمن سازی ارتباط داده شود و به عبارت دیگر می توان گفت که به طور تصادفی همزمان شده است و ما را به اشتباه متوجه عوارض پس از واکسیناسیون می نماید ، این ارتباط موقتی در بسیج واکسیناسیون که تعداد دز بیشتری از واکسن تجویز می شود اجتناب ناپذیر است .

تزریق واکسنها معمولاً در اوایل زندگی یعنی در سنی که ابتلاء به عفونتها و سایر بیماریها مثل بیماریهای مادرزادی یا بیماریهای عصبی شایعتر هستند انجام می شوند . بنابراین امکان دارد بسیاری از اتفاقات با تجویز واکسن همزمان شده ،‌به اشتباه به واکسن نسبت داده شود . برای مثال بیشترین میزان ابتلاء به سندرم مرگ ناگهانی شیرخواران در سالهای اولیه زندگی مشاهده می گردد . که ایمن سازی دوران کودکی انجام می شود . بنابراین بسیاری از موارد مرگ در اثر بیماری فوق در کودکان اتفاق خواهد افتاد که بتازگی واکسن دریافت کرده اند اگر چه مطالعات انجام شده ارتباط ضعیفی را بین سندرم مذکور و ایمن سازی نشان می دهند . عوارضی که همزمان با واکسیناسیون اتفاق می افتد را با توجه به جمعیت و میزان بروز موارد مرگ بیماری می توان پیش بینی کرده و تخمین زد . وجود اطلاعات قبلی از نظر میزان بروز و مرگ از بیماریها امکان تخمین تعداد موارد همزمان را به ما می دهد . برای مثال فرض کنید یک میلیون کودک 15-1 ساله در یک بسیج ایمن سازی واکسینه شده اند و میزان مرگ در چنین جمعیتی در سال برابر با 3 نفر باشد . پس ما به علت همزمانی ، 250 مرگ را یک ماه پس از ایمن سازی و 8 مرگ را در روز ایمن سازی انتظار داریم این مرگها موقتاً با ایمن سازی همزمانی پیدا نموده اند و با آن ارتباط علیتی ندارند .

معمولاً عوارض همزمان ایجاد شده پس از ایمن سازی به طور واضحی به ایمن سازی ارتباط نداشته و نیاز به بررسی ندارند (مثل پنومونی ) ، اگر چه ممکن است عوارض شدید خاصی توسط والدین و جامعه به واکسن نسبت داده شود و بدلیل همزمانی موقتی با ایمن سازی چنین مواردی برای آرام کردن ترس جامعه و حفظ اعتبار برنامه بررسی شوند . بخصوص اگر کودک قبلاً سالم بوده است . پاسخ به نگرانیهای جامعه در مورد سلامت ایمن سازی و برای حفظ اعتبار برنامه ایمن سازی اهمیت دارد . محاسبه میزان عوارض همزمان مورد انتظار در بررسی موارد AEFI کمک کننده است . اگر عارضه ای مشابه در همان گروه سنی و در همان زمان مشاهده شده اما آنها واکسن مشکوک را دریافت نکرده بودند ،‌پس از احتمال واقعه همزمان بیشتر است . همچنین ممکن است شواهد نشان دهند که عارضه به ایمن سازی مربوط نبوده است اما توصیه می شود مدارک پزشکی این افراد برای بررسی های تخصصی بعدی حفظ و نگهداری شود .

 

تحقیقی جامع و کاربردی جهت استفاده ی پرسنل بهداشت و پرستاران


دانلود با لینک مستقیم


عوارض ناخواسته ی ایمن سازی با واکسن ها(Doc)
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد