حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله بررسی رابطه بین هزینه های سیاسی ومحافظه کاری(فرضیه سیاسی) دربورس اوراق بهادار

اختصاصی از حامی فایل دانلود مقاله بررسی رابطه بین هزینه های سیاسی ومحافظه کاری(فرضیه سیاسی) دربورس اوراق بهادار دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

 

 -3) مقدمه
تحقیق مستلزم ثبت و جمع آوری اطلاعات تجزیه و تحلیل آنها و در نهایت گزارش نتایج و دستاورد ها می باشد بعد از جمع آوری اطلاعات و بررسی پیشینه تحقیق در فصل های قبل این فصل ضمن معرفی متغیرهای تحقیق ابزار اندازه گیری و جامعه آماری روش انجام تحقیق را معرفی می نماید.روش تحقیق باید نقطه شروع کار تحقیق باشد تا چگونگی تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات را بیان نماید.در زیر هریک موارد مذکور تشریح می گردد.
2-3)روش تحقیق
روش تحقیق در این پایان نامه روش اکتشافی از نوع همبستگی و روش تحقیق ترکیبی است. در تحقیق ترکیبی مبانی نظری موضوع مورد پژوهش از طریق مطالعات کتابخانه ای به دست می آید. به دلیل عدم وجود تحقیقات در مورد موضوع پژوهش در ایران برای بررسی مبانی نظری محافظه کاری حسابداری تماما از منابع خارجی استفاده شده است. همچنین برای تجزیه و تحلیل و آزمون نظریه ها و فرضیه ها تحقیق که در روش ترکیبی از منابع مختلف گردآوری شده است روش همبستگی برای این منظور انتخاب گردید.علت انتخاب روش مزبور این است که تعداد متغیرهای بازیگر در مورد موضوع پژوهش زیاد بوده و تنها روش تحقیق همبستگی به محقق اجازه می دهد که متغیرهای زیادی را اندازه گیری کند و همزمان همبستگی آنها را محاسبه و در نهایت یک مدل با استفاده از آنها استخراج نماید.
3-3)متغیرهای مورد مطالعه
تحقیق حاضر تماما از متغیرهای کمی استفاده می نماید. متغیر کمی متغیر است که برا یاندازه گیری آنها می تان بر طبق قاعده ای مغین به آنها مقادیر عددی نسبت داد. همچنین در این تحقیق متغیرها به متغیر وابسته و مستقل دسته بندی می شوند متغیر مستقل متغیری است که پژوهشگر آن را دستکاری یا انتخاب می کند تا تاثیر آن را بر متغیر دیگر مورد بررسی قراردهد. متغیر وابسته نیز متغیری است که تحت تاثیر متغیر مستقل قرار می گیرد.متغیر وابسته در بخش اول تحقیق حاضر نرخ موثر مالیاتی و در بخش نهایی تحقیق شاخص محافظه کاری است . متغیرهای مستقلی که اثر آنها بر نرخ موثر مالیاتی به عنوان متغیر وابسته مورد بررسی قرار می گیرد عبارتند از:1- اندازه 2- مالکیت دولتی 3- شدت سرمایه گذاری 4- شدت موجودی کالا 5- صنعت 6- اهرم 7- ارزش بازار به ارزش دفتری 8- نرخ بازدهی دارایی 9- سال. متغیر های مستقلی که اثر آنها بر شاخص محافظه کاری به عنوان متغیر وابسته مورد بررسی قرار می گیرد عبارتند از : 1- اندازه 2- درجه رقابت در صنعت 3- شدت سرمایه گذاری 4- بتا 5- نرخ موثر مالیاتی 6- مالکیت دولتی 7- مالکیت متمرکز 8- اهرم 9- رشد 10- ارزش بازار به ارزش دفتری 11- نرخ بازدهی دارایی 12- صنعت 13- سال
4-3) مدل رگرسیون بخش اول تحقیق حاضر عبارت است از:
+MBVit+ROAit+INVINTit+LEVit+GOVOWNit+CAPINTit+SIZEit=ETRit
YEARit+INDUSTRYit
در مدل فوق اندازه شرکت به علت 2 تئوری ارائه شده در ادبیات تحقیق(تئوری هزینه سیاسی و تئوری قدرت سیاسی) عنوان یک متغیر مستقل اثر گذار بر نرخ موثر مالیاتی استفاده شده است. همچنین بر مبنای فرضیه اتصالات سیاسی مالکیت دولتی دیگر متغیر مستقل اثرگذار بر نرخ موثر مالیاتی خواهد بود. این فرضیه بیان می دارد با افزایش سهم مالکیت دولت نرخ های موثر مالیاتی شرکت ها کاهش خواهد یافت. شدت سرمایه گذاری و شدت موجودی کالا نیز به علت نمایندگی سیاست های سرمایه گذاری شرکت 2 متغیر مستقل دیگر اثر گذار بر نرخ موثر مالیاتی را تشکیل می دهند. ما در این تحقیق از اهرم، ارزش بازار به ارزش دفتری، نرخ بازدهی دارایی ها، صنعت و سال به عنوان متغیر کنترل استفاده نموده ایم. تمامی متغیرهای فوق بیانگر سیاست های تامین مالی شرکت و یا فرصت های رشد آن می باشند و در ادبیات تحقیق به عنوان متغیرهای اثر گذار بر نرخ موثر مالیاتی معرفی شده اند. علت اثر گذاری آنها به تفصیل در فصل دوم تحقیق ارائه شد.
5-3) تعاریف عملیاتی متغیرهای تحقیق
1-5-3) نرخ موثر مالیاتی(ETR)
معیارهای نرخ موثرمالیاتی
گفته شده است که سه بحث خاص درانتخاب معیارهای نرخ موثرمالیاتی وجود دارد. این بحث ها عبارتند از: کدام مالیات ها باید در محاسبه در نظر گرفته شود؟ چگونه سود باید اندازه گیری شود؟ و قدرت این معیارها در تسخیر نرخ موثر مالیاتی چقدر است؟
در جواب سوال اول باید بیان کنیم بحث اینکه کدام مالیات ها باید در محاسبات در نظر گرفته شود، بحث مربوطی است،چرا که هر حذف مهمی می تواند بار کلی مالیاتی تحمل شده توسط شرکت را دچار سو گیری کند. اگر چه محققان کمی تصمیم گرفته اند که که مالیات معوقه را نادیده بگیرند، بسیاری از آنها تصمیم گرفته اند که هزینه مالیات را از بابت مالیات معوقه تعدیل کنند. به علاوه اومر و مولوی(1991)بیان می کنند که اگر مالیات معوقه در معیار نرخ موثر مالیاتی لحاظ شده است محققان باید از هزینه مالیات معوقه (قلم سود و زیان) به جای تغییرات در مالیات معوقه (قلم ترازنامه) استفاده کنند، چرا که هزینه مالیات معوقه تفاوت های گزارشگری سیستماتیک همراه با تغییر در بدهی مالیاتی معوقه را حذف می کند و تفاوت های گزارشگری نباید در نتایج تحقیق اثر گذار باشند. به دلیل عدم مطرح بودن مالیات معوقه در ایران،آن را از تحقیق کنار گذاشته ایم.
دوم، به علت تفاوتی که بین سود حسابداری (دفتری) و سود مشمول مالیات وجود دارد بحث این که چگونه سود باید اندازه گیری شود مطرح می شود. این تفاوت بیان می کند که سود حسابداری ممکن است بیانگر سود مشمول واقعی شرکت نباشد. به علاوه رویه های متفاوت حسابداری به کار گرفته شده توسط شرکت منجر به سودهای متفاوت می شود. این رویه حسابداری به وجود آورند تفاوت در سود ممکن است منجر به اطلاعات غیر قابل مقایسه میان شرکت ها شود. مطابق با زیمرمن(1983) استفاده از جریان نقدی (به جای سود عملیاتی) اثرات رفتارهای حسابداری متفاوت به سود را حذف می کند. شماری از محققان بعدی نیز به پیروی از زیمرمن(1983)جریان های نقدی عملیاتی را به عنوان بدیلی برای سود عملیاتی برای محاسبه نرخ موثر مالیاتی انتخاب کرده اند.
سوم بیان شده است که استفاده از بیشتر از یک معیار نرخ موثر مالیاتی می تواند قدرت نتایج را بهبود بخشد. یک دلیل این است که تفاوت معیارهای نرخ موثر مالیاتی نتایج متناقضی تولید می کند.
برای در نظر گرفتن عوامل ذکر شده فوق 3 معیار متفاوت نرخ موثر مالیاتی استفاده شده است. ETR1 معیار معروف استفاده شده توسط زیمرمن (1983) است که عبارت است از هزینه مالیات منهای هزینه مالیات معوقه تقسیم بر جریان نقدی عملیاتی.ETR2 معیار استفاده شده توسط پورکانو(1986) می باشد که عبارت است از: هزینه مالیات هزینه مالیات تقسیم بر سود قبل از بهره و مالیات. ETR3 معیاری است که توسط استیکنی و مک گی (1982) استفاده شده است که عبارت است از: وجوه پرداختی بابت مالیات بر درآمد تقسیم بر جریان نقدی عملیاتی.
2-5-3) اندازه(SIZE)
در تحقیق حاضر به پیروی از تحقیقات انجام شده در ادبیات مربوطه می توان از 2 متغیر به عنوان معیار اندازه شرکت کمک گرفت. لگاریتم طبیعی جمع دارایی های پایان دوره و لگاریتم جمع درآمد فروش. درآمد فروش یک اثر درونی بر سود قبل از بهره و مالیات، هزینه مالیات بر درآمد، و نهایتا نرخ موثر مالیاتی دارد. این اثر درونی می تواند نتایج تحقیق را دستخوش روابطی نماید که مورد نظر محقق نبوده و آنها را غیر قابل اتکا خواهد نمود. بنابراین در تحقیق حاضر از دیگر نماینده اندازه شرکت یعنی لگاریتم طبیعی جمع دارایی های پایان دوره استفاده شده است.
3-5-3) مالکیت دولتی (GOVOWN)
مجموع سهامی که در اختیار شرکت ها سازمان ها و نهادهای دولتی است که به طور مستقیم مالک شرکت می باشند.
شدت سر4-5-3)مایه گذاری(CAPINT)
خالص دارایی های ثابت (اموال ماشین آلات و تجهیزات)به دارایی های پایان دوره)
5-5-3) شدت موجودی کالا(INVINT)
موجودی مواد و کالا به دارایی های پایان دوره
6-5-3) اهرم(VEV)
کل بدهی ها به کل دارایی های پایان دوره
7-5-3) نرخ بازدهی دارایی ها(ROA)
سود خالص به دارایی های پایان دوره
ارزش باز8-5-3) ار به ارزش دفتری(MBV)
ارزش بازار سهام شرکت در پایان سال به ارزش دفتری حقوق صاحبان سهام
9-5-3) صنعت(INDUSTRY)
به علت سیاست ها و خط مشی های مالیاتی دولت در بخش ها و صنایع مختلف نوع صنعت نیز می تواند متغیری اثر گذار بر نرخ موثر مالیاتی شرکت در نظر گرفته شود.این مطلب که مطابق با فرضیه رویه عمومی صنعتی یا خط مشی صنعتی است در فصل دوم تحقیق به تفصیل مورد بحث قرار گرفته شد. بنابراین در تحقیق حاضر که از شرکتهای فعال در 16 صنعت استفاده شده است برای در نظر گرفتن اثر کنترلی متغیر صنعت از 15 متغیر مجازی در مدل رگرسیون استفاده نموده ایم. صنعت استخراج کانه های فلزی متغیر حذف شده ما می باشد. بنابراینINDUS1 صنعت استخراج سایر معادن،INDUS2 صنعت منسوجات،INDUS3 صنعت انتشار چاپ و تکثیر،INDUS4 لاستیک و پلاستیک،INDUS5 فلزات اساسی،INDUS6 ساخت محصولات فلزی،INDUS7 ماشین آلات و تجهیزات،INDUS8 ماشین آلات و دستگاههای برقی،INDUS9 خودرو ساخت قطعات،INDUS10 صنعت محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر،INDUS11 صنعت مواد و محصولات دارویی،INDUS12 محصولات شیمیایی،INDUS13 سیمان و گچ و آهک،INDUS14 سایر محصولات کانی غیر فلزی،INDUS15 صنعت حمل و نقل و انبارداری و ارتباطات می باشد.
10-5-3) سال(YEAR)
از آن جایی که در طول سالها اتفاقات سیاسی و اقتصادی متفاوتی روی می دهد، عدم در نظر گرفتن متغیر سال و تصور ثابت بودن شرایط در طول دوره زمانی تحقیق منجر به نتیجه گیری های غلط خواهد شد. در تحقیق حاضر که یک دوره زمانی 5 ساله را پوشش می دهد، برای کنترل اثر سال از 4 متغیر مجازی در مدل رگرسیون استفاده شده است. متغیر حذف شده ما سال اول(سال1381)می باشد. بنابراینYEAR1 سال1382،YAER2 سال 1383،YEAR3 سال 1384،و YEAR4 سال 1385 را نمایندگی می کنند.
6-3) مدل دوم رگرسیون و مدل نهایی تحقیق حاضر که برای بررسی رابطه هزینه های سیاسی و محافظه کاری مورد استفاده قرار گرفته است به صورت زیر می باشد:
CIit=SIZEit+RATIOit+CAPINTit+ETRit+BETAit+GOVOWNit+CONOWNit
+LEVit+GROWTHit+MBVit+ROAit+YEARit+INDUSTRYit
7-3) تعریف عملیاتی متغیرهای مدل
1-7-3) شاخص محافظه کاری(CI)
گیولی و هین اقلام تعهدی را در تحقیق خود اینگونه محاسبه و تعریف می کنند:
اقلام تعهدی عملیاتی= تغییرات موجودی ها و پیش پرداخت ها+ تغییرات حسابهای دریافتنی+تغییر مالیات پرداختنی- تغییرات حسابهای پرداختنی
به عبارت دیگر اقلام تعهدی عملیاتی یعنی تغیرات در سرمایه در گردش بدون احتساب تغییرات وجه نقد
اقلام تعهدی عملیاتی= تغیرات سرمایه در گردش- تغییرات در وجه نقد
جمع اقلام تعهدی قبل از استهلاک=جریان نقدی حاصل از عملیات-استهلاک+سود خالص
باید توجه شود که استهلاک جزیی از اقلام تعهدی است معمولا با اقلام تعهدی بلند مدت. اما گیولی و هین در تحقیق خود استهلاک را در محاسبه اقلام تعهدی لحاظ نکرده اند.
اقلام تعهدی غیر عملیاتی= اقلام تعهدی عملیاتی-جمع اقلام تعهدی قبل از استهلاک
این اقلام (اقلام تعهدی غیر عملیاتی) نوعا ذخایری برای مطالبات مشکوک الوصول ذخایر ناشی از زیان کاهش ارزش دارایی های ثابت و موجودی کالا و هزینه های تجدید ساختار هستند. این اقلام هر چند که در زمره عملیات روزمره واحد تجاری نیستند اما به حساب سود وزیان می روند.
شاخص محافظه کاری بر اساس مدل گیولی و هین برابر است با :
شاخص محافظه کاری=(سود خالص قبل از اقلام غیر مترقبه+ هزینه استهلاک- جریان نقدی حاصل از عملیات)\ جمع دارایی های اول دوره*(1-)
2-7-3) اندازه(SIZE)
لگاریتم طبیعی جمع دارایی های پایان دوره
3-7-3) درجه تمرکز(RATIO)
لگاریتم طبیعی تعداد شرکتهای فعال در صنعت. تعداد شرکتهای فعال در هر صنعت میزان درجه رقابت را در هر صنعت نشان می دهند. از آن جایی که تعداد شرکتهای فعال متغیری پیوسته نیست طبق ادبیات حاضر تحقیق از لگاریتم طبیعی آن استفاده نموده ایم.
4-7-3) شدت سرمایه گذاری(CAPINT)
خالص دارایی های ثابت (اموال ماشین آلات و تجهیزات)به دارایی های پایان دوره)
5-7-3) ریسک(RISK)
ضریب بتای به دست آمده از مدل CAPM
6-7-3) مالکیت دولتی (GOVOWN)
مجموع سهامی که در اختیار شرکت ها سازمان ها و نهادهای دولتی است که به طور مستقیم مالک شرکت می باشند.
7-7-3) نرخ موثر مالیاتی(ETR)
هزینه مالیات به سود عملیاتی
8-7-3) مالکیت متمرکز(CONOWN)
مجموع سهام اشخاص حقیقی یا حقوقی که بیش از 10 درصد سهام شرکت را در اختیار دارند
9-7-3) رشد(GROWTH)
تغییرات دارایی ها به دارایی های اول دوره
10-7-3) اهرم(VEV)
کل بدهی ها به کل دارایی های پایان دوره
11-7-3) نرخ بازدهی دارایی ها(ROA)
سود خالص به دارایی های پایان دوره
12-7-3) ارزش بازار به ارزش دفتری(MBV)
ارزش بازار سهام شرکت در پایان سال به ارزش دفتری حقوق صاحبان سهام
13-7-3) صنعت(INDUSTRY)
به علت سیاست ها و خط مشی های مالیاتی دولت در بخش ها و صنایع مختلف نوع صنعت نیز می تواند متغیری اثر گذار بر نرخ موثر مالیاتی شرکت در نظر گرفته شود. این مطلب که مطابق با فرضیه رویه عمومی صنعتی یا خط مشی صنعتی است در فصل دوم تحقیق به تفصیل مورد بحث قرار گرفته شد. بنابراین در تحقیق حاضر که از شرکتهای فعال در 16 صنعت استفاده شده است برای در نظر گرفتن اثر کنترلی متغیر صنعت از 15 متغیر مجازی در مدل رگرسیون استفاده نموده ایم. صنعت استخراج کانه های فلزی متغیر حذف شده ما می باشد. بنابراینINDUS1 صنعت استخراج سایر معادن،INDUS2 صنعت منسوجات،INDUS3 صنعت انتشار چاپ و تکثیر،INDUS4 لاستیک و پلاستیک،INDUS5 فلزات اساسی،INDUS6 ساخت محصولات فلزی،INDUS7 ماشین آلات و تجهیزات،INDUS8 ماشین آلات و دستگاههای برقی،INDUS9 خودرو ساخت قطعات،INDUS10 صنعت محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر،INDUS11 صنعت مواد و محصولات دارویی،INDUS12 محصولات شیمیایی،INDUS13 سیمان و گچ و آهک،INDUS14 سایر محصولات کانی غیر فلزی،INDUS15 صنعت حمل و نقل و انبارداری و ارتباطات می باشد.
14-7-3) سال(YEAR)
از آن جایی که در طول سالها اتفاقات سیاسی و اقتصادی متفاوتی روی می دهد، عدم در نظر گرفتن متغیر سال و تصور ثابت بودن شرایط در طول دوره زمانی تحقیق منجر به نتیجه گیری های غلط خواهد شد. در تحقیق حاضر که یک دوره زمانی 5 ساله را پوشش می دهد، برای کنترل اثر سال از 4 متغیر مجازی در مدل رگرسیون استفاده شده است. متغیر حذف شده ما سال اول(سال1381)می باشد. بنابراینYEAR1 سال1382،YAER2 سال 1383،YEAR3 سال 1384،و YEAR4 سال 1385 را نمایندگی می کنند.
8-3) آماره های مورد استفاده در تحقیق
در این تحقیق برای آزمون فرضیه ها از آماره t استیودنت، بررسی توان خط رگرسیون برای بیان مقادیر مشاهده شده متغیر وابسته از آمارهF و آزمون ANOVA همچنین برای ارزیابی خطای مدل از آماره Durbin-Watson استفاده شده است.همچنین برای افزایش قدرت نتیجه گیری مدل رگرسیون اولیه ما که به بررسی رفتار برخی از متغیرهای مستقل بر نرخ موثر مالیاتی می پردازد،از آزمون میانگین های مستقل نیز استفاده کرده ایم.
9-3) ابزار گرآوری داده ها
منبع جمع آوری داده های مورد نیاز این تحقیق صورت های مالی شرکتها بوده است. داده های مورد نیاز این پژوهش از طریق بانک های اطلاعاتی رایانه ای (نرم افزار ره آورد نوین و تدبیر پرداز) مراجعه به کتابخانه بورس اوراق بهادار و سایت irds جمع آوری شده است. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار اکسل و پس از اصلاحات و طبقه بندی لازم بر اساس متغیرهای مورد بررسی وارد نرم افزار spss شده است. تجزیه و تحلیل نهایی نیز به کمک نرم افزار spss انجام شده است.
10-3) جامعه و نمونه آماری
جامعه آماری تحقیق حاضر شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. این نمونه شامل شرکتهایی است که از شرایط زیر برخوردار باشند :
شرکتهایی که از سال 1380 پذیرفته شده باشند
شرکت سرمایه گذاری یا با فعالیت خاص( مثل تامین مالی) نباشند
شرکتهایی که پایان سال مالی آنها 29 اسفند هر سال باشد
شرکتهایی که در طول دوره زمانی تحقیق سال مالی خود را تغییر نداده باشند
شرکتهایی که در دوره مورد بررسی توقف معامله بیش از یک ماه نداشته باشند
شرکتهایی که در مورد بررسی توقف فعالیت دراز مدت نداشته باشند
شرکتهایی که سود یا جریان نقدی عملیاتی آنها منفی نباشد
شرکتهایی که داده های آنها در دسترس باشد
با توجه به شرایط فوق تنها 71 شرکت در دوره زمانی 1381 تا 1385 شرایط فوق را دارا بوده و لذا به عنوان نمونه آماری انتخاب شده اند. نمونه آماری ما پس از اعمال محدودیت های فوق شامل 285 سال- شرکت بوده است.
1-4) مقدمه
این فصل به آزمون فرضیه های تحقیق می پردازد و درنهایت بر اساس آزمون های انجام شده مدلی را برای رابطه بین هزینه های سیاسی و محافظه کاری حسابداری استخراج و پیشنهاد می نماید. ابتدا تمام داده های متغیرهای مستقل که قرار است رابطه آنها با شاخص محافظه کاری آزمون شود وارد نرم افزارSPSS می گردد.
2-4) بررسی قدرت مدل
جدول1-4 ضریب همبستگی، ضریب تعیین و ضریب همبستگی تعدیل شده مدل رگرسیون اولیه تحقیق را به ما نشان می دهد.
Model R R Square Adjusted R Square Std. Error of the Estimate Durbin-Watson
1 .601(a) .361 .297 .06676 1.926
جدول1-4
همانطور که در جدول نشان داده شده است ضریب تعیین مدل رگرسیون به دست آمده60 درصد ضریب همبستگی36 درصد و ضریب همبستگی تعدیل شده 29درصد می باشد. این درصد نسبت به ضرایب به دست آمده موجود در ادبیات تحقیق ضریب مناسبی می باشد.
3-4) آزمون فرضیه
1-3-4) آزمون فرضیات مدل رگرسیون اول
1-1-3-4) آزمون فرضیه اول :
عنوان فرضیه: بین اندازه شرکت و نرخ موثر مالیاتی رابطه معناداری وجود دارد.
جدول2-4 ضرایب مدل و میزان معناداری(مقدارsig) آنها را نشان می دهد. با توجه به آماره t مقدار sig برابر 0.016 می باشد که این مقدار کمتر از سطح معناداری در نظر گرفته شده در تحقیق حاضر(0.05)است. بنابراین نتیجه گرفته می شود که در سطح اطمینان 95 درصد فرضیه صفر اول ما مبنی بر عدم وجود رابطه بین اندازه(متغیر مستقل) و نرخ موثر مالیاتی( متغیر وابسته )رد شده و فرضیه پژوهشی اول تحقیق مبنی بر وجود رابطه معنادار بین اندازه و نرخ موثر مالیاتی تایید می گردد. در ضمن با توجه به ضریب β جهت این رابطه منفی است.
2-1-3-4) آزمون فرضیه دوم :
عنوان فرضیه: بین مالکیت دولتی و نرخ موثر مالیاتی رابطه معناداری وجود دارد.
همانگونه که در جدول 2-4 دیده می شود، با توجه به آماره t، مقدار sig برابر 0.013 می باشد که این مقدار کمتر از سطح معناداری در نظر گرفته شده در تحقیق حاضر(0.05)است. بنابراین نتیجه گرفته می شود که در سطح اطمینان 95 درصد فرضیه صفر دوم ما مبنی بر عدم وجود رابطه بین مالکیت دولتی(متغیر مستقل) و نرخ موثر مالیاتی( متغیر وابسته )رد شده و فرضیه پژوهشی دوم تحقیق مبنی بر وجود رابطه معنادار بین مالکیت دولتی و نرخ موثر مالیاتی تایید می گردد. در ضمن با توجه به ضریب β جهت این رابطه منفی است.
3-1-3-4) آزمون فرضیه سوم:
عنوان فرضیه: بین شدت سرمایه گذاری و نرخ موثر مالیاتی رابطه معناداری وجود دارد.
همانگونه که در جدول 2-4 دیده می شود، با توجه به آماره t، مقدار sig برابر0.017 می باشد که این مقدار کمتر از سطح معناداری در نظر گرفته شده در تحقیق حاضر(0.05)است. بنابراین نتیجه گرفته می شود که در سطح اطمینان 95 درصد فرضیه صفر سوم ما مبنی بر عدم وجود رابطه بین شدت سرمایه گذاری(متغیر مستقل) و نرخ موثر مالیاتی( متغیر وابسته )رد شده و فرضیه پژوهشی سوم تحقیق مبنی بر وجود رابطه معنادار بین شدت سرمایه گذاری و نرخ موثر مالیاتی تایید می گردد. در ضمن با توجه به ضریب β جهت این رابطه مثبت است.
4-1-3-4) آزمون فرضیه چهارم :
عنوان فرضیه: بین شدت موجودی کالا و نرخ موثر مالیاتی رابطه معناداری وجود دارد.
همانگونه که در جدول 2-4 دیده می شود، با توجه به آماره t، مقدار sig برابر0.198 می باشد که این مقدار بیشتر از سطح معناداری در نظر گرفته شده در تحقیق حاضر(0.05)است. بنابراین نتیجه گرفته می شود که در سطح اطمینان 95 درصد فرضیه صفر چهارم ما مبنی بر عدم وجود رابطه بین شدت موجودی کالا(متغیر مستقل) و نرخ موثر مالیاتی( متغیر وابسته )تایید شده و فرضیه پژوهشی چهارم تحقیق مبنی بر وجود رابطه معنادار بین شدت موجودی کالا و نرخ موثر مالیاتی رد می گردد.
4-4) متغیرهای کنترل
با توجه به مقادیر sig به دست آمده برای متغیرهای کنترل مدل رگرسیون نتیجه گرفته می شود که بین 3 متغیرکنترل( اهرم، ارزش بازار به ارزش دفتری، و نرخ بازدهی دارایی ها ) و نرخ موثر مالیاتی رابطه معناداری وجود ندارد. مقادیر sig این 3 متغیر که در جدول2-4 نشان داده شده است به ترتیب عبارتند از : 0.057و0.088و0.251 که هر 3 بزرگتر از 5 درصد می باشند.
اما در میان متغیرهای مصنوعی مربوط به سال بین سال سوم و چهارم(YEAR2و YEAR3)تحقیق و نرخ موثر مالیاتی شرکتها در این سالها رابطه معنادار مشاهده گردید. مقادیر sig این 2 سال به ترتیب عبارتند از 0.008 و 0.011 که هر کوچکتر از 5 درصد می باشند. بین سایر سالها و نرخ موثر مالیاتی رابطه معناداری مشاهده نگردید.

 

فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد

تعداد صفحات این مقاله   100 صفحه

پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله بررسی رابطه بین هزینه های سیاسی ومحافظه کاری(فرضیه سیاسی) دربورس اوراق بهادار
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد