حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود تحقیق کامل درباره زن در قانون اساسی

اختصاصی از حامی فایل دانلود تحقیق کامل درباره زن در قانون اساسی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 24

 

فهرست

نقش زنان در قانون اساسی 2

زن در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران 2

زن در مقدمه قانون اساسی - مصوب 1358 7

ارزیابی مقدمه قانون اساسی 8

آثار و تبعات 9

2. اصل سوم قانون اساسی 10

3- اصل دهم قانون اساسی 12

4- اصل بیستم قانون اساسی 14

5- اصل بیست و یکم قانون اساسی 15

همگرایی جنبش زنان در مواجهه با قانون اساسی 16

بازنگری در قانون اساسی، یکی از مطالبات همگرایی جنبش زنان 18

چگونگی بازنگری در قانون اساسی به نفع زنان 23

نتیجه گیری 24

نقش زنان در قانون اساسی

زن در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

تمامی ادیان الهی ، قوانین رهایی بخش انسان ها را بیان داشته و خاتم این ادیان ، اسلام ، برنامه ها و تعالیم ناب خود را در این زمینه و از جمله زنان عرضه داشته است. اسلام با این چنین قواعد و مقرراتی مترقی در مورد زنان آنها را از اسارت و استثمار دوران جاهلی نجات داده و به جایگاه واقعی خود رهنمون ساخته است.

از آنجا که «قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مبین نهاد های فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی جامعه ایران بر اساس اصول و ضوابط اسلامی است» پس لازم می نماید که جایگاه زن در آن تبیین و بررسی شود.

در مقدمه ی قانون اساسی در مورد زن آمده است که :«در ایجاد بنیاد های اجتماعی اسلامی ، نیروهای انسانی که تاکنون در خدمت استثمار همه جانبه ی خارجی بودند هویت اصلی و حقوق خود را بازمی یابند و در این بازیابی طبیعی است که زنان به دلیل ستم بیشتری که تاکنون از نظام های طاغوتی متحمل شده اند استیفای حقوق ایشان بیشتر خواهد بود. خانواده واحد بنیادین جامعه و کانون اصلی رشد و تعالی انسان است و توافق عقیدتی و آرمانی تشکیل خانواده که زمینه ساز اصلی حرکت تکاملی و رشد یابنده ی انسان است و اصل اساسی بوده و فراهم کردن امکانات جهت نیل به این مقصود از وظایف حکومت اسلامی است. زن در چنین برداشتی از واحد خانواده ، از حالت (شیئی بودن) و یا (ابزار بودن) در خدمت اشاعه ی مصرف زدگی و استثمار، خارج شده و ضمن بازیافتن وظیفه ی خطیر و پر ارج مادری در پرورش انسان های مکتبی پیش آهنگ و خود همرزم مردان در میدان های فعال حیات می باشد و در نتیجه پذیرای مسئولیتی خطیرتر و در دیدگاه اسلامی برخوردار از ارزش و کرامتی والاتر خواهد بود.»

با چنین نگاه جامعی به زن، یک بار باید او را به عنوان انسانی فعال که در فرآیند توسعه ی کشور همگام بامردان در حرکت است و بار دیگر در خانواده و در اجرای وظیفه ی مهم و بزرگ مادری مطالعه نمود.

اسلام مخالف انزوای زن و یا حضور کم رنگ او در جامعه است. زن در چارچوب مقررات اسلامی حق مشارکت در حاکمیت و فعالیت های اجتماعی و سیاسی و اقتصادی را دارد. امام خمینی (ره)در این باره می فرمایند:«در نظام اسلامی زن به عنوان یک انسان می تواند مشارکت فعال با مردان در بنای جامعه ی اسلامی داشته باشد ولی نه به صورت شیء. نه او حق دارد خود را به چنین حدی تنزل دهد و نه مردان حق دارند که چنین بیندیشند.»

آن چه در این میان مشخص است این است که اشتغال زنان عرصه ای مباح برای حضور آنان است و چه بسیارند زنانی که موجب پیشرفت و ترقی کشورند. زنان پس از انقلاب اسلامی توانایی های خود را در تمامی عرصه ها نشان داده و امروز در سمت های مهم و مختلف قضایی (قاضی، دادیار، مستشار، مشاور قضایی، معاون قضایی و ...) و اجرایی (وزیر) و تقنینی (نماینده ی مجلس) و سایرعرصه های دولتی و غیردولتی مشغول به خدمت هستند و شایستگی های فراوانی را از خود نشان می دهند.

تفاوت های تکوینی زن و مرد و نقش تکمیلی آن دو برای یک دیگر ، موجب تفاوت برخی از حقوق و تکالیف میان زن و مرد می شود و این ، عیناً عدالت است و موجب می شود تا امور وظایفی که عواطف و احساسات بیشتری را می طلبد نیز بر عهده ی زن باشد. (این تفاوت به طور قطع در مورد مردان نیز وجود دارد و امور و وظایفی را صرفاً به آنان محول کرده است.) قانون آفرینش وظیفه ی حساس مادری و پرورش نسلی نیرومند را بر عهده ی زن گذاشته و طبق همین دیدگاه ، قانون اساسی نیز به زن در پایگاه خانواده توجه ویژه ای مبذول داشته است ؛ زیرا رشد و تکامل جامعه وابسته به صلاحیت زن در خانواده است.

طبق بند چهاردهم اصل سوم قانون اساسی ، تأمین حقوق افراد جامعه از زن و مرد و ایجاد امنیت قضایی عادلانه برای همه و تساوی عموم مردم در برابر قانون از وظایف دولت است ؛ پس نه زن باید به دلیل زن بودن ، محرومیت بیشتری داشته باشد و نه مرد به خاطر مرد بودن باید از حقوق و امتیازات افزون تری بهره مند باشد و از دیدگاه قانون اساسی هرگونه تبعیض مبتنی بر جنسیت افراد ملغی است و استفاده از عامل جنسیت برای اعمال هرنوع تبعیض ممنوع است .

باید گفت که هیچ کمال معنوی مشروط و منوط به زن بودن و یا مرد بودن نیست ؛ زیرا زن و مرد هر دو در انسانیت و فطرت با هم برابرند و راه کمال و تعالی برای هر دو باز است.

در راستای حمایت هر چه بیشتر از زن و استیفای حقوق او طبق اصل بیست و یکم قانون اساسی ، دولت موظف است که حقو.ق زن را در تمام جهت با رعایت موازین اسلامی تضمین نماید و زمینه های مساعد برای رشد شخصیت او و احیای حقوق مادی و معنوی او را ایجاد کند . حمایت از مادران ، بالخصوص در دوران بارداری و حضانت فرزند و حمایت از کودکان بی سرپرست ، ایجاد دادگاه صالح برای حفظ کیان خانواده ، ایجاد بیمه ی خاص بیوگان و زنان سالخورده و بی سرپرست و اعطای قیمومت فرزتدان به مادران شایسته در جهت غبطه ی آنان در صورت نبودن ولی شرعی را انجام دهد.

با توجه به جایگاه زن در قانون اساسی ، شورای عالی انقلاب فرهنگی منشور حقوق و مسئولیت های زنان در نظام جمهوری اسلامی ایران را در سال 1383 تصویب نمود که در سال 1385 تحت عنوان قانون حمایت از حقوق و مسئولیت های زنان در عرصه های داخلی و بین المللی در مجلس تصویب و به تائید شورای نگهبان قانون اساسی رسید.


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق کامل درباره زن در قانون اساسی
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد