هشدارهای تربیتی از منظر نهج البلاغه 117 صفحه (فایل wird قابل ویرایش)
چکیده :
ازمنظرامام علی(ع)هرکدام ازاعضای جامعه عضوی ازپیکرامت اسلامی اند
که دارای ارتباط عمیق وصمیمی ودارای حقوقی متداول نسبت به یکدیگرند
هشدارهای تربیت اجتماعی نیزدرپی آن است تادربین مسلمانان اتحادبه وجود
آورند.افرادنسبت به امورجامعه اهتمام بورزند؛تاانصاف وعدالت خواهی حقوق
دیگران رارعایت کنند؛درانجام اموراجتماعی همکاری وتعامل داشته باشندو
به برقراری روابط مهرآمیزومعاشرت بادیگران بپردازند.به همین سبب دراین
نوشته هامفهوم اهداف وهشدارهای اجتماعی ازمنظرنهج البلاغه موردبررسی
قراربگیرد.
فهرست مطالب
فصل اول – کلیات پژوهش شماره
- مقدمه ………………………………………………………….…… 8
- اهمیت پژوهش ……………...…………………………………..……. 9
- طرح مسئله …………………………………………………..………. 10
- اهداف پژوهش …….………………………………………..………… 11
- فرضیات ……………………………………………………………. 11
- تعریف اصطلاحات(کلید واژه ها) ……...…...………………….………….. 12
- الف) هشدار …………………..…………………………..………….. 12
- ب) تربیت ………................…………………………….....………….. 12
- ج) نهج البلاغه ........……………………………………...…………….. 12
- فصل دوم – ادبیات تحقیق............................................................................ 14
- پیشینة پژوهش..........................................................................................15
- مصداق ها ..............................................................................................16
- کتاب های که درمورد نهج البلاغه نوشته شده اند...............................................17
- مجلات و ماهنامه ها...................................................................................18
- آشنایی با مفاهیم14.....................................................................................19
- 1ـ هشدار چیست؟.........…………………………………..……………… 20
- ضد هشدار چیست؟ .....………………………………...………..………. 20
- چند نمونة هشدار در قرآن .……………………………………….………. 20
- تربیت از نظر دانشمندان و صاحب نظران تعلیم و تربیت ………………........…….. 27
- کتاب نهج البلاغه ..............................................................………………………. 27
- علی و پیامبر .............……………………………………….…………… 29
- علی و جنگ احد ...……………………………………….…………… 36
- علی و تشکیل خانواده ……………………..………………..…………… 38
- علی فاتح خیبر..........……………………………………….…………… 42
- علی و حماسه غدیر ....……………………………………...…………… 44
- بخش اول - هشدارهای معنوی ………………………………………… 46
- ارتباط انسان با خدا ..........……………………………………………… 48
- عبادت و بندگی خدا ......……………………………………………….. 48
- عبادت راز آفرینش …………………..................………………………... 48
- فلسفه عبادت ....................……………………………………………… 49
- ارزش پرهیزگاری از دیدگاه علی(ع).. ……………………………………. 55
- آخرین کلام علی (ع ………..…………………………………………... 59
- دنیا شناسی از دیدگاه مولای متقیان علی (ع) ………………………………. 59
- بخش دوم - هشدارهای فردی ……..…………………………………… 61
- هشدار از بی تقوایی ...........……………………………………………... 61
- هشدار در مورد بدن …….........................………………………………... 64
- هشدار در مورد تغذیه …………………...…………………………….. 64
- هشدار از افراط در دارو و درمان ………………………………………… 64
- توصیه و هشدار در مورد عقل و تفکر ……………………………………. 66
- نقش روان در قدرت جسم ……….....…………………………………… 66
- هشدارهای روانی ـ عاطفی .........................………………………………… 67
- هشدار از طمع ورزی …………………...….…………………………. 67
- هشدار از دنیاگرایی …………………………………………………… 67
- هشدار از غیبت ........................………………………………………….. 70
- هشدار از غیبت در کلام مولای متقیان ...........……………………………… 72
- هشدار از ریا در عمل ……………………............……………………… 73
- هشدار از غذای حرام ............…………………………………………… 73
- پرهیز از لقمه حرام ...........……………………………………………… 74
- پرهیز از مال حرام ………………………………....…………………. 75
- هشدارهای عاطفی ..................………………………………………….. 77
- پرهیز از خشمگین شدن به یکدیگر ………………………………………. 78
- هشدار از خود بینی …………..………………………………………. 79
- بخش سوم - هشدارهای اجتماعی …………………………………… 80
- هشدار در تاخیر تربیت فرزند …..........…………………………………… 82
- هشدار از بی توجهی به تعالیم دینی فرزندان ……........……………………… 83
- هشدار از تحقیر و سرزنش فرزندان ………...…………………………… 87
- رابطه انسان با دیگران ……………………………...........………………. 89
- هشدار از علل پیروزی و شکست ملتها ...............................…………………… 90
- سفارش ها و هشدارها در مورد دوست و دوستی …………….......…………… 91
- پرهیز از حسادت بر دوست …………........……………………………… 94
- هشدار از تجدد گرایی در زندگی فردی و اجتماعی ………………………….. 94
- هشدارهای اقتصادی .......................................................………………………. 96
- بخش چهارم - هشدارهای فرهنگی ……………………………………. 99
- هشدار در مورد آداب و رسوم …………………………………………... 99
- ضرورت احترام به آداب درست جوامع …………………………………… 102
- معیار ارزشها از دیدگاه نهج البلاغه ……………………………………….. 102
- پرهیز از جهل گرایی ………………………………………………….. 107
- فصل سوم – روش تحقیق .........................................................................108
- روش تحقیق............................................................................................109
- فصل چهار – تجزیه و تحلیل اطلاعات............................................................110
- پاسخ به فرضیات ....................................................................................111-112
- فصل پنجم-نتیجه گیری و پیشنهادات ...............................................................113
- منابع …….. …...............................................…………………………… 115
هشدارهای تربیتی از منظر نهج البلاغه 117 صفحه