دانلود گزارش تخصصی معلمان چالش ها ، مشکلات و موانع در رابطه با مجتمع های ورزشی بافرمت ورد وقابل ویرایش تعداد صفحات 105
دانلود گزارش تخصصی معلمان,راهکارها,پیشنهادات,گزارش تخصصی فرهنگیان,
این گزارش تخصصی جهت ارائه برای ارزشیابی و کسب امتیاز کامل و همچنین جهت ارائه به عنوان تحقیق ارتقاء شغلی بسیار کامل میباشد
چکیده :
کشف استعدادها و توسعه و تجهیز سالن های ورزشی از سیاست های جدی آموزش و پرورش است.
یکی از سیاست های آموزش و پرورش توسعه تربیت بدنی و توجه به سلامت جسمی و روحی دانش آموزان با رویکرد ورزش های درون مدرسه ای است که باید با برنامه ریزی های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت شاخص های تربیت بدنی را در آموزش و پرورش ارتقاء دهیم. توسعه و تجهیز سالن های ورزشی و استفاده از دبیران متخصص، مجرب و باانگیزه از سیاست های مهم در آموزش و پرورش است و ورزش نماد سلامت و تلفیقی از ورزیدگی، روان آرام، زندگی سالم، شادابی و طراوت است. پس از کشف استعدادها باید این استعدادها را شکوفا سازند در این مراکزدانش آموزان در فضایی آرام رشد می کنند و شخصیت آنها در جریان کامل زندگی قرار می گیرد.نهادسازی و نمادسازی خوب، ورزش کردن و ورزش خوب کردن از سیاست های آموزش و پرورش است ورزش تمرین تحمل سختی ها و آرامش بخش جسم و روح است.ومهم ترین شاخصه و عنصر برای تقویت روح و آماده کردن آن برای تحصیل ورزش و بها دادن به حوزه ورزش نه در حد شعار بلکه در حد عمل است.در این میان تجربه بهترین آموزگار است و اگر از تجارب پیشکسوتان خوب استفاده شود در حوزه ورزش توفیقات بیشتری کسب خواهیم کرد.. بنده در اقدام پژوهی فوق تصمیم بر این گرفته ام که راهکار های علاقه مند کردن دانش آموزان را به ورزش و تربیت بدنی مورد بررسی و تحلیل قرار دهم.
مقدمه
ورزش مدارس پس از سالها رکود داشته و نتوانسته است به ماهیت اصلی خود برسد و آنچه در زنگ ورزش دیده میشود چیزی نیست که به هدف اصلی نزدیک باشد و حتی میتوان گفت گاهی زنگ ورزش در مدارس قربانی دشواری دروس ریاضی، علوم و... میشود. در حالی که برای رشد ورزش قهرمانی در کشور توجه به ورزش دانشآموزی نوعی الزام و اجبار است و زمان شروع ورزش برای بسیاری از رشتهها مقطع ابتدایی است اما دانشآموزان ابتدایی تا پایه سوم حتی معلم ورزش هم ندارند و نبود امکانات و فضای ورزشی مدارس هم به مشکلات دامن میزند.
براساس نتایج تحقیقی در 120 شهر کشور درصد زیادی از دانشآموزان با مشکل قامتی و اندامی مواجهند. نتایج این پژوهش روی 174 هزار و 191 دانشآموز دختر دوره راهنمایی نشان داد که 69 درصد آنها ناهنجاری قامتی دارند. در دوره متوسط این ناهنجاری 72/4 درصد افزایش مییابد. بین پسران از 173 هزار و 491 دانشآموز پسر دوره راهنمایی، 57/6 درصد و در متوسطه 58/5 درصد اختلالات فیزیکی و اسکلتی دارند. میانگین این اختلالات در کل دانشآموزان کشور حدود 64 درصد برآورد شده است. این اعداد و ارقام میتواند یک یادآوری جدی برای اهمیت دادن به ورزش مدارس باشد. به طور حتم یک دانشآموز به موازات تمرینهای خود میتواند مفاهیم درسی را به خوبی یاد گرفته و آنها را در مدت زمان کوتاهتری به خاطر بسپارد.
با توجه به تمام ضعفهای موجود در حوزه ورزش مدارس، اینگونه به ذهن متبادر میشود که این وزارتخانه نسبت به ورزش دانشآوزی بیاعتنا است، در حالی که معاونان پرورشی و مدیران تربیت بدنی در این مبحث در تلاش هستند که مشکل ورزش مدارس را به یک شکلی حل کنند اما کمبود تسهیلات مالی و اعتباری و تجهیزات، برنامههای این مدیران را بیاثر گذاشته است. به نظر میرسد متصدیان تربیت بدنی کشور بتوانند در این امر دست آموزش و پرورش را بگیرند و به اشاعه ورزش در مدارس یاری رسانند چرا که در بسیاری از کشورهای پیشرفته، شناسایی استعدادها در رشتههای مختلف و ارتقای سطح ورزش حرفهای در کشور از دوران مدرسه به ویژه مقاطع ابتدایی انجام میشود. مطمئناً دود بیتوجهی به ورزش در مدارس، نه فقط به چشم دانشآموزان که در برخی مواقع به چشم ورزش قهرمانی خواهد رفت.
بیان مسئله :
گرچه ورزش مدارس در مقایسه با دیگر برنامههای آموزش و پرورش در کارنامه سه دهه انقلاب از حرکت آهستهای برخوردار بوده و در مسیر 30 ساله خود جاهایی را ایستاده و با کمترین نوآوری در این مسیر دانشآموزان را فارغالتحصیل و وارد جامعه کرده اما مدیران و مسوولان ارشد ورزش دانشآموزی آنقدر هم بیتفاوت نبوده و در طول این سالها طرحهایی را ارائه دادند و به تصویب رساندند که شاید خیلی محسوس نبودند، حال اینکه چه مقدار از آنها به مرحله اجرا درآمده یا در نیمه راه رها شدند، بحثی جداست اما این مطلب نشان دهنده این موضوع است که مسوولان امور آموزش و پرورش اهمیت ورزش مدارس و حساس بودن این حوزه را به خوبی درک کردهاند، طرحهایی چون طرح بهسا، طرح آشنا یا تشکیل معاونتهای تربیت بدنی و تندرستی و ایجاد پست قائم مقامی که به تازگی در سیستم آموزش و پرورش تعریف شده، نگاههای مثبتی است که در ورزش دانشآموزی وجود داشته. به طور حتم با تخصیص اعتبارات کافی و تجهیز مدارس و توسعه آنها، از دل 14 میلیون دانشآموز، استعدادهایی شکوفا و به تیمهای ملی معرفی خواهند شد که علاوه بر ایجاد سلامت جسمی و روحی در بین این ردههای سنی حساس، فرصت مناسبی برای پشتوانهسازی در ورزش حرفهای میشود. اگر به دانشآموزان ایرانی بگویید زنگ ورزش خود را توصیف کنید، اکثر آنها میگویند: «یعنی زنگ تفریح، زنگ راحتی و شیطونی»، همیشه دور زنگ ورزش را در برنامههای هفتگی خط قرمز میکشند و آن روز را بهترین و راحتترین برنامه درسی میدانند. سالهاست دانشآموزان ساعت ورزش که میشود منتظر میمانند تا معلم ورزش از فایل طوسی رنگ چند توپ بسکتبال و والیبال کم باد دربیاورد، به آنها بدهد تا بروند دنبال بازی و تفریح. آخر سال هم که میشود چند تا تشک میاندازند وسط حیاط آسفالت مدرسه و معلم میگوید: «هر که دراز نشست بیشتری بزند نمره بهتری میگیرد.» و این خاطرهای است از ورزش مدارس کشورمان. شاید هر از گاهی طرحهای جالب ارائه شود اما کلیت ورزش مدارس اینگونه است. درحالی که در سطح دنیا آموزش و پرورش و باشگاهها متولی ورزش پایه هستند، آنها استعدادها را کشف و پرورش داده و فدراسیونها قهرمانپروری میکنند و این امری است که در ایران بالعکس انجام میشود. یعنی کشف ورزشکاران با استعداد، پرورش و تبدیل آنها به قهرمان در حیطه کار فدراسیونهای ورزشی است. این موضوع برای فدراسیونها با اعتبارهای کم، سنگین میشود و به همین دلیل است که پشتوانهسازی در تیمهای ملی پایین بوده و در برخی رشتهها تا سالهای طولانی به تک ستارهها تکیه میشود. درصورتی که مدارس با در اختیار داشتن 50 درصد وقت دانشآموزان و تعداد نیروهای میلیونی در سنین پایه فرصت مناسبی را برای شناسایی قهرمانان دارند. در اکثر کشورهای دنیا دانشآموزان به عنوان مهرههای ورزشی و قهرمانان آینده دیده میشوند تا جایی که در توصیف دورنمای آینده ورزش خود میگویند که قهرمانان المپیکی و جهانی آنها دانشآموزان پشت میز نشسته مدارس هستند. به همین دلیل بیشترین اماکن ورزشی در اختیار مدارس قرار دارد و با تخصیص بودجههای نجومی و تنوع در رشتههای مختلف ورزشی، قهرمانان آینده خود را آماده مدالآوری در المپیک و میدانهای جهانی میکنند. در برخی از کشورها که رشتههای ملی دارند، آن رشتههای ورزشی به طور اجبار در مدارس تدریس میشود. برای مثال چینیها و ژاپنیها سالهاست که رشتهها و هنرهای رزمی را به دانشآموزان خود آموزش میدهند، هندیها نیز در برنامه هفتگی ورزش مدارس ساعتهایی را به آموزش کریکت به دانشآموزان اختصاص دادهاند. روسها شطرنج را آموزش میدهند، درحالی که در کشورمان رشتههایی چون زورخانه، کشتی و چوگان از جمله رشتههای ملی به حساب میآیند اما هیچ خبری از این رشتهها در مدارس ما نیست. البته تلاشهای دولت در سالهای اخیر قابل تقدیر است و اگرچه این زحمات مطلوب است اما ما از ایدهآلها میگوییم.
توصیف وضعیت موجود
اینجانب سال است که در آموزش و پرورش در حال خدمت می باشم. و مدت سال است که مسئول مجتمع ورزشی هستم. در مجتمع فوق دانش آموزان زیادی برای تمرین و مسابقاتی چون دو ،فوتبال،فوتسال ، والیبال و ... شرکت می نمودند. و مربیان تخصصی در مقاطع مختلف ابتدایی،متوسطه اول و دوم به آنها آموزش می دادند. پس از چند جلسه متوجه شدم که دانشآموزان به ورزش علاقه ی چندانی نشان نمیدهند و حرکات ورزشی را بسیار کند انجام میدهند.
ورزش ، زمینه ای ابتدایی برای شناسایی استعدادهایی است که می توانند در آینده یکی از ملی پوشان و مدال آوران ورزش ایران در رشته و عرصه ای مختلف باشند. البته اگر مربی ورزش از شیوه های استعدادیابی آگاه باشد.
همه اینها در حالی است که ورزش نقش مهم و تاثیرگذار در امر اهداف آموزشی و سلامت دانش آموزان دارند. به همین دلیل است که از سالیان دور مربی ورزش به خصوص در کشورهای پیشرفته اگر نقش و جایگاهی مهم تر و برجسته تر از سایر مربیان نداشته باشد، نقش کم اهمیت تر ندارد.
ورزش ارتباط مستقیمی با توسعه سلامت جسمی و روانی دانش آموزان و آموزش شیوه های صحیح زندگی سالم دارد. ارزیابی سلامت جسمی اولیه و بهبود شاخص های سلامت دانش آموزان، بهبود مهارت های حرکتی و ورزشی آنها از وظایف مربی ورزش است.با همه اینها جایگاه اصلی ورزش هنوز در کشورمان شناخته و ایجاد نشده است. البته اوضاع نسبت به گذشته بهتر شده اما هنوز تا رسیدن به نقطه عالی راه زیادی مانده است.
مجموعه این مباحث تاکید و تاملی بر شناخت و ایجاد جایگاه شایسته ورزش در مدارس است.لازم است نگرش ها نسبت به ورزش تغییر کند. برای رسیدن به این منظور مهمترین اقدام تلاش برای تغییر نگرش مسؤولان و خانواده ها نسبت به ورزش است. در گام بعدی ایجاد نظام آموزشی مناسب در تربیت مربی ورزش مجهز به مهارت های لازم در ایفای نقش های یاد شده است و در گام دیگر، ایجاد نظام شرایط احراز در جذب و به کارگیری بهترین گزینه های ممکن در این شغل حساس و بسیار مهم است.
البته در کنار این موارد باید به مشکلات و کمبود فضاهای ورزشی هم اشاره کرد که متاسفانه فضاهایی برای ورزش کردن دانش آموزان وجود ندارد و همین امر دست مسئولان مربوطه برای انجام وظیفه به معنای واقعی را بسته است.
گردآوری اطلاعات ( شواهد یک)
از روشهای مشاهده ، مصاحبه برای جمع آوری اطلاعات در این پژوهش در شواهد یک و دو استفاده شده است.
شاخص های کیفی وضعیت موجود
امسال باکمک مربیان تخصصی سعی کردیم با دادن کارت امتیاز دانش آموزان را به شرکت در فعالیت های تربیت بدنی علاقه مند کنیم اما با گذشت 3 ماه از سال تحصیلی همچنان تعداد کمی از دانش آموزان در فعالیت های ورزشی با رغبت شرکت میکردند و علاقه ی چندانی به شرکت در فعالیت های ورزشی نداشتند و در بیشتر مواقع از روی اجبار و گذراندن وقت به فعالیت های ورزشی می پرداختند. و تمرینات ورزشی را با دقت انجام نمی دادند. همچنین به د لیل اینکه مجتمع ورزشی فوق از ظاهر نا مناسبی نیز برخوردار بود و دارای چمنی کچل و ناقص بود و همچنین وضعیت آبیاری اش نا مناسب و از لحاظ ظاهری جلوه ای نداشت ، این موضوع مشکل را دو چندان کرده بود و دانش آموزان اصلا رغبت نمی کردند که در فعالیت های ورزشی از روی علاقه شرکت نمایند . همچنین یکی دیگر از وضعیت های نا بسامان این مکان دارا بودن پشه زیاد بود که دانش آموزان را اذیت می کرد.
شاخص های کمی وضعیت موجود
میزان علاقه مندان و شرکت
کنندگان در فعالیت تربیت بدنی از روی رغبت و علاقه مهر وآبان آذر دی
20% 30% 50%
جدول میزان علاقهمندان و شرکتکنندگان در فعالیت های ورزشی در 4 ماه اول سالتحصیلی (جدول شماره1)
با مشاهده وضعیت کیفی و کمی شواهد موجود و همچنین با توجه به تجربیاتی که کسب کرده بودم متوجه شدم که این اقداماتی که تا حالا خودم وسایر همکاران در مورد جذب دانش آموزان به فعالیت های ورزشی انجام دادهایم کافی نیست و باید دلایل این مشکل و عدم علاقه ی دانش آموزان به فعالیت های ورزشی را باکمک خود دانش آموزان و اولیا وهمکاران محترم پیدا کنم و تا حد توان این مشکل را حل کنم .
جمع آوری اطلاعات برای ارائه ی راه حل ها
1- مصاحبه:
ابتدا درمورد اهمیت فعالیت های ورزشی و همچنین در مورد اینکه چرا بعضی ها دوست ندارند در فعالیت های ورزشی شرکت کنند؟ به نظر شان چه کار هایی باید انجام شود تا همه در فعالیت های ورزشی شرکت کنند؟ میزان همکاری پدر و مادرشان با آن ها جهت شرکت در فعالیت های ورزشی چگونه میباشد؟ ؟ سوالاتی از این قبیل از دانش آموزان پرسیده شد و دانش آموزان پاسخ های گوناگونی ارائه دادند که این پاسخ ها را به طور خلاصه یاد داشت کردم. وبا اساتید و مشاورین و همکاران محترم مصاحبه کرده و اطلاعاتی در این زمینه به دست آوردم.
2- برگزاری جلسه با مربیان تخصصی مجتمع ورزشی
جلسه ای با مربیان برگزار کردیم و در مورد عدم علاقه ی بعضی از دانش آموزان به فعالیت های ورزشی با همکاران بحث و گفتگو کردیم آنها نیز متوجه این موضوع شده بودند و عقیده داشتند که مربی ورزش به تنهایی نمی تواند در این امر مهم موفق شود و در پایان نتیجه گرفتیم که برای موفق شدن در این کار باید جلسه ای با اولیا ی دانش آموزان داشته باشیم و آگاهی های لازم را در مورد چگونگی همکاری آنها با دانش آموزان و اهمیت فعالیت های ورزشی به آنها بدهیم.
3- پرسش نامه
با توجه به پاسخ هایی که دانش آموزان در پاسخ به سوالات مصاحبه داده بودند لازم دانستم که پرسش نامه ای تهیّه کنم و اطلاعاتی را در این زمینه از اولیا بدست آوردم.
4- مطالعه
مطالعه ی کتابها، مجلات و تحقیقاتی که در این زمینه کار شده بود،که عنوان بعضی از آنها در منابع و مأخذ ذکر شده است نیز، راه حل هایی یافت شد.
5- مشاهده
یکسری از اطلاعات را با مشاهده مکرری داشتم به دست آوردم و از این طریق صحت نظر های ایشان در رابطه با پاسخ سوالات تأیید گردید.
پس از بررسی اطلاعاتی که از طریق مصاحبه و پرسش نامه و مطالعه و مشاهده و نظریه های همکاران سایر مدارس و مجتمع های ورزشی و مشاوران امر به دست آمد اطلاعات حاصل از این فرایند مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و مواردی که باید در این زمینه تغییر و اصلاح یابد معین شد، خلاصه ی یافته های تجزیه وتحلیل به شرح زیر میباشد:
تجزیهوتحلیل اطلاعات :
ترس از شکست و تمسخر از جانب همکلاسیها/برنامهریزی های اشتباه در امر ورزش/عدم وجود امکانات ورزشی لازم برای دانشآموزان و کمبود فضاهای ورزشی مناسب/معلولیتها و محدودیت های جسمی دانشآموزان.
برخی از دادههای حاصل از ابزار و فنون دیگر:
ناتوانی در یادگیری مهارت های ورزشی و عدم اعتمادبهنفس/سستی و تنبلی دانشآموز/نبود فرهنگسازی در حیطه مسائل ورزشی و نهادینه نشدن امر ورزش در خانواده/رفتار نامناسب مربی تربیتبدنی و نداشتن رابطهی گرم بادانشآموزان.
راه حل های پیشنهادی
. ایجاد محیطی جذاب :
یکی از راهکار هایی که باعث ایجاد علاقه در دانش آموزان در امر ورزش می گردد،ایجاد محیط جذاب جهت ورزش نمودن است که دانش آموزان در این محیط احساس سر زندگی و شادابی نمایند.
. فضای سبز مناسب:
یکی دیگر از عواملی که باعث شور و نشاط و انگیزه در دانش آموزان می گردد،ایجاد فضای سبز مناسب با نمای زیبا می باشد که در آن گل و گیاه و درختان زیبایی موجود باشد.
چمن بازی :
یکی دیگر از فاکتور هایی که به دانش آموزان علاقه و انگیزه می بخشد فضای چمن زیبا و مناسب است که ضمن روحیه بخشی و شاداب سازی و ایجاد نشاط در دانش آموزان انگیزه را نیز در آنها تقویت می نماید.
▪ تابلوی اعلانات ورزشی:
یکی از روشهایی که موجب افزایش جاذبه درس تربیت بدنی در مدارس و مجتمع های ورزشی می شود نصب یک تابلوی اعلانات ورزشی است که می توان از طریق آن اطلاعات جدید ورزشی،اخبار و.... را به دانش آموزان ارائه کرد.
▪ اعلام سایت های مختلف ورزشی:
امروزه با گسترش اینترنت در سطح جهان ودست یابی راحت وآسان به آن می توان از این طریق دانش آموزان را به ورزش کردن ترغیب کرد به این صورت که سایتهای ورزشی را به دانش آموزان معرفی نمائیم.
▪ بر گزاری مسابقات ورزشی:
مسابقات می تواند در سطوح مختلف اجرا شود،از سطح یک کلاس گرفته تا سطوح بالاتر:آموزشگاه،ناحیه،استان و کشور که هم اکنون در مقاطع مختلف اجرا می شود اما نکته ای که مورد توجه است این است که این مسابقات هنوز جایگاه واقعی خود را در بین دانش آموزان پیدا نکرده واین نشانۀ ضعف ونقص در برنامه ریزی می باشد. چرا که برگزاری اینگونه مسابقات فقط دانش آموزان برتر شرکت کننده را فرا می گیرد حال آنکه بد نیست اگر مسابقاتی جهت دانش آموزان دیگر ویا تماشا گران ومشوقّین که به مسابقات می آیند برگزار گردد وبرای دیگر دانش آموزان نیز ایجاد انگیزه نماید ودر واقع یک فرهنگ سازی اصولی برای تماشا گران ودانش آموزان غیر فعّال گردد.
▪ ایجاد انگیزه برای مطالعات ورزشی:
در حال حاضر بسیاری از کتب ورزشی مفید وجود دارند که به امر تربیت بدنی از دیدگاه خاص و ویژه ای می نگرند وعلاوه بر آنها می توان از مجلات وروزنامه ها وهفته نامه های معتبر ومعروف ورزشی نام برد،کارشناسان تربیت بدنی آموزش وپرورش می توانند با در اختیار قرار دادن این منابع عظیم نقش مهمی در ترغیب دانش آموزان به ورزش ایفا کنند.از جمله عوامل ایجاد کننده انگیزه:خبر رسانی واطلاعات عمومی ورزشی وتربیت بدنی وبرگزاری مسابقات اطلاعات عمومی ورزشی می باشد.
▪ ارائه مشاوره جهت جدول برنامه ریزی شده:
همان طور که امروزه مراکز مشاوره ای گوناگونی در ابعاد مختلف روانشناسی،جامعه شناسی و.... وجود دارند ارئه مشاوره به دانش آموزان برای داشتن برنامه ای زمان بندی شده برای انجام فعالیت های ورزشی کمتر به چشم می آید.
▪ چاپ نشریات ورزشی توسط دانش آموزان:
ایجاد یک محیط رقابتی برای دانش آموزان یک آموزشگاه یا ناحیه ویا استان در مورد چاپ نشریات ورزشی دانش آموزی می تواند در بسیاری از موارد موجب افزایش جاذبه درس تربیت بدنی گردد.
▪ ایجاد یک سایت ورزشی برای آموزشگاه و مجتمع های ورزشی:
با ایجاد یک سایت ورزشی وبا کمک دانش آموزان مطالب مختلف ورزشی گردآوری می شود وبدین ترتیب موجب گسترش جاذبۀ تربیت بدنی می گردد.
▪ اهدای جوایز ورزشی:
در بسیاری از مدارس رسم بر این است که از دانش آموزان برتر رشته های مختلف درسی ،هنری،فرهنگی و....تقدیر به عمل می آید وبه آنها جوایزی اهدا می گردد.چرا در این میان اهدای جوایز ورزشی بسیار نادر است؟تربیت بدنی می تواند با مرسوم کردن این شیوه نقش مهمی را در ترغیب وتشویق دانش آموزان به سمت وسوی ورزش ایفا کند.
▪ ▪ برگزاری نمایشگاه های ثابت یا دوره ای:
این نمایشگاه ها شامل:
۱)عرضه محصولات ورزشی با کیفیت وقیمت مناسب
۲) آثار ابداعات، اختراعات،تألیفات،ترجمه ها و....دانش آموزان ویا مربیان تربیت بدنی است.
▪ برگزاری مسابقات ورزشی همگانی:برگزاری چنین مسابقاتی موجب افزایش شور ونشاط وروحیه ورزشی در بین دانش آموزان می گردد.در حال حاضر این مسابقات در سطح بسیار محدودی اجرا می شود.
▪ معرفی مکانها،باشگاه ها وکلوپ های معتبر ورزشی:کارشناسان تربیت بدنی می توانند در یک تحقیق گسترده سالنها ومکانها وباشگاه های ورزشی معتبر ومفید همجوار وغیره را به منظور استفاده دانش آموزان شناسایی ومعرفی نمایند.
البته باید توجه داشت که هیچ یک از موارد مطرح شده به تنهایی ویا در زمان کوتاه نتیجۀ قابل توجهی نخواهد داشت.باید فعالیت های مد نظر را بطور گسترده ومتمادی طی چندین سال انجام داد تا نتیجۀ مطلوب حاصل شود.
● راهکارهای عملی فراهم نمودن بستر آموزشی بهتر وموثرتر درس تربیت بدنی
▪ بستر سازی مناسب:
منظور از بستر سازی مناسب،فراهم آوردن امکانات کافی برای دانش آموزان است تا رشتۀ مورد علاقۀ خود را انتخاب نمایند.گرچه این بحث بسیار تکراری است اما نباید فراموش شود که مهمترین مسئله نیز هست.
گزارش تخصصی معلمان چالش ها ، مشکلات و موانع در رابطه با مجتمع های ورزشی