رابطه تاب آوری و ویژگی های شخصیتی با استرس در دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی در سال تحصیلی 94- 93 است.
بسیار کامل و با منبع می باشد
فهرست مطالب دارد
منبع دارد
چکیده دارد
پرسشنامه ها در آخر فصل موجود است
تمام فصلها کامل هستند
اشاره دقیق به فصل آماری
چکیده
هدف از انجام این تحقیق رابطه تاب آوری و ویژگی های شخصیتی با استرس در دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی در سال تحصیلی 94- 93 است. روش تحقیق از نوع همبستگی است.جامعهآماری این پژوهش عبارت از دانشجویان دانشگاه علامه بوده است، که آزمودنیها به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند.
نمونه تحقیق شامل 100 نفر از دانشجویان رشته راهنمایی و مشاوره و سایر رشته ها است. ابزار مورد استفاده برای جمع آوری اطلاعات لازم، پرسشنامه تاب آوری کانر و دیویدسون و ویژگی های شخصیتی NEO و استرس DASS 21 است. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق همبستگی پیرسون انجام شد....
نمونه هایی از متن
مقدمه
شخصیت عبارت است از سازماندهی پویای نظامهای روانی فیزیولوژیکی درون فرد که رفتار وافکار شاخص را تعیین می کند (شولتز ,ترجمه :سید محمدی ,1389)
با این حال شخصیت دارای جنبه خصوصی وناآشکار نیز می باشد . جنبه شخصیت شامل تخیلات و تفکرات وتجاربی است که شخص نمی خواهد دیگران را در آنها سهیم کند. از آنجایی که شخصیت خصوصی به دشواری قابل مطالعه است لذا روانشناسان توجه خود را بر مطالعه شخصیت اجتماعی متمرکز کرده وتحلیل وتوصیف شخصیت خصوصی را به شرح حال نویسان محول نموده اند. البته روانشناسان براساس مطالعه تخیلات وشیوه های دیگر ,روشهایی را برای بررسی شخصیت خصوصی افراد ابداع کرده اند (اتکینسون[1] و هیلیگارد[2] ,ترجمه :براهنی و همکاران 1375)
در روانشناسی شخصیت ,امروزه موضوعات جالب توجهی مورد بررسی قرار می گیرد که عبارتند از :پرخاشگری, اعتماد, کمرویی, تسلط جویی ,افسردگی, هوش ,سبک اسناد, اهداف و هدف گزینی, اضطراب ,خلق وخو, نقشهای جنسیتی ,برونگرایی, هیجان خواهی, سنخ شخصیتی الف ,توافق گرایی, اخلاقیات, تکانشی بودن, منبع کنترل, خودشیفتگی, خوشبینی, خلاقیت ,رهبری, انتخابهای شغلی و....(لارسن[3] وباس [4],2008)
تاب آوری به زبان ساده عبارت است از سازش موفقیت آمیز فرد به رغم وجود تهدید و شرایط نا مطلوب محیطی(ماستن،2004). در تعریف دیگری رزنیک(2010)، تاب آوری به ظرفیت باز گشت از چالش های اجتماعی ، مالی و یا احساسی به تعادل مجدد اطلاق شده است و بیانگر توانایی فرد جهت سازش یافتگی مجدد در برابر غم، ضربه ، شرایط نامطلوب و عوامل تنیدگی زای زندگی است. به عبارت دیگر تاب آوری سازگاری مثبت در واکنش به شرایط مطلوب است. تاب آوری به مقاومت فعل پذیر در برابر آسیب ها یا شرایط تهدید کننده نیست بلکه فرد تاب آور مشاهده کننده فعال و سازنده محیط ببرونی خود است.
از آنجائیکه بشر همواره در پی رسیدن به شادی و نشاط، ذوق و خلاقیت، امید و آرامش، سلامت روح و روان و تمامیارزشهای انسان است، هوش معنوی میتواند زندگی درونی و روح را با زندگی بیرونی و کار در دنیا، یکپارچه و هماهنگ سازد و موجب شادکامیو بهزیستی گردد. بالا بودن هوش معنوی می تواند کمک شایانی به کنترل و کاهش استرس و ایجاد راهبردهای مقابله ای شود. (وگان، 2002).
بدون تردید اهمیت تجربه کاری و چگونگی تاثیر آن بر نگرشها و ارزشهای مربوط به کار, موضوعی است که همواره مورد توجه روزافزون دانشمندان وصاحب نظران علوم اجتماعی وعلوم رفتاری بوده است. به نظر مرسی و بلانچارد[5] (1993)موفقیت سازمانها ومحیط های کاری ,بستگی کامل به استفاده کار آمد از منابع نیروی انسانی بر پایه علوم رفتاری دارد واین چالشی است که به گونه فزاینده سرپرستان ,مدیران ودست اندر کاران امور کاروسازمان را به خود مشغول داشته است .برای رویارویی با این چالش ؛شناخت هر چه بیشتر وجامعتر مفاهیم وسازه های مربوط به نیروی انسانی؛امری ضروری است.
به طور کلی می توان گفت که سنجشهای شخصیتی ممکن است اثر مهم بر چگونگی رفتار مردم در گروه یا در بافت سازمانی داشته باشد.بدیهی است هدف سازمان این است که شخصیت فرد کارکن را با شغل وبامردمی که با آنان کار می کند سازگار ومنطبق سازد (ترنس آر ,میچل , ترجمه شکرکن ,1383)
یکی از عمده ترین وشاید جنجال بر انگیز ترین مفاهیمی که ازیک سو تلاش های نظری وبنیادی بسیاری را به خود معطوف ساخته ,واز دگرسو سطوح مدیریت ومنابع نیروی انسانی سازمانها اهمیت زیادی پیدا کرده؛رضایت شغلی است (ناگی[6] 1996).این اهمیت از یک سو به دلیل نقشی است که این سازه[7] در پیشرفت وبهبود سازمان ونیز بهداشت وسلامت نیروی کار دارد واز طرفی ,به علت آن است که رضایت شغلی[8] علاوه برتعاریف ومفهوم پردازیهای متعدد وگاه پیچیده ,محل تلاقی ونیز سازه مشترک بسیاری از حوزه های علمی ,مانند آموزش پرورش ,روان شناسی ,مدیریت ,جامعه شناسی,اقتصاد و حتی سیاست بوده است(لاوسون وشن[9]؛به نقل ازهومن1381)
[1] - atkinson
[2] - Hilgard
[3] - larson
[4] - BUSS
[5] -Harsy and Blanchard
[6] - Nagy
[7] - construction
[8] - jobsetisfaction
[9] - lawson and shen
بیان مسئله
سرمایه روانشناختی به عنوان قابلیت های حالت گونه خود کارآمدی، خوش بینی، امیدواری و تاب آوری یک فرد تعریف می شود( لوتانز و همکاران، 2007، به نقل از عبدالله، 2009). یکی از عوامل اثر گذار بر آسیب پذیری یا بهزیستی افراد صفات شخصیت آنهاست( کوپر،2000).صفات شخصیت از طریق اثر گذاری بر تفسیر فرد از رویدادهای محیطی، فرایند انطباق و سلامت روانشناختی و جسمی را تخریب و یا تسهیل می کند( کاپلان، 1996؛ گرنت و همکاران ، 2009).
تاب آوری تنها پایداری در برابر آسیبها یا شرایط تهدید کننده نیست و حالتی انفعالی در رویارویی با شرایط خطرناک نمیباشد بلکه شرکت فعال و سازنده در محیط پیرامونی خود است. میتوان گفت تابآوری توانمندی فرد در برقراری تعادل زیستی-روانی در شرایط خطرناک است (کانرودیویدسون، 2003). افزون بر این پژوهشگران بر این باورند که تاب آوری نوعی ترمیم خود با پیامدهای مثبت هیجانی، عاطفی و شناختی است (گارمزی 1991، ماستن 2001، راتر 1999، بکر 2000).
تاب آوری تنها پایداری در برابر آسیبها یا شرایط تهدید کننده نیست و حالتی انفعالی در رویارویی با شرایط خطرناک نمیباشد بلکه شرکت فعال و سازنده در محیط پیرامونی خود است. میتوان گفت تاب آوری توانمندی فرد در برقراری تعادل زیستی-روانی در شرایط خطرناک است (کانرودیویدسون، 2003).
افراد تاب آور به عنوان افرادی توصیف میشوند که علایق وسیعی دارند، دارای سطح اشتیاق بالا بوده، و جرأت-مند هستند و از لحاظ اجتماعی مهارت و بشاشیت داشته، فاقد یا دارای رفتارهای خودشکوفانه هستند، از لحاظ عاطفی آرام هستند، دارای معنای فردی در زندگی بوده و قادرند شرایط استرس زا را تعدیل نمایند (لئتزرینگ، ۲۰۰۵).....
تعاریف نظری مفاهیم
تاب آوری:
تاب آوری به عنوان یک ساختار چند بعدی که به مهارت های مهم روانشناسی یا توانایی های فرد برای بکار بردن سیستم های حمایت محیطی_ اجتماعی و خانوادگی جهت فائق آمدن بر فشارهای زندگی اشره دارد، تلقی شده است( فرایبورگ و همکاران، 2005).
ویژگی های شخصیتی
شخصیت عبارت است از مجموعه ای از صفات و مکانیزمهای روانشناختی فرد که سازمان یافته ونسبتا پایدارند و تعاملات فرد وسازگاری اورا با محیط اجتماعی ,فیزیکی وروانی تحت تاثیر قرار می دهد(لارسن وباس,2008)
از طرفی آلپورت شخصیت را سازماندهی پویایی نظامهای روانی فیزیولوژیکی درون فرد می داند که رفتار وافکار شاخص هر فرد راتعیین می کند (شولتز ,ترجمه سید محمد ی, 1381).
استرس
به نظر شریدن و رادماچر استرس عبارت است از ترکیبی از چند عنصر با اثر متقابل بر یکدیگر که منجر به ناراحتی فرد می گردند( دارینی،1380)....
بررسی رابطه تاب آوری و ویژگی های شخصیتی با استرس در دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی در سال تحصیلی 94- 93 است.