مدل تعالی سازمانی
EFQM:
دنیای امروز وتغییرات مخصوص آن
درنگی در تفاوتها:
چـرا شرکت کاسیـو می تواند یک ماشین حساب را ارزانتر از یک بسته ذرت بو داده شـرکت کلاگ بفروشد ؟
آیـا ذرت تا این انـدازه از سیلیکون گرانتر است ؟
چرا تحویل گرفتن و یا پس دادن یک خودروی اجاره ای در بنگاه هرتز تنها چند دقیقه وقت آنهم بدون کاغذ بازی می خواهد ولی اتاق گرفتن در مهمانسرای هیلتون به چند برابر آن صرف وقت و پر کردن فرمهای نام ، نشانی و … نیازمند است ؟آیا اینها می ترسند که اتاقشان را بدزدند ؟
چگونه درکمپانی تویوتا درژاپن ، متوسط توقف قطعه در کارخانه مونتاژبه دوساعت رسیده و کل زمان مونتاژ کامل خودرو به 16 ساعت کاهش یافت ؟
چگونه کمپانی انگلیسی BAE توانست درطول 7 سال ارزش سهام خود را 17 برابر کند؟
چگونه کمپانی NOKIA از یک شرکت گمنام به برترین کمپانی اروپا درآستانه سال 2000 تبدیل شد؟
چرا کمپانی افسانه ای GM در دهه 1980 بیش از 30 میلیـارد دلار زیـان را تحمـل کـرد ؟ ودرحالیکه دردهه 70 به لحاظ ارزش سهام سومین کمپانی آمریکا بود در سال 2000 ازفهرست 25 کمپانی برتر آمریکا حذف شده است ؟
مـدلهـای ذهنـی:
سؤال کلیدی درباره سرنوشت ساعت سازی در سوئیس:
چرا ساعت سازان سوئیسی که 65 درصد سهم بازار جهانی ساعت را داشتند پس از 10 سال سهم بازارشان به کمتر از 10درصد سقوط کرد ؟
- آیا محیط تـاثیرگـذار برسـازمان خود را می شناسیم ؟
- آیا رونـدهای محیطـی بـه سـود سازمان ما هستند یا برعکس ؟
- اگر به WTO بپیوندیم …
ضرورت تغییر در سازمان:
شتاب تغییرات در زمینه های مختلف امروزه خیره کننده است :
پذیرش تغییر:
در بسیاری از سازمان ها نفی تغییر و مقاومت در برابر آن به معنی اضمحلال و نابودی سازمان در آینده نزدیک خواهد بود . پذیرش تغییر در سازمان به عوامل زیر بستگی دارد :
درک ضرورت تغییر درمیان افراد و رهبران سازمان
وجود سیستم مدیریت تغییر در سازمان و ساز و کارهای آن
درک مشترک از جنبه های مختلف تغییر و دورنمای مشترک در میان تمام افراد سازمان
عامل تغییر ( Change Agent )
مدیریت کیفیت فراگیر (TQM):
مدیریت کیفیت جامع یک رویکرد مدیریتی، سیستماتیک و سازمان مشمول است.
بر برتری عملکرد و دستیابی به اهداف استراتژیک تاکید دارد.
تمرکز بر مشتری است.
کیفیت محور است.
متکی بر مشارکت تمام کارکنان و کارتیمی است.
تعالی سازمانی:
رشــد و ارتقـــای سطح یک سـازمان در تمامی ابعاد
کسب رضـایتــمندی کلیـــه ذینفعــان
ایجاد تعادل بین خواسته ها و انتظارات کلیه ذینفعان
تضمین موفقیت سازمان در بلند مدت
مزایای مدل تعالی سازمانی:
برخورداری این مدل از دیدگاه سیستماتیک و فراگیر
مدیریت مبتنی بر فرآیندهای سازمانی
توجه ویژه به نتایج کسب شده توسط سازمان
ارزیابی مبتنی بر واقعیات
مشارکت گسترده کارکنان
شناسایی نقاط قوت و زمینه های قابل بهبود
تبادل تجربیات درون و برون سازمانی با بکارگیری ابزار
بهینه کاوی ( Benchmarking )
ویژگی سازمانهای متعالی :
1- همسویی ( Alignment )
2- رهبری ( Leadership )
3- یکپارچگی (Integration)
4- پیشرو بودن ( Outfront )
کاربردهای مدل تعالی سازمانی:
ابزاری برای خودارزیابی به منظور تعیین موقعیت سازمانها در
مسیر تعالی، کمک به درک فاصله بین اهداف و واقعیتها و
ترغیب سازمانها به یافتن راه حلهای بهبود
مبنایی برای ایجاد زبان و تفکر مشترک در تمامی ابعاد سازمان
و در همه حوزه های عملکرد
دوباره کاری ها و تشخیص انحرافات
تاریخچه مدلهای سرآمدی:
1951جایزه دمینگ
1987جایزه ملی کیفیت مالکوم بالدریج
1991جایزه کیفییت اروپا
تعریف جوایز کیفیت:
جوایز کیفیت ، جوایز و پاداشهایی هستند که براساس برخی از جنبههای کیفی عملکرد یک سازمان اهدا میگردند.جنبههایی که در حالت عادی یک سازمان مسؤلیت زیادی در قبال آنها ندارد .
معیارهای جوایزکیفیت همان عوامل اصلی مدیریت کیفیت جامع (TQM-Total Quality management ) هستند و موفقیت یا عدم موفقیت سازمانها در اجرای نظامهای مدیریت کیفیت جامع به این عوامل و کیفیت پرداختن به آنها ارتباط پیدا میکند .
گستردگی جوایزکیفیت:
دانلود پاورپوینت دوره آموزشی مدل سرآمدی EFQM