پایان نامه رشته روان شناسی به صورت فایل ورد و قابل ویرایش در 80 صفحه می باشد.
دارای چکیده و فهرست مطالب می باشد.
چکیده :
هدف ما از این پژوهش بررسی رابطه شوخ طبعی و سلامت روانی دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز دهدشت می باشد.جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز دهدشت در سال تحصیلی 92-1391 و نمونه آماری آن را 100 نفر از دانشجویان (50 دختر و 50 پسر) که به روش نمونه گیری تصادفی ساده بر اساس جدول اعداد تصادفی انتخاب شدند ، تشکیل می دهد.
ابزار مورد استفاده در پژوهش عبارت است از پرسشنامه سبکهای شوخ طبعی (HSQ-R40) و پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ-28) .طرح پژوهش از نوع همبستگی است.به منظور تجزیه و تحلیل داده علاوه بر روش آمار توصیفی نظیر میانگین ، انحراف معیار و حداقل و حداکثر نمره از روشهای آمار استنباطی همانند ضریب همبستگی ساده و رگرسیون و آزمون tگروههای مستقل استفاده شد.نتایج حاصل از تحلیل ضریب همبستگی ساده نشان داد که بین شوخ طبعی مثبت و سلامت روانی (r=0/511 و 05 /0 p≤) رابطه مثبت معنی داری و بین شوخ طبعی خودکاهنده و سلامت روانی (r=- 0/659 و 05 0/0 p≤) و همچنین بین شوخ طبعی پرخاشگرانه و سلامت روانی (r=0/557 و 05 0/0 p≤)رابطه معنی منفی داری وجود دارد. همچنین نتایج آزمون t گروههای مستقل نشان داد که بین سبکهای شوخ طبعی مثبت و،خودکاهنده و پرخاشگرانه دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنی داری وجود ندارد.
فهرست مطالب
فصل اول کلیات
مقدمه................................................................................................................................................................................2
بیان مسأله.............................................................5
اهمیت و ضرورت.............................................6
اهداف پژوهش....................................................7
سوالات پژوهش.............................................7
فرضیات پژوهش........................................................8
تعارف مفهومی و عملیاتی متغییرها............................................9
تعارف مفهومی...................................................9
تعاریف عملیاتی..........................................................10
فصل دوم
سلامت روانی....................................13
تعارف سلامت روان.......................................13
مختصری بر تاریخچه سلامت روان....................................14
اصول بهداشت روان............................................14
تعریف بهداشت روان در فرهنگ های مختلف....................17
خصوصیات افراد دارای سلامت روانی...........................................18
نظریات مرتبط با سلامت روانی....................................18
نظریه زیگموند فروید........................18
نظریه ی آدلر.....................................19
نظریه ی سالیون......................................................20
نظریه ی راجرز........................................20
نظریه ی آلبرت آلیس.......................................20
نظریه اسکینر.................22
مکتب رفتارگرایی................................22
مکتب شناخت گرایی.........................22
شوخی و طنز در رفتار درمانی................................................23
مفهوم شوخ طبعی..................................23
تعاریف مختلف از مزاح و شوخی.................................25
استرس و مزاح................................26
مزاح به عنوان وسیله درمان...........................27
سنجش ابعاد مزاح.................28
مبانی (رویکردهای) نظری روان شناختی مزاح...............................................29
نظریه اهانات.........................................................................................................29
نظریه تخلیه هیجانی و آسودگی............................................................................................................................30
نظریه ناهماهنگی و تباین.........................................................................................................................................30
واکنشهای مزاح.........................................................................................................................................................31
مزاح و سیستم ایمنی بدن.........................................................................................................................................32
مزاح و عملکرد تحصیلی............................................................................................................................................32
نقش درمانی مزاح........................................................................................................................................................32
تبیین روانشناختی از تأثیر مزاح در مقابله با استرس........................................................................................34
مدل تعاملی استرس..................................................................................................................................................34
نظریه مذهبی در ارتباط با مزاح.................................................................................................................................35
تحقیقات انجام شده...................................................................................................................................................37
تحقیقات انجام شده در داخل کشور.........................................................................................................................37
تحقیقات انجام شده در خارج کشور.........................................................................................................................39
فصل سوم
جامعه آماری ، نمونه آماری و روش نمونه گیری.................................................................................................43
روش تحقیق................................................................................................................................................................43
ابزار اندازه گیری.......................................................................................................................................................43
روش اجرای پژوهش...................................................................................................................................................44
روش تجزیه و تحلیل داده ها...................................................................................................................................44
فصل چهارم
یافته های فرضیه اول...................................................................................................................................................46
یافته های فرضیه دوم...................................................................................................................................................47
یافته های فرضیه سوم..............................................................................................................................................48
یافته های فرضیه چهارم..........................................................................................................................................49
یافته های فرضیه پنجم...........................................................................................................................................50
فصل پنجم
بحث و نتیجه گیری.....................................................................................................................................................52
محدودیت های پژوهش.............................................................................................................................................57
پیشنهادات..................................................................................................................................................................58
منابع و مآخذ
منابع فارسی..............................................................................................................................................................60
منابع لاتین..................................................................................................................................................................63
پیوست ها
پرسشنامه سبک های شوخ طبعی.............................................................................................................................67
پرسشنامه سلامت روانی.............................................................................................................................................71
بررسی رابطه بین شوخ طبعی با سلامت روانی دانشجویان