حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فواید کلی گلهای حفاری

اختصاصی از حامی فایل فواید کلی گلهای حفاری دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 72

 

مقدمه :

اکنون که با یاری خدا و راهنمایی اساتید محترم و مجرب می توانم واحد کار آموزی را بردارم بران شدم که با توجه به وابسته بودن اقتصاد بسیاری از کشورها به منابع نفتی و گازی حتی کشور عزیز ما ایران که دارای منابع و با توجه به فعالیت اینجانب در صنعت نفت ارتباط آن با رشته تحصیلی بر آن شدم که این واحد درسی را در صنعت نفت بگذرانم که باید توجه ذاشت صنعت نفت صنعت بسیار پیشرفته و بزرگی است که هر روز درب تا زه ای از آن گشوده می گردد و بسیاری از این در بها و بخشها برای عموم مردم شناخته شده نیست که متاسفانه باعث حرفها و حدیثهای بی اساس می شود که واقعاً صنعت مردان نفت را بدرد می آورد . که یکی از این بخشها ی مهم و ضروری که صنعت نفت و تمامی پالایشگاهها پتروشیمی ها و به آن وابسته است شرکت ملی حفاری ایران (NIDC) می باشد که خود این بخش به علت بزرگی از بخشهای بزرگ دیگری تشکیل شده است که بازیکی از این بخشها بخش گل (گل حفاری و سمیانکاری و جداره گذاری )است . باید در اینجا ذکر شود که این بخش از پیچیدگی ها و ویژگی های خاص و مهمی برخوردار است که نمی توان حتی با چندین کتاب ذکر کرد این نوشتار جزء که حاصل چندین سال کار کردن در صنعت حفاری و گذراندن حدود 480 ساعت کار ورزی و راهنمایی استاد گرانقدر اینجانب است که مطمئناً خالی از اشتباه و امیدوارم تصور و اشتباهات اینجانب باعث ناراحتی نگردد و در اینجا جا دارد که از زحمات استادم بسیار بسیار تشکر و قدر دانی بکنم .

تاریخچه ومکان سازمانی :

همچنانکه در مقدمه عرض کردم صنعت ملی حفاری صنعت بزرگ و پیچیده ای است که یکی از ارکان حتی مهم ترین ارکان شرکت نفت می باشد زیرا تا چاه نفت یا گازی حفر نشود در این نعمت بزرگ از دل زمین بیرون نیاید مابقی صنعت نفت از کار می افتد که خود صنعت ملی حفاری دارای بخش های مهم دیگری است که یکی از آنها بخشی گل می باشد . خود صنعت مالی حفاری در انزواء کامل آگاهی عمومی قرار دارد چه برسد به بخش های جزء آن تاریخ بخش گل با صنعت ملی حفاری عجین شده و از پیدایش اولین چاه و حفاری اولین حلقه چاه و برای سهولت کار داری حفر چاه این بخش هم بوده که بعدها به علت پیچیدگی و عظمت و مهم بودن کار تقریباً بخشی جدا و دارای ساختمان اداری و تجهیزاتی جدا (هر چند در محوطه اصلی شرکت ) می باشد که مرکزیت اصلی آن در تهران و ساختمان عملی وفنی کارهای مهم در شهر اهواز قرار دارد و از هواران نیروی سازمانی اهم از کارمندی و کارگری و مهندسی استفاده می نماید که اهم آنها رئیس ناحیه (برای نظارت بیشتر و ...) و گلشناسی ارشد (برای نظارت مستقیم و مستمر تصمیم گیری در حین عملیات ...) و آزمایشگر گل و (برای اندازه گیری و اطلاع رساندن وضعیت به گلشناسی ) و کمک صنعتگران گل .. می توان نام برد .

فواید کلی گلهای حفاری

سیستم مایع حفاری در عملیات حفاری ، سهم بسزائی ایفا می کند و می توان آنر مانند دستگاه گردش خون در بدن انسان تشبیه کرد زیرا با نبودن این مایع نمی توان حفاری نمود . فواید گل حفاری زیاد هستند ولی مهم ترین فواید آن به عبارت زیر است :

1) حمل مواد حفر شده : بریده هائیکه توسط مته از طبقات زمین کنده می شوند بوسیله گل حفاری از ته چاه حمل و به سطح زمین آورده می شوند ، البته قدرت حمل مواد به سرعت ، وزن مخصوص وگرانروی گل بستگی کامل دارد .

2)خنک کردن و روان کردن مته حفاری : بهنگام حفاری در اثر درگیری مته با ذرات خاک ، نیروی اصطحکاک بوجود می آید که این نیرو خود باعث بوجود آمدن حرارت زیاد در مته می شود . در اتینجا شانس کمی هست که این حرارت به طبقات زمین منتقل شود ولی یکی از خواص اصلی گلهای حفاری اینست که مته و لوله های درون چاه را خنک نمایند و یا بعبارت دیگر گرمای آنها را کاهش دهد زیرا گل همیشه در حال گردش است و طبق قانون هدایت ، حرارت آنها را بخود گرفته و از افزایش درجه گرما جلوگیری نماید ضمناً نباید فراموش کرد که گلهای حفاری ، مته را به خوبی روان می کنند تا بخوبی بچرخد .

3) دیواره سازی : بهترین گل حفاری آبست که بتواند بخوبی ته نشین شود . ((Deposite وکیک خوبی بردیواره چاه برجای بگذارد و اجازه بدهد


دانلود با لینک مستقیم


فواید کلی گلهای حفاری
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد