فرمت فایل : WORD + PDF + PPT
تعداد صفحات:20
فهرست مطالب:
عنوان صفحه
• ۱ مقدمه 4
• ۲ تاریخچه تجارت الکترونیک 5
• ۳ تعریف تجارت الکترونیک 7
• ۴ پرداخت الکترونیکی 8
o 4-1 یک خرید آنلاین فرضی 8
o 4-2 مراحل خرید و فروش الکترونیکی 10
• 5 بانکداری الکترونیکی 16
o 5-1 تعریف بانکداری الکترونیکی 16
o 5-2 کانالهای ارائه خدمات بانکداری الکترونیکی 16
o 5-3 مزایای بانکداری الکترونیکی 17
o 5-4 بانکداری الکترونیکی در جهان 17
o 5-5 بانکداری الکترونیکی در ایران 18
• 6 منابع 20
1- مقدمه
تجارت الکترونیکی از بهترین نمونههای بکارگیری فناوری ارتباطات و اطلاعات (ICT) برای مقاصد اقتصادی است. استفاده از این فناوری موجب رشد و توسعه اقتصادی، بهبود کارایی تجاری و تسهیل همگرایی کشورها و به ویژه کشورهای در حال توسعه در اقتصاد جهانی گردیده است. فناوری ارتباطات و اطلاعات امکان افزایش قابلیت رقابتپذیری بنگاهها را فراهم ساخته و همچنین به ایجاد مشاغل جدید میانجامد.
طی چند دهه اخیر حجم تجارت الکترونیکی جهانی در اثر تحولات گسترده فناوری ارتباطات و اطلاعات، رشد قابل توجهی را تجربه نموده است. بر اساس تحقیقات مؤسسه فارستر طی دوره 06-2002 حجم تجارت الکترونیکی به طور متوسط سالانه بیش از 58 درصد رشد نموده و از 2293 میلیارد دلار در سال 2002 به بیش از 12837 میلیارد دلار در سال 2006 بالغ گردیده است.
با توجه به اینکه مبادلات پولی و مالی جزء لاینفک مبادلات تجاری است، از اینرو همگام با گسترش حجم تجارت الکترونیکی جهانی، نهادهای پولی و مالی نیز به منظور پشتیبانی و تسهیل تجارت الکترونیکی به طور گستردهای به استفاده از فناوری ارتباطات و اطلاعات روی آوردهاند. در نتیجه طی چند دهه اخیر سیستمهای پرداخت الکترونیکی به تدریج در حال جایگزینی با سیستمهای پرداخت سنتی میباشند.
در این میان بانکها نیز با حرکت به سوی بانکداری الکترونیکی و عرضه خدمات مالی جدید، نقش شایان توجهی در افزایش حجم تجارت الکترونیکی داشتهاند. به عنوان نمونه، بر اساس گزارشهای مؤسسه Data Monitor (یکی از مهمترین مراکز تجزیه و تحلیل اطلاعات بانکداری اروپا) مشتریان بانکداری اینترنتی 8 کشور اروپایی از 5/4 میلیون نفر در سال 1999 به بیش از 21 میلیون نفر در سال 2004 رسیده اند.