تئوری های مدیریت
کتاب نظریه های سازمان و مدیریت در هزاره سوم ( دکتر کیومرث نیاز آذری)
سازمان های یادگیرنده سازمان هایی هستند که در آنها افراد بطور مستمر توانایی های خود را افزایش می دهند تا به نتایجی که مد نظر است دست یابند .
یادگیری تک حلقه ای : زمانی اتفاق می افتد که در بستر هدف ها و سیاست های جاری ، سازمان خطا ها را کشف و اصلاح نماید
یادگیری دو حلقه ای : تاکید یادگیری دو حلقه ای زیر سوال بردن هنجارها ، رویه ها ، سیاست ها و هدف ها و حتی ساختار های موجود می باشد که به تعدیل و اصلاح آنان می پردازند
یادگیری سه حلقه ای : یادگیری سه حلقه ای توانایی یادگرفتن درباره یادگیری است به عبارت دیگر در این سطح سازمان های یاد می گیرند که چگونه یاد یگیرند .
فراگیران را به مشارکت وادار کند
تیم های یادگیری تشکیل دهید
فعالیت های فراگیران را جالب کنید
فقط به عقاید افراد تکیه نکنید
برای فعالیت ها ساختار قرار دهید
یافته های فراگیران به صورت عملی ارائه
بدانید آنچه را جستجو می کنید و در انجامش مشارکت دارید به شما کمک می کند که یاد بگیرید
به مشارکت فراگیران به صورت رقابتی نمره دهد
در مدیریت دانش تمایز بین « داده» ، « اطلاعات » و « دانش » مشکل است.
معمولاً داده به عنوان مواد خام ، اطلاعات به عنوان مجموعهْ سازمان یافته ای از داده و دانش به عنوان اطلاعات با مفهوم ، شناخته می شود .
تمایز بین اطلاعات و دانش به دیدگاه کابر بستگی دارد .
آموزش مادام العمرفرایندی مداوم برای هر یک از افراد بشر به منظور افزایش و تطبیق دانش و مهارتها ، قوه تشخیص و توانایی انجام کار است
دانش ، فنون ، نحوه زندگی با مردم و مهارت های زندگی چهار جنبه مختلف آموزش مادام العمر را تشکیل می دهند
. آموزش ماد ام العمر در نهایت به یادگیری مادام العمر منجر خواهد شد
اجتماعی کردن : اجتماعی شدن زمانی اتفاق می افتد که کارکنان دانش نهفته در ذهن خود را با دیگران تسهیم کنند .
بیرونی سازی : تبدیل دانش پنهان به دانش آشکار در این نوع کارکنان دانش خود را از طریق برگزاری سمینار ، کارگاه آموزشی و غیره به دیگران انتقال می دهند .
ترکیب : زمانی که بین دو دانش صریح تبادل صورت می گیرد .
درونی سازی : حاصل تبادل دانش صریح به دانش نهفته است . کارکنان با تکیه بر توانایی و خلاقیت ذهن خود و از طریق مطالعه متون علمی و دیدگاه صاحب نظران دانش جدیدی را ایجاد می کنند . که به آسانی قابل انتقال به دیگران نیست ولی در عملکرد آنان انعکاس می یابد . ( ما بیشتر از آنچه که می توانیم بگوییم ، می دانیم )
موفقیت سازمان های قرن 21 به استفاده موثر از افراد مستعد بستگی دارد . آنچه که در تجارت بیش از هر چیزی اهمیت دارد افراد هستند نه فن آوری .
سازمان ها ی قرن بیست و یک از یک روش اندازه گیری به نام بازگشت استعداد return on talent = ROT استفاده می کنند .
اگر مدیریت بخواهد نتایج کمی به دست آورد . باید بر اساس نتایج روی دانش خلق شده بر چسب قیمتی بگذارد
مدیران برای اینکه سرمایه گذاری را سودمند کنند باید :
دائماً بازگشت استعداد را ندازه گیری کنند .
بازگشت استعداد را همواره بهبود بخشد .
استعداد را ترمیم سازند .
یک رویکرد مناسب برای پرداخت به کارکنان این است که پایه و اساس پرداخت به آنان بستگی به عملکرد آنها با یک تاکید ویژه برروی خروجی و درآمد سازمان داشته باشد .
همچنین این موضوع مهم است که شما نیم نگاهی هم به میزان پرداخت رقبا و بازار داشته باشید .
هنگامی که کارکنان احساس می کنند که آنچه که از سازمان دریافت می کنند کمتر از ارزش واقعی آنها است تمایل زیادی به ترک سازمان پیدا می کنند .
دانلود پاورپوینت سازمان های یاد گیرنده - مدیریت دانش - مدیریت استعداد- 41 اسلاید