حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

مقاله کایزن

اختصاصی از حامی فایل مقاله کایزن دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 148

 

کایزن( KAIZEN )

کایزن ترکیب دو کلمه ای از یک مفهوم ژاپنی است که تعریف آن تغییر بسمت بهترشدن یا بهبود مستمر و تدریجی است. در واقع کایزن براین فلسفه استوار است که برای ایجاد بهبود در سازمانها لازم نیست به دنبال تغییرات انفجاری یا ناگهانی باشیم ، بلکه هر نوع بهبود یا اصلاح بشرط آنکه پیوسته و مداوم باشد، ارتقای بهره وری را در سازمانها به ارمغان خواهد آورد .

دو روش متفاوت برای بهبود بهره وری در شرکتها وجود دارد :

روش تدریجی – کایزن

روش جهش بزرگ – نوآوری

شرکتهای ژاپنی معمولاً روش تدریجی را می پسندند ولی شرکتهای غربی روش جهش بزرگ را ترجیح می دهند . نوآوری هیجان انگیز و توجه انگیز اما کایزن اغلب بی هیجان و اوج گیری آن تدریجی است . در حقیقت هر شرکت ژاپنی یا به کایزن و یا به اجرای برنامه ای با مشارکت کارکنان توجه دارد ، زیرا کنترل از طرف مدیران و ناظران سهل تر بوده و از نظر هزینه نیز کم خرجتر از سرمایه گذاری ( نوآوری ) می باشد . کایزن کیفیت انجام کار را افزایش داده مدیریت اشتراکی قابل را درک نموده ، کیفیت محصولات و خدمات را بهبود بخشیده و هزینه عملیات را کاهش می دهد.

جدول زیر مشخصه اصلی کایزن و نوآوری را مقایسه می کند.

تمرکز

کایزن

نوآوری

تأثیر

دراز مدت و بی هیجان

کوتاه مدت و هیجان نگیز

گام

قدم های کوتاه

قدم های بزرگ

چارچوب زمانی

پیوسته و صعودی

متناوب و ادواری

تغییرات

تدریجی و مداوم

ناگهانی و انفجاری

روش دستیابی

تلاشهای گروهی

ایده ها و تلاشهای شخصی

سطح درگیری

همه افراد

تعداد کم و منتخب

حالت

نگهداری وبهبود

تخریب و ساخت

دانش و مهارت

دانش و مهارت معمول

گشایش تکنولوژیک

لازمه انجام کار

سرمایه گذاری اندک

سرمایه گذاری کلان

هدف گیری

مردم

تکنولوژی

ارزیابی

فرآیندها و تلاشها

نتایج برای کسب منافع

برنامه های مختلف کایزن جهت اجرا در کارگاه :

5S :Seiri٬Seiton٬Seiso٬Seiketsu٬Shitsuke

KSS : "سیستم پیشنهاد " کایزن

QCC : دایره کنترل کیفیت

TQC : کنترل کیفیت فراگیر

TPM : برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر

JIT : تولید به هنگام

 

شکل گیری 5S

سیستمی تحت عنوان 5S برای اولین بار بعد از جنگ جهانی دوم ، در کشور ژاپن شکل گرفت ولی ایده اولیه این سیستم ژاپنی نمی باشد . ژاپنی ها با الگوبرداری از برخی صنایع آمریکایی و اروپایی و پس از توسعه و سیستماتیک نمودن آ ن ، این سیستم را ارائه نمودند .

الگوهای اولیه ای که در مورد استفاده ژاپنی ها قرار گرفت شامل سه دسته از صنایع آمریکایی و اروپایی می باشد . دسته اول صنایعی می باشند که رعایت بهداشت ،تمیزی و نظم از زیر ساخت های اساسی آن می باشند مانند صنایع بهداشتی و دارویی یا صنایع میکروالکترنیک که عموماٌ نیازمند محیطی تحت عنوان اتاق تمیز «Clean room» می باشند.

دسته دوم،سازمان های خدماتی مانند هتل ها،سوپر مارکت ها،کتابخانه هاومراکز تفریحی را در بر می گیرد.در این سازمان ها مشتری با محیط سازمان تماس مستقیم و نزدیک دارد . حساسیت بالای مشتریان اینگونه از سازمان ها به تمیزی ، نظم و سرعت پاسخگویی به خواسته هایشان موجب می شود که این سازمان ها برای بقا و رقابت ، ناچار باشند که اصول خاصی را رعایت نمایند . به طور کلی در آمریکا رعایت اینگونه از اصول (چه اجبار قانونی و چه الزام عرفی وصنفی) در زمینه هایی که مرتبط با بهداشت و سلامتی انسان ها می باشدخانه داری خوب یا Good House Keeping نامیده می شود.

دسته سوم ، شامل سازمان های پیشروی می باشند که به اهمیت مباحثی مانند انسان ، ماشین ، انسان-کار و انسان-محیط توجه خاصی نموده و تلاش نموده اند که ارتباطی منطقی و سالم بین انسان-ماشین-کار پدید آورند.

و اکنون که در آستانه ی ورودبه عصرنوین تکنولوژی وآغاز انقلاب صنعتی آینده می باشیم اهمیت S5 به شدت رو به افزایش است زیرا این عصر نوین عصر نانوتکنولوژی یا تولید مولکولی است که کمترین بی نظمی و وجود ذره ای غبار، هستی آن را مختل خواهد نمود.

قابلیت انتقال S5 به شرکت های خارج از ژاپن :

امروزه بهبود بهروری یکی از مهمترین اهداف مؤسسه ها در سراسر دنیا می باشد . با یک محاسبه ی ساده در هر یک از فعالیت های اجتماعی می توان از امکانات ، توانایی و ابزارهای موجود بهره برد .

در سال 1986 برای اولین بار S5 را شرکت های کشور سنگاپور به اجرا در آمد. از آن موقع به بعد تعداد زیادی از آن شرکت ها S5 را بطور موفقیت آمیزی


دانلود با لینک مستقیم


مقاله کایزن
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد