بیان مسئله
رشد و توسعه روز افزون سازمانها باعث می شود که یک فرد یا عده معدودی از افراد نتوانند برای اداره کلیه امور سازمان با یافتن راه حلهای مناسب تصمیم گیری نمایند. تصمیم گیری عبارت است از انتخاب یک راه از میان راههای مختلف( الوانی ، 1378) و این امر مشارکت و سهیم نمودن همه جانبه افراد در تمامی سطوح و رده های مختلف سازمانی را ایجاب می کند. همچنین سازمانها به جهت رشد و آگاهی افراد ناگزیرند ارتباطی منطقی و دو طرفه میان خود و اعضای سازمان فراهم نمایند و تحقق اهداف سازمانی را در راستای تامین خواسته های اعضاء بدانند.در چنین حالتی اهداف فرد و سازمان همسو شده و زمینه مناسبی جهت مشارکت و همدلی افراد به منظور تحقق اهداف و رسالتهای سازمان بوجود می آید.از طرفی محققین و صاحبنظران علوم رفتاری با مطالعه و بررسی در حوزه مشارکت و تعهد سازمانی به این نتیجه رسیدند که مشارکت جمعی و سهیم بودن افراد در تعیین اهداف و ارزشهای سازمان منجر به ایجاد تعهد در میان همه اعضای سازمان می گردد.دونهام و همکاران (1994)، در9 مورد مطالعه( بر روی 2734 نفر انجام شد) نشان دادند که چگونه مدیریت مشارکتی و بازخورد سرپرست توانست میزان تعهد عاطفی ، مستمر و تکلیفی کارکنان را تحت تاثیر قرار دهد . همچنین رابطه بین مشارکت و تعهد سازمانی یکی از موضوعات اساسی و مورد توجه مدیریت منابع انسانی است که می تواند کانون مباحث فراوانی در میان محققین قرار بگیرد. وابستگی مشارکت و تعهد سازمانی به یکدیگر به مدیران آگاهی می دهد که نه تنها مشارکت افراد در ایجاد رفتارهای بهنجار موثر بوده بلکه موجبات افزایش کارایی و وابستگی کارکنان را از طریق دموکراسی سازمان فراهم می آورد. (رهنورد و رادمنش ،1384 ).
هدف تحقیق
از آنجائیکه منابع انسانی از عوامل زیربنایی فرآیند توسعه می باشد و هرگونه توفیق در فرایند توسعه پایدار مشروط به توفیق در توسعه منابع انسانی آن سازمان است، از اینرو اهمیت و ضرورت توجه به نظام های مدیریتی، توسعه دهنده منابع انسانی می باشد.نظام مدیریت مشارکتی، نظام همکاری فکری و عملی کلیه اعضای یک سازمان با سطوح مختلف مدیریتی آن سازمان است. در این نظام، کلیه افراد سازمان، درباره روروش های حل مسائل و ارتقاء بهره وری سازمان، فعالانه اندیشه کرده و حاصل آنرا در قالب طرح ها و پیشنهادها به سازمان ارائه می کنند. بدین طریق سازمان از یک نظام هم فکری و هم اندیشی برای رسیدن به اهداف سازمان بهره می جوید (زراعت پیشه،1380). محققین و صاحبنظران علوم رفتاری با مطالعه و بررسی در حوزه مشارکت و تعهد سازمانی به این نتیجه رسیدند که مشارکت جمعی و سهیم بودن افراد در تعیین اهداف و ارزشهای سازمان منجر به ایجاد تعهد در میان همه اعضای سازمان می گردد. تعهد سازمانی در مدیریت و ادبیات علوم رفتاری بعنوان یک عامل کلیدی در روابط بین افراد و سازمانها مطرح می باشد و بسیاری از نظریه پردازان تعهد سازمانی این را به عنوان عاملی که وابستگی فرد را به سازمان تقویت می کند، در نظر می گیرند و براین باورند که اگر کارکنان جدی باشند و تعهد سازمانی بالائی نیز داشته باشند ،عملکرد و قابلیت در سازمان و کارکنان افزایش می یابد. مدیریت مشارکتی دو هدف عمده را دنبال می کند: نخست، ارج نهادن به ارزش های انسانی و به یاری طلبیدن افرادی که به نوعی با سازمان در ارتباط اند. دوم، رسیدن به هدف های از پیش تعیین شده سازمان و واحدها به کمک همین افراد می باشد که در نتیجه تعهد فرد را نسبت به سازمان تقویت کرده و برای سازمانهای امروزی می تواند بسیار راه گشا باشد. از آن جا که سازمان اسناد و کتابخانه ملی با برخورداری از یک مدیریت کارآمد و شایسته و در عین حال با تسلط کافی بر مهارت های ارتباطی و رفتار بهتر با کارکنان می تواند به سیاست ها و اهداف خود جامه ی عمل بپوشاند و ضمن تلاش در جهت برخورداری از ویژگی های مدیریت مشارکتی، تعهد سازمانی کارکنان خود را افزایش دهد. با توجه به مطالب فوق می توان استدلال کرد، استفاده از سبک مدیریت مشارکتی در ایجاد تعهد سازمانی کارکنان امر بسیار مهمی برای این سازمان می باشد. به این ترتیب این پژوهش جهت روشن شدن میزان رابطه ی مدیریت مشارکتی با تعهد سازمانی می تواند منجر به پیدا نمودن روشهای مناسب به منظور تحقق هر کدام از هدفهای سازمانی گردد، حائز اهمیت است. وابستگی مدیریت مشارکت و تعهد سازمانی به یکدیگر، به مدیران آگاهی می دهد که نه تنها مشارکت افراد در ایجاد رفتارهای بهنجار موثر بوده و موجبات افزایش کارایی و وابستگی کارکنان را از طریق دموکراسی سازمان فراهم می آورد بلکه در بهبود و تقویت تعهد سازمانی نیز موثر خواهد بود . بدیهی است افزایش مشارکت و تعهد سازمانی کارکنان در بالا رفتن کمیت و کیفیت کار و نیل به اهداف سازمانی که در جهت اهداف کلی جامعه است تاثیر بسزایی دارد
فرمت ورد تعداد صفحات 77
پایان نامه رابطه بین مدیریت مشارکتی و تعهد سازمانی