حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

تحقیق درباره ی دزفول شناسی انجمن گردشگری و میراث فرهنگی

اختصاصی از حامی فایل تحقیق درباره ی دزفول شناسی انجمن گردشگری و میراث فرهنگی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تحقیق درباره ی دزفول شناسی انجمن گردشگری و میراث فرهنگی


تحقیق درباره ی دزفول شناسی انجمن گردشگری و میراث فرهنگی

 

 

 

 

 

 

 



فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحات:33

فهرست مطالب:

مقدمه
1- سد سازی در گذشته :
2 - وجه تسمیه و سوابق تاریخی دزفول
3 - مادام دیو لافوا در کتاب ایران ، کلده و شوش در مورد دزفول چنین می نویسد :
4 - آثار و بناهای تاریخی دزفول
جرج کرزن در مورد پل قدیم دزفول می نویسد :
3 – زیارتگاهها و اماکن دوران اسلامی دزفول
الف – مساجد
ب – زیارتگاه ها ( بقاع )
نامهای محله های قدیمی دزفول
بقاع متبرکه
زمینهای وسیع کشاورزی
مـــنابع :

 

 

مقدمه
پروردگار مهربان را سپاس می گوییم که توفیق نگارش این مجموعه را ارزانی داشت . بی شک تحقیق و تفحص در زمینه های تاریخی ، اجتماعی ، فرهنگی و ... یک موضوع کاری بسیار دشوار و واجد اهمیت می باشد ، چرا که بایستی منابع موجود در زمینه مورد نظر با یکدیگر مورد تطابق قرار گیرد تا صحت و سقم مطالب روشن و مشخص گردد.  
از آنجائیکه شهرستان کهن و قدیمی دزفول دارای آثار باستانی با ارزشی است لازم به نظر می رسید تا در این زمینه تحقیقاتی به عمل آید ، از مطالب کتب و تواریخ چنین استنتاج می شود که شهرستان دزفول همزمان با پلی که در زمان ساسانیان به منظور متصل نمودن جندی شاپور و شوشتر به هم ساخته شده است به وجود آمده است اما اطراف این شهرستان همچون چغامیش و چغازنبیل به دوران اختراع خط می رسد .
این مجموعه مجموعه ای است از پیشینه تاریخی شهرستان دزفول که پس از تحقیق و کوشش فراوان و گردآوری مطالب تدوین گردیده مضافا اینکه موضوعات مندرج در این تحقیق مربوط می شود به دوره عهد باستان تا سال 1355 .  
امید است که توانسته باشیم خدمتی هرچند مختصر به هموطنان عزیز و بالاخص همشهریان عزیز دزفولی کرده باشیم .
1- سد سازی در گذشته :
" قدیمی ترین ساختمانی که برای سد بندی در جلگه خوزستان شده در زمان عیلامی ها یعنی دو هزار سال قبل از میلاد مسیح بوده و چندین لوح  که در شوش بدست آمده مدلل می دارد که سلاطین ایلام سدهای متعددی برای آبیاری اراضی ساخته اند ، سلاطین ساسانی خصوصا شاپور اول که در قرن سوم بعد از میلاد مسیح سلطنت داشته کارهای مهم و عمده برای آبیاری خوزستان کرده اند و برای اتمام این مقصود پل ها و سدها و آب انبارهای بزرگ و حتی قنوات و مجاری متعدد ایجاد نموده اند .
از مختصات پل های زمان ساسانیان این است که پایه های پل در روی دیواری بنا شده که تمام عرض رودخانه را قطع نموده و خود به منزله سدی است .
از نقطه نظر فنی بنای این پل و سد فوق العاده جالب توجه است . سدهای زیر پایه ها که اساسا برای استحکام پل و وصل نمودن پایه ها به هم بر آن ساخته شده به منظور اصل دیگری نیز که بالا آوردن سطح آب و وارد نمودن آن بانهار مجاور بوده کمک می کرده و به این ترتیب آب از فاصله زیادی وارد اراضی و برای زراعت مصرف می شده ، این طرز معماری را ساسانیان در سه پل به کار گرفته اند .
پل روی کارون نزدیک شوشتر ، پل دز نزدیک دزفول و کرخه در مجاورت پای پل .
اولین کسی که سواحل رودخانه را در این جلگه به هم وصل نمود و راه دو مرکز اصلی مملکت ( پازارگاد و بیستون ) را به هم مربوط ساخت ، شاپور اول بود .
آنچه محقق است پلهای فوق الذکر از روی معماری رومیان ساخته شده و محتمل است که شاپور از معلومات فنی صاحب منصبان رومی که در جنگ با " والرین " اسیر شده بودند استفاده نموده است .  


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق درباره ی دزفول شناسی انجمن گردشگری و میراث فرهنگی
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد