خلاصه مقاله:
استفاده از جان موج دار برای تیرهای عمیق به دلیل افزایش سختی خارج صفحه و مقاومت کمانشی آن، بدون استفاده از سخت کننده های قائم، در دهه اخیر به طور گسترده مورد استفاده وسیع قرار گرفته است. خصوصا تیرهای کامپوزیت با جان فلزی موج دار و بال های بتنی پیش تنیده اخیرا در پل ها به کار می رود. شکل پروفیل های مختلفی که معمولا برای این تیرها مورد استفاده قرار می گیرد، ذوزنقه ایی، زیگزاگ و سینوسی می باشد. این مقاله با تعبیه یک مدل سه بعدی اجزاء محدود، تحلیل تنش های برشی در جان تیر ورق های فولادی با جان سینوسی را با ملاحظه مدهای مختلف کمانشی، مورد توجه قرار می دهد. نتایج حاصل از آنالیز غیر خطی، فرض رفتار ارتوتروپیک را برای مد کمانشی کلی مورد تایید قرار می دهد. همچنین با استفاده از نتایج عددی رابطه موجود برای کمانش موضعی ورق های مسلح، در تیرهای با موج سینوسی اصلاح شده است. این کار با تعریف عرض موثر برای کمانش موضعی موج های سینوسی امکان پذیر است. این عرض موثر در واقع با بکارگیری ضریبی در فاصله خطی بین نقاط ماکزیمم و مینیمم موج حاصل می گردد. ضریب مذکور به ابعاد هندسی موج سینوسی بستگی دارد. علاوه بر این نتایج عددی مقدار دامنه بهینه موج سینوسی را برای حصول ماکزیمم مقاومت برشی جان تیر در ابعاد متعارف طول موج بدست می دهد.
کلمات کلیدی: اجزاء محدود، آنالیز غیر خطی، تیرهای با جان موج دار، موج های سینوسی، روش عددی
آنالیز غیرخطی تیر ورقهای عمیق با جان موج دار سینوسی