
نام محصول: مدیریت منابع انسانی(طراحی وتجزیه وتحلیل شغل)
فرمت : PPT
تعداد اسلاید : 23
زبان : فارسی
حجم فایل : 840 کیلوبایت
مقدمه :
طراحی شغل در راستای تقسیم کار، طبقهبندی وظایف و چگونگی ارتباطات سازمانی انجام میگیرد که این اقدامات باید در راستای استراتژی سازمان قرار گیرد
«آنچه به ما در مورد یک شغل آموخته شده، این است که شغل عبارت است از وظایف از پیش تعیین شده که توسط مدیر ایجاد و توسط واحد ستادی منابع انسانی ارزیابی و سطح حقوق خاصی برای آن درنظر گرفته میشود... افراد برحسب اینکه به چه میزان شرایط احراز مشاغل را دارند، استخدام میشوند و در مسیر سلسله مراتب شغلی ارتقا پیدا میکنند.»
این روش متأسفانه یک روش قدیمی مهندسی صنایع است
بدون تردید، سازمانها باید یادگیرنده باشند و خود را با شرایط محیط وفق دهند تا زنده بمانند. بنابراین اقتضایی بودن نوع طراحی مشاغل متناسب با استراتژی، نوع تکنولوژی و سایر شرایط سیاسی، اقتصادی – اجتماعی و فرهنگی نباید نادیده گرفته شود.
1- طراحی مشاغل:
سابقه طراحی شغل از قلمرو مدیریت تولید و عملیات سرچشمه گرفته است که در آن طراحان مشاغل به دنبال تقسیم وظایف به فعالیتهای نزدیک به هم و کوچکی هستند که فرایند عملیات پشت سر هم دارند و زمان استاندارد نسبتاً دقیقی برای آنها قابل اندازهگیری است. این نوع طراحی شغل عمدتاً متناسب با تولید انبوه و به منظور ساده کردن بالانس خط تولید و سهولت تأمین منابع انسانی برای این منظور انجام میگیرد
طراحی شغل به زبان ساده عبارت است از: تعیین و در کنار هم قراردادن وظایفی که به صورت یک واحد کاری میتواند توسط فردی با مهارتهای خاص انجام گیرد و پاسخگوی بخشی از نیازهای سازمان باشد
چهار شیوه متفاوت در طراحی شغل:
- روش مهندسی صنایع که با عنوان روش مدیریت علمی نیز از آن یاد شده است. در این روش وظایف محدود و ساده در کنار هم قرار میگیرند به نحوی که شاغل آن شغل به طور تکراری، سریع و با مهارت زیاد وظایف خود را انجام دهد.
- روش ارگونومیک. در این روش که مبنای آن تقریباً همان روش مهندسی است، با اضافه شدن ملاحظات زیستشناسی و روانشناسی، در طراحی مشاغل به نحوی هماهنگی مطلوبی بین شاغل و ا بزار و تجهیزات مورد استفاده و محیط فیزکی کار برقرار میشود.
- روش انگیزشی قابل انعطاف با تنوع وظایف، در این روش تأکید بر انگیزههای درونزای شغلی است و عمدتاً بر شرایط زیر تأکید دارد:
* هویت کار مورد تأکید است.
* اهمیت کار موردنظر است.
* استقلال نسبی کار ضروری است
* انعکاس نتیجه کار (بازداد) لازم است.
چهار شیوه متفاوت در طراحی شغل:
- روش سیستمی که شاید بتوان آن را در دو گروه مرتبط به هم قرار داد:
* در این رو تأکید بر واگذار کردن کار به یک تیم یا گروه کاری است (در مقابل واگذار کردن کار به تک تک افراد) که تقریباً عمده ویژگیهای روش انگیزیشی طراحی مشاغل در آن مطرح است؛ منتها برای یک تیم کاری، و نه به طور فردی.
* روش فنی – اجتماعی. در این روش به جای تأکید بر طراحی مشاغل به طور جداگانه، طراحی سیستم کاری و تعامل ابعاد اجتماعی و فنی در مجموعه کاری سازمان مورد توجه است که طبعاً روش ترکیبی مطلوبی است.
مدیریت منابع انسانی(طراحی وتجزیه وتحلیل شغل)