
پاورپوینتی زیبا و جذاب در 27 اسلاید قابل ویرایش به همراه تصاویر با کیفیت
پاورپوینت کاروفنآوری هشتم ( پودمان الکترونیک )
پاورپوینتی زیبا و جذاب در 27 اسلاید قابل ویرایش به همراه تصاویر با کیفیت
دانلود تحقیق لزوم تسلط به زبانهای خارجی در رهبری تورهای گردشگری 4 ص فرمت word
دانلود مقاله بررسی نقش حمل و نقل در مشکلات صنعت توریسم در ایران 5 ص فرمت word
سیاحت و دید و بازدید نه تنها خصوصیت برجسته ایرانیان، بلکه اساسا ویژگی هر انسان است. بنابراین غافلگیری مسوولان ذیربط نه از بابت مسافرت شهروندان بلکه از آنجا ناشی میشد که در یک زمان بسیار کوتاه، سفر تبدیل به یکی از بزرگترین چالشهای گردشگری در کشور شده بود.
از سالها پیش موضوع توسعه گردشگری و لزوم توجه به صنعت توریسم به عنوان یکی از بدیلهای بسیار پرمنفعت اقتصادی، از طریق رسانههای مختلف مطرح شده بود و گرچه هنوز اقدام موثر و چشمگیری در این زمینه صورت نگرفته اما اجماع آرامی در سطح نخبگان و سیاستگذاران دولتی در این زمینه در حال پدیدارشدن است.
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 52
بررسی قاعده منع تعقیب مجدد در حقوق جزای بین الملل و حقوق جوامع اروپا
رگردان حاضر, در راستای پربار ساختن هرچه بیشتر ادبیات حقوقی در حقوق تطبیقی بویژه حقوق جزای بین المللی که اندک اندک در حال تدوین و توسعه است و نیز لزوم شناخت بیش از پیش مقررات بین المللی و چاره اندیشی و نشان دادن راهکار درست در خصوص همزیستی این مقررات با مقررات داخلی حقوق ایران ارائه میگردد.
هر جامعه یی دارای هنجارها و ارزشهای است که در قالب مجموعه یی به نام حقوق موضوعه گردآوری شده و طبعاً در حقوق کیفری نقض این ارزشها جرم تلقی می شود و مرتکب آن باید ضمانتهای ترمیمی و کیفری را تحمل کند براساس یک تفکر و اندیشه ساده , هر عملی که به این ارزشها لطمه و خدشه وارد نموده و آن را نقض کند, تنها یک بار باید مجازات شود این اندیشه که در قالب قاعده (منع تعقیب مجدد) بیان می شود با اختلاف رویه کشورهای جهان رو به رو می شود قطعاً همه ما در یک دهکده جهانی زندگی می کنیم امروزه آنچه در یک نقطه از این دهکده جهانی رخ می دهد دارای بازتابهای گسترده و فراوانی در نقاط دیگر آن می باشد.
در جهان کنونی , جامعه بشری دارای سازمانهای جهانی (سازمان ملل متحد و نهادهای تابعه آن) و منطقه ای است که با تلاش روز افزون می کوشند برای ارتقای ارزشهای والای انسانی و آشتی بین ملتها نظمی صلح جویانه برقرار نموده و در صورت اقتضای شرایط و خواست اراده واقعی سیاسی اعمال مخل نظم جامعه بشری و ناقض ارزشهای برتر و والای انسانی را که جرم نامیده می شوند مجازات کنند.
با این حال وقتی مساله مبارزه علیه اشکال مختلف جرائمی مانند تهیه و خرید و فروش مواد مخدر, تهیه و توزیع اسکناسهای جعلی, جرائم علیه محیط زیست برخی تبعیضها , شکنجه , راهزنی , و هوایی و خرید و فروش انسانها پیش می آید از آنجا که ارتکاب این گونه جرائم به نظم بین المللی لطمه و خدشه وارد نموده و کمابیش همه جهان را تحت تاثیر قرار می دهد اتخاذ تدابیر کیفری لازم در برابر این پدیده ها و رفتارهای مجرمانه بر عهده دولتها گذاشته می شود و این کار از طریق وضع معاهدات بین المللی انجام می گیرد.
بدین ترتیب هر دولتی هر چند پیش از هر چیزی پاسدار نظم و منافع خود می باشد ضامن و نگهبان نظم جهانی نیز هست. هر دولتی با پیوستن به این معاهدات و قبول صلاحیت هایی که در آن پیش بینی گردیده , صلاحیت کیفری خود را تعیین و مشخص کرده و کلیه جرائمی را که در قلمرو واقع شده و یا مرتکب و بزه دیده آن یکی از اتباع آن بوده و یا اینکه جرم علیه منافع اساسی و عالیه آن ارتکاب یافته باشد, مجازات می کند.
در جرم بین المللی (منظور جرایم دارای عنصر فرامرزی است) صلاحیت های مختلف که کشورها برخی آن را اصلی و انحصاری و برخی دیگر را فرعی قلمداد می کنند با هم تعارض پیدا می کنند.
به عبارت ساده تر , گاهی در صحنه بین المللی به علت وجود یک عنصر فرامرزی مانند تابعیت بحث تعدد صلاحیت پیش می آید و آن موردی است که دو یا چند دولت خود را صالح و ذینفع در رسیدگی به جرایم و اعمال مجازات می داند.
در چنین حالی چون دولتها بیش از آنکه به عدالت کیفری همدیگر اعتماد داشته باشند , بی اعتماد و بدبین بوده و حاکمیت خود را بر همه چیز مقدم داشته و به احکام جزایی یکدیگر چندان اعتباری نمی دهند بیم آن می رود که فردی به خاطر ارتکاب یک جرم دو بار از سوی دو کشور مورد محاکمه و مجازات قرار گیرد بدیهی است با طرح دعوای کیفری جدید فرآیند کیفری تازه یی آغاز شده و بنابراین متهم باید در دادگاه از خود دفاع کرده و در پایان در مورد مجرمیت تصمیم تازه یی گرفته خواهد شد.
آنچه که بیان شد رویه ای است که اکنون در بسیاری از کشورها در حد وسیعی پذیرفته شده است و این خلاف قاعده (منع تعقیب مجدد ) است.
با این همه بین کشورهای اروپایی گرایش و روند دیگری در حال شکل گیری است : از دهها سال پیش بین کشورهای اروپایی چند سازمان منطقه ای ایجاد شده که هدف آنها توسعه همبستگی سیاسی اقتصادی و فرهنگی بین کشورهای عضو سازمان می باشد.
به این ترتیب ساختار اروپا کم کم به از بین بردن بی اعتمادی ها و بدبینی های متقابل دولتها و ناهماهنگی بین عدالت کیفری آنها گرایش پیدا می کند.
جنبش و حرکت بزرگ یاد شده در قالب برخی معاهدات منطقه ای چند جانبه پدیدار می شود که هر کدام حسب مورد دارای محدوده و قلمرو جغرافیایی خاص می باشد در این معاهدات قاعده (منع تعقیب مجدد)کم کم و اغلب به شکل محدود و گاهی نیز مشروط به عنوان یک اصل کلی حقوقی پذیرفته شده است.
روند یاد شده همچنین باعث استقرار نظم نوین حقوقی (دیوان اروپایی حقوقی بشر) شده که خود در زمینه اعمال مجازات دارای اختیاراتی ویژه یی بوده به گونه یی که استفاده از این اختیارات ممکن است با اختیار دول عضو معاهده در تعارض و رقابت باشد زیرا هر نظام حقوقی اختیارات خاص خود را اعمال می کند و جمع با نظام حقوقی دیگر را کنار می گذارد با اینکه فرانسه در جنبش و حرکت جمعی یاد شده مشارکت می کند ولی بیشتر به اعمال اختیارات خود در حقوق داخلی می پردازد.
در نظام فرانسه اشخاص تابع قانون جزا بوده و در صورت ارتکاب جرم مشمول ضمانتهای کیفری و اداری تعیین شده هستند گذشته از این کلیه کارمندان, اعضای انجمنها , اتحادیه های صنفی, فدراسیونهای ورشی , کلیساها , موسسات و غیره با تنبیهات اداری رو به رو هستند ضمانت های کیفری و اداری نیز ممکن است به طور همزمان در مورد مجرم اعمال شود.
همانگونه که ملاحظه می شود قاعده (منع تعقیب مجدد)هم در حقوق داخلی و هم در حقوق جزای بین الملل ریشه دارد.
با توجه به این نکته که موضوع تعقیب مجدد ممکن است بین دو نظام حقوق ملی, نظام حقوق ملی و بین المللی و بالاخره نظام حقوقی ملی و جوامع اروپا مطرح شود به همین لحاظ بررسی قاعده (منع تعقیب مجدد) از این
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 9
عنوان پژوهش:بررسی آثار پیوستن ایران به سازمان جهانی تجارت بر بخش حمل و نقل کشور(شامل همه زیربخش ها)
نام سازمان : وزارت راه و ترابری
سال انتشار: 1380
چکیده طرح:
- قوانین و مقررات مغایر بخش ترابری کشور با اصول WTO :
اگر چه از آغاز برنامههای توسعه اقتصادی در جمهوری اسلامی ، اصلاحاتی منطبق با مصالح عالیه کشور نیز در شئونات مختلف آغاز گردیده که در عین حال همسو با مقتضیات WTO است، معهذا برای هماهنگی کامل با اصول WTO ، ضروریست مغایرتهای دیگر موجود در قوانین کشور بطریقی اساسی حل و فصل گردد.
مغایرتهای عمده قوانین و مقررات کشور در بخش ترابری با اصول WTO از جمله برخی اصول قانون اساسی (اصول 44 و 81)، قوانین امور گمرکی ، مالیاتی ، صادرات و واردات ، ترانزیت، تردد، انحصارات و قوانین و مقررات مربوط به سرمایههای خارجی ، ورود کالا بدون انتقال ارز، مجازات متخلفین از تعرفه حمل ، مقررات قیمتگذاری خدمات ترابری، تبعیض در قیمت سوخت انواع ناوگان، ضوابط تأسیس شرکتها و یا شعب شرکتهای خارجی و نهایتاً آئیننامهها و دستورالعملهای اجرایی مربوط به قوانین و مقررات مزبور و بویژه در بخش ترابری و برخی مصوبات شورایعالی هماهنگی ترابری کشور میباشد.
محورهای اصلی مغایرت در مجموعه قوانین و مقررات کشور با اصول WTO نیز به تفکیک مغایرتهای عام و مغایرتهای خاص(بخش ترابری) به شرح زیر است:
مغایرتهای عمومی:
- انحصارات دولتی مذکور در قانون اساسی
- محدودیت و تبعیض برای سرمایهگذاری خارجیان
- محدودیت و تبعیض در بهرهمندی از تسهیلات بانکی
- وجود نظام غیررقابتی در فعالیتهای اقتصادی
- وجود موانع برای تأسیس شرکتهای خارجی یا شعب آنها
- محدودیت در رفت و آمد خارجیان
مغایرتهای خاص(بخش ترابری):
- تبعیض در قیمتهای سوخت انواع ناوگان داخلی و خارجی
- وجود نظامهای قیمتگذاری غیر رقابتی برای خدمات ترابری
- تبعیض در خدمات مرزی، فرودگاهی و بندری به ناوگان خارجی
- محدودیت در تردد خدمه انواع ناوگان خارجی در داخل کشور
- محدودیت در ورود و خروج انواع ناوگان ترابری از کشور
II - بررسی قیمت تمام شده خدمات ترابری کشور:
مقتضیات بازار ایجاب مینماید تا ناوگانهای گوناگون ترابری ، ضمن محاسبه قیمت تمام شده حمل و در نظر گرفتن اصل اقتصادی بودن فعالیت ، با به حداقل رسانیدن هزینهها و به حداکثر رسانیدن بهرهوری ، سهم نهادههای مختلف را در آن مشخص نموده و بتوانند در بازار پر رقابت کنونی که روز به روز بسوی یکپارچگی جهانی به پیش میرود، توان پایداری و ادامه حیات داشته باشند.
بطور خلاصه قیمتهای تمام شده حمل بوسیله انواع ناوگان داخلی (جادهای – دریایی – ریلی و هوایی) به تفکیک بار و مسافر به شرح زیر میباشد:
1- ناوگان جادهای- بنابر ویژگیهای اقتصادی، جغرافیایی و اجتماعی کشور ، ناوگان جادهای حدود 90 درصد جابجایی داخلی کالا و نیز مسافر را برعهده دارد. براساس محاسبات بعمل آمده، قیمت تمام شده جابجایی هرتن – کیلومتر بار و مسافر بوسیله ناوگان عمومی جادهای داخلی در سال 1379 برای جابجایی بار 95 ریال و مسافر 43 ریال برای اتوبوسهای ویژه و 5/21 ریال برای اتوبوسهای عادی بوده است.
لازم به ذکر است که در شیوه ترابری جادهای برخلاف سایر شیوههای حمل ، هزینههای مربوط به زیرساختهای مربوطه نقشی در محاسبات قیمت تمام شده حمل ندارد.
2- ناوگان دریایی- در شیوه ترابری دریایی، جابجایی مسافر حایز اهمیت نیست و قیمت تمام شده جابجایی هر تن – کیلومتر بار توسط ناوگان ایرانی حدود 5/7 ریال برآورد شده است.
3- ناوگان ریلی- قیمت تمام شده جابجایی هرتن – کیلومتر بار و مسافر بوسیله ناوگان ریلی در سال 1381 حدود 150 ریال بوده است.(با در نظر گرفتن هزینههای مربوط به احداث و نگهداری خطوط ریلی).
4- ناوگان هوایی- در شیوه ترابری هوایی بعکس ترابری دریایی جابجایی بار، حایز اهمیت نیست و قیمت تمام شده جابجایی هر نفر – ساعت پرواز توسط ناوگان ایرانی در ابتدای سال 1382 حدود 336000 ریال محاسبه گردیده است.
III- شناسایی مشوقها، فرصتها، موانع و تهدیدها با بخش ترابری در شرایط پیوستن به WTO:
منظور از مشوقها، فرصتها ،موانع و تهدیدها در شرایط پیوستن به WTO، پیشبینی زمینههای مثبت و منفی است که در نتیجه پیوستن ایران به WTO در بخش راه و ترابری کشور بروز مینماید.
الف- مشوقها:
1- وجود و تعدد شرکتهای غیر دولتی در زمینه ارائه خدمات ترابری:
2- وجود تشکلهای صنفی تعریف شده در بخش .
3- وجود زمینههای لازم برای نقش آفرینی بخش غیر دولتی از جمله مشارکت.
4- وجود نیروهای انسانی متخصص در زمینه ساخت و ساز تأسیسات زیر بنایی.
5- وجود ظرفیتهای مناسب در بخش در صورت افزایش تقاضا.
6- وجود زمینههای مناسب برای جذب جهانگردی.
7- انتقال فناوریهای جدید برای تجهیز تأسیسات زیربنایی و بهرهبرداری در بخش.
8- واقعی شدن اجتناب ناپذیر بهای سوخت برای انواع ناوگان.
ب- فرصتها:
1- وجود تأسیسات زیربنایی متناسب برای بهرهبرداری در بخش.
2- وجود موقعیت جغرافیایی ممتاز برای ترانزیت.
3- دسترسی گسترده به آبهای آزاد و بینالمللی.
4- ثبات و امنیت در شبکههای مختلف ترابری کشور.
5- وجود زمینههای مناسب برای جذب سرمایهگذاریهای داخلی و خارجی.
6- افزایش اجتناب ناپذیر بهرهوری در تمامی زمینههای بخش.
ج- موانع:
1- موانع متعدد قانونی و مقرراتی که در مرحله I به آنها اشاره شد.
2- ساختار نامتناسب بخش ترابری کشور.
3- تشریفات برای دریافت پروانه عبور و نیز روادید برای کامیونها و خدمه انواع ناوگان خارجی.
4- وجود سازمانهای متعدد در امر بازرسی.
5- وجود انحصارات در بخش .
6- گستردگی دخالت دولت بویژه در امور تصدیگری.
7- دخالت دولت در امر قیمتگذاری برای خدمات بخش.
8- نبود تجهیزات و فناوری متناسب و کافی در تمامی قسمتهای بخش.
9- بالا بودن سن انواع ناوگان ترابری داخلی
10- پایین بودن کیفیت خدمات داخلی نسبت به استانداردهای جهانی.
11- بالا بودن قیمت تمام شده برای ناوگان داخلی.
12- نامتناسب بودن تأسیسات زیربنایی بخش بویژه برای ترابری ترکیبی.
د- تهدیدها:
1- وجود ضعف در نظام مدیریت و برنامهریزی بخش.
2- وجود رقیبان توانمند بینالمللی.
3- اشتغال اتباع بیگانه در بخش.
4- نبود نظام اطلاعرسانی متناسب.
5- پایین بودن ایمنی در شبکه جادهای.
6- عدم آشنایی نیروهای داخلی با تجارت نوین.
7- پایین بودن بهرهوری در بیشتر شئونات بخش.
8-نارساییهای موجود در دیگر بخشها که بر بخش تأثیرگذار است مانند سیستم بانکی- بازرسی و ...غیره.
IV- بررسی سهم بخش دولتی و غیر دولتی و انحصار در بخش ترابری و تدوین برنامه خصوصی سازی:
سیاستهای کلی کشور در زمینههای اقتصادی، از آغاز برنامههای توسعه اقتصادی، همسو و هم جهت با ضرورتهای مورد توجه سازمان جهانی تجارت است و این جهتگیری در برنامههای دوم و سوم مستحکمتر گردیده است. بنابر استراتژیهای مدون بخش ترابری کشور به رغم وجود موانع قابل ملاحظه، اراده جدی برای رهاسازی امور تصدیگری از بخش و تقویت بخش غیردولتی در سطح مدیریت عالی وجود دارد و تدابیر ویژهای به منظور خصوصیسازی اتخاذ گردیده است. البته موانع قانونی و نیز گستردگی نقش و سهم دولت در بخش ترابری ، امر خصوصی سازی را با دشواری و طولانی شدن فرآیند تحقق آن مواجه ساخته است.
اگر چه اصل 44 قانون اساسی نقش دولت در امور زیربنایی اقتصادی چون راه راهآهن کشتیرانی و هواپیمایی را تصریح نموده است، معهذا با هماهنگیهای صورت گرفته در برنامه سوم توسعه و تفاسیر شورای