لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحات:9
اگر در کالبد هستی خدا راروان – روح زنده و فعال جهان – می گیرند در کالبد اسلام نیز 0که الهام یافته از فطرت انسان و جهان است ) توحید را جان می توان گرفت.
توحید اصل نخستین وزیر بنای همه اصول و فروع و پایه ی اساسی آئین اسلام اصول دیگری چونان نبوت و معاد و غیره قائلیم به این معنی نخواهد بود که توحید در ردیف اینها و برابر با اینهاست که اصل اینها و شالوده و قاعده اینهاست. چه اگر نبود نبوت وغیره هم نخواهد بود. براین مبنا است که برای توحید حساب دیگری غیر از آنچه هست باید باز نمود.
خداوند رابه"یکتایی" پذیرفتن و ابناز نگرفتن برای حق تعالی و تنها اورا به "کردگاری" ایمان داشتن اصل همه معتقدات و عبارات و بطور کلی احکام و موازین شرعی و دینی فرد و جامعه است.
پیامبر در فرازی می فرماید:
وحد الله فان التوحید راس الطاعات.
به یکتایی حق تعلی ایمان به یکتایی حق تعالی اصل و پایه همه طاعات است.
اصولا در بینش مذهبی "نظام دینی"بر" اندیشه توحیدی" پی افکنده می شود و اندیشه توحیدی عینی ترین و بارزترین خصیصه و مشخصه ای است که مذاهب و ادیان توحیدی و الهی بوسیله آن از سایر مذاهب غیر توحیدی و بشری متمایز می گردند.
جملگی رسولان الهی"دعوت به یگانگی و یکتایی خداوند وتنها او را پر ستیدن " را مایه اصلی رسالت و نبوت خویش اعلان می کرده اند و همه انبیای الهی در این زمینه همصدا بوده و به اتفاق به سوی یکتایی خداوند قوم خود را فرا می خوانده اند.
برای اینکه به چگونگی تاثیر عقیده توحیدی و عمل توحیدی در روحیات وخصال آدمی در شکل ونظام جامعه و در تکامل انسان و حرکت تاریخ بیشتر و بهتر آشنا شویم باید جوانب مختلف این عقیده را بررسی کنیم و ابعاد و بدنه های گوناگون آنرا مورد تحقیق و تنبع قرار دهیم.
"نظریه توحید دارای دو وجه ودو قطب است:وجود خدا "وحدت خدا" که در زمینه هر کدام موحد با یک گله از انسان نماها روبرو است.
در زمینه نخست با ماتریالیستها (منکران خدا) و در زمینه دوم با تن دهندگان به نظا مهای شرک و طاغوتی و پاسداران آنها یعنی هزاران خداوند وخداوند گار.
در زمینه نخست که مختصر و کوتاه است آثار مثبت و منفی فرض وجود وعدم آفریدگار مطرح است نه اثبات وجود وی که ضربه از این سو نیست.
مقاله درباره توحید