مشخصات این فایل
عنوان: نقش حجاب در جامعه
فرمت فایل : word( قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 128
این مقاله درمورد نقش حجاب در جامعه می باشد.
خلاصه آنچه در مقاله نقش حجاب در جامعه می خوانید :
- زن و مرد در خانواده مکمل و متمم یکدیگرند:
خانواده محل امن برای ارضاء نیازها و رفع کمبودهای مختلف است. در درون خانواده، بیش از آنکه خواستهای جسمی ارضاء گردد، نیازهای عاطفی- روانی ارضاء مگردند. و زن و مرد با پایبندی به ازدواج، از صورت انسانی ناقص، تنها رها شده، خارج گشته و بصورت انسانی تام که نقص های خود را جبران نموده است جلوه می کنند لذا زن و مرد در زندگی مشترک، به تمام می رسند و زمینه کمال و تکامل آنها آغاز می گردد.
زن و مرد در زندگی مشترک در یکدیگر ذوب می گردند و مرد در شخصیت همسر خود همانقدر موثر واقع می شود که زن در شخصیت همسر خود. زن و مرد دو انسان همراهی هستند که در راه تکامل، همراهی خود را در همه زمینه ها با هم به اثبات می رسانند و شیرین ترین جلوه های زندگی، از محبت، عشق، ایثار و فعالیت را در صحنه خانواده به نمایش می گذارند و با تداوم نسل در تاریخ، جاری می گردند.
آیه کریمه « هن لباس لکم و انتم لباس لهن» تأثیر متقابل کمال و تمام زن و مرد را در خانواده و کمال را در اجتماع بیان می فرماید. آدمی بدون استفاده از وسایل تکامل، چگونه می تواند به تکامل دست یابد؟ ازدواج و خانواده مهمترین سنگر خودسازی و توانمدی در راه رشد است و عوارض منفی نظام های سلطه، نباید آدمی را به این اصول و ریشه های زندگی مردد نماید.
3/3-قرن حاضر، زن و معنویت:
ضرورت ایجاد تحول در نگرش و روابط تنظیمی با زن، از نیازهای قرن حاضشر است که می تواند برداشت جدیدی را در مورد زن، به خانواده و اجتماع ارائه نماید. ج
مهمترین وسیله برای رسیدن به کمال در دنیی امروز معنویت است.
اصل اساسی مذهب و معنویت، استمرار آزادگی انسان است. متفکران خود باخته، سعی نموده اند برای پنهان ساختن کوتاهی های مکاتب انسانی در مسائل زنان، مذهب را که تنها حامی و بیانگر حقوق زنان است، زیر سوال برده و با آمیختن مذاهب توحیدی به خرافات قومی ( در تعریف مناسک)، از مذهب مجموعه دستوراتی جهت تثبیت نظام مرد سالاری بسازند، در حالی که آنچه ملاک تکامل است، انسانیت و تقوا است. در آیه کریمه « انا خلقنا کم من ذکر و انثی و جعلنا شعوباً و قبائل لتعارفو ان اکرمکم عندالله اتقیکم» تمامی تفاوتهای قومی، نژادی، جنسیتی و … را زمینه های اعتباری جهت دسته بندی، درک بهتر امور و شناسائی عوامل مختلف معرفی نموده است، و تمامی این امور را در جهت رسیدن به کمال، صرفاً اموری حاشیه ای و ابزاری دانسته است. نه هدف، زیرا مسیر کمال در طراحی تقوا در قالب انسان های رشد یافته است که هر یک از زن و مرد با استفاده از زمینه های برابر و ویژگیها و امتیازات خود، سرمایه ها را در هت آن بکار گیرند و در کنار یکدیگر بدون ظلم، تعدی و یا سوء استفاده از یکدیگر. برای کمک به کمال جمعی تلاش نمایند.
اما هر تحولی نمادی دارد که با پایداری و برپائی آن می توان زمینه قوام و ظرفیت برپایی تحول را حدس زد. و استواری و حرکت آنرا در طول تاریخ، به نشانه ریشه ای بودن غنای نظریه تحول آن دانست. این نماد باید نمانگر کل نظریه دینی و تحول نفقس انسانی باشد و تمامی جنبه های عاطفی- حقوقی را در پیروی از بستر و زمنیه تحول دارا باشد و به ایجاد یکنوع مدیریت راهبردی جهت تحقق گسترده اهداف آن مدد رساند.
4/3-حجاب، نماد انسانیت سالاری است:
عجیب است که نماد دین، با ذکر مجموعه این خصوصیات در نظریه تحول دینی، در حجاب زن مسلمان شکل گرفته است، حجاب، نماد تفکر دینی است، حجابب سعی می نماید زن در دنیای مردمداری و مرد سالاری، محصور نشود و فعالیتها و واقیعات زندگی بسوی خدامداری و انسانیت محوری کشانده شده و از حیطه بهره برداریهای ظههر و استثمار جسمی عبور نماید. زیرا حجاب نماد انسانیت سالاری است.
5/3- حجاب و استعمار:
مبارزات تاریخی استعمار با حجاب، اهمیت حجاب را بعنوان مهمترین سنگر دفاع از ولایه الله نشان می دهد، استعمار می کوشد تا حجاب را در قالب پیروی از سلطه مرد سالاری نشان داده و آن را مسبب خانه نشینی و عزلت گزینی زن جلوه دهد، در حالیکه اگر زن استقلال خود را در ظاهر خود و اختیار در انتخاب نوع پوشش خود بیابد، و اجازه ندهد مردان در محیط عمومی از جذابیت های او سوء استفاده نموده و او را در مسیر خواسته های پست خود قرار دهند، آیا این تصمیم گیری، دلیلی برای تحقیر زن محسوب می گردد؟!! استعمار می کوشد در ارائه تحلیل های نادرست از حجاب زن مسلمان، نه تنها او را نسبت به دفاع از این دژ آزادی سست نماید، بلکه در زمینه پذیرش سلطه و القاء سود جویان، او ار آماده سازد.
حجاب می کوشد که حیطه مرد سالاری گسترده نشده و فلسفه آزادی در رفتار زن نهادینه شود. حجاب، حیطه نفوذ و اختیارات مردان را در حد بهره برداری از تفکر زنان و مشارکت و فعالیت علمی- حرفه ای آنان محدود می سازد و اجازه نمی دهد مردان برای ارضاء هوس های خود، ظاهر زنان را به سبک دلخواه خود تعیین نموده و از آنان ابزاری جهت بهره برداری های خود بسازند.
حجاب، سلطه پذیری را برای زنان نفی می کند و روابط زن و مرد را در نظام منطقی و معقول الهی قرار می دهد.
زنان حدود نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می دهند و نزدیک به دو سوم کار جهان متعلق به آنان است، حجاب لباس فرهنگ کار و تلاش است که ارزشیابی کار را بر اساس جنس فرا دست و فرو دست نفی کرده، و میزان ارزشیابی را بر اساس کار انجام شده و نزدیکی به هدف ( کیفیت) قرار می دهد و روابط را بر اساس انسانیت سالاری تنظیم می نماید.
بخشی از فهرست مطالب مقاله نقش حجاب در جامعه
مقدمه:
ادیان و برنامه ریزی جنسیتی
الف) انواع مشارکت
1- مشارکت اسمی
2- مشارکت رسمی
-مساوات میان زنان ( یک جنس):
-مساوات میان زن و مرد ( دو جنس مخالف):
- مدیریت بر خود
- باز خورد عمل
- توسعه روانشناختی مشارکتچ
1- احساس هویت و منزلت در مشارکت
4 – پذیرش نقش
5-رفع از خود بیگانگی
و- الگوی مشارکت
مقدمه:
1- زمینه های تهاجم پذیری:
2- ضعف برنامه ریزی فرهنگی:
3- سرعت تغییرات فرهنگی
4- عناصر منفی فرهنگ
الف- رشد آرزوهای دست نیافتنی ( طول امل)
5- عوارض عناصر منفی فرهنگ:
مقدمه:
شخصیت الگو و معرفی معروف و منکر
توسعه اخلاق مادی:
ارتباط زن و مرد در اسلام
نتایج از خود بیگانگی بشر امروز
جایگاه انسانی زن
باید حجاب را بعنوان یک سیستم عرضه کرد
حجاب جلوه ای از فلسفه زندگی:
حجاب جلوه معنویت زن:
حجاب جلوه توانایی زن:
حجاب جلوه منزلت زن
- عدم تساوی حقوق زن و مرد:
- حرکتهای اعتراض آمیز زنان:
- رابطه مرد سالاری و نهضت های زنان:
- زن و نظام آموزشی:
½- زن و نظام فرهنگی:
موارد اعتراض زنان:
- رویکردهای نهضتهای زنانه:
2/3- زن و مرد در خانواده مکمل و متمم یکدیگرند:
5/3- حجاب و استعمار:
دانلود مقاله نقش حجاب در جامعه