پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی
گرایش روانشناسی تربیتی
94 صفحه
چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی، مهارت های اجتماعی و تعامل رفتاری - عاطفی دانشآموزان دوره راهنمایی است. روش پژوهش از نوع همبستگی است. نمونه آماری شامل 354 دانش آموز (171 پسر و 183 دختر) بود که به روش خوشهای چندمرحلهای تصادفی انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسش نامه شخصیتی گلدبرگ، پرسشنامه مهارت های اجتماعی ماتسون و پرسش نامه تعامل رفتاری – عاطفی دانش آموز استفاده شد. داده ها با محاسبه ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان و آزمون تحلیل واریانس دو طرفه تحلیل شدند. یافته های پژوهش نشان داد که تنها بعد توافق پذیری به صورت مثبت قادر به پیش بینی مهارت های اجتماعی مناسب می باشد. ابعاد ثبات عاطفی، وظیفه مداری و برون گرایی نیز به صورت مثبت و معنادار قادر به پیش بینی رابطه با هم سالان می باشند. از آن طرف فقط متغیر وظیفه مداری به طور مثبت و معنادار قادر به پیش بینی تعامل رفتاری بود و هر یک از ابعاد ثبات عاطفی، وظیفه مداری و توافق پذیری نیز تعامل عاطفی را به صورت مثبت و معنادار پیش بینی کردند. یافته های مطالعه حاضر در پرتو سایر پژوهش های مرتبط و ارائه پیشنهادهایی برای انجام پژوهش های بیشتر، مورد بررسی قرار گرفت.
بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی، مهارت های اجتماعی و تعامل رفتاری – عاطفی دانش آموزان