حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

پایان نامه بررسی جنسیت‌مدار کارگفت‌های ترغیبی در پنج رمان معاصر فارسی

اختصاصی از حامی فایل پایان نامه بررسی جنسیت‌مدار کارگفت‌های ترغیبی در پنج رمان معاصر فارسی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

پایان نامه بررسی جنسیت‌مدار کارگفت‌های ترغیبی در پنج رمان معاصر فارسی


پایان نامه بررسی جنسیت‌مدار کارگفت‌های ترغیبی در پنج رمان معاصر فارسی

 

 

 

 



فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحات:156

پایان‌نامه برای دریافت درجه‌ی کارشناسی ارشد در رشته‌ی
زبان‌شناسی همگانی

فهرست مطالب:
فصل اول: کلیات پژوهش................................................................................................................................................1
1-1- مقدمه......................................................................................................................................................................2
1-2- بیان مسئله.............................................................................................................................................................2
1-3- مفاهیم اختصاصی پژوهش.................................................................................................................................3
1-3-1- کارگفت........................................................................................................................................................................3
1-3-2- ترغیب..........................................................................................................................................................................3
1-3-3- کارگفت ترغیبی.........................................................................................................................................................3
1-4- پرسش‌های پژوهش..............................................................................................................................................3
1-5- فرضیه‌های پژوهش..............................................................................................................................................4
1-6- اهداف پژوهش.......................................................................................................................................................4
1-7- شیوه‌ی پژوهش....................................................................................................................................................5
1-7-1- شیوه‌ی گردآوری داده‌ه............................................................................................................................................5
1-7-2- شیوه‌ی تجزیه و تحلیل داده‌ها...............................................................................................................................6
1-8- محدودیت‌های پژوهش.......................................................................................................................................6
1-9- ساختار پژوهش.....................................................................................................................................................7
فصل دوم: پیشینه‌ی مطالعات........................................................................................................................................8
2-1- مقدمه......................................................................................................................................................................9
2-2- پیشینه‌ی مطالعات در حوزه¬ی کنش¬های گفتاری.......................................................................................11
2-2-1-1- پژوهشگران غیرایرانی.........................................................................................................................................11
2-2-1-1- کارل بولر(1934)................................................................................................................................................11
2-2-1-2- یاکوبسن(1980).................................................................................................................................................13
2-2-1-3- آستین(1955).....................................................................................................................................................15
2-2-1-4- سرل(1969).......................................................................................................................................................17
2-2-1-5- باخ و هارنیش(1979).......................................................................................................................................19
2-2-1-6- هلیدی(1985)...................................................................................................................................................22
2-2-2- پژوهشگران ایرانی....................................................................................................................................................24
2-2-2-1- صفوی(1391)....................................................................................................................................................24
2-3- پیشینه‌ی  مطالعات در حوزه¬ی رابطه¬ی زبان و جنسیّت...........................................................................24
2-3-1- لیکاف(1975)..........................................................................................................................................................24
2-3-2- تنن(1994)...............................................................................................................................................................27
فصل سوم: مبانی نظری................................................................................................................................................32
 3-1- مقدمه..................................................................................................................................................................33   
 3-2-  ترغیب و انواع کارگفت‌های ترغیبی.............................................................................................................34
 3-3-  انواع جملات ترغیبی........................................................................................................................................35
 3-4- کارگفت‌های مستقیم و غیر مستقیم..............................................................................................................36   
 3-5- نیرو.........................................................................................................................................................................37     
 3-6- شرایط موفقیّت یا عدم موفقیّت پاره‌گفتار و یا جمله..................................................................................38
 3-7- رابطه¬ی کنش‌های گفتاری و وجه جملات....................................................................................................38
 3-8- رابطه¬ی کنش‌های گفتاری و جنسیّت...........................................................................................................41
 3-9- پژوهش ویلسون و اشپربر..................................................................................................................................42
 3-10- نتیجه‌گیری........................................................................................................................................................45
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها.............................................................................................................................46
4-1- مقدمه.......................................................................................................................................................................47
4-1-1- توضیح کارگفت ترغیبی............................................................................................................................................48
4-1-2- کارگفت‌های مستقیم و غیر مستقیم....................................................................................................................49
4-2- معرفی رمان‌های مورد بررسی......................................................................................................................................49
4-2-1- جمع-بندی....................................................................................................................................................................52
4-3- توضیح در مورد وجوه جمله-ها............................................................................................................................52
4-4- داده‌های پژوهش...................................................................................................................................................58
4-5- تحلیل آماری فرضیه‌های پژوهش.....................................................................................................................69
4-6- جمع بندی.............................................................................................................................................................79
فصل پنجم: نتیجه‌گیری.................................................................................................................................................80
5-1- مقدمه......................................................................................................................................................................81
5-2- خلاصه.....................................................................................................................................................................81
5-3- پرسش‌های پژوهش..............................................................................................................................................81
5-4- فرضیه‌های پژوهش...............................................................................................................................................82
5-5- تحلیل فرضیه‌های پژوهش مطابق با نتایج آزمون‌ها......................................................................................82
5-6- نتیجه‌گیری.............................................................................................................................................................84
5-7- پیشنهادهایی برای پژوهش‌های آتی.................................................................................................................86
فهرست منابع فارسی........................................................................................................................................................88
فهرست منابع انگلیسی....................................................................................................................................................90
واژه‌نامه‌ی فارسی...............................................................................................................................................................92
واژه‌نامه‌ی انگلیسی............................................................................................................................................................98
پیوست..............................................................................................................................................................................104

فهرست جدول‌ها
4-1- توزیع فراوانی و درصد کار¬گفت-ها.......................................................................................................................59
4-2- توزیع فراوانی و درصد کارگفت¬های مستقیم و غیر-مستقیم.........................................................................61
4-3- توزیع فراوانی و درصد کارگفت¬های مستقیم و غیر¬مستقیم در زنان و مردان..........................................63
4-4- توزیع فراوانی و درصد کار¬گفت¬ها به تفکیک وجه جمله...............................................................................65
4-5- توزیع فراوانی و درصد کار¬گفت¬های خبری، امری، پرسشی و التزامی در زنان و مردان.........................67
4-6- نتایج آزمون خی¬دو برای بررسی تفاوت کارگفت¬های ترغیبی در زنان و مردان........................................69
4-7- نتایج آزمون خی¬دو برای بررسی تفاوت کارگفت¬های ترغیبی مستقیم و غیر مستقیم در زنان...........70
4-8- نتایج آزمون خی¬دو برای بررسی تفاوت کارگفت¬های ترغیبی مستقیم و غیر مستقیم در مردان.......71
4-9- نتایج آزمون خی¬دو برای بررسی وجه کارگفت¬های ترغیبی در زنان...........................................................72
4-10- نتایج آزمون خی¬دو برای بررسی وجه کارگفت¬های ترغیبی در زنان........................................................73
4-11- نتایج آزمون خی¬دو برای بررسی تفاوت وجه کارگفت-ها..............................................................................74
4-12- نتایج آزمون خی¬دو برای بررسی تفاوت جمله¬های مستقیم و غیرمستقیم در حالت مخاطب زن.....75
4-13- نتایج آزمون خی¬دو برای بررسی تفاوت جمله¬های مستقیم و غیرمستقیم در حالت مخاطب مرد....76
4-14- نتایج آزمون خی¬دو برای بررسی تفاوت وجه کارگفت¬ها درحالت مخاطب زن........................................77
4-15- نتایج آزمون خی¬دو برای بررسی تفاوت وجه کارگفت¬ها درحالت مخاطب مرد........................................78

فهرست نمودارها
2-1- مدل ارغنون زبان (بولر)..........................................................................................................................................11
2-2- طرح نقش¬های زبانی (یاکوبسن)...........................................................................................................................14
3-2- کنش¬های غیرمنظوری ارتباطی (باخ وهارنیش)...............................................................................................21
4-1- درصد کارگفت-ها......................................................................................................................................................59
4-2- فراوانی کارگفت-ها....................................................................................................................................................60
4-3- درصد کارگفت¬¬ها از جهت مستقیم و غیر-مستقیم............................................................................................61
4-4- فراوانی کارگفت¬ها از جهت مستقیم و غیرمستقیم...........................................................................................62
4-5- فراوانی کارگفت¬های مستقیم و غیرمستقیم براساس جنسیت.......................................................................64
4-6- درصد کارگفت¬ها به تفکیک وجه..........................................................................................................................66
 
4-7- فراوانی کارگفت¬ها به تفکیک وجه........................................................................................................................66
4-8- فراوانی کارگفت¬های خبری، امری، پرسشی و التزامی براساس جنسیت......................................................68

فهرست شکل¬ها
2-1- الگوی ارتباطی بولر...................................................................................................................................................12



چکیده
هدف از انجام این پژوهش، بررسی جنسیت مدار کارگفت‌های ترغیبی با در نظر گرفتن وجه جمله است. گوینده از کارگفت ترغیبی، برای متقاعد کردن مخاطب به انجام  دادن و یا پذیرفتن امری استفاده می‌کند. به منظور انجام این بررسی، پنج رمان از رمان‌های معاصر فارسی انتخاب شد، کارگفت‌های ترغیبی از این رمان‌ها استخراج شد و به لحاظ وجه (امری، خبری، پرسشی و التزامی)، جنسیت گوینده ومخاطب و مستقیم یا غیر مستقیم بودن، بررسی شد. سپس فراوانی هر کارگفت و عوامل مرتبط با آن از جمله وجه و جنسیت گوینده و مخاطب و مستقیم یا غیرمستقیم بودن آن اندازه‌گیری شد و با استفاده از آزمون آماری خی دو مورد تحلیل قرار‌گرفت. نتایج این آزمون نشان داد که، میان بسامد وقوع کارگفت‌های ترغیبی در زنان و مردان تفاوت معناداری وجود نداشت. به علاوه زنان و مردان به میزان تقریباً مساوی از کارگفت‌های ترغیبی استفاده کردند. زنان در تعاملات خود به ترتیب از کار‌گفت‌هایی با وجه پرسشی، خبری، امری و التزامی استفاده کرده بودند، در مقابل، مردان به‌ترتیب از وجه‌های خبری، امری، پرسشی و التزامی استفاده نمودند. جملات ترغیبی فارغ از جنسیت گوینده به ترتیب با وجه‌های خبری، پرسشی امری و التزامی  ظاهر شدند. در کارگفت‌هایی که مخاطب آن‌ها زنان بود، جملات اغلب به صورت مستقیم و به ترتیب با وجه‌های خبری، پرسشی، امری و التزامی مشاهده‌شدند. در کارگفت‌هایی که مخاطب آن‌ها مردان بود، جملات اغلب به صورت مستقیم و به ترتیب با وجه‌های خبری، امری، پرسشی و التزامی بودند.
کلیدوا‌ژه‌ها: کارگفت، کارگفت ترغیبی، سرل، جنسیت‌مدار، رمان فارسی


دانلود با لینک مستقیم


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد