حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

حامی فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

ادبیات و پیشینه نظری سبک زندگی- 26 صفحه + 30 منبع + doc

اختصاصی از حامی فایل ادبیات و پیشینه نظری سبک زندگی- 26 صفحه + 30 منبع + doc دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

این فاییل در 26 صفحه با استفاده از 30 منبع معتبر در خصوص ادبیات نظری و پیشینه تجربی سبک زندگی گردآوری شده است که مناسب پژوهشگران و دانشجویان علوم اجتماعی می باشد.

در اینجا بخشهایی از فایل قابل مشاهده است:

ـ سبک زندگی:

"بوردیو" سبک زندگی را فعالیت­های نظامندی می­داند که از ذوق و سلیقه فرد ناشی می­شود و بیشتر جنبه عینی و خارجی دارند و در عین حال به صورت نمادین به فرد هویت می­بخشند و میان اقشار مختلف اجتماعی تمایز ایجاد می­کنند. به عبارتی ارزش­های این فعالیت­ها از موقعیت­های آن در نظام تضادها و ارتباط­ها اخذ می­شود(مهدوی کنی،1387: 207

نشانه­­های گسترش سبک زندگی حاصل از جامعه مصرفی را جامعه­شناسانی چون وبلن، وبر و زیمل در اوایل قرن بیستم به تصویر کشیدند. وبلن و زیمل سبک زندگی طبقه متوسط کلان شهر را تحلیل کردند. سبکی که در آن مصرفِ لباس، زیورآلات و انواع کالاهای لوکس نقشی محوری داشت(باکاک، 1382: 7).

"تورستن وبلن[1]" گرچه مستقیما درباره سبک زندگی صحبت نکرده است، اما این ایده را مطرح کرده که داشتن سبکی خاص به معنای چیزی بیشتر از علایق خاص فراغت است. داشتن سبک زندگی خاص و خودنمایی برای نشان دادن تعلق به گروهی خاص در جامعه به برجسته کردن تمایزهای گروه­های دیگر منجر شده است(گیبینز و ریمر، 1381: 24). او مبنای تحلیل خود را مصرف طبقه متوسط آمریکا قرار داده بود. وبلن در پی این مساله بود که افراد چگونه منزلت اجتماعی کسب می­کنند. به نظر وی، ثروت مهم­ترین عامل کسب منزلت است که باید نمود خارجی داشته باشد و بهترین نمود آن مصرف تظاهری و نمایشی است. برای نمونه، افراد با نوع پوشش، آرایش و زیورآلات، خود و طبقه خود را از سایرین متمایز می­کنند(وبلن، 1383: 36).

"زیمل[2]" در تحلیل مصرف­گرایی جامعه مدرن، بر مقوله­ای همچون «مد» تاکید دارد. به نظر وی، مصرف کالاها و ایجاد سبک­های زندگی از سویی برای فرد هویت بخش بوده و از سویی دیگر متمایزکننده است. زیمل در مقاله «مد» دلایل تعدد تغییر مد (همچون پوشاک، آشپزی، هنر، معماری و موسیقی) در فرهنگ مدرن را بررسی می­کند و نتیجه می­گیرد، مردم سریعتر به مدهای جدید و متفاوت جذب می­شوند؛ زیرا می­خواهند به هویت شخصی متمایز خود شکل دهند. به نظر زیمل، در جوامع اولیه، افراد هویت خود را از گروه می­گرفتند. از این­رو، بسیار همگن بودند؛ اما در جوامع مدرن فرآیند هویتی ابی فردی شده است. به نظر زیمل در شهرهای بزرگ، شخص مصرف می­کند تا هویتی را که دوست دارد برای خود بسازد(باکاک، 1381: 26).


Thorstein Veblen - [1]

[2]- Simmel


دانلود با لینک مستقیم


ادبیات و پیشینه نظری سبک زندگی- 26 صفحه + 30 منبع + doc
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد