حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله کامل درباره نقش و جایگاه کارآفرینی در توسعه اقتصادی و اجتماعی جامعه

اختصاصی از حامی فایل دانلود مقاله کامل درباره نقش و جایگاه کارآفرینی در توسعه اقتصادی و اجتماعی جامعه دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 12

 

نقش و جایگاه کارآفرینی در توسعه اقتصادی و اجتماعی جامعه

دکتر مصطفی ازکیا[1] - دکتر سیف­اله سیف­اللهی[2] - احمد توصیفیان[3]

چکیده:

بی­تردید کارآفرینی نقش بسیار کلیدی در توسعه‌ی اقتصادی و پایدار همه جوامع دارد. به قول شومپیتر، کارآفرینی موتور توسعه اقتصادی است که بدون آن هیچ کشوری نمی­تواند به توسعه‌ی اقتصادی دست یابد. در این مقاله به نقش و جایگاه کارآفرینی در توسعه کشوراشاره شده و کارآفرین به عنوان نیروی محرکه اصلی توسعه جوامع مورد توجه قرار می‌گیرد. در نظام اقتصادی توسعه یافته نوآوران، صاحبان فکر و ایده سرمایه‌های اصلی یک بنگاه اقتصادی و از عوامل اصلی توسعه پایدار محسوب می‌شوند، لذا این مقاله برآنست تا پس از بیان مساله، ضرورت، اهمیت و مفهوم کارآفرینی به نظریات مختلف کارآفرینی و اهمیت و ضرورت توسعه کارآفرینی و نقش و جایگاه آن در توسعه اقتصادی و اجتماعی و سند چشم­انداز بیست ساله کشور اشاره نموده و راهکارها پیشنهاداتی در این راستا ارائه نماید.

کلید واژه:

کارآفرینیEntrepreneurship )، کارآفرین(Entrepreneur )، توسعه کارآفرینی(Entrepreneurship Development ).

مقدمه

امروزه ساختار اقتصادی دنیا با گذشته به طور اساسی تفاوت دارد. توسعه اقتصادی دنیای امروز برپایه نوآوری وخلاقیت و استفاده از دانش استوار است. این اقتصاد را اقتصاد مبتنی بر دانش یا اقتصاد دانش محور ‌گویند.

با توجه به روند درحال تسلط در الگوی توسعه کشورها، که توسعه را بر مبنای دانش و قابلیت­های انسانی عملی

می­داند و جهت­گیری چشم­انداز بیست ساله کشورمان که متکی بر اقتصاد دانایی محور است و استراتژی مناسب دستیابی به آن توسعه کارآفرینی است، ضرورت تدوین و اجرای برنامه ملی توسعه کارآفرینی در جهت دستیابی به هدف­های چشم­انداز بیست ساله کشور امری بدیهی به نظر می­رسد.

کشور ایران دارای منابع و امکانات بسیار زیادی است که بدون استفاده مانده، یا به طور ناکارآمد از آنها استفاده می­­شود. اولین منبع که در همه کشورهای توسعه یافته محور اصلی ایجاد مزیت رقابتی است، سرمایه انسانی می­باشد. در ایران منابع انسانی در خدمت توسعه کشور نیست. علاوه بر بیکاری آشکار و پنهان بخشی از جمعیت، قابلیت­های بخش توانمند جمعیت کشور، فرصت شکوفایی نمی­یابد و شاید همین عامل اولین دلیل فرار مغزها از کشور نیز باشد.

یکی دیگر از نکات بارز در توجیه پرداختن به برنامه توسعه ملی کارآفرینی در جامعه وجود فارغ­التحصیلان دانشگاهی (زن و مرد) می­باشد که متاسفانه در حال حاضر جزء جمعیت بالای بیکاران جامعه قرار دارند و در اثر نبود مکانیزم­های حمایتی و سیاست­های شفاف، جامعه فاقد قدرت استفاده از تخصص و دانش آنهاست بر این اساس توسعه کارآفرینی کشور به منظور دستیابی به هدف­های چشم­انداز بیست ساله امری حیاتی است و برای نیل به این اهداف، سیاستمداران به کمک مدیران، اقتصاد دانان و کارگزاران بدنبال الگوهایی هستند که نقش کارآفرینی را در توسعه همه جانبه به ویژه اقتصاد کشور تقویت ‌نمایند.

ضرورت و اهمیت موضوع کارآفرینی

همانطور که در سطور پیشین گفته شد، دستیابی به آرمان­های چشم­انداز بیست ساله که جایگاه شایسته­ای را برای کشور فراهم می­کند و همچنین حل مشکلات فعلی جامعه نیز تنها از طریق اجرای استراتژی توسعه کارآفرینی و به تعبیری جایگزینی اقتصاد کارآفرینی بجای اقتصادی نفتی امکانپذیر است. بدون توجه به نقش کارآفرینی در توسعه کشور، تحقق هدف­ها امکانپذیر نیست و تلاش­های در حال انجام را ناکام می­گذارد و با ادامه وضع موجود، همچنان منابع را به هدر می­دهد و حجم و پیچیدگی مشکلات را اضافه می­کند. بنابراین توجه جدی به موضوع کارآفرینی و تدوین و اجرای برنامه ملی توسعه کارآفرینی برای کشور بسیار حیاتی است. لذا کارآفرینی بعنوان یکی از مهمترین محورهای اصلی رشد و توسعه اقتصادی و پایدار به دلایل زیر دارای اهمیت است:

1- عامل افزایش سرمایه­گذاری و به تبع آن افزایش سود و سرمایه سرمایه‌گذاران می‌شود.

2- سبب ایجاد فرصتهای تازه در بازار کار و راهکار موثری در ایجاد اشتغال مولد و پایدار در کشور است.

3- موجب دگرگونی ارزشها و تحول ماهیت آنها می‌شود و ارزشهای تازه‌ای بوجود می‌آورد.

4- موجب آسان شدن روند رشد و توسعه کشور می‌شود

5- محیط و شرایط لازم را برای تولید کالاها، محصولات و بازاریابی آنها فراهم می‌سازد.

6- کارآفرینی سبب پیدایش محصولات، خدمات، روشها، سیاستها، افکار و راهکارهای نو برای حل مشکلات جامعه می‌شود.

7- عامل تقویت و تکامل صنایع داخلی است و زمینه رقابت صنایع داخلی با صنایع خارجی رافراهم می‌آورد و منجر به افزایش صادرات و دریافت ارز برای کشور می­شود.

8- باعث رقابت، تقویت و تکامل صنایع مشابه داخلی با یکدیگر و سرانجام موجب بهبود و افزایش سطح کیفیت کالاها می‌شود.

10- عامل توسعه اقتصادی، رفاه و تأمین اجتماعی جامعه است.

مفاهیم کارآفرینی و کارآفرین

تعریف مفهوم کارآفرینی از جنبه‌های مختلف و با توجه به زمینه‌های تخصصی گوناگون مورد توجه قرار گرفته است. اقتصاددانان بیشتر نقش‌های کارکردی کارآفرین را مورد توجه قرار داده‌اند.

جامعه شناسان و روانشناسان ابعاد فرهنگی و اجتماعی تاثیرات محیط بر فرد و ویژگی‌های شخصیتی کارآفرینان را مورد بررسی قرار داده‌اند. لذا تعاریف متفاوتی از دیدگاه‌های گوناگون برای آن ارائه شده است (احمدپور، 1378).

اصطلاح کارآفرین به کسی اطلاق می‌شود که متعهد می‌شود، مخاطره‌های یک فعالیت‌ اقتصادی را سازمان دهی، اداره و تقبل کند.

کارآفرینی واژه‌ای است نو و از معنای کلماتش نمی‌توانیم به مفهوم واقعی آن دست پیدا نماییم. و در فارسی معادل دقیقی برای انتقال مفهوم آن نداریم، تاکنون برای کارآفرینی به مفهوم فوق در منابع و ماخذ خارجی تعاریف گوناگونی شده است. برای مثال در یک تعریف شومپیتر[4] کارآفرینی را مفهومی ایده‌آل می‌‌داند که بعنوان موتور تئوری پویای توسعه اقتصادی ایفای نقش می‌نماید و کارآفرین را یک نوآور دانست که فناوری­های امتحان نشده تازه­ای را خلق می­کند. در تعریفی دیگر آمده است کارآفرینی یعنی ارائه ایده‌ نو و جدید و معرفی محصول یا خدمات جدید به جامعه از طریق فرآیند تاسیس و ایجاد کسب و کار (شرکت) که معمولاً با خطرات متعددی همراه است (احمدپور، 1381) و کارآفرینی یعنی فرایند تشخیص فرصت‌ها، جمع‌آوری منابع مورد نیاز، طراحی و اجرای نقشه علمی برای بهره‌برداری از فرصت‌ها و جمع‌آوری نتایج بدست آمده با روش منعطف (صمد آقایی، 1378).

Schumpeter (1934) کارآفرین را یک نوآور دانست که فناوری­های امتحان نشده تازه­ای را خلق می­کند.

McClelland (1961) کارآفرین را یک ریسک­پذیر میانه­رو و موفقیت طلب معرفی کرد.

Drucker ( 1964) کارآفرین را کسی دانست که از فرصت­ها حداکثر استفاده را می­برد.

یک کارآفرین منبع اصلی توسعة اقتصادی است و شاخصة اصلی او نوآوری یا ایجاد ترکیب­های تازه (دگرگونی خلاق)[5] است[6].

Histrich (2002) کارآفرینی را فرایند خلق چیزی جدیدو با ارزش می­داند که با صرف زمان و کوشش و ریسکهای توأم مالی, روانی و اجتماعی و کسب پاداش­های مادی, رضایت شخصی و استقلال عجین است.

به جرات می‌توان گفت که کلیدی‌ترین واژه در بیان مفهوم کارآفرینی و کارآفرین، خلاقیت است. خلاقیت به عنوان جوهره کارآفرینی و عامل کلیدی موفقیت و بلکه بنای سازمان‌ها و همچنین رمز تکامل و سعادت دنیوی و اخروی بشر، هنوز جایگاه واقعی خود را نه تنها در جامعه بلکه در محافل علمی و تحقیقاتی کشور پیدا نکرده است.

نوآوری یک وسیله و یک ابزار است و به کارگیری ترکیبات جدید, نظیر: معرفی یک کالای جدید, معرفی یک روش تولید جدید, گشایش یک بازار جدید, گشایش یک منبع عرضة جدید, و یا سازماندهی مجدد هرگونه صنعتی را شامل می­گردد Schumpeter) 11,1934,)[7] .

عوامل و شرایط مناسب برای توسعه کارآفرینی

واقعیت این است که برخورداری از سطوح بالای کارآفرینی در جامعه مستلزم ایجاد و توسعه زمینه­های آن است و در این میان وجود شرایط مناسب برای توسعه کارآفرینی بسیار حائز اهمیت است.

اصولاً عوامل و شرایط مناسب برای کارآفرینان از سه بُعد زیر قابل بررسی است:

1ـ آنچه که مشخص می‏کند کارآفرینان چه می‏توانند انجام دهند (منابع در دسترس)[8]

2ـ آنچه که کارآفرینان می‏خواهند و تمایل دارند انجام دهند (استراتژیها و اهدافشان)[9]

3ـ و نهایتاً آنچه که کارآفرینان باید انجام دهند (تهدیدات و فرصتهای محیطی)[10]

محیط

اهداف و استراتژیها

منابع

Might do

Wants to do

Can do

سه حوزه اصلی در کارآفرینی

به میزانی که هماهنگی و تطابق این سه حوزه بیشتر شود، کارآفرینی نیز هر چه بیشتر تحقق می‏یابد. همانطور که در شکل پایین مشاهده می‏گردد این منطقه از هماهنگی میان این سه حوزه هاشور خورده است.

Strategic Fit

تطابق سه حوزه اصلی

همانگونه که در اشکال بالا ملاحظه می‏شود کارآفرینان برای شناسایی فرصتهای محیطی و تحقق کارآفرینی نیازمند دسترسی به منابع محیطی و استراتژی مناسب می‏باشند تا از آن طریق بتوانند به اهداف خود نائل شوند. به میزانی که حمایتهای محیطی، استراتژیها، اهداف و فرصتهای محیطی برای فرد کارآفرین در یک حوزه مشترک قرار بگیرند، احتمال به ثمر رسیدن فکر و ایده کارآفرین بیشتر خواهد شد. نکته دیگری که باید بدان توجه کرد این است که این سه حوزه برای افراد مختلف (کارآفرینان مختلف) که قصد ارائه و عملی کردن یک ایده نو را دارند متفاوت خواهند بود.

مدلهای کارآفرینی

به طور کلی مدلهای مختلفی از فرآیند کارآفرینی توسط محققان مطرح شده است که در زیر دو مدل به اختصار معرفی می‌شود.

§ مدل فلیپ[11]

فلیپ (1995) یک مدل کلی از علل موفقیت کارافرینان در خلق ثروت و برنامه‌ریزی برای کسب و کار بدست آورد. او فرآیند کارآفرینی را شامل 3 مرحله اصلی می‌داند که عبارتند از شناخت فرصت‌ها، مدیریت منابع و رهبری سازمان که در شکل زیر تشریح شده است.

فرصت

شناخت

کارآفرین

منابع

سازمان

رهبری


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله کامل درباره نقش و جایگاه کارآفرینی در توسعه اقتصادی و اجتماعی جامعه
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد