حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله کامل درباره خیار گلخانه ای 23 ص

اختصاصی از حامی فایل دانلود مقاله کامل درباره خیار گلخانه ای 23 ص دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 23

 

دانشگاه آزاداسلامی

واحد شهرری

موضوع :

خیار گلخانه ای

استاد :

جناب آقای مهندس فردوسی زاده

تهیه کننده :

فرشاد رزم آزما

84521358261

بهار 1387

خیار گلخانه ای(درختی(

 

اسکلت بخشی از گلخانه است که پوشش پلاستیکی یا شیشه ای را نگه میدارد. اسکلت گلخانه باید محکم و سبک بود و در عین حال ارزان و با دوام باشد و تا حد امکان سایه کمتری داشته باشد. در حال حاضر اسکلت گلاخنه را بیشتر با آهن گالوانیزه و یا آلومینیم می سازند و در بعضی موارد از چوب هم استفاده میشود که هم ارزانتر است و هم ساخت آن آسانتر است، ولی این اسکلتها زود می پوسند و در ضمن برای استحکام بیشتر باید از قطعات چوبی ضخیمتری استفاده کرد که این امر سبب کاهش نفوذ نور آفتاب بداخل گلخانه می گردد.

در حال حاضر دو نوع گلخانه رواج دارد:

1- گلخانه دو طرفه 2- گلخانه کوآنست

در گلخانه های دو طرفه دیوارهای جانبی عمودی هستند و سقف آنها حالت مثلثی دارد. در گلخانه کوآنست از کمانهای لوله ای یا چوبی (بیشتر لوله های فولادی) استفاده می شود در این روش کمانها را که دارای قوسی حدود 180° هستند بموازات هم و بفواصل مشخص (1.5-3.5 m) در زمین فرو می کنند و کمانها بوسیله تیرهای افقی که در امتداد طولی گلخانه قرار دارند بهم اتصال می یابند و مستحکم می شوند. فاصله تیرهای افقی که بطور موازی در روی کمانها قرار گرفته و اولین کمان را به آخرین کمان وصل می کنند، 100-150 cm است. به این ترتیب یک فضای درونی بزرگ و واحد بوجود می آید. برای پوشاندن گلخانه کوآنست معمولاً از پلاستیک استفاده می کنند. بدین منظور در فواصل بین لوله های افقی و بفاصله 25-30cm سیمهای گالوانیزه به موازات لوله های افقی نصب می کنند که برای پوشش پلاستیکی سطح مناسبی بوجود می آورند و پس از پوشاندن گلخانه با پلاستیک تعدادی از همین سیمها روی پوشش پلاستیکی نصب می شوند تا پوشش گلخانه مستحکم تر شود.

در هنگام ساخت گلخانه باید نکات زیر را در نظر گرفت:

1. اگر سطح گلخانه خیلی وسیع باشد کنترل درجه حرارت و تهویه آن مشکل می باشد. لذا بهتر است سطح کشت در واحدهای کوچک و جداگانه 300-500 m2 تفسیم شود.

2. ارتفاع داربستی که بوته های خیار به آن بسته می شود حدودm 2 است. بنابراین ارتفاع دیواره های جانبی گلخانه باید حداقل 2 m باشد

3. شیب سقف باید به اندازه ای باشد که استحکام کافی داشته باشد و آب باران و برف را روی خود نگه ندارد. از طرفی اگر ارتفاع خیلی باشد فضای اضافه گلخانه بیشتر شده و هزینه گرم کردن آن افزایش می یابد. لذا شیب را باید حدود 25-30% گرفت. البته در گلخانه کوآنست بدلیل انحنای سقف این مشکل تا حدود زیادی رفع می شود.

4. در بعضی مواقع لازم است که هوای گلخانه را خارج کنیم و چون هوای گرم سبک است و معمولاً زیر سقف می ایستد بهتر است در سقف گلخانه دریچه هایی تعبیه شود که در مواقع لازم این دریچه ها باز شده و هوای گرم خارج شود. در گلخانه های کوآنست باز و بسته کردن این دریچه ها مشکل است. لذا در دیواره های جانبی گلخانه و


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله کامل درباره خیار گلخانه ای 23 ص

دانلود مقاله کامل درباره درباره گیاه ارزن (مربوط به رشته کشاورزی) 36 ص

اختصاصی از حامی فایل دانلود مقاله کامل درباره درباره گیاه ارزن (مربوط به رشته کشاورزی) 36 ص دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 36

 

ارزن

نام علمی pancium miliaceum

انکلیسی mill

فرانسه : millet

تاریخچه و کلیات

ارزن گیاهی است که دارای دانه های خیلی کوچک بوده و دانه های آن از دانه ذرت خوشه ای به مراتب کوچکتر می باشد و در بین غلات به غله دانه ریز معروف است.

این گیاه درایران و دیگر کشورهای گرمسیر که سابقه تاریخی زیادی در امر زراعت دارند و نیز در مناطق گرم به مقدار زیاد کاشته شده و زراعت آن در مصر به زمانهای دور باز می‌گردد و در چین قدیم حدود 2600 تا 2700 سال قبل از میلاد ارزن ، برنج ، گندم و دیگر غلات از گیاهان زراعتی درجه اول بوده اند به روایت تاریخ زراعت ارزن در چین و روم و یونان حتی به حدود 2600 سال قبل از میلاد می رسد در حال حاضر به مقدار زیاد در آفریقا ، هندوستان چین و بعضی از کشورهای آمریکای جنوبی کاشته می شود و در ایران نیز زراعت ارزن از قرن سیزدهم متداول بوده است.

ارزن در برخی از کشورهای اروپا نیز از قدیم برای تغذیه انسان ، حیوانات و بخصوص پرندگان به مقدار زیاد کاشته می شد لکن پس از آنکه کشت سیب زمینی و ذرت در اروپا توسعه پیدا کرد سطح زیر کشت ارزن کاهش یافت و اهمیت خود را از دست داد.

مشخصات گیاه شناسی

ارزن در رده بندی گیاهی از تیره غلات gramineae بوده و دارای جنسهای مختلفی است این گیاه مانند سایر غلات دارای ریشه افشان و ساقه های ماشوره ای و بدون انشعاب و گره دار می باشد. برگهای ارزن باریک، کشیده و به طور متناوب در روی ساقه قرار دارند و به نیامی منتهی می شوند که ساقه را در بر گرفته است. گل آذین ارزن به صورت خوشه سنبل بوده، میوه آن گندمه و دارای دانه های ریز و کوچک و گرد است، دانه های ارزن به وسیله پوشینه کاملا پوشیده شده و رنگ دانه در نژادهای مختلف متفاوت است ارتفاع بوته ارزن بسته به انواع آن متفاوت بوده و بین 45 سانتی متر تا 2 متر و گاهی نیز تا 3 متر متغیر می باشد.

ارزن دارای گونه های زیادی است که مهمترین آنها عبارتند از:

1- ارزن معمولی Panicum miliaceum L

ارتفاع بوته آن نسبتا کوتاه و حدود 50/1 متر بوده. تعداد برگهای روی ساقه آن کم و گل‌آذین آن خوشه سنبل باز(پانیکول) و سست است.(شکل 147) دانه ها پس از رسیدن کامل در داخل پوشینه ها(گلومل ها) باقی مانده و خیلی شفافند. دانه ها به رنگهای سفید، زرد، قرمز روشن و حتی سیاه بودن و نسبتا مسطح هستند. وزن هزار دانه آنها 5 تا 7 گرم است. مبدا این ارزن از آسیا و بخصوص چین بوده و در اروپای مرکزی و روسیه نیز به مقدار زیاد کشت می‌گردد. همچنین زراعت آن در شرق آفریقا، آمریکا، اتازونی، بریتانیا، چین، ژاپن، کره و هندوستان رایج است. این ارزن به مصرف تغذیه انسان و حیوانات رسیده و دارای چند زیر‌گونه می باشد که عبارتند از:

پانیکول آن باز می باشد

Panicum miliaceum ssp . efusum

پانیکول آن فشرده بوده

Panicum miliaceum ssp . compactum

پانیکول آن نیمه فشرده می باشد(شکل 148)

Panicum miliaceum ssp. compactum

در سال 1922 دانشمندی به نام شوالیه Chevalier در هندوستان رقم دیگی از این گونه به نام Panicum miliaire بدست آورد که دارای دانه های خیلی ریز با وزن هزار دانه 2 تا 3 گرم بوده و در مقابل خشکی بسیار مقاوم می باشد.

سایر گونه های این ارزن عبارتند از :

Panicum antidotale Retz

Panicum maximum L.

2- Digitaria exilis Stap f ( Paspalum langiflorum A. Chev)

ارتفاع بوته این ارزن خیلی کم و حدود 45 سانتی‌متر بوده و به ارزن کوچک موسوم است. هر گل آذین آن دارای 2 تا 4 شاخه فرعی خیلی نازک می باشد که هر یک بین 5 تا 5/12 سانتی متر طول دارند. دانه ها پوشیده و خیلی کوچکند. وزن هزار دانه آنها 5/0 تا 6/0 گرم بوده. مرکز اصلی آن از آفریقاست و در گینه، سیرالئون، سودان و شمال نیجریه نیز کشت می‌شود.

3- Echinochloa frumentaceum Link

Syn.

Panieum frunentaceum Roxb.

ارتفاع بوته آن حدود 2 متر بوده، پانیکول آن فشرده، رنگ دانه هایش قهوه ای، وزن هزار دانه آن 3 تا 4 گرم است. این ارزن وحشی بوده و مبدا آن از آفریقاست و در چین و هند نیز کشت می شود. گیاهی است زودرس و به مناسبت آنکه دوره زندگی دو ماهه دارد به ارزن 60 روزه معروف می باشد. سرعت رشد آن خیلی زیاد است و در بعضی کشورها بخصوص در مصر جهت اصلاح زمینهای شور در تناوب قبل از برنج قرار می گیرد و در مصرف آن بیشتر برای علوفه دامها است.

4- Paspalum scrobiculatum L.

var. frumentaceum Stapf

این رقم در هندوستان کشت می شود و برای رشد و نمو خود احتیاج به خاکهای قوی دارد. دانه های آن نسبتا درشت و وزن هزار دانه آن 5 تا 6 گرم است.

5- گاورس

Setaria italica Beav .

Syn.

Panicum italicum L .

Panicum germanicum Moench.


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله کامل درباره درباره گیاه ارزن (مربوط به رشته کشاورزی) 36 ص

تحقیق و بررسی در مورد چکیده گزارش تحلیلی نتایج نظرسنجی «کاربرد آمار در مدیریت صنعت برق»

اختصاصی از حامی فایل تحقیق و بررسی در مورد چکیده گزارش تحلیلی نتایج نظرسنجی «کاربرد آمار در مدیریت صنعت برق» دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 4

 

چکیده گزارش تحلیلی نتایج نظرسنجی «کاربرد آمار در مدیریت صنعت برق» در سال 1385

الف-در کلیه معاونت های شرکت توانیر

برای انجام نظرسنجی بعمل آمده در پایان سال 1385، راجع به کاربرد «گزارشات آمار رسمی صنعت برق» منتشره از سوی مرکز اطلاع رسانی، 194 پرسشنامه توزیع گردید که تعداد 90 پرسشنامه از سوی مدیران و کارشناسان صنعت برق شرکت توانیر تکمیل شد. در تحلیل های آماری بعمل آمده نکات زیر مشهود است:

میزان استفاده از انواع محصولات گروه آمار

معاونت برنامه ریزی

معاونت توسعه و منابع اقتصادی

معاونت هماهنگی و نظارت برتوزیع

معاونت منابع انسانی

میانگین استفاده درکل توانیر

الف. آمار صنعت برق ایران، ویژه‌ی مدیریت راهبردی

1/61

6/66

3/61

1/57

1/61

ب. گزارش آمار برق روستایی

1/37

9/22

2/34

3/23

7/32

ج1. آمار تفصیلی، جلد1: ویژه مدیران

9/57

6/61

5/64

7/57

3/61

ج2. آمار تفصیلی، جلد2: تولید نیروی برق

4/68

0/77

5/62

7/57

6/64

ج3. آمار تفصیلی، جلد3: انتقال نیروی برق

1/74

2/59

46

7/57

7/58

ج4. آمار تفصیلی، جلد4: توزیع نیروی برق

2/68

9/62

0/59

4/54

1/61

د1. صنعت برق ایران در آیینه‌ی آمار، فارسی

8/60

3/68

3/52

4/47

2/57

د2. صنعت برق ایران در آیینه‌ی آمار، لاتین

3/30

7/43

4/31

9/17

9/28

ه1. گزارش صنعت برق ایران، فارسی

1/61

5/68

8/55

2/45

7/57

ه2. گزارش صنعت برق ایران، لاتین

3/32

6/47

9/28

3/15

6/28

و. سایت آمار با آدرس amar.tavanir.org.ir

1/44

7/68

2/65

6/46

9/54

در این گزارش ها در مبحث «تولید و انتقال» سرفصل های بیشتری از مبحث «توزیع»، موجود است و این به دلیل آن است که تاکنون در ستاد صنعت برق، توجه به تولید و انتقال بیشتر از بحث توزیع بوده است. با تغییر ساختار در توانیر و تشکیل معاونت توزیع و باتوجه به مستقل شدن شرکت های توزیع و ارتباط مستقیم آنها با ستاد صنعت برق، لازم است در گزارش های رسمی آماری در آینده، قلم های اطلاعاتی تفضیلی تری در بخش توزیع به گزارش ها اضافه گردد.

«میزان استفاده» مدیران و کارشناسان توانیر از چهارجلد گزارش آمار تفصیلی بیش از 60 درصد بوده است. (نسبتاٌ زیاد)

درجدول فوق، میانگین استفاده از آمار تفصیلی ویژه مدیریت راهبردی 61% است و این گزارش که جدیدترین انتشار گروه است و با اطلاعات 9 ماه عملکرد و سه ماه برآورد در پایان همان سال منتشر می شود تا تهیه آمار تفصیلی خلاء اطلاعاتی را پر می کند. این درصد بالا نشاندهنده موثر بودن تهیه آمار راهبردی برای صنعت برق می باشد.

55% از پاسخگویان از سایت آمار با آدرس http://amar.tavanir.org.ir استفاده می کنند.

بیش از 60% پاسخگویان از گزارش های آماری

جهت کسب اطلاعات از عملکرد واحدهای عملیاتی صنعت برق

جهت برنامه ریزی

جهت کنترل و نظارت

استفاده می کنند.

بیشترین جداول استفاده شده در گزارش آمار تفصیلی ویژه تولید عبارتند از: جداول خلاصه وضعیت بخش تولید و جدول اطلاعات واحد به واحد نیروگاهی بیشترین جداول استفاده شده در گزارش های آمار تفصیلی عبارتند از:

در بخش تولید: جداول «خلاصه وضعیت و اطلاعات واحد به واحد نیروگاهی»

در بخش انتقال: جداول «خلاصه وضعیت خطوط و پست های شبکه» و اطلاعات عمومی شرکت ها

در بخش توزیع: جدول «خلاصه وضعیت شبکه توزیع و شرکت های توزیع» و جداول «آمار تفصیلی فروش، مشترکین و حداکثر بار و شبکه توزیع»

شاخص «مناسب بودن زمان انتشار» گزارش ها، در نظرسنجی سال 85، (9/56= نسبتاًٌ زیاد) می باشد که نسبت به نظرسنجی سال 83،(42=نسبتاً متوسط) افزایش چشمگیری را نشان می دهد، این مطلب نشان از «رضایت نسبی» پاسخگویان دارد، هرچند که نباید فراموش کرد که 9/15 درصد از پاسخگویان از زمان انتشار گزارش ها رضایت ندارند و باید جهت تامین خواسته ی این دسته از کاربران اقدامات مقتضی صورت گیرد.

منابع اخذ آمار و اطلاعات مدیران و کارشناسان ستاد صنعت برق

44% گزارش های آماری منتشره توسط مرکز اطلاع رسانی است

30% کسب آمار از زیرمجموعه شرکت توانیر

9% کسب آمار از شرکت مدیریت شبکه برق ایران

11% از معاونت های شرکت توانیر

6% از خارج از مجموعه صنعت برق

شاخص «میزان صحت و دقت» گزارش های آماری از نظر پاسخگویان:

اقلام اطلاعاتی، 9/67 (نسبتاً زیاد)

تعاریف 6/69 (نسبتاً زیاد)

محاسبات 8/68 (نسبتاً زیاد)

است و میزان شاخص کل، معادل 8/68 می باشد. ضمنا باتوجه به نظارت مناسب بر امر سیاست برون سپاری تولید گزارش ها، روند ارتقاء کیفیت و صحت و دقت آنها بطور صعودی ادامه داشته است.

نزدیک به 80% پاسخگویان موافق با تفکیک گزارش آمار تفصیلی به چهارجلد (ویژه مدیران، تولید، انتقال و توزیع) هستند. لازم به ذکر است که این تصمیم بر پاییه نتایج نظرسنجی سال 83، انجام پذیرفت.

هنوز «گزارش های چاپی» اولویت اول را در «استفاده» از محصولات آماری دارد، اولویت بعدی، گزارشات روی اینترانت شرکت و سپس سی دی گزارش ها می باشد.

در «اولویت اول»، نیاز استفاده کنندگان «انتشار سالانه گزارش» ها است و نیاز به گزارش های فصلی نیز طرفداران زیادی دارد. بنابراین انتشار آمار فصلی در اولویت بعدی است که باید در برنامه ریزی های آینده قرار بگیرد.

اکثر پاسخگویان، «اجرای هرساله این نظرسنجی» را لازم دانستند.

چکیده نظرسنجی کاربرد آمار در معاونت برنامه ریزی شرکت توانیر

در طرح نظرسنجی «کاربرد گزارشات آمار رسمی صنعت برق» در پایان سال 1385، از بین 44 پرسشنامه توزیع شده ، 23 پرسشنامه در معاونت برنامه ریزی تکمیل گردید، نتایج و نکات اصلی از تحلیل آماری آنها در زیر بصورت خلاصه آمده است:

بیشترین میزان استفاده (17/74) اختصاص به «گزارش آمار تفصیلی ویژه انتقال» دارد.

بیشترین نوع استفاده از گزارش ها جهت برنامه ریزی می باشد (3/91)

 

در میان گزارش ها، بیشترین و کمترین استفاده از جداول بصورت زیر است:

نام گزارش

بیشترین استفاده

آمار تفصیلی- تولید نیروی برق

آمار تفصیلی- توزیع نیروی برق

آمار تفصیلی- انتقال نیروی برق

خلاصه وضعیت (9/60%)

اطلاعات تفصیلی شبکه توزیع، حداکثر بار، فروش و مشترکین (2/65%)

خلاصه وضعیت خطوط و پست های شبکه (8/60%)

از زمان انتشار گزارش ها، در این معاونت رضایت نسبی دارند و یک راه برای افزایش رضایت بیشتر، انتشار بولتن فصلی جهت تامین خلاء اطلاعاتی می باشد.

گزارش های آماری مرکز اطلاع رسانی 43% از نیاز آماری این معاونت را تامین می نماید و 32% از شرکت های زیرمجموعه توانیر گرفته می شود.

شاخص میزان صحت و دقت گزارش های آماری در این معاونت (71%)، نسبتا زیاد می باشد.

گزارش های چاپی، اولویت اول را در استفاده از انواع محصولات آماری داراست.

علاقمندان به گزارشات سالانه (87/60%) و به گزارشات فصلی (48/43%) است.

73/9% پاسخگویان با سالی یک بار نظرسنجی موافق هستند.

چکیده نظرسنجی کاربرد آمار در معاونت هماهنگی و نظارت بر بهره برداری شرکت توانیر

طرح نظرسنجی «کاربرد آمار رسمی صنعت برق» که در سال 1385درسطح شرکت توانیر برگزار گردید.

در این معاونت که شامل دفاتر فنی تولید، بهره برداری شبکه و توزیع بود، 68 پرسشنامه توزیع وازبین آن ها 32 پرسشنامه تکمیل گردید.نتایج و نکات اصلی از تحلیل آماری آنها در زیر بصورت خلاصه آمده است:

شاخص «میزان استفاده» از سایت آمار با آدرس http://amar.tavanir.org.ir ، 2/65 (نسبتا زیاد) می باشد که بیشترین درصد را به خود اختصاص داده است.

درصد فراوانی نوع استفاده از گزارش های آماری در نمودار زیر آمده است، بیشترین استفاده در این معاونت جهت کنترل و نظارت می باشد.

در گزارش آمار تفصیلی، بخش تولید، پاسخگویان جدول اطلاعات واحد به واحد نیروگاهی را بیش از سایر جداول مورد استفاده قرار می دهند (9/46%)، در گزارش انتقال، جداول خلاصه وضعیت شبکه انتقال (5/37%) و در گزارش توزیع، بیشترین استفاده از جداول خلاصه وضعیت شبکه و شرکت های توزیع (75/43%) است.

پاسخگویان در این معاونت نسبت به «مناسب بودن زمان انتشار گزارش ها» رضایت نسبی دارند.

میزان «صحت و دقت» گزارش های آماری از دید پاسخگویان در این معاونت، بطورکلی 65% می باشد که نشان دهنده وجود رضایت نسبی است.

انتشار گزارش فصلی در اولویت اول نیاز استفاده کنندگان می باشد (25/56%) و انتشار سالانه در اولویت دوم قرارداد (50%)

پاسخگویان در این معاونت، به ترتیب از محصولات آماری زیر استفاده می کنند:

گزارش های آماری روی اینترانت شرکت

گزارش های چاپی

CD گزارش ها

گزارش ها بروی اینترنت

از نظر اکثر پاسخگویان، نظرسنجی سالی بک بار اثر بخش است.


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق و بررسی در مورد چکیده گزارش تحلیلی نتایج نظرسنجی «کاربرد آمار در مدیریت صنعت برق»

پروژه ای در مورد بررسی قدرت پردازش شبکه های عصبی مصنوعی

اختصاصی از حامی فایل پروژه ای در مورد بررسی قدرت پردازش شبکه های عصبی مصنوعی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

پروژه ای در مورد بررسی قدرت پردازش شبکه های عصبی مصنوعی


پروژه ای  در مورد بررسی  قدرت پردازش شبکه های عصبی مصنوعی

توجه: لینک دانلود و خرید در پایین و زیر این مطلب قرار دارد

  توجه: این فایل میتواند هم به عنوان تحقیق و هم به عنوان مقاله مورد استفاده قرار گیرد

(قابل ویرایش و اماده پرینت)Wordفرمت :

 

فونت:roya

سایز:حداکثر و معمول _24

تعداد صفحات:23

چکیده:

خلاصه سازی روشی است برای فشرده سازی منتهای  بسیاربزرگ که به دلیل روش بیشترین درمرتبط نرین اطلاعات موجود درمتن استخراج می شودآنچه که مارادراین محدود می نماید استخراج مرتبط ترین اطلاعات وعامل مهم دیگرخواندنی بودن وقابل فهم بودن متن است.

باتوجه به افزایش روزافزون اطلاعات موجود دراینترنت که به صورت الکترونیکی ارائه می شود، تحقیقات وسیعی برروی این زمینه درحال انجام است تابتوان هرچه سریع تر به مرتبط ترین اطلاعات   است یافت مثلاٌ :اگر شما دراینترنت به دنبال موضوعی باشید حجم وسیعی ازصفحات اینترنتی دراختیار شما قرار نی گیرد حال باید تک تک این صفحات رابه طور کامل  مطالعه  به اطلاعات موردنیاز دست پیداکنیم .


دانلود با لینک مستقیم


پروژه ای در مورد بررسی قدرت پردازش شبکه های عصبی مصنوعی

تحقیق و بررسی در مورد دولت الکترونیک

اختصاصی از حامی فایل تحقیق و بررسی در مورد دولت الکترونیک دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 6

 

دولت الکترونیک

دولت الکترونیک استفاده سهل و آسان از فناوری اطلاعات به منظور توزیع خدمات دولتی به صورت مستقیم به مشتری، به صورت 24 ساعته و 7 روز هفته می‌باشد.

دولت الکترونیک شیوه‌ای برای دولتها به منظور استفاده از فناوری جدید می‌باشد که به افراد تسهیلات لازم جهت دسترسی مناسب به اطلاعات و خدمات دولتی، اصلاح کیفیت خدمات وارائه فرصتهای گسترده‌تر برای مشارکت در فرایندها و نمادهای مردم سالار را اعطا می‌کند.

دولت الکترونیک، یک دولت ارقامی دیجیتالی بدون دیوار و یک دولت بدون ساختمان و سازمانی مجازی است که خدمات دولتی را به صورت بلاواسطه به مشتریان ارائه می‌دهد و موجب مشارکت آنان در فعالیتهای سیاسی می‌گردد.

دولت الکترونیک یک شکل پاسخگویی از دولت می‌باشد که بهترین خدمات دولتی را به صورت بلاواسطه به شهروندان ارائه می‌دهد و آنها را در فعالیتهای اجتماعی شرکت می‌دهد بنابراین مردم دولتشان را بر سرانگشتان خویش خواهند داشت.

دولت الکترونیک استفاده از فناوری به منظور تسهیل امور دولت از طریق ارائه خدمات و اطلاعات کارا و موثر به شهروندان و شرکتهای تجاری و تولیدی می‌باشد.

دولت الکترونیک ترکیبی از فناوری اطلاعات شبکه تار عنکبوتی جهان‌گستر وب به منظور ارائه خدمات به طور مستقیم به عامه مردم است.

حال پس از ارائه چند تعریف کلی از دولت الکترونیک به بررسی مشتریان دولت الکترونیک می‌پردازیم:

مشتریان دولت الکترونیک را می‌توان به طور کلی به سه دسته تقسیم کرد

* شهروندان

* بنگاههای اقتصادی

* موسسات دولتی

مشتریان دولت الکترونیک از طریق پایگاههای تار عنکبوتی دولت الکترونیک می‌توانند در فعالیتهای اجتماعی. سیاسی و اقتصادی شرکت نمایند. یکی از اهداف اساسی دولت الکترونیک تحقق بخشیدن به مردم سالاری الکترونیک می‌باشد که تمامی شهروندان بتوانند در سرنوشت خویش دخالت داشته باشند. با این عمل و با مشارکت گسترده مردم در واقع دولت ماهیتی غیررسمی به خود می‌گیرد و شهروندان می‌توانند بطور کامل با دولت در تعامل باشند.

شهروندان، بنگاههای اقتصادی و موسسات دولتی می‌توانند از طریق دولت الکترونیک فعالیتهای گوناگونی نظیر موارد زیر را انجام دهند :

پرداخت مالیات و عوارض، تجدید گواهینامه، دریافت و تجدید جواز کسب، ثبت شرکت، عقد قرارداد، ثبت ازدواج و طلاق، ثبت تولد و مرگ، انجام فعالیتهای مالی و اعتباری، شرکت در انتخابات، پرکردن فرم‌های الکترونیک برای مقاصد مختلف، بازدید از موزه‌ها، استفاده از کتابخانه‌های مجازی، تعامل با نهادهای مختلف دولتی و تجاری و اجتماعی، پرداخت صورت حسابهای مختلف مثل صورت حساب آب و برق و تلفن و گاز، دریافت اجازه ساخت و ساز ساختمان، دریافت اطلاعات مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و موارد دیگر.

رسانه منتخب برای دولت الکترونیک

رسانه منتخب برای دولت الکترونیک فعلا اینترنت می‌باشد که از طریق رایانه‌های شخصی متصل به آن قابل بهره‌برداری است. ولی پیش بینی شده است که در 3 تا 5 سال آینده از کیوسکها و تلفن‌های همراه ویژه‌ای که بدین منظور طراحی و ساخته خواهند شد نیز استفاده گردد. اخیرا نسل اول تلفنهای همراه که قابلیت اتصال به اینترنت بی‌سیم را دارند به صورت انبوه به بازار عرضه شده است.

دولت الکترونیک

ندا خارقانیدولت الکترونیک که به آن دولت دیجیتالی یا دولت آنلاین نیز اطلاق می‌شود به معنای استفاده از تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات (تکنولوژی آی.‌تی.) برای افزایش توانایی‌های قوای مقننه‌، قضاییه و مجریه از طریق افزایش کارآیی این قوا و یا تغییر نحوه ارتباط این قوا با شهروندان و یا هردوی این طرق است. دولت الکترونیک دارای سه الگوی کلی برای برقراری ارتباط است. اول‌، ارتباط دولت با مصرف‌کننده که به معنای برقراری ارتباط اینترنتی غیرانتفاعی بین دولت‌های مرکزی یا محلی و اشخاص خصوصی است. برای مثال بخش‌های مختلف دولت می‌توانند از طریق یک وب‌پورتال مستقیما و به‌صورت علنی در دسترس عموم مردم قرار بگیرند که به این ترتیب مردم راحت‌تر می‌توانند در مورد خدمات دولتی اطلاعات کسب نموده و از این خدمات استفاده کنند. الگوی دوم‌‌، ارتباط دولت با بنگاه‌های اقتصادی است که به معنای ارتباط اینترنتی غیر‌انتفاعی دولت مرکزی یا محلی با بخش کسب‌و‌کار تجاری است. سومین الگوی ارتباطی نیز ارتباط دولت با دولت است که می‌تواند در هماهنگ کردن بخش‌های مختلف دولت و افزایش کارآیی این بخش‌ها موثر باشد.

تکنولوژی‌های مختلف مورد استفاده دولت الکترونیکهرچند که اغلب تصور می‌شود که دولت الکترونیک به معنای دولت آنلاین یا دولت بر مبنای اینترنت است اما در حقیقت دولت الکترونیک می‌تواند بر‌اساس تکنولوژی‌های غیر‌وابسته به اینترنت نیز قرار داشته باشد. امروزه پیشرفت تکنولوژی امکانات ارتباطی بسیار زیادی را در اختیار دولت الکترونیک قرار داده که می‌تواند از آنها برای رسیدن به اهداف خویش استفاده کند. برای مثال تلفن‌، فاکس و پیام‌های اس.‌ام.‌اس. جزو ابزارهای تکنولوژیکی متداولی هستند که امروزه تقریبا در دسترس اکثر شهروندان قرار دارند و دولت الکترونیک می‌تواند از آنها استفاده کند. علاوه بر اینها دولت‌ها می‌توانند از تکنولوژی‌هایی مانند منشی‌های دیجیتالی شخصی (PDA – Personal Digital Assistant)‌، پیام‌هایMMS (Multimedia Message Service)‌، تکنولوژی‌های نسل سوم (G3 ، (WiMAX و بلوتوث (Bluetooth) نیز استفاده کنند.تحویل خدمات به شیوه الکترونیکتحویل الکترونیکی خدمات به معنای ارائه خدمات دولتی از طریق اینترنت و یا با استفاده از سایر امکانات الکترونیکی است. هرشهروندی‌، تابع هر کشور و متعلق به هر ملتی که باشد‌، به هر حال نیازمند آن است که با نوعی از مقامات حکومتی تعامل و ارتباط داشته باشد. این تعامل برخی اوقات داوطلبانه است مثل شرکت در برخی برنامه‌های اجتماعی و برخی اوقات اجباری است برای مثال شهروندی که قصد رانندگی در جاده‌های کشورش را دارد باید از یکی از مقامات حکومتی کشورش گواهینامه یا تصدیق رانندگی دریافت نماید. ارتباط دولت با شهروندان خود دارای پیچیدگی‌ها و مشکلات خاص خود است. برای مثال دولت باید در آن واحد علاوه بر امکان برقراری ارتباط با یک فرد عادی‌، امکان برقراری ارتباط با یک فرد معلول و یک فرد بی‌سواد را نیز داشته باشد. اما ارتباطات دولت تنها به ارتباط با شهروندان محدود نمی‌شود. بنگاه‌ها و سایر موسسات و سازمان‌ها مثلا دانشگاه‌ها نیز نیازمند ارتباط مداوم با دولت هستند. علاوه بر این بخش‌های مختلف دولت نیز برای انجام وظایف خود نیازمند به برقراری ارتباط با یکدیگر هستند.به این ترتیب یکی از مهم‌ترین وظایف هر دولتی تحویل خدمات عمومی به شهروندان‌، بنگاه‌های اقتصادی و سایر سازمان‌ها و موسسات موجود در جامعه است. اگر دولتی به طور مداوم مراحل و سلسه مراتب تحویل این خدمات را بازسازی و اصلاح نکند‌، تحویل این خدمات به خصوص در جوامع پیچیده امروزی روز به روز برای دولت سخت‌تر می‌شود. نتیجه این عدم اصلاح ساختارهای حکومتی‌، عدم کارآیی و قطعیت در ارائه خدمات دولتی است که باعث می‌شود هزینه ارائه این خدمات هم برای دولت و هم برای شهروندان بالا رفته و فساد مالی در ساختار دولت‌، مثلا از طریق پرداخت رشوه برای سریع‌تر انجام شدن کارها‌، افزایش یابد. اینها به خصوص مشکلاتی هستند که کشورهای درحال‌توسعه بیش از کشورهای پیشرفته با آن دست به گریبان هستند.برای مقابله با این مشکلات‌، تقریبا در همه جای دنیا دولت‌ها اقدام به اصلاح و ساده‌سازی ارائه خدمات عمومی نموده‌اند تا این خدمات با سرعت‌، اطمینان و شفافیت بیشتری در اختیار مردم قرار بگیرد. ارائه خدمات به شیوه الکترونیک روشی است که بیشتر دولت‌ها به آن به‌عنوان راه‌حلی برای بهبود کیفیت ارائه خدمات عمومی می‌نگرند. با استفاده از این شیوه دیگر لازم نیست که شهروندان خود شخصا در ادارات دولتی حاضر شوند و یا این خدمات را از طریق واسطه‌ها و عاملان دولتی مختلف دریافت دارند.بسته به قابلیتی که دولت برای ارائه خدمات الکترونیک دارد‌، می‌توان این خدمات را به چهار نوع مختلف از لحاظ میزان پیشرفتگی تقسیم کرد. نوع اول هنگامی است که زیرساخت‌های لازم برای ارائه این خدمات هنوز به خوبی شکل نگرفته و دولت هنوز به‌طور گسترده امکان ارائه آنها را در اختیار ندارد. در چنین شرایطی خدمات الکترونیکی که دولت ارائه می‌دهد تنها به ارائه پاره‌ای اطلاعات مثل رهنمودها و توصیه‌های دولتی از طریق وسائل ارتباطی الکترونیک محدود می‌شود ولی دولت از طریق اینترنت یا سایر وسایل پیشرفته الکترونیکی تعامل و ارتباطی با شهروندان نداشته و شهروندان باید کماکان برای دریافت خدمات عمومی به یکی از ادارات دولتی رجوع نمایند. در مرحله دوم زیرساخت‌های لازم برای ارائه این خدمات بیشتر شکل گرفته و کامل‌تر می‌شود ولی دولت هنوز نمی‌تواند به شیوه‌ای قابل اطمینان این خدمات را در اختیار شهروندان قرار دهد، لذا شهروندان تنها می‌توانند در سطحی محدود از طریق امکانات الکترونیک با دولت ارتباط داشته باشند برای مثال می‌توانند برخی فرم‌های مربوط به خدمات دولتی را از طریق اینترنت دریافت و آنها را به‌صورت رایانه‌ای تکمیل نمایند اما تحویل این فرم‌ها به ادارات دولتی باید از طریق مراجعه شخصی صورت بگیرد. در مرحله سوم دولت زیرساخت‌های لازم برای ارائه خدمات الکترونیک را پیدا کرده و می‌تواند به شیوه‌ای قابل اطمینان این خدمات را ارائه دهد، لکن امکان ارائه خدمات در تمام نقاط کشور موجود نیست و تنها به شهرهای بزرگ محدود می‌شود. در این مرحله ارتباط دولت با شهروندان دوطرفه می‌شود. برای مثال اکثر بنگاه‌های تجاری که دارای دفاتر نمایندگی در شهرهای بزرگ هستند می‌توانند اطلاعات مالی را که مطابق قانون ملزم به تحویل به دولت هستند از طریق اینترنت تحویل بدهند. دولت نیز در شهرهای بزرگ هم امکان جمع‌آوری این خدمات را به شیوه الکترونیک پیدا کرده و هم دفاتر دولتی واقع در شهرهای بزرگ دارای واحدهای آی.‌تی مناسب شده‌اند و امکان پردازش و نگهداری این اطلاعات را پیدا کرده‌اند. در مرحله چهارم دولت در زمینه ارائه خدمات الکترونیک به بلوغ رسیده و نه تنها امکان ارائه خدمات مناسب و مطمئن در تمام نقاط کشور را دارد بلکه قسمت‌های مختلف آن نیز از طریق الکترونیک با یکدیگر در ارتباط بوده و خدمت الکترونیکی که یک شهروند دریافت می‌دارد دیگر محصول مجزای یک اداره دولتی نیست بلکه ترکیبی از همکاری چند بخش از دولت است.دموکراسی الکترونیکشهروندان قلب دموکراسی هستند. دموکراسی به‌عنوان یک نظام حکومتی به رضایت شهروندان بستگی دارد. انتخابات عادلانه و آزاد‌، وجود شوراهایی از نمایندگان منتخب مردم‌، قوه‌مجریه پاسخگو و وجود یک دستگاه مدیریت عمومی که از لحاظ سیاسی بی‌طرف باشد‌، همه از خصوصیات دموکراسی بر‌مبنای انتخابات هستند که وجود دولتی برای مردم را تضمین می‌کنند. در یک چنین نظامی داشتن اطلاعات‌، اظهار‌نظر و مشارکت در تصمیم‌گیری حق یک شهروند است که قانون باید با جدیت از آن پاسداری نماید. وفاداری به این اصول، یعنی دادن اطلاعت به شهروندان‌، مشورت با آنها و مداخله دادن آنها در تصمیم‌گیری‌ها، باید در تمام سطوح دولت جزو تعهدات صاحب منصبان دولتی باشد.دموکراسی الکترونیک به معنای استفاده از تکنولوژی ارتباطات الکترونیک برای گسترش فرآیندهای دموکراتیک در یک جمهوری دموکراتیک و یا یک دموکراسی بر مبنای انتخابات است. دموکراسی الکترونیک به‌عنوان یک پدیده سیاسی هنوز در دوران طفولیت است و بحث‌ها و مجادلات زیادی در مورد آن‌، چه در داخل دولت‌ها و چه در بین سازمان‌های مدنی‌، وجود دارد. طرفداران دموکراسی الکترونیک بر این عقیده‌اند که استفاده از آن می‌تواند فرآیندهای دموکراتیک را بیشتر در اختیار عموم مردم قرار و به این ترتیب مشارکت شهروندان را در تصمیم‌گیری‌های سیاستی دولت افزایش دهد. هرچه با تعداد افراد بیشتری در اتخاذ یک سیاست مشورت و تبادل نظر شود سیاست‌ها هوشمندانه‌تر و همکاری شهروندان در اجرای آنها بیشتر خواهد بود. تجربه نشان می‌دهد که اگر دولت در سیاست‌گذاری اصلا با مردم مشورت نکرده و یا دیر مشورت کند مردم در زمان اجرای سیاست مقاومت بیشتری از خود نشان می‌‌دهند.از طرف دیگر استفاده از ابزارهای الکترونیک می‌تواند به دولت کمک کند که شفافیت عملیات دولتی را افزایش داده و میزان پاسخگویی دولت در قبال شهروندان را بیشتر کند. استفاده از این ابزارها می‌تواند فاصله بین حکومت‌کنندگان و حکومت‌شوندگان را کاهش و رضایت حکومت‌شوندگان را افزایش دهد و این باعث افزایش مشروعیت سیاسی دولت‌ها می‌شود. در یک اظهار نظر کلی می‌توان گفت که دولت الکترونیک چیزی بیش از اتوماسیون خدمات دولتی است.هرچند که میزان استفاده دولت‌ها از تکنولوژی‌های جدید اطلاعات و ارتباطات به شدت متفاوت است لکن اکثر آنها برای استفاده از این تکنولوژی‌ها در ادارات دولتی و تشویق استفاده آنها در بین عموم مردم گام‌های موثری برداشته‌اند. در زیر به چند روش ارتباطی الکترونیک که دولت‌ها از آنها برای ارتباط با شهروندان خود استفاده می‌کنند اشاره می‌کنیم. در‌بین تکنولوژی‌های مختلف ارتباطات تا‌کنون اینترنت محبوبیت بیشتری یافته است. با استفاده از اینترنت شهروندان می‌توانند در هر زمان و در هر کجا با دولت متبوع خویش ارتباط برقرار و از آن اطلاعات دریافت نمایند. ارتباط دولت با شهروندان از طریق اینترنت معمولا یا از طریق وب‌سایت‌ها انجام می‌گیرد یا از طریق وب‌پورتال‌ها‌. در بسیاری از کشورها در حال حاضر کلیه واحدها و بخش‌های دولت دارای وب‌سایت‌های مختص به خود هستند. به همین سبب بسیاری از کشورها اقدام به تاسیس وب‌پورتال‌هایی نموده‌اند که استفاده از خدمات اینترنتی بخش‌های مختلف دولت را برای شهروندان آسان می‌کند. وب‌پورتال سایتی است که اطلاعات و آدرس‌های تعدادی سایت‌های مرتبط به هم را در یک جا جمع‌آوری و به آنها نظم و ترتیب خاصی می‌دهد تا استفاده از آنها برای کاربر راحت‌تر باشد. وب‌پورتال‌های دولت‌ها نیز اطلاعات مربوط به کلیه سایت‌های دولتی را در داخل خود جمع و رابطه این سایت‌ها با یکدیگر را مشخص می‌کنند. به این ترتیب شهروندان با مراجعه به پورتال می‌توانند سایت مورد‌نظر خود را راحت‌تر پیدا کنند. برای مثال می‌توان به پورتال www.direct.gov.uk اشاره کرد. کاربران می‌توانند در این سایت اطلاعاتی بسیار متنوع از نحوه درخواست برای تصدیق رانندگی گرفته تا امکانات آموزشی در مقاطع مختلف تحصیلی به‌ دست آورند. همچنین از طریق این سایت کاربران می‌توانند به برخی خدمات دولتی آنلاین مثلا درخواست برای گذرنامه‌، ثبت نام برای دادن رای و پر‌کردن فرم‌های خوداظهاری مالیاتی دسترسی پیدا کنند.بسیاری از سایت‌های دولتی در کشورهای مختلف این امکان را برای شهروندانشان فراهم آورده‌اند که با استفاده از موتورهای جست‌وجوی قدرتمند و پیشرفته اطلاعت مورد‌نیاز خود را پیدا کنند. برای مثال پورتال www.help.gv.at متعلق به دولت اتریش و سایت‌های www.governo.it و www.camera.it متعلق به دولت ایتالیا و همچنین وب‌پورتال دولت کانادا امکانات پیشرفته‌ و قدرتمندی برای جست‌وجو در اختیار شهروندان قرار می‌دهند.برخی از دولت‌ها سعی می‌کنند اطلاعات مربوط به دولت در سایت‌ها و پورتال‌های خود را به گونه‌ای سازماندهی نمایند که شهروندان بی‌اینکه نسبت به ساختار دولت و طرز کار و وظایف نهادهای دولتی اطلاعی داشته باشد بتواند از این سایت‌ها استفاده و به اطلاعات مورد‌نیاز خود دسترسی پیدا کند. مثلا شهروندی که علاقه‌مند به مسائل زیست‌محیطی است ممکن است نداند که کدام سازمان در کشورش مسوول مربوط به محیط‌زیست است به همین


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق و بررسی در مورد دولت الکترونیک