حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

بررسی تشبیه در مجموعه خسرو و شیرین

اختصاصی از حامی فایل بررسی تشبیه در مجموعه خسرو و شیرین دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 36

 

مقدمه

موضوع تحقیق اینجانب بررسی تشبیه در مجموعه خسرو و شیرین که یکی از دفاتر شش گانه ی نظامی است می باشد. تلاش اینجانب بر این بوده است که تمام تشبیهات موجود در قسمت اول این مجموعه را پیدا و مشخص کرده نظامی در این ادبیات چه چیز را به چه چیز تشبیه کرده و همچنین نوع تشبیه اعم از مرکب و مفرد و بلیغ را نیز مشخص کرده. امیدوارم این تحقیق مورد تأیید شما استاد محترم قرار گیرد.

سخنی چند در شرح حال حکیم نظامی

الیاس ابن یوسف متخلص به نظامی شاعر بزرگ سدة ششم هجری در شهر گنجه واقع در جمهوری آذربایجان کنونی تولد یافته و چنان که از اشعار او بر می آید تا آخر عمر در آن شهر ماندگار شده است ولی از قحوای اشعارش پیداست که اصلاً از عراق عجم بوده است.

نظامی در علوم ادبی و عربی، عقلی و نقلی و نیز در علوم طبیعی و فلسفه نیز در ردیف حکمای طراز اول زمان خود جای داشته و در این رشته ها به تدریس نیز می پرداخته است. در عرفان نیز در شمار یکی از پیشوایان به شما می رفته. از لحاظ معتقدات مذهبی گر چه تشیع نظامی ثابت نشده است ولی از آنجا که حضرت علی را به سبب مقام علم و فضل وی بر دیگران مقدم می داشته، چنین می نماید به مذهب شافعی تعلق خاطر داشته است.

نظامی با آنکه به اصول و شریعت اسلامی پای بندی داشته ولی از طرح برخی مسایل فلسفی هم که ظاهراً با اصول اسلامی چندان سازگار نبوده، فروگذار نکرده است.

در بحر بیکران شعر و ادب پارسی، حکیم نظامی گنجه ای یکی از بزرگان آن به شمار می رود. نظامی در اوزان مختلف مثنوی همچون سعدی و حافظ در غزل، سرآمد سخنوران دوران است و در این عرصه فقط فردوسی و مولانا جلال الدین رومی را می توان شایان مقایسه با حکیم نظامی دانست.

حکیم نظامی از حیث پاکی اخلاقی و تقوای بیان، در میان همة شعرای پارسی گو، فقط با فردوسی قابل مقایسه است. در آثار این دو بزرگوار از آغاز تا پایان یک لفظ زشت و رکیک مشاهده نمی شود. نظامی در منظومه های خسروشیرین و لیلی و مجنون از عشق آمیخته به عفت سخن می دارد و حتی در توصیف همبستری آنان به زبان شعر، لحظه ای از روش پرهیزگارانه منحرف نمی شود.

از حکیم نظامی شش گنجینه در بحور مختلف مثنوی به یادگار مانده است و به تصدیق استادان و پژوهندگان ادب پارسی، پیش از نظامی هیچکس در این اوزان سخن نگفته بوده است و پس از نظامی نیز با آنکه شاعران بسیاری تقلید از او برخاسته اند، هیچکدام از عهدة رقابت با وی بر نیامده اند.

دیوان خمسة نظامی در واقع عبارت از شش دفتر است که چون ((شرفنامه)) و ((اقبالنامه)) هر دو شامل داستان اسکندر مقدونی است و این دو منظومه را با هم اسکندر نامه نیز گفته اند، مجموعه ی شش دفتر را ((خمسه نظامه )) نامیده اند.

هر یک از شش دفتر او، بنا به درخواست یکی از فرمانروایان زمان به رشته ی نظم درآمده است:

1ـ مخزن الاسرار به نام ملک فخر الدین بهرامشاه پادشاه ارزنجان به سال 552 پایان یافته است.

2ـ خسرو شیرین به نام ابوطالب طغرل ابن ارسلان پادشاه سلجوقی و اتابک شمس الدین ابوجعفر محمد ایلدگز ملقب به جهان پهلوان و برادر وی اتابک قزل ارسلان در حدود 573 آغاز و در 576 پایان یافته است.

3ـ لیلی و مجنون به خواهش ابوالمظفر شروانشاه که از نسل بهرام چوبین بوده است گفته شده و سرودن آن فقط چهار ماه به طول انجامید و در 585 هجری پایان پذیرفته است.

4ـ هفت پیکر که از آن را ((هفت گنبد)) و ((بهرام نامه)) نیز نامیده اند، به نام سلطان علاء الدین کرپ ارسلان در حدود 593 هجری انجام یافته است.

5ـ شرفنامه را به خواهش اتابک اعظم ملک نصر الدین ابوبکر سلجوقی فرزند اتابک محمد جهان پهلوان سروده ولی تاریخ آغاز و انجام آن معلوم نیست اما از قرار پس از 593 هجری به نظم درآمده است.

6ـ اقبالنامه یا خردنامه به نام ملک عزالدین محمود بن ارسلان سلجوقی پادشاه موصل است. نظامی اقبالنامه را در سال 599 هجری توسط یگانه فرزندش محمد نزد ملک عزالدین فرستاده است.

تاریخ تولد نظامی را اغلب تذکره نویسان میان 533 تا 540 هجری ذکر کرده اند و نکته ای که ما را در پذیرفتن تولد وی در این تاریخ راسخ


دانلود با لینک مستقیم


بررسی تشبیه در مجموعه خسرو و شیرین
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد