حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

تحقیق درباره سیگار

اختصاصی از حامی فایل تحقیق درباره سیگار دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 11

 

سیگار ؟  آیا می توان کنارش گذاشت ؟  آیا باید کنارش گذاشت ؟!نشریه انجمن پزشکی بریتانیا مرگ و میر ناشی از سیگار را 409 میلیون نفر در سال تخمین زده. سیگار آمار مرگ با سکته قلبی و سکته مغزی را 10 برابر می کند. سازمان بهداشت جهانی WHO   قدرت اعتیاد نیکوتین را قوی تر از کوکائین و هروئین گزارش کرده اند. آمار مرگ و میر ناشی از سیگار مساوی است با تمام عوامل مرگ آور دیگر به این معنا که از هر دو نفر مبتلای به سیگار یک نفر حتماً در نتیجه ی سیگار خواهد مرد.

سیگاری های 50 ساله اگر سیگار را ترک کنند50 در صد شانس این که در5/16 سال آینده زنده بمانند افزوده خواهد شد. سرطان ریه در سیگاری ها 17 برابر غیر سیگاری ها است . در مردان سیگاری قدرت تولید مثل و درصد نطفه های سالم کاهش پیدا می کند. 

سیگار با بچه ها چه می کند؟ در خانواده معتادان به سیگار بچه ها 50 درصد ریسک بیشتری در اعتیاد به سیگاردارند . سالی 1000 کودک بخاطر سیگار کشیدن مادر هنگام حاملگی می میرند.

نوزادان در خانواده های سیگاری دو برابر سایر نوزادان  برای مشکلات ریوی بستری می شوند. بچه ها ی نسل حاضر 3 برابر بیشتر ازپدرهایشان ریسک اعتیار به سیگار دارند. بچه ها ی خانواده های سیگاری پوسیدگی های دندانی بیشتری دارند. 

ضرب المثلی است قدیمی که می گوید:

"بدتر از این که مردم پشت سر آدم حرف بزنند این است که پشت سر آدم حرف نزنند"  چرا که در حالت اوّل شما مطرح هستید و به شما کار دارند و بجا یا نابجا زیر سوال قرار می گیرید. در حالی که در حالت دوم بود و نبود شما تفاوتی برای دیگران ندارد.

خانم نازنینی از دوستان قدیمی از چند سال قبل شروع به کشیدن سیگار کرد. تا مدّتی هم فکر می کرد که این سیگار کشیدن یک اتفاق ساده ی موقتی است و خواهد گذشت اما  بتدریج وضع  بدتر شد. به عنوان یک پزشک به او برنامه  ترک سیگار دادم و او هم سعی خود را می کرد. از اوّل هفته شروع می کرد به کم کردن سیگار ،  از دوشنبه تا چهارشنبه یا پنج شنبه روزی چند تا سیگار کمتر می کشید و از جمعه به بعد بر می گشت به روال قبلی و با غروب یک شنبه مصرفش از هفته ی قبل هم بیشتر شده بود. بعد از مدّتی اعتراف کرد که نمی تواند بدون کمک سیگار را ترک کند. به او  PATCH نیکوتین توصیه کردم ، نمی توانست استفاده کند و  آدامس نیکوتین را هم دوست نداشت .  قرص های ZYBAN یا Velotrin در مقدار کم بی اثر بود و در مقدار زیاد به او اضطراب می داد. هیپنوتراپی توانست این بیمار را دو هفته بدون سیگار نگاه دارد. اما  ادامه ی هیپنوتراپی دیگر تاثیری نکرد ، انرژی درمانی را امتحان کرد که  بی نتیجه بود . طب سوزنی را امتحان کرد و بالاخره  خسته از این همه تلاش آمد و گفت: من نمی خواهم سیگار را ترک کنم . شما گفتید ، دکتر داخلی هم گفتند که نزدیک است که من Emphysema بگیرم ( که بیماری ریوی ناگواری است) اما من تصمیم گرفتم که سیگار را ادامه دهم . مسئله سیگار که از مطالب مورد بحث و گفتگوی ما بود خاتمه یافت و من این خانم را به حال خودشان رها کردم . مدّت ها گذشت شاید حدود 6 ماه که یک روز این خانم طبق معمول آمد و نشست و گفت : من همیشه برای شما خبر بد می آورم ولی امروز خبر خوبی دارم . از من خواست حدس بزنم و من هر حدسی زدم غلط بود . درمانده و مشکوک به او نگاه می کردم که با لبخندی گفت : من یک ماه است که سیگار نکشیدم .

بی طاقت انتظار شنیدن ماجرا را داشتم و او هم با علاقه بسیار داستان ترک سیگارش را بیان کرد. همه چیز در این خلاصهمی شد که من بعد از آن همه تلاش دست از سرش برداشته بودم . دکتر داخلی از او قطع امید کرده بود. خانواده شوهر، مادر،برادر، همه از تکرار خسته شده بودند و تنها یک نفر، دختر کوچک این خانم دست از سر او بر نداشت.

می گفت: این اواخر هر وقت سیگار دست من می دید اشک توی چشم های قشنگش موج می زد و سرانجام موفق شد .

طبق محاسبات اگر شما روزی یک بسته سیگار می کشید حدوداً ماهی 135 دلار ،  سالی 1642$ ،  در مدت 5 سال 8212 ، در مدت 10سال  16400 و در مدت 20 سال 32800 دلار پول پرداخت کرده اید.    سازمان مرکزی کنترل بیماری ها در امریکا گزارش کرده که بطور متوسط بازای هر پاکت سیگار ،  7 دلار و 18 سنت هزینه بابت بیماری های ناشی از سیگار و از دست دادن کارآیی به این کشور تحمیل می شود که هزینه کشیدن سیگار را به حدود 000/80 دلار افزایش میدهد.

مواد تشکیل دهنده سیگار چیست ؟

چیزی حدود 4000 ماده در سیگار شناسائی شده که در اینجا  10تا از این مواد را به شما معرفی می کنیم.:1-  گازCO   که سمی است و در اگزوز ماشین ها هم وجود دارد . 2-  بنزن ،  سمی و سرطان آور است . روی مغز اثر مرگ آور دارد.Formaldehyde -3 که سرطان زا است و برای مومیایی کردن اجساد بکار برده میشود.Hydrogen Cyanide  -4بخشی از مواد حشره کش و مرگ موش است  .5- مادّه رادیو اکتیوPolonium ،مسئول  135000 مرگ در سال .6- سم Nickel  ضد حشرات و سرطان زا.Cadmium -7 سرطان زا.Phenol -8 تومورهای سرطانی و غیر سرطانی به وجود می آورد.TAR -9 قیر. سرطان زای قوی که لوله های باریک تنفسی را می بندد.Nicotine-10 سمی است و به عنوان ضد آفت و حشره کش به کار می رود.آمار شناسی بیماری های ناشی از سیگار:

نشریه انجمن پزشکی بریتانیا مرگ و میر ناشی از سیگار را 409 میلیون نفر در سال تخمین زده. سیگار آمار مرگ با سکته قلبی و سکته مغزی را 10 برابر می کند. سازمان بهداشت جهانی WHO   قدرت اعتیاد نیکوتین را قوی تر از کوکائین و هروئین گزارش کرده اند. آمار مرگ و میر ناشی از سیگار مساوی است با تمام عوامل مرگ آور دیگر به این معنا که از هر دو نفر مبتلای به سیگار یک نفر حتماً در نتیجه ی سیگار خواهد مرد. سیگاری های 50 ساله اگر سیگار را ترک کنند50 در صد شانس این که در5/16 سال آینده زنده بمانند افزوده خواهد شد. سرطان ریه در سیگاری ها 17 برابر غیر سیگاری ها است . در مردان سیگاری قدرت تولید مثل و درصد نطفه های سالم کاهش پیدا می کند. سیگار با بچه ها چه می کند؟

 در خانواده معتادان به سیگار بچه ها 50 درصد ریسک بیشتری در اعتیاد به سیگاردارند . سالی 1000 کودک بخاطر سیگار کشیدن مادر هنگام حاملگی می میرند.نوزادان در خانواده های سیگاری دو برابر سایر نوزادان  برای مشکلات ریوی بستری می شوند. بچه ها ی نسل حاضر 3 برابر بیشتر ازپدرهایشان ریسک اعتیار به سیگار دارند. بچه ها ی خانواده های سیگاری پوسیدگی های دندانی بیشتری دارند.  سیگار با همسر شما و با بقیه ی خانواده چه می کند؟ در صد از دود سیگار دست نخورده از ریه های شخص سیگاری وارد هوا می شود. غیر سیگاری هایی که همسر سیگاری دارند 30 درصد شانس سرطان ریه در آن ها افزایش پیدا می کند.ریسک سکته قلبی هم در همسر سیگاری ها دو برابر می شود .سالی 3000 مرگ ناشی از سرطان ریه در افراد غیر سیگاری مانوس با فرد سیگاری گزارش شده است.چرا سیگار اینقدر اعتیاد آور است ؟

طریق اعتیاد به سیگار 4 مرحله دارد :

مرحله ی اول ، سیگاری روشن کنید و یک پک محکمی بزنید 7 ثانیه طول می کشد تا نیکوتین از طریق مخاط تنفسی وارد خون و مستقیماً به مغز برسد یعنی حتی از تزریق وریدی یک ماده سریع تر عمل می کند. نیکوتین در مغز  مقدار زیادی   Dopamineو  Serotonin آزاد می کند. که سبب آرامش شده و احساس کنترل و قدرت خاصّی را به وجود می آورد. طبعاً به مرور زمان سلول های مغزی مثل هر اعتیاد دیگری نسبت به نیکوتین مقاومت پیدا می کنند و به مقدار نیکوتین بیشتری نیاز خواهند داشت.

 مرحله ی دوم ، ظرف 15 دقیقه نیکوتین وارد کبد شده و سبب آزاد شدن قند و افزایش قند خون خواهد شد که طبعاّ احساس انرژی و رفع خستگی  ایجاد می کند.

مرحله سوّم ،  در این مرحله قند خون بالا سبب آزاد شدن انسولین و کاهش قند خون حتی کمتر از میزانی که قبل از سیگار کشیدن بوده خواهد شد.  در این جا Dopamine و  Serotonin دوباره جذب سلول ها شده اند  و  قند خون هم از معمول پائین تر آمده ،  در نتیجه احساس خستگی، بی طاقتی، گرسنگی و نیاز به سیگار بعدی پدیدار می شود. تجربه نشان داده که مصرف مواد قندی و شیرینی در مبتلایان به سیگار نیاز به سیگار کشیدن را افزایش می دهد.

 مرحله ی چهارم، نیکوتین روی سیستم عصبی تاثیر گذاشته و ترشح آدرنالین را بالا می برد . بعد از حدود 20 دقیقه که  از کشیدن سیگار گذشته  ، آدرنالین حالت اضطراب ( افزایش ضربان قلب، تنفس و فشار خون) به وجود آورده و در این جا است که متاسفانه کشیدن سیگار بعدی مشکلی را که خودش به وجود آورده آرام می کند.

 متاسفانه بسیار سخت خواهد بود که با این نیاز مبارزه کرد . سیگار بعدی روشن شده ، کشیده می شود و سیکل معیوب ادامه پیدا خواهد کرد . پس تعجبی نیست که  بسیاری از افراد توانائی خود داری از این لذّت فیزیکی را ندارند.

چرا ترک اعتیاد به سیگار بسیار مشکل است؟ تردیدی نیست که انسان مبتلا به سیگار از بسیاری از مضّرات ذکر شده آگاه است امّا در مقابله با این مسئله کودکانه عمل می کند. در حقیقت با خودش فکر می کند اگر یک درصد سیگاری ها از سرطان و سکته ی قلبی می توانند معاف باشند من جزء آن یک در صد هستم . این برخورد کودکانه بر استناد فلسفه عمیق لذت جویی و فرار از درد استوار است که از زمان تولد ابعاد  ناخودآگاه ما را تحت تسلط در آورده ، در حالی که ما انتظار داریم که شخص لذت آنی یا تسکین درد آنی را رها کرده  عمر طولانی و سلامتی قلب و ریه و مغز را برای سال ها هدیه بگیرد .

به همین دلیل وقتی  به هر طریقی روی ناخود آگاه افراد کار می شود  شانس موفقیّت بیشتری وجود دارد چنان چه در ابتدای این مطلب آمده  ،  هیپنوتراپی سبب شد که خانم محترم مورد مثال  به مدت دو هفته احساس نیاز به سیگار نداشته باشد. چرا که عامل ادامه به اعتیاد از دستورات ناخودآگاه سرچشمه گرفته یعنی همان  فرمول جذب لذت و دفع رنج ،


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق درباره سیگار
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد