لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 14
عنوان:
تحقیق کارگاه اصول اندازهگیری
موضوع:
کاهش آلودگی زیست محیطی با کاربرد الکل در سوخت خودرو
محقق: حسین عابدزیدی
مقطع تحصیلی: کاردانی صنایع شیمیایی
استاد مربوطه: آقای دکتر نجفی
زمان تحقیق: نیمسال اول 85-84
مرجع: در مقاله آمده است.
عنوان مجله: مهندسی شیمی ایران
عنوان فصل: مقالات
نویسنده: سیدمحمدمهدی فاطمی دزفولی (کارشناسی مشاور شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی)
چاپ: سال اول، شماره 4، اسفندماه 1381.
ناشر: موسسه چاپ و انتشارات دانشگاه امام حسین(ع)
فهرست
چکیده
مقدمه
توضیح
کاهش آلودگی زیست محیطی با کاربرد الکل در سوخت خودرو
چکیده:
طرح تولید الکل با توجه به کاربردهای وسیع الکل به عنوان ماده اولیه صنایع شیمیایی و امکان استفاده از آن در صنایع نفت به عنوان ماده افزودنی به سوخت مصرفی کشور و همچنین جایگزین مناسب برای تترااتیل سرب مورد استفاده در بنزین مورد توجه قرار گرفته دارد. اتانول به عنوان یکی از مواد اکسیژن به بالابرنده عدد اکتان بنزین موتور و جایگزین ماده افزودنی تترااتیل سرب در دنیا مطرح شده است. پس از بحران انرژی در سال 1973 و توجه بیشتر دنیا به تامین منابع انرژی، این توجه جهانی بطور مضاعف افزایش یافته است.
تاکنون بسیاری از کشورهای پیشرفته و در حال رشد پژوهشهایی را در مورد کاربرد الکلها به عنوان سوخت خودروها به انجام رسانیدهاند. نتایج بدست آمده ر این زمینه نشان میدهد که الکلها و اترها با داشتن عدد اکتان بالا میتوانند به عنوان جانشین برای تترااتیل سرب موجود در بنزین موتور خودروها مطرح باشند.
آلودگی پایینتر از حد استاندارد ناشی از احتراق الکل نیز عامل موثری در توجه به این سوخت میباشد. تحقیقات کاربردی در مورد مخلوطهای اتانول و بنزین در کشورهای آمریکا، ژاپن، هلند، بلژیک، سوییس و اتریش صورت پذیرفته است و هنوز هم ادامه دارد.
مقدمه
احتراق
در یک موتور متعارف بنزینی، سوخت و هوا در یک سیستم ورودی مخلوط میگردند و از طریق سوپاپ ورودی وارد سیلندر میشوند. در سیلندر اختلاط با گاز باقیمانده صورت گرفته و سپس این مخلوط متراکم میشود. تحت شرایط معمولی کارکرد، احتراق در انتهای مرحله تراکم و در اطراف شمع بوسیله جرقه الکتریکی آغاز میشود.
در احتراق عادی شعله ایجاد شده توسط جرقه، به آرامی در محفظه احتراق حرکت کرده، تا مخلوط سوخت و هوا کاملاً مصرف شود. عوامل متعددی مانند ترکیب سوخت، بعضی پارامترهای خاص و طراحی و عملیاتی و رسوبات محفظه احتراق ممکن است از وقوع فرآیند عادی جلوگیری نمایند. دو نوع احتراق غیرعادی وجود دارد که عبارتند از: ضربه و افروزش سطحی.
ضربه مهمترین پدیده احتراق غیرعادی میباشد. نام آن از صدای حاصل از خوداشتغالی قسمتی از مخلوط سوخت، هوا و گاز باقیمانده جلوتر از شعله در حال پیشروی، ناشی میشود. همانطور که شعله در محفظه احتراق انتشار مییابد، مخلوط نسوخته جلوتر از آن موسوم به گاز پایانی فشرده شده و موجب افزایش فشار، دما و دانسیته آن میشود. در قسمتی از مخلوط سوخت و هوای گاز پایانی ممکن است قبل از احتراق عادی، فعل و انفعال شیمیایی رخ دهد.
محصولات حاصل از این فعل و انفعال ممکن است بعداً خودبخود مشتعل شوند، یعنی تمام یا قسمتی از انرژی خود را به سرعت آزاد نمایند. در این صورت گاز پایانی خیلی سریع سوخته و انرژی شیمیایی خود را خیلی سریع سوخته و انرژی شیمیایی خود را آزاد میکند. این امر موجب ایجاد صدای فلزی تیزی به نام ضربه میشود.
برای از بین بردن ضربه در موتورهای درونسوز از الکیلهای سرب بخصوص تترااتیل سرب که یک ماده افزودنی ضدضربهای بسیار موثر میباشد، استفاده میکند. ایجاد این ضربه در سوختهای مختلف متفاوت است.
تحقیق درمورد تحقیق کارگاه اصول اندازهگیری کاهش آلودگی زیست محیطی با کاربرد الکل در سوخت خودرو 14 ص